Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 September 2014, 08:23   #61
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Hallo allemaal.
Ik wil graag geleid worden naar wat' ik ben.
Wat heb je aan zelfonderzoek gedaan tot op heden en wat heb je gevonden?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2014, 14:41   #62
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat heb je aan zelfonderzoek gedaan tot op heden en wat heb je gevonden?
Ik heb jaren achtereen geprobeerd om iets van houvast te hebben of bestendigheid in mijn beleving als mens of persoon. Steeds als ik meende dat bestendige of houvast te hebben gevonden verdween het weer of verloor ik heldere inzichten weer uit het oog. Het liet mij keer op keer in frustratie en irritatie achter. Ik zocht die houvast in manieren van gedrag en doen, in het her beleven uit herinnering van gevoelens waarin ik mij stevig voelde, en in het diep en serieus nadenken over van alles. Maar in niets van die intenties vond ik blijvende houvast of iets bestendigs.

Nu na zoveel jaren lijk ik te zijn uitgekomen op een zeer voor de hand liggende gewaarwording die mij constant is ontgaan, namelijk het feit dat ik gewoon ,aanwezig' ben! De beleving die ik daarop ervaar zou ik ,schoon' willen noemen. Mij zelf als ,aanwezig' is er altijd als eerste. Al mijn gedragingen gevoelens gedachten etc lijken voort te ontspruiten uit deze ,aanwezigheid' maar die aanwezigheid zelf wordt niet aangedaan of geroerd door al het gedoe van mijn mens of persoon zijn. Tot zover mijn onderzoek en wat ik gevonden heb.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2014, 16:02   #63
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik heb jaren achtereen geprobeerd om iets van houvast te hebben of bestendigheid in mijn beleving als mens of persoon. Steeds als ik meende dat bestendige of houvast te hebben gevonden verdween het weer of verloor ik heldere inzichten weer uit het oog. Het liet mij keer op keer in frustratie en irritatie achter. Ik zocht die houvast in manieren van gedrag en doen, in het her beleven uit herinnering van gevoelens waarin ik mij stevig voelde, en in het diep en serieus nadenken over van alles. Maar in niets van die intenties vond ik blijvende houvast of iets bestendigs.

Nu na zoveel jaren lijk ik te zijn uitgekomen op een zeer voor de hand liggende gewaarwording die mij constant is ontgaan, namelijk het feit dat ik gewoon ,aanwezig' ben! De beleving die ik daarop ervaar zou ik ,schoon' willen noemen. Mij zelf als ,aanwezig' is er altijd als eerste. Al mijn gedragingen gevoelens gedachten etc lijken voort te ontspruiten uit deze ,aanwezigheid' maar die aanwezigheid zelf wordt niet aangedaan of geroerd door al het gedoe van mijn mens of persoon zijn. Tot zover mijn onderzoek en wat ik gevonden heb.
Hier kan ik mij volledig in terugvinden; maar die 'mij' blijft er, voor mij, wel degelijk staan.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 01:08   #64
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Hallo allemaal.
Ik wil graag geleid worden naar wat' ik ben.
Beste Ben

Op dit of andere fora word je niet geleid.
Je wordt hoogstens verleid.

Het kan hier wel leuk zijn maar daar kwam je niet voor.

Mijn advies: zoek je heil ergens anders en blijf hier voor de lol.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 10:40   #65
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
..maar die aanwezigheid zelf wordt niet aangedaan of geroerd door al het gedoe van mijn mens of persoon zijn. Tot zover mijn onderzoek en wat ik gevonden heb.
Dat is 'wat' je bent, daar kun je voor altijd verwijlen
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 10:41   #66
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Beste Ben

Op dit of andere fora word je niet geleid.
Je wordt hoogstens verleid.

Het kan hier wel leuk zijn maar daar kwam je niet voor.

Mijn advies: zoek je heil ergens anders en blijf hier voor de lol.

Hab
Heb je nog goede tips van dat heil elders dan gaan wij met de serieuze zoekers daarheen en blijf jij hier voor je voetbalpraatjes en de lol.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 11:20   #67
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Heb je nog goede tips van dat heil elders dan gaan wij met de serieuze zoekers daarheen en blijf jij hier voor je voetbalpraatjes en de lol.
...op het moment dat jij of iemand anders de voetbalpraatjes ziet voor wat ze zijn, dan heb ik op datzelfde moment tips voor het heil op andere plaatsen...

Een doelpunt zonder bal!
Da's pas reden tot juichen.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 11:46   #68
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is 'wat' je bent, daar kun je voor altijd verwijlen
Ja! zo kan ik het ook constateren.
En er is ook geen rest wat komt of gaat.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 12:26   #69
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht

Nu na zoveel jaren lijk ik te zijn uitgekomen op een zeer voor de hand liggende gewaarwording die mij constant is ontgaan, namelijk het feit dat ik gewoon ,aanwezig' ben! De beleving die ik daarop ervaar zou ik ,schoon' willen noemen. Mij zelf als ,aanwezig' is er altijd als eerste. Al mijn gedragingen gevoelens gedachten etc lijken voort te ontspruiten uit deze ,aanwezigheid' maar die aanwezigheid zelf wordt niet aangedaan of geroerd door al het gedoe van mijn mens of persoon zijn. Tot zover mijn onderzoek en wat ik gevonden heb.

Ben, hetgeen je hier zegt kan per definitie niet waar zijn!
Jouw gedragingen komen niet voort uit jouw aanwezigheid.
Jouw gedragingen komen voort uit uit de menselijke conditie.
Het feit dat jij hebt gekozen voor de menselijke vorm maakt dat je onvermijdelijk menselijke gedragingen vertoont, menselijke gevoelens ervaart enz.
Het tweede deel van je statement komt dichterbij de waarheid, namelijk dat die aanwezigheid niet wordt aangedaan door al die beroering.

In de traditie wordt gezegd dat 'jouw aanwezigheid' geen kenmerken vertoont, niets doet, niets onderneemt en aan niets van hetgeen de menselijke toestand kenmerkt ten grondslag ligt.
Een ander onomstotelijk feit is dat 'jouw aanwezigheid' zelf niet geobserveerd of waargenomen kan worden daar het zelf de uiteindelijk waarnemer is.
Elk bewering die zelfs maar suggereert dat je jouw eigen aanwezigheid hebt geconstateerd of hebt waargenomen berust per definitie op een misverstand.
De uiteindelijke waarnemer wordt zelf niet waargenomen!

Uit jouw statement moet je bijgevolg afleiden dat 'jouw aanwezigheid' als object van observatie of als de conclusie ervan onjuist moet zijn.

Het is echter niet iets om je druk om te maken.
Het is een veelvuldig voorkomend misverstand en een onschuldige beginnersfout.

De traditie raadt in dit geval aan 'nog eens te kijken'...............
en vervolgens je bevindingen te delen.

Veel succes!

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2014, 12:43   #70
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ben, hetgeen je hier zegt kan per definitie niet waar zijn!
Jouw gedragingen komen niet voort uit jouw aanwezigheid.
Jouw gedragingen komen voort uit uit de menselijke conditie.
Het feit dat jij hebt gekozen voor de menselijke vorm maakt dat je onvermijdelijk menselijke gedragingen vertoont, menselijke gevoelens ervaart enz.
Het tweede deel van je statement komt dichterbij de waarheid, namelijk dat die aanwezigheid niet wordt aangedaan door al die beroering.

In de traditie wordt gezegd dat 'jouw aanwezigheid' geen kenmerken vertoont, niets doet, niets onderneemt en aan niets van hetgeen de menselijke toestand kenmerkt ten grondslag ligt.
Een ander onomstotelijk feit is dat 'jouw aanwezigheid' zelf niet geobserveerd of waargenomen kan worden daar het zelf de uiteindelijk waarnemer is.
Elk bewering die zelfs maar suggereert dat je jouw eigen aanwezigheid hebt geconstateerd of hebt waargenomen berust per definitie op een misverstand.
De uiteindelijke waarnemer wordt zelf niet waargenomen!

Uit jouw statement moet je bijgevolg afleiden dat 'jouw aanwezigheid' als object van observatie of als de conclusie ervan onjuist moet zijn.

Het is echter niet iets om je druk om te maken.
Het is een veelvuldig voorkomend misverstand en een onschuldige beginnersfout.

De traditie raadt in dit geval aan 'nog eens te kijken'...............
en vervolgens je bevindingen te delen.

Veel succes!

Hab
Dat is taalgebruik de 'ik' is die aanwezigheid, je hebt een identiteit nodig om vanuit te gaan en daar sluipt wel eens iets van het gekende in. Kortom wat je denkt bewezen te hebben hoeft niet zo te zijn maar is inderdaad wel een hernieuwd onderzoekje waard.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.