Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 November 2014, 13:12   #61
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Wil je daarmee zeggen dat een mens zonder ego kan functioneren?
tsja... woorden natuurlijk... want er bestaat niet zoiets als een ego,
Maar dan is het ook de moeite niet waard om na te denken over het feit of we egoloos kunnen zijn wat het onderwerp van dit topic is.
Inderdaad een 'ik' kan niet gevonden worden. Ben wil het effect dat ego heeft kennelijk gewoon eens over een ander boeg gooien en doet dat niet onverdienstelijk.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 13:35   #62
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
...Ben wil het effect dat ego heeft kennelijk gewoon eens over een ander boeg gooien en doet dat niet onverdienstelijk.
Ik probeer mee verdienstelijk te zijn.
Ben over dat goeie ouwe ego is effe in een epub boekje gedoken. Handige aanvulling op de papieren versies die digitale boekjes, effe zoeken er in op 'ego' en deze vind ik wel een leuke ter omkadering van wie of wat dat ego is waar we zo graag helderheid, inzicht in krijgen en waarvan mensen zich afvragen of een Ego'loos bestaan mogelijk is.

citaat:
'Verlichting: aan het denken ontstijgen'

Bij het opgroeien vorm je een mentaal beeld van wie je bent op basis van je persoonlijke en culturele conditionering. We kunnen dit denkbeeldige ik ook het ego noemen. Het bestaat uit mentale activiteit en blijft alleen door voortdurend denken in stand. De term 'ego' betekent verschillende dingen voor verschillende mensen, maar als ik het in deze context gebruik, staat het voor een onecht ik, ontstaan door de onbewuste identificatie met het verstand.

Voor het ego bestaat het huidige moment nauwelijks. Alleen het verleden en de toekomst beschouwt het als belangrijk. Deze totale omkering van de waarheid verklaart het feit dat het verstand in de 'egotoestand' zo slecht werkt. Het is steeds bezig met het levend houden van het verleden, want wat ben je zonder? Het projecteert zichzelf voortdurend in de toekomst om zijn overleving veilig te stellen en daar naar een soort verlossing of vervulling te zoeken. Het zegt: 'Op een dag, als dit of dat gebeurt, gaat het goed met me, ben ik gelukkig, heb ik vrede. '


Uittreksel van: Tolle, Eckert. 'De kracht van het NU'. iBooks.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 16:59   #63
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ahum, als ik of men jou aanspreekt en bv. de vraag stelt waar je woont zal jij onvermijdelijk je antwoord zin moeten beginnen met 'ik' woon...
Waar een 'ik' is, is een ego, no way out.
Zonder ego kunnen jij noch ik noch eender welke mensen communiceren met elkaar.
Dus ego-loos zijn is een illusie in mijn concepten-doos.
Zelfs de meest 'verlichte' mens heeft een ego nodig, anders zal hij niet meer reageren als men hem aanspreekt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een 'ego' is niet nodig voor het beantwoorden van 'n vraag maar omtrent het uitgangspunt neem je de 'ik'vorm aan. Anders zou het worden 'warmte' in plaats van 'ik ben warmte' oftewel 'ik heb het warm'. Die vorm geef je omwille van de conversatie inhoud maar dat behoeft niet te voeren tot een identificatie met wat je feitelijk helemaal niet bent.
Ik' als concept is binnen de af-spraak van communicatie gewoon handig en wel zo praktisch.
Daar heb je geen ego hoedanigheid of eigenschap bij nodig.
Ego'loos zijn is in mijn bevinding juist een ontluikende voorwaarde om überhaupt illusie van de werkelijkheid te kunnen onderscheiden, op grond van ego 'belang' is het onmogelijk wezenlijk te komen tot dat onderscheid.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 17:01   #64
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als wezenlijk helder is. Heb je mooi gezegd.

..
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 17:06   #65
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het enige wat ik kan is mij voorbereiden voor als de roep gehoord wordt om rechtop te staan.
Blijf zitten waar je zit en verroer je niet, voor Boedha was dat direct duidelijk.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 17:12   #66
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Blijf zitten waar je zit en verroer je niet, voor Boedha was dat direct duidelijk.
En bij mij weten was Boeddha niet bezig met ego-loos zijn of proberen dat te zijn etc.

Vanuit neo-advaita invalshoek een citaat:

"According to Ramesh, many spiritual Masters instruct their disciples to "kill the ego" which results in a lot of confusion. In striking contrast, the point of his teaching was that it 'converts' the ego. With this teaching it can be observed, from one's own personal experience, the simple truth as enunciated by the Buddha that "Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof."

bron: http://www.rameshbalsekar.com/the-teaching.html
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 19:52   #67
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
"According to Ramesh, many spiritual Masters instruct their disciples to "kill the ego" which results in a lot of confusion. In striking contrast, the point of his teaching was that it 'converts' the ego. With this teaching it can be observed, from one's own personal experience, the simple truth as enunciated by the Buddha that "Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof."

bron: http://www.rameshbalsekar.com/the-teaching.html
Ga je weer eens een poging doen Ramesh aan de man te brengen?
Ramesh is geen spiritueel leraar het is een shoplifter van Nisargadatta, heeft daar vertaald en er verder niets van begrepen. Een Indiase Emile Ratelband.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 21:07   #68
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ga je weer eens een poging doen Ramesh aan de man te brengen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ramesh is geen spiritueel leraar het is een shoplifter van Nisargadatta, heeft daar vertaald en er verder niets van begrepen. Een Indiase Emile Ratelband.
Dat is uw vooringenomen mening.
Ik heb weken dagelijks bij Ramesh thuis in Bombay / India zijn Satsangs bijgewoond, heb al zijn boeken mee naar huis gebracht en het gros er van gelezen.
Ik heb dus kennis van de man uit directe eerste bron, jij niet.
Voor mij is Ramesh een spiritueel leraar die ik op handen draag, al is hij intussen al een aantal jaren dood.
God hebbe zijn ziel.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 22:29   #69
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
En bij mij weten was Boeddha niet bezig met ego-loos zijn of proberen dat te zijn etc.
Ok?, maar weet je dan ook waar hij wel mee bezig was?
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 22:39   #70
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ok?, maar weet je dan ook waar hij wel mee bezig was?
Ik heb zo'n vermoeden dat de Boeddha bezig was met mindfulness.
En wat de Boeddha leerde wordt de dharma genoemd. De strekking van de dharma is niet om een geheel van leerstellingen bij te brengen, maar om via studie en beoefening tot zelfinzicht en waarheid te komen.

De kern van de dharma wordt gevormd door de ?Vier Edele Waarheden? en de nauw daarmee samenhangende ?keten van ontstaan?.

In zijn eerste Officiële leerrede, die hij hield voor de vijf asceten waarmee hij enkele jaren lief en leed gedeeld had, verwoordde de Boeddha de essentie van zijn leer. Deze leerrede is dus bekend geworden als ?De Vier Edele Waarheden?.
Deze luiden:
1. Het leven is lijden/frustratie.
2. Er is een oorzaak van lijden.
3. Er is een uitweg uit het lijden.
4. Die uitweg is het Edele Achtvoudige Pad.

Je kan d'er natuurlijk veel over lezen, genoeg over te vinden op internet,
maar Interessant ook is om zo is een paar weken mee te doen. Heb ik gedaan in het Zuiden van Frankrijk bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Thich_Nhat_Hanh
Onvergetelijke ervaring.
Zijn 'retraite' oord: http://plumvillage.org
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.