Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 December 2011, 11:17   #61
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart/Bewustzijn
Waarom zou ik onbekommerd moeten zijn wat is er mis met dat niet te zijn.

Net of bekommerd en niet spontaan zijn niet goed zou zijn, laat mij toch lekker onspontaan en zorgelijk en verdrietig zijn, gun mij dat toch.
Haha... je hebt ook nog masochistische neigingen!
Je schept plezier in lijden?

Onbekommerd zijn is het meest moeiteloze wat er is!
Mara is offline  
Oud 11 December 2011, 11:23   #62
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Haha... je hebt ook nog masochistische neigingen!
Je schept plezier in lijden?
Ge zet de wereld op zijnen kop, het masochisme zit in het blijven wentelen in de ondervonden ellende in plaats van het vinden van een weg daaruit.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 11:25   #63
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Zoals Mara eerder al treffend schreef, het leven doet lijden. Ik zou daar aan toe willen voegen, het leven doet ook liefde. Geen liefde zonder lijden. Het wel willen van de liefde, maar het willen ontsnappen aan het lijden dat liefde nu eenmaal met zich meebrengt, wanneer het zich op enig moment onherroepelijk beweegt naar zijn tegendeel, cre?rt m.i. meer (en onnodig)lijden. Acceptatie is de weg.
Naadje is offline  
Oud 11 December 2011, 11:35   #64
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Zoals Mara eerder al treffend schreef, het leven doet lijden. Ik zou daar aan toe willen voegen, het leven doet ook liefde. Geen liefde zonder lijden. Het wel willen van de liefde, maar het willen ontsnappen aan het lijden dat liefde nu eenmaal met zich meebrengt, wanneer het zich op enig moment onherroepelijk beweegt naar zijn tegendeel, cre?rt m.i. meer (en onnodig)lijden. Acceptatie is de weg.
Het leven doet niet lijden, het is de mens die lijd aan zijn gedachten.

Dus je aanbeveling is gedachten gewoon maar te laten voortbestaan en proberen acceptatie te vinden voor de inhoud zonder ze zelf aan te pakken ?

Het leven doet in zoverre aan liefde als daarmee voordeel is te behalen. dat liefde zijn tegenpool kent is de werking van de dualiteit. Liefde met een hoofdletter IS alom aanwezig, die kan alleen maar worden gezien wanneer de gevoeligheid ervoor ontwikkeld is.

Deze liefde hoeft niks van je en is evengoed in staat tegen jouw uitdrukkelijk belang in te gaan, wil ook niet ontsnappen aan lijden maar ziet de betekenis van zijn aanwezigheid.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 11:42   #65
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ge zet de wereld op zijnen kop, het masochisme zit in het blijven wentelen in de ondervonden ellende in plaats van het vinden van een weg daaruit.
Bewustzijn zet de wereld op zijn kop!

Hij vraagt waarom hij niet bekommerd mag zijn. Wat is er daar mis mee vraagt hij.

Dat werkt op mijn lachspieren.

Als je bekommerd bent en lijdt en je be?indigt dat hier en nu is het opgelost!
Onbekommerd zijn is de natuurlijke toestand!
Het is de blauwe lucht die er altijd is ook al wordt hij verborgen achter wolken.
Mara is offline  
Oud 11 December 2011, 11:46   #66
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Het leven doet niet lijden, het is de mens die lijd aan zijn gedachten.
Ik vraag me af hoe een klein kind dat mishandeld of misbruikt wordt in godsnaam lijdt aan zijn gedachten!
Je intellectualisme maakt je blind en ongevoelig.
Mara is offline  
Oud 11 December 2011, 11:47   #67
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Bewustzijn zet de wereld op zijn kop!

Hij vraagt waarom hij niet bekommerd mag zijn. Wat is er daar mis mee vraagt hij.

Dat werkt op mijn lachspieren.

Als je bekommerd bent en lijdt en je be?indigt dat hier en nu is het opgelost!
Onbekommerd zijn is de natuurlijke toestand!
Het is de blauwe lucht die er altijd is ook al wordt hij verborgen achter wolken.
Je had hem 'nog niet' gequote dus meende ik dat je opmerking op het voorgaande stukje, mijn verhaal, sloeg.

Iedereen heeft soms een zwakke plek in zijn redenatie, maar hij bedoeld, naar mijn idee, op te merken dat het wentelen in ellende je eigen vrije keus is.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 11:49   #68
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe een klein kind dat mishandeld of misbruikt wordt in godsnaam lijdt aan zijn gedachten!
Je intellectualisme maakt je blind en ongevoelig.
Als het gebruikelijk is om kinderen te mishandelen heeft het kind geen vergelijkingsmateriaal hoe het anders is en z'n situatie als normaal beoordelen.

De gedachte begint te ontstaan na de vergelijkingsmogelijkheid dat het ook anders kan, het daarop volgende verhaal veroorzaakt de pijn.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 11:54   #69
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het leven doet niet lijden, het is de mens die lijd aan zijn gedachten.

Dus je aanbeveling is gedachten gewoon maar te laten voortbestaan en proberen acceptatie te vinden voor de inhoud zonder ze zelf aan te pakken ?

Het leven doet in zoverre aan liefde als daarmee voordeel is te behalen. dat liefde zijn tegenpool kent is de werking van de dualiteit. Liefde met een hoofdletter IS alom aanwezig, die kan alleen maar worden gezien wanneer de gevoeligheid ervoor ontwikkeld is.

Deze liefde hoeft niks van je en is evengoed in staat tegen jouw uitdrukkelijk belang in te gaan, wil ook niet ontsnappen aan lijden maar ziet de betekenis van zijn aanwezigheid.
Dat de mens lijdt aan zijn gedachten ben ik met je eens. Het is niet mijn aanbeveling om gedachten gewoon maar te laten bestaan, maar ik heb m.i. niet zoveel invloed op het ontstaan cq voorbijkomen van gedachten. Ik heb derhalve niet de behoefte mijn gedachten aan te pakken, wanneer ik ze kan zien voor wat ze zijn.

Dat liefde zijn tegenpool kent is inderdaad de werking van de dualiteit. We leven nu eenmaal in de dualiteit. En binnen de Liefde met de hoofdletter L kan en mag dat allemaal bestaan.
Naadje is offline  
Oud 11 December 2011, 11:57   #70
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Dat de mens lijdt aan zijn gedachten ben ik met je eens. Het is niet mijn aanbeveling om gedachten gewoon maar te laten bestaan, maar ik heb m.i. niet zoveel invloed op het ontstaan cq voorbijkomen van gedachten. Ik heb derhalve niet de behoefte mijn gedachten aan te pakken, wanneer ik ze kan zien voor wat ze zijn.

Dat liefde zijn tegenpool kent is inderdaad de werking van de dualiteit. We leven nu eenmaal in de dualiteit. En binnen de Liefde met de hoofdletter L kan en mag dat allemaal bestaan.
Ik heb die behoefte ook niet, ik zie namelijk wat ze zijn, maar het is een ander verhaal als je erin geloofd. Het is niet altijd raadzaam aanbevelingen te doen naar je eigen maatstaf.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik ben nooit een serieus persoon geweest Darsho Osho 102 23 July 2021 16:44
Dader en slachtoffer... Sam Advaita 53 9 January 2021 06:53
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.