Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 June 2013, 11:32   #61
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Een (gods)geschenk om je egoloosheid te kunnen ervaren, dat wat je hier ervaart dat kun je dus permanent zijn. Dat gaat iets verder al weer dan onvoorwaardelijke liefde.
Permanente egoloosheid bestaat niet. Ik kan dat weten, want ik ben voor korte tijd egoloos geweest. Egoloosheid kan slechts een glinstering zijn in een oceaan van ego.

En wat Virgo en mijzelf betreft: bij ons beiden is ego aanwezig. Maar de wrijving is afwezig. Ego kan gerust aanwezig zijn, maar ego hoeft niet perse in aktie te komen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 11:35   #62
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Laat je lekker wrijven(?)
Niks mis mee hoor.
Zodra je denkt dat er iets mis mee is moet je (van jezelf) wegwezen.
Er is ook niks mis mee. De wrijving met de andere leden hier is er gewoon.
Ik hoef daar niet veel mee. Hetgene wat ik normaliter doe is als riet meebewegen in de wind. Het ego van de ander is de wind en ik ben het riet.
Als de wind gaat liggen kom ik gewoon weer overeind.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 11:43   #63
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Permanente egoloosheid bestaat niet. Ik kan dat weten, want ik ben voor korte tijd egoloos geweest.
Als je iets voor korte tijd geweest bent, hoe kun je dan weten dat het absoluut niet mogelijk is het voor langere tijd te zijn of dat het slechts jou nog niet gelukt is het voor langere tijd te zijn?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 11:57   #64
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Als je iets voor korte tijd geweest bent, hoe kun je dan weten dat het absoluut niet mogelijk is het voor langere tijd te zijn of dat het slechts jou nog niet gelukt is het voor langere tijd te zijn?
Ik heb ernstige twijfel of de mens dat überhaupt zou kunnen verdragen, zowel geestelijk als lichamelijk. Verder is ego noodzakelijk om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Egoloos over een tweedehands auto onderhandelen lijkt me wat onpraktisch.

Maar wat ik bij de zogenaamde 'egolozen' hier telkens mis is dat als je ego wegvalt, dat dan je 'ware ik' tevoorschijn komt. Ik zie dat niet bij de 'egolozen'.

Verder heb ik redenen (die prive van aard zijn) om aan te nemen dat ego zich altijd zal manifesteren. Ego zal zich steeds weer een uitweg zoeken om zich te laten zien. Mijn inziens is het het beste om ego gewoon intact te laten en te zien wat 'hij' doet. 'Dat wat je bent ' leren kennen is eigenlijk bij nader inzien niet eens zo moeilijk. Het ego leren kennen en de werking ervan is veel moeilijker. Dat bewijst dit forum ook, want men is continu bezig met het laaghangend fruit. Men herkent veel ego niet eens heb ik het idee.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 12:01   #65
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en die 'iemand' in deze mag zijn. Al is er volgens mij geen 'iemand' maar iets wat mag zijn.
Door het niet te onderdrukken verdwijnt zelfs dat..
Nee je bent de ervaarder aan het uitgummen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 12:03   #66
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als ik terug op mijn leven kijk dan ben ik een geboren Advaita. Alles wat in mijn leven zich voordeel liet ik gewoon zijn, mijn levensvreugde groeide alleen maar. Toen ik op mijn 30ste dat wat als ik ''mijn pijn'' zag wilde genezen, daar begon eigenlijk de ellende. Ik gaf het er een naam aan..

Bij het overlijden van mijn broertje kwam mijn houding uit mijn jeugd weer terug. Ik zag wat het gebeurde, ik had er geen oordeel over, met het gevolg dat ik vervuld met liefde werd.

O-sem lijkt ook gesnapt te hebben...
Heeft helemaal nul komma niks met advaita te maken. Dit zijn gewoon verschijnselen, dingen die je overkomen ben jij niet maar vormen wat je 'denkt' te zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 12:04   #67
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ik had het niet over mijn pijn, maar over jouw pijn. Maar ik heb het begrepen. Kijk vooral naar mijn pijn, zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken.

Ik ervaar mij niet als gevangene. Zelf niet in jouw illusie van forumbeheerder.
Wat je ook van mij mag vinden, dat is jouw ding en ik blijf het op mijn manier doen.
Je hebt niets begrepen van wat ik schreef.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 12:06   #68
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Permanente egoloosheid bestaat niet. Ik kan dat weten, want ik ben voor korte tijd egoloos geweest. Egoloosheid kan slechts een glinstering zijn in een oceaan van ego.

En wat Virgo en mijzelf betreft: bij ons beiden is ego aanwezig. Maar de wrijving is afwezig. Ego kan gerust aanwezig zijn, maar ego hoeft niet perse in aktie te komen.
Bewering maken geen Waarheid.
Ik ben egoloos en verdraag dat prima, wat je mogelijk bedoeld is dat je zonder een fictieve aanname iets te zijn niet kunt interfereren met de wereld.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 12:07   #69
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Er is ook niks mis mee. De wrijving met de andere leden hier is er gewoon.
Ik hoef daar niet veel mee. Hetgene wat ik normaliter doe is als riet meebewegen in de wind. Het ego van de ander is de wind en ik ben het riet.
Als de wind gaat liggen kom ik gewoon weer overeind.
Dat je er niks mee hoeft is helemaal niet aan de orde, ego doet er wat mee en dat kun je vervolgens wel negeren of gaan ontkennen, maar wrijving is ego.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 12:32   #70
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Heeft helemaal nul komma niks met advaita te maken. Dit zijn gewoon verschijnselen, dingen die je overkomen ben jij niet maar vormen wat je 'denkt' te zijn.
Het is me duidelijk dat jij niets van Advaita begrijpt Renoir.
Ik gaf juist aan dat bij mij als kind het weten van 'wat ik ben' was, en ik zie het nu in dat er weer aanwezig is. Ik leer van mezelf, van kindMihaela....
Als jij daar anders over DENKT, moet je zelf weten..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik ben nooit een serieus persoon geweest Darsho Osho 102 23 July 2021 16:44
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.