Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 October 2014, 07:53   #61
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Zien' daarentegen houd zich nergens aan vast, maar wat het zien' invult (de gedachten) zoekt continu manieren en concepten om zich tot een visie of perspectief te verbinden waarmee het een aannemelijke status quo kan tonen naar zichzelf om zichzelf zo als potentieel aan gedachten in fracties van seconden te triggeren tot wederom een perspectief.
Maar de werkelijkheid laat zich eenvoudig niet vangen in de beschouwing van een perspectief, hoe feitelijk en diepzinnig dan ook. m.i heeft dat indirect te maken met een onrustige 'wereld', er wordt niet uitgegaan van de werkelijkheid maar vanuit perspectieven van de werkelijkheid, en dat zijn dan al gauw idealen met enigszins dwingende verwachtingspatronen waar 'men' aan toe wenst te komen, en dat gaat vroeg of laat altijd botsen.
Dus alles draait om loslaten; loslaten van onbenulligheden totdat alleen wat belang heeft overblijft en we een nieuwe ronde kunnen beginnen.

Zelf het zien zal altijd meer en meer direct worden en minder en minder omfloerst worden, ook en vooral in zijn vertalingen.
Wat baat anders zien als we het niet aan onszelf uitgelegd krijgen?
Doorzien, op een paar heel uitzonderlijke uitzonderingen na, is en blijft een proces waar we, indien we het spel eerlijk spelen, steeds beter in zullen worden.

Dat en niets anders is de werkelijkheid. Alleen iemand die overladen is door een karrevracht van dwaas geloven, blinde aannamens, gehoorzaamheidprincipes aan de wetten van anderen, en...., en....; alleen zo iemand zal bij waarheidvinding een enorme ontlading en bevrijding vinden en in de mening vertoeven dat waarheidvinding de uitweg en de directe oplossing is.

Terwijl iedere andere weldenkende mens zal inzien dat waarheidvinding leidt tot een volgende openstaande deur naar een nieuwe diepere en innerlijke weg die gevolgd moet worden met vallen en opstaan.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2014, 12:05   #62
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Kun je dit ook anders verwoorden Renoir?
En hoe' bedoel je bewustzijn in je quote?
Ik vind het zelf ook een krakkemikkige omschrijving maar ik kan dat wat het is maar moeilijk onder woorden brengen een (voor uitleg onbruikbaar) 'weten'.
Het liefst zou ik schrijven dat bewustzijn zichzelf wil ontmoeten maar bewustzijn heeft zoiets dat het als zodanig kan kenmerken niet, beter is wellicht God die zichzelf wil ervaren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2014, 16:55   #63
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind het zelf ook een krakkemikkige omschrijving maar ik kan dat wat het is maar moeilijk onder woorden brengen een (voor uitleg onbruikbaar) 'weten'.
Het liefst zou ik schrijven dat bewustzijn zichzelf wil ontmoeten maar bewustzijn heeft zoiets dat het als zodanig kan kenmerken niet, beter is wellicht God die zichzelf wil ervaren.
Een twijfelloze onmiddelijkheid' die geen enkele invulling behoeft?!
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2014, 17:14   #64
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus alles draait om loslaten; loslaten van onbenulligheden totdat alleen wat belang heeft overblijft en we een nieuwe ronde kunnen beginnen.
In de praktijk is er een duidelijk verschil tussen het zien als ego en het zien als zien'.
Ego maakt' van vasthouden loslaten, en van tegenhouden toelaten zo kan het zichzelf handhaven.
Zien' daarentegen toont de ervaringswereld als een vasthouden wat zich onmogelijk kan loslaten, je kunt er eenvoudig niet van weg zolang je bestaat. De herkenning wat' te zijn daarin laat het vasthouden oplossen in/als de onverdeelde heelheid van de werkelijkheid.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2014, 17:32   #65
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
In de praktijk is er een duidelijk verschil tussen het zien als ego en het zien als zien'.
Ego maakt' van vasthouden loslaten, en van tegenhouden toelaten zo kan het zichzelf handhaven.
Zien' daarentegen toont de ervaringswereld als een vasthouden wat zich onmogelijk kan loslaten, je kunt er eenvoudig niet van weg zolang je bestaat. De herkenning wat' te zijn daarin laat het vasthouden oplossen in/als de onverdeelde heelheid van de werkelijkheid.
En dat moet je dan zien; maar dat kun je niet weergeven
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2014, 19:22   #66
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En dat moet je dan zien; maar dat kun je niet weergeven
Je kunt het wel weergeven maar dat is dat zien' dan weer niet.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2014, 07:04   #67
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Ieder mens kan zich de theorie van waarheidsvinding 'eigen' maken, de praktijk daarentegen kan nooit 'eigen' zijn , er kan dus nooit strijd over zijn.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2014, 14:10   #68
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard Wat kan er gedaan worden?

Ont'dekken wat het zien' bij kijken is.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2014, 14:40   #69
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Zolang je bezig bent met het 'beter' maken van je persoonlijke beleving, werkend aan een iemand', zolang ben je begaan met het creeeren van een driedimensionale illusie. Prima, maar het is geen waarheidsvinding.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2014, 05:16   #70
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

ok dames en heren, ik heb dit topic net doorgenomen enne...
Oh ja, waar ging het ook alweer over? (effe spieken linksboven), juist ja, over 'Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden...'.

En, iemand iets bij of afgeleerd?
Kleine evaluatie misschien?
Ik zal beginnen: Ik heb geleerd dat ik hier mijn tijd weer zat te verdoen, maar da's niet erg want ik lag toch in bed en kon de slaap niet vatten.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De frustratie van verlicht zijn Natan Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 29 January 2017 18:15
Voor mensen die verlicht willen worden. Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 50 1 March 2013 22:28


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.