Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 January 2012, 18:59   #61
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Ik heb vanuit eer en geweten in het verleden heel vaak fysieke en psychische pijn toegebracht aan anderen. Je zou dat een vorm van noodweer kunnen noemen, omdat ik me bedreigd voelde. Mijn ik, mijn ego, voelde zich bedreigd. Van werkelijke dreiging was vanzelfsprekend helemaal geen sprake. Toch kon ik dat voor mezelf prima verantwoorden (psychisch) maar de fysieke gevoelens waren dramatisch. Je gaat er zelf minstens half dood aan en blijkbaar is dat nodig om je te kunnen verplaatsen in die ander. Ik zou het anders ook niet weten.
prachtige tekst Naadje, wat ik wel zou willen weten is of de ander ook met zijn/haar ego jou bedreigde, of fysiek
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 19:10   #62
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
prachtige tekst Naadje, wat ik wel zou willen weten is of de ander ook met zijn/haar ego jou bedreigde, of fysiek
het stond al in je tekst, ik neem maar water verder, de wijn is nu al voldoende!..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 19:14   #63
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Dis snap ik niet Ulla. Wil je dat toelichten?
Als je je zelf in een situatie bevind, die voor jezelf en eventuele naasten niet goed rondweg slecht voelt, kan het zijn dat je voor keuzes staat, die voor betrokken in dezelfde situatie ook niet goed of rondweg slecht voelen. Zelf heb ik dat meegemaakt in een relatie met iemand, die hysterisch en doodsbang werd, toen ik de knoop door hakte en deze be?indigde. Omdat hij niet meewerkte heb ik hem letterlijk uit huis moet praten. Buitenstaanders zagen dat in eerste instantie als een egoistische keuze van mij. Vooral ook door de omstandigheden die de doorslag gaven. Na jaren dubben. Maar het ging voor mij gewoon niet meer en ik had de verantwoording niet alleen voor mezelf. En nog jaren later bleek dat het dit de beste keuze was die ik maar had kunnen nemen.

Toch kan ik mij daar nu nog bezwaard onder voelen, omdat het nog niet echt goed gaat met diegene. Maar dat ligt uiteindelijk niet aan mij. maar toch.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2012, 14:10   #64
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Of is het niet de moraal maar het weten wat ik ben, bewustzijn, dat voorkomt dat ik hem te lijf ga ?
Hoe of waardoor weet je wanneer het gaat om de moraal of om het weten wat je bent (bewustzijn) dat je wel of niet doet doen of laten?
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2012, 15:39   #65
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Hoe of waardoor weet je wanneer het gaat om de moraal of om het weten wat je bent (bewustzijn) dat je wel of niet doet doen of laten?
De moraal is altijd opgelegd, het zijn de wetten, gehoorzaamheidsregels zoals ook door ouders de samenleving betreffende de kinderen zijn opgelegd (dus niet dat ze hun kamer moeten opruimen). Het 'eert uw vader en uw moeder' uit de tien geboden van de H. Kerk is het meest treffende voorbeeld van moraal terwijl je intrinsiek wel weet dat je dat moet doen (het is intrinsiek trouwens een vanzelfsprekenheid en geen moeten).
Bewustzijn is intrinsiek, het is het 'weten' wat zich in je voordoet, alles is daar als van een natuurlijke vanzelfsprekendheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.