Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 June 2013, 09:28   #61
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Bedankt voor de Wiki-link aangaande verlichting, Lia (een hoop theorie, pfff). (En ik had het kunnen weten, Wiki weet alles. WiNk)

Er schijnen werkelijk mensen te zijn die 'verlicht' zijn, of althans zich zo noemen. Ik vraag me altijd af of dit dan waar is, en hoe het voelt? Sommige van hen zijn evengoed verslaafd aan seks, auto's, roken. Ik vind het een moeilijk te vatten begrip, dat is het eigenlijk.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 09:34   #62
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Waarom gebruikt een verlichte (akelig woord trouwens) geen grove taal?
1.
Omdat hij zijn eigen verlicht Zijn heeft gecreëerd/ontwikkeld, en dit niet gebeurt middels grove gedachten.
2.
Omdat verlichte geen enkele reden ziet om niet-verlichte te forceren in zijn ontwikkeling, dus ook niet door grove taal. Voor de verlichte Is alles zoals het Is. Hij wacht geduldig af, of niet-verlichte zichzelf wil verlichten. wanneer die opening er is, zal verlichte zijn bijdrage leveren.
Ieder mens is vrij om niet verlicht te willen zijn.
Bovendien, volgens wet karma is actie reactie. Grove gedachten/vibraties keren dus terug naar persoon die ze uit.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 09:43   #63
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Bedankt voor de Wiki-link aangaande verlichting, Lia (een hoop theorie, pfff). (En ik had het kunnen weten, Wiki weet alles. WiNk)

Er schijnen werkelijk mensen te zijn die 'verlicht' zijn, of althans zich zo noemen. Ik vraag me altijd af of dit dan waar is, en hoe het voelt? Sommige van hen zijn evengoed verslaafd aan seks, auto's, roken. Ik vind het een moeilijk te vatten begrip, dat is het eigenlijk.
Ach Pionne, probeer gewoon van iedereen iets te leren. Of-ie nu verlicht is, verslaafd of wat dan ook. Ga iemand niet volgen, achterna lopen omdat-ie verlichte bootwerker zou zijn. Dan dwaal je alleen maar van jezelf af. Pak op, wat bij jou aanslaat. Laat liggen wat niet aanslaat. Zelfs van dode mus kun je nog iets opsteken.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 09:45   #64
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ach Pionne, probeer gewoon van iedereen iets te leren. Of-ie nu verlicht is, verslaafd of wat dan ook. Ga iemand niet volgen, achterna lopen omdat-ie verlichte bootwerker zou zijn. Dan dwaal je alleen maar van jezelf af. Pak op, wat bij jou aanslaat. Laat liggen wat niet aanslaat. Zelfs van dode mus kun je nog iets opsteken.
Als je ego niet doorzien hebt, ken je z'n neiging ook niet alles te pakken wat het aanstaat. Ego ben je niet dus kun je ook niet stellen dat je dan doet wat goed voor je is. Dat wat je dan gaat doen is goed voor je ego, niet voor 'wat' je bent. Dan ga je doen wat iedereen doet 'pakken wat je pakken kan' en kijk maar om je heen hoe fantastisch die graaiwereld er uitziet.

Dus nee als je een goed advies wilt geven laat iemand dan z'n ego aan een kritisch zelfonderzoek onderwerpen of ga op zoek naar Waarheid, elimineer alles wat je als subjectief oordelende entiteit voor waar aanneemt. En leer in te zien dat ego altijd een belang heeft en dat er zijn die niet hun eigen belang dienen maar jouw belang je ego te leren doorzien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 10:01   #65
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat ik graag zou willen weten is wat je bedoelt met ervaringen zoals in eerste zin (door mij vet gemaakt). Als je daar een voorbeeld van hebt, dan graag.
De kennis die wordt aangereikt, bestaat o.a. uit "gedragsregels" die als advies worden gegeven (niet worden opgelegd). Eerlijkheid, rechtschapenheid, eenheid, vrede in je hart, liefde, enz. zijn universele regels/wetmatigheden.
Door ze toe te passen, er naar te streven, ontstaat de ervaring, dat je je eigen wereld creëert. Je wordt of Bent vrede, liefde, want energie volgt de gedachte. Het idee, dat we met onze gedachten onze eigen wereld creëren betekent voor mij meer werkelijkheid ervaren.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 10:14   #66
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ja Lia, doe maar weer gezwellig hoor.

Nou als je problemen wilt dan kan of kun of ken je ze krijgen hoor (2x).
Compleet onmogelijk om met jou problemen te krijgen, Aart (0,0,0,0,x).
Maar kan, kun en ken...? Toch niet eerste signalen van puisterigheid op kin of kon(t)?
Oh, wat heb ik weer opgerakeld!
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 10:35   #67
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je ego niet doorzien hebt, ken je z'n neiging ook niet alles te pakken wat het aanstaat. Ego ben je niet dus kun je ook niet stellen dat je dan doet wat goed voor je is. Dat wat je dan gaat doen is goed voor je ego, niet voor 'wat' je bent. Dan ga je doen wat iedereen doet 'pakken wat je pakken kan' en kijk maar om je heen hoe fantastisch die graaiwereld er uitziet.

Dus nee als je een goed advies wilt geven laat iemand dan z'n ego aan een kritisch zelfonderzoek onderwerpen of ga op zoek naar Waarheid, elimineer alles wat je als subjectief oordelende entiteit voor waar aanneemt. En leer in te zien dat ego altijd een belang heeft en dat er zijn die niet hun eigen belang dienen maar jouw belang je ego te leren doorzien.
Helemaal mee eens, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden; afhankelijk van persoonlijk niveau en omstandigheden. Er zijn ontelbare stukje van waarheid die elkaar aanvullen.
Trouwens, in het hele leerproces worden er nu eenmaal fouten gemaakt, ook bij zelfonderzoek.
't Is waar, ego bestaat niet. Zelfonderzoek leidt er echter niet toe, dat iemand á la seconde boem pats van ego verlost is. Men zal zich dus tijdje met ego blijven identificeren. Ego zal dus iets aan kunnen nemen, wat naderhand vergissing blijkt. Door schade en schande worden we wijs. So what, gewoon vergissing als harde les erkennen en nieuwe poging wagen. Per slot van rekening betekent onderzoek ook experimenteren.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 11:40   #68
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Helemaal mee eens, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden; afhankelijk van persoonlijk niveau en omstandigheden. Er zijn ontelbare stukje van waarheid die elkaar aanvullen.
Trouwens, in het hele leerproces worden er nu eenmaal fouten gemaakt, ook bij zelfonderzoek.
't Is waar, ego bestaat niet. Zelfonderzoek leidt er echter niet toe, dat iemand á la seconde boem pats van ego verlost is. Men zal zich dus tijdje met ego blijven identificeren. Ego zal dus iets aan kunnen nemen, wat naderhand vergissing blijkt. Door schade en schande worden we wijs. So what, gewoon vergissing als harde les erkennen en nieuwe poging wagen. Per slot van rekening betekent onderzoek ook experimenteren.
Ik ben het vaak helemaal niet zozeer oneens over de door je ontvouwde visie als wel dat je ego nogal onachtzaam buiten de beschouwing van zelfonderzoek wilt laten.

Ook nu wil ik liever niet dat het overkomt alsof ik ver van je visie verwijderd zou zijn want dat is niet zo. Ik zou liever op dat 'er zijn vele wegen die naar Rome leiden' willen preciseren dat er korte en lange wegen zijn. Dat de kortste weg keiharde eliminatie is van alles wat je niet bent en de lange weg het verliezen in allerhande verschijnselen die je helemaal niet bent.

Natuurlijk is ego het werkpaard dat het zal moeten gaan doen maar gelijktijdig is ego ook het handicap dat voorkomt dat het gedaan wordt.
Dus het zal je in je zelfonderzoek ten goede komen dat je z'n trucjes leert doorzien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 12:09   #69
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ben het vaak helemaal niet zozeer oneens over de door je ontvouwde visie als wel dat je ego nogal onachtzaam buiten de beschouwing van zelfonderzoek wilt laten.

Ook nu wil ik liever niet dat het overkomt alsof ik ver van je visie verwijderd zou zijn want dat is niet zo. Ik zou liever op dat 'er zijn vele wegen die naar Rome leiden' willen preciseren dat er korte en lange wegen zijn. Dat de kortste weg keiharde eliminatie is van alles wat je niet bent en de lange weg het verliezen in allerhande verschijnselen die je helemaal niet bent.

Natuurlijk is ego het werkpaard dat het zal moeten gaan doen maar gelijktijdig is ego ook het handicap dat voorkomt dat het gedaan wordt.
Dus het zal je in je zelfonderzoek ten goede komen dat je z'n trucjes leert doorzien.
Renoir, dat is dan misverstandje. Ik wil ego niet buiten beschouwing laten van zelfonderzoek. Maar vertel mij wat ego is. Vanuit verschillende niveaus van Zijn kun je daar anders tegenaan kijken. Eén optie is dat ego niet bestaat. Andere optie is, dat ego in mind wel bestaat en dan zul je ego aan onderzoek moeten onderwerpen.
Zo kun je ook kiezen voor keiharde confrontatie, of voor een zachtere methode. Kiezen voor de korste weg associeer ik met haast hebben, en daar ben ik persoonlijk geen voorstander van. Alles op z'n tiet.
In context van meerdere levens bestaan er geen korte of lange wegen. Volgt ieder mens gewoon zijn eigen levenspad.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 12:39   #70
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Omdat verlichte geen enkele reden ziet om niet-verlichte te forceren in zijn ontwikkeling, dus ook niet door grove taal. Voor de verlichte Is alles zoals het Is. Hij wacht geduldig af, of niet-verlichte zichzelf wil verlichten. wanneer die opening er is, zal verlichte zijn bijdrage leveren.
Ieder mens is vrij om niet verlicht te willen zijn.
Bovendien, volgens wet karma is actie reactie. Grove gedachten/vibraties keren dus terug naar persoon die ze uit.
Kind kind, ik krijg het idee dat jij voor de helft nog niet weet wat er in de wereld te koop is. Ik hoop voor jou dat je nooit in je onwetendheid in de armen van een rat zal lopen die zich voordoet als een verfijnt vergeestelijkt personage. Want ik durf je op een briefje te geven dat het te laat zal zijn wanneer je duidelijk wordt in welke val je gelopen bent.

Maar goed droom jij lekker verder, over hoe verlichten/ontwaken zich in de wereld tonen. Ik spreek je nog wel weer eens op een later moment, wanneer je wat wijzer bent. Waarbij ik de wens uit, dat mocht je ooit een rat tegenkomen die toneel speelt, je zult luisteren naar ziel die je op tijd zal waarschuwen, zoals je ziel je ook zal waarschuwen wanneer je onverhoopt tegen ontwaakte mocht lopen die niet aan het door jou te verwachten beeld van verfijning voldoet want net zou kunnen zijn dat die ontwaakte een kant van jou spiegelt die je liever niet in de ogen kijkt bladiebla ect.
Groetjes...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.