Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 June 2010, 12:42   #61
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De ontvanger zal niet graag toegegeven dat hij teveel betaald heeft en is eerder genegen de ontvangen inzichten in waarde te laten toenemen. Maar zoals bij alles wat slechts de oppervlakte enigszins schamper kan schaven zo ook hebben kortstondige inzichten geen blijvende impact.
Ik begrijp je uiteenzetting maar ik bedoelde met de 'ontvanger' degene die betaald wordt, geld ontvangt.
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2010, 13:38   #62
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Ik begrijp je uiteenzetting maar ik bedoelde met de 'ontvanger' degene die betaald wordt, geld ontvangt.
Ow zo, ja ok dan ligt het ter andere zijde. Ik vind het systeem dat ze (voorheen of nog) in india kennen, dat de spiritueel gezaghebbende (zeg maar) wordt onderhouden door de volgelingen door hem van onderdak en voedsel te voorzien. Meer krijgt ie niet, het moet per slot van rekening geen lucratief baantje worden (dat heeft Osho vast verkeerd begrepen).
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2010, 13:52   #63
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ow zo, ja ok dan ligt het ter andere zijde. Ik vind het systeem dat ze (voorheen of nog) in india kennen, dat de spiritueel gezaghebbende (zeg maar) wordt onderhouden door de volgelingen door hem van onderdak en voedsel te voorzien. Meer krijgt ie niet, het moet per slot van rekening geen lucratief baantje worden (dat heeft Osho vast verkeerd begrepen).
Een goeie leraar verdient het beste, zolang alles vrijwillig gaat.
Osho was ook een showman...
Jiddu Krishnamurti werd ook onderhouden. Hij zei dat ie de rijkste man op aarde had kunnen zijn, alles werd hem - vanwege zijn mooie ogen - aangeboden, kastelen, dure auto,'s, enzovoort. Hij wees dus veel van de hand en wat geaccepteerd werd verdween in de stichting.
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2010, 14:33   #64
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Een goeie leraar verdient het beste, zolang alles vrijwillig gaat.
Dat is dan jouw mening die ik niet deel.

Het worden van wat je al bent vraagt alleen een afleggen van ideeën daarover, hetgeen je zelf moet verrichten. Mijn idee is dat het werk door jezelf wordt gedaan en waarvoor je dus niet gestraft hoeft te worden door in je buidel te moeten tasten.

Tevens is het voor mensen die niks te besteden hebben dan ook niet weggelegd. Iemand die er geld mee verdiend heeft een belang (namelijk geld verdienen) en is niet onbevooroordeeld. Het gaat om dienstbaarheid en dat kan niet eens in geld worden uitgedrukt.

Ik heb veel meer redenen maar volsta hiermee.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2010, 14:51   #65
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is dan jouw mening die ik niet deel.

Het worden van wat je al bent vraagt alleen een afleggen van ideeën daarover, hetgeen je zelf moet verrichten. Mijn idee is dat het werk door jezelf wordt gedaan en waarvoor je dus niet gestraft hoeft te worden door in je buidel te moeten tasten.

Tevens is het voor mensen die niks te besteden hebben dan ook niet weggelegd. Iemand die er geld mee verdiend heeft een belang (namelijk geld verdienen) en is niet onbevooroordeeld. Het gaat om dienstbaarheid en dat kan niet eens in geld worden uitgedrukt.

Ik heb veel meer redenen maar volsta hiermee.
Zoals ik al schreef: Vrijwillig. Waarom iemand op kosten jagen die graag bij je wil zijn?

Maar een goeie leraar verdient het beste.
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2010, 00:00   #66
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Twijfel is een prachtig uitgangspunt, geloven is vasthouden aan zaken die al niet houdbaar gebleken zijn.

Het maakt helemaal niet uit waar je dat doet, op de bank of bij een Guru, alleen op de bank zitten en twijfelen is goedkoper.

Niet datgene waar je veel geld aan kwijt bent is de moeite van het aanhoren waard. Integriteit is beter te vinden daar waar er geen geld mee gemoeid is. Geld heeft intrinsiek altijd een belang te dienen.
Wat een kletskoek allemaal. De bakker bakt zijn brood en daar betaal ik ook voor. En misschien krig ik mijn meest wijze les wel van de bakker. Voor de prijs van een halfje volkoren.

Inzichten zijn onbetaalbaar. Maar daarom is er niks mis met het betalen van geleverde diensten. Of ze al of niet naar tevredenheid zijn geleverd, is slechts een kwestie van het (stand)punt, van waaruit het bezien wordt. En ieder perspectief kent nu eenmaal zijn beperkingen. Gelukkig kan dat morgen anders zijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2010, 01:12   #67
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Wat een kletskoek allemaal. De bakker bakt zijn brood en daar betaal ik ook voor. En misschien krig ik mijn meest wijze les wel van de bakker. Voor de prijs van een halfje volkoren.

Inzichten zijn onbetaalbaar. Maar daarom is er niks mis met het betalen van geleverde diensten. Of ze al of niet naar tevredenheid zijn geleverd, is slechts een kwestie van het (stand)punt, van waaruit het bezien wordt. En ieder perspectief kent nu eenmaal zijn beperkingen. Gelukkig kan dat morgen anders zijn.
Daar rekent de bakker je toch niks extra's voor ?
Vooral wanneer we al een broodwinning hebben kan er toch wel iets zomaar grateloos ten algemene nutte gedaan worden.

De wereld komt mij helaas veel te vaak nogal erg inhalig over.

Mijn standpunt is "Wat de een teveel heeft komt iemand anders (ergens in de wereld) tekort", en dat kan ik geen progresieve ontwikkeling noemen voor het welzijn van allen.

Dit ter aanvullling, het staat zelfs los van de eerder gegeven argumenten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2010, 08:27   #68
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard Charlatan 4

Een charlatan zoekt in werkelijkheid zichzelf boven de ander, voert eigenbelang. Natuurlijk is dat niet altijd zichtbaar.
Geen geld vragen of wel geld vragen, het kunnen allemaal trucjes zijn.
Een charlatan kan in armoede leven en in rijkdom...
Ik kijk liever naar het 'eind resultaat': de leerlingen.
Aan de leerlingen herken je de meester?
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.