Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 January 2011, 00:57   #61
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ja ik weet dat je een IP-ban hebt. Wat me verbaasd is dat je erg into Anja bent. Ik heb helemaal niets met haar.

Dit forum kan toch ook bestaan zonder elke keer te verwijzen naar het forum van Remon?

Liefs, Henk
(zie ook antwoord aan Caroline)

Specifieke fora, zoals bijvoorbeeld een Advaita, op nondualiteit of zen gestoeld, zijn geen lang leven beschoren, zoals ook Nathan en diverse anderen hebben ondervonden. Mijn insteek is dus no noncense Advaita en dat kent maar een schamel zeer klein en beperkt geinteresseerd publiek. Wanneer je de Advaita methode consequent praktiseert neemt de reactiebereidheid snel af want het heeft niks opbouwends te bieden.

Vandaar ook de romantische kleuring door in te gaan op de menselijke behoefte gekend te worden. Dat is, mocht dat in je opkomen, wat mij betreft niet vals, mijn belangstelling in je is oprecht. Maar ik ontmoet je ten principale niet graag in persoon maar in je zijn dus ga je (door mijn toedoen, houding, attitude) je in persoon bekritiseerd voelen. Dat kan niet anders dan jou niet bevallen, dus blijf je weg wanneer de aantrekking ook niet even groot of groter is dan je afkeer. (uiteraard is hier niet specifiek jou bedoeld)

Dit forum benodigd feitelijk daarnaast een geouwehoer en gepriegel in de marge karakter alleen is het niet mijn natuur te veraangenamen maar zijn er ook geen anderen die dat willen of kunnen oppakken. Omdat Remon het pleasen beheerst en ook bewaakt is het d? plek waar naast vrijblijvendheid ook mondjesmaat enige onaangenaamheden te berde kunnen worden gebracht. Ik denk alleen dat hij het benul mist van zo'n werking en weer in staat de boel te verstoren door bijvoorbeeld Anja een ban te geven.

Maar goed misschien is ie inmiddels wat wijzer in dit opzicht.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 01:15   #62
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat is het waar je precies mee zit ? Is het iets met afscheid nemen ?
Ermee zitten is wat zwaar uitgedrukt.

Waar ik tegenaan loop is dat ik hier lees en reageer, om er vervolgens later achter te komen dat er veel meer speelt dan wat ik hier gelezen heb.
Om het geschrevene en mijn reactie vervolgens in een juiste context te zien of te plaatsen is het nodig dat ik op het andere forum ga lezen.
Ook dat is op zich niet erg, alleen.. ik lees daar nauwelijks nog.
Eer ik het juiste draadje dan gevonden heb, ben ik weer heel wat tijd verder..

Ik heb dat nu weer gedaan en later vraag ik me dan af: waarom?
En wil ik die tijd er wel insteken?

Misschien kan Zelfkennis me ook gewoon wel niet meer zo boeien als voorheen.
Ik heb geen waarheid te verpachten en leef gewoon mijn leven.
Tuurlijk wandel ik dan eens in stilte, dan eens rustig, dan eens druk en bots ik dan weer eens gigantisch.
Om na dit alles weer te ontdekken dat er niets veranderd is.. het onveranderlijke blijft.
En dan begint het 'spelletje' weer opnieuw.
Voor mij is dat nu eenmaal het leven.
Ik kom er niet aan onderuit en eerlijk gezegd.. ik zou niet anders willen.
Even geleefd worden herinnert me weer aan even niet geleefd hebben... het loopt leeg en vult zich weer.
Zoiets.

Ik heb denk ik geen zin meer daar eindeloos over te discussieren, waardoor het forum van Remon me niet zo trekt.
Ik weet denk ik niet wat ik nog 'zoek' binnen Zelfkennis.
Misschien ben ik voor even gewoon verzadigd ;)

Oh.. en ja... heb zeker iets met afscheid nemen.
Ik neem niet graag afscheid.
En dat mag er van mij gewoon zijn, niets mis mee dacht ik zo.
Er is niets mis met mij ;)

KiSs
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 01:42   #63
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Specifieke fora, zoals bijvoorbeeld een Advaita, op nondualiteit of zen gestoeld, zijn geen lang leven beschoren, zoals ook Nathan en diverse anderen hebben ondervonden. Mijn insteek is dus no noncense Advaita en dat kent maar een schamel zeer klein en beperkt geinteresseerd publiek. Wanneer je de Advaita methode consequent praktiseert neemt de reactiebereidheid snel af want het heeft niks opbouwends te bieden.

Dit forum benodigd feitelijk daarnaast een geouwehoer en gepriegel in de marge karakter alleen is het niet mijn natuur te veraangenamen maar zijn er ook geen anderen die dat willen of kunnen oppakken. Omdat Remon het pleasen beheerst en ook bewaakt is het d? plek waar naast vrijblijvendheid ook mondjesmaat enige onaangenaamheden te berde kunnen worden gebracht. Ik denk alleen dat hij het benul mist van zo'n werking en weer in staat de boel te verstoren door bijvoorbeeld Anja een ban te geven.

Maar goed misschien is ie inmiddels wat wijzer in dit opzicht.
Ik denk dat je je vergist. Maar laat ik het bij mezelf houden en daarbij de mogelijkheid open houden dat ik me vergis.

Het Remon forum kent een grote belangstelling, maar is steeds minder een advaita / nondualiteit forum. Zou dat wel zo zijn, dan zou de vraag 'wie ben ik?' doorlopend centraal staan en ik merk dat het steeds meer de (wat ik dan noem) psychologie is die centraal komt te staan. In die zin ben ik dan ook verbaasd over je enthousiasme voor Anja's verhaal omdat er m.i. helemaal niks advaita / ND in is terug te vinden, zoals ze zelf ook bij herhaling aangeeft. Maar goed, misschien kun je nog eens toelichten wat je zo aanspreekt in haar verhaal. Wat je te denken zou kunnen even is dat het verhaal van Anja zwaar wordt omarmt door Arie en Aart, degenen met wie je de meest felle discussies had toen je nog actief was op het andere forum.

Het gevaar zit er in dat er een denken in kampen ontstaat, waar ik graag ver weg van wil blijven. Ik wil graag ieders reactie hier en daar op zijn eigen merites kunnen bezien. Dat neemt echter niet weg dat ik zie dat het onderwerp zelfkennis zich steeds verder weg beweegt van dat waar het m.i. in essentie om zou moeten gaan (adviata / ND / de vraag: wat/wie ben ik).
Ik vermoed dan ook dat Anja absoluut niet op weerstand van Remon hoeft te rekenen om dat het, wat ik dan voor het gemak 'het 3 A's verhaal' wil noemen, op zijn warme steun en belangstelling kan rekenen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 01:43   #64
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Ik heb denk ik geen zin meer daar eindeloos over te discussieren, waardoor het forum van Remon me niet zo trekt.
Ik weet denk ik niet wat ik nog 'zoek' binnen Zelfkennis.
Misschien ben ik voor even gewoon verzadigd ;)
Prima reden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 02:32   #65
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik denk dat je je vergist. Maar laat ik het bij mezelf houden en daarbij de mogelijkheid open houden dat ik me vergis.

Het Remon forum kent een grote belangstelling, maar is steeds minder een advaita / nondualiteit forum. Zou dat wel zo zijn, dan zou de vraag 'wie ben ik?' doorlopend centraal staan en ik merk dat het steeds meer de (wat ik dan noem) psychologie is die centraal komt te staan. In die zin ben ik dan ook verbaasd over je enthousiasme voor Anja's verhaal omdat er m.i. helemaal niks advaita / ND in is terug te vinden, zoals ze zelf ook bij herhaling aangeeft. Maar goed, misschien kun je nog eens toelichten wat je zo aanspreekt in haar verhaal. Wat je te denken zou kunnen even is dat het verhaal van Anja zwaar wordt omarmt door Arie en Aart, degenen met wie je de meest felle discussies had toen je nog actief was op het andere forum.

Het gevaar zit er in dat er een denken in kampen ontstaat, waar ik graag ver weg van wil blijven. Ik wil graag ieders reactie hier en daar op zijn eigen merites kunnen bezien. Dat neemt echter niet weg dat ik zie dat het onderwerp zelfkennis zich steeds verder weg beweegt van dat waar het m.i. in essentie om zou moeten gaan (adviata / ND / de vraag: wat/wie ben ik).
Ik vermoed dan ook dat Anja absoluut niet op weerstand van Remon hoeft te rekenen om dat het, wat ik dan voor het gemak 'het 3 A's verhaal' wil noemen, op zijn warme steun en belangstelling kan rekenen.
Ha Rob, wat een heerlijke kluif, hier hap ik maar al te graag in.

Zoals gezegd moet het forum, althans wat mij betreft, een mixture zijn van liefst zoveel mogelijk interessegebieden, een 'elk wat wils' forum zogezegd, om het aangename (persoonlijke) met het onaangename (advaita) te kunnen verenigen. Een advaita forum sec trekt geen publiek en een Anja met zo'n uitgeklede boodschap evenmin. Uiteindelijk gaat het forumtechnisch toch om publiek waar je je verhaal aan kunt slijten, Niet om de kat z'n k.., oftewel de veelgeroemde nietsheid te plezieren. Ik ben niet d?, maar inclussief inhoud.

Daarom zit zij daar en niet hier (evenals de rest van de forumleden met uitzondering van Caroline) hetgeen een weloverdachte keus is, want het gaat immers allemaal over denken. Al wil Anja er een afwijking van maken, waarin ze evolutionair niet ver naast zit. In feite, jij bestrijdt dat, heb ik eveneens niet veel anders gedaan dan twijfel zaaien en storm oogsten. Het moet gewoon allemaal op de helling en Anja doet alleen waartoe ze aangezet wordt te doen. Beredeneerd wordt dat een intentie die er helemaal niet is maar Bewustzijn in actie naarmate het zuiver is. Soms in wording. En dan doet het er helemaal niet toe wat voor een naam je er aan geeft.

Aad en Arie hebben veel ideeën maar kenmerken zich toch al meer in (Bewustzijn) wording, alleen Aad kan niet loskomen uit z'n Clarity opleiding waarvan Leila soms ineens volledig van bevrijd blijkt. Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze dat hier kenbaar komen maken . Ogenbliksem had zich bij het kamp aangesloten, maar komt ervan los nu ze ziet wat Anja bedoeld. Aad en Arie gooien meer het roer om omdat ze de Guru willen blijven uithangen (heb je ook zo gelachen om die satsang van Arie ?). Wees niet bang voor het kamp, Anja is daar niet gevoelig voor.

Remon is gevoelig voor bekendheid en Anja schreef een boek dat zou de reden kunnen zijn dat hij niet banned (na eerst te kennen hebben gegeven veel opzeggingen te hebben gehad). Maar hij is ook wel een beetje gerealiseerde af nu hij doorheeft er helemaal niks van te snappen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 03:02   #66
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ha Rob, wat een heerlijke kluif, hier hap ik maar al te graag in.
Voor nu een korte reactie, ik was net van plan in bed te stappen. Morgen graag verder, hoewel ik me ook vandaag heb voorgenomen om alle forumactiviteiten stil te leggen voor een tijdje. Ik heb last van forummoeheid en daarbij heb ik andere dingen te doen (goede voornemens gestalte te geven) en ik vrees dat die zaken in het gedrang komen als ik actief blijf op de fora.

Denken is in geen enkel opzicht een probleem, laat staan een afwijking. Je kunt dan zoiets wel als stelling poneren om discussie los te krijgen, maar tegelijk zet je wellicht een heel goegemeenschap op het verkeerde been. Degenen die niks met denken hebben en vooral in het voelen zitten zullen blij verheugd zijn, maar volledig ten onrechte. En degenen die gewoon over gezond verstand beschikken gaan er wellicht aan twijfelen en raken nog verder van huis. Ik hou wel van wat commotie, maar dit heeft m.i. absoluut niet het gewenste effect; eerder het tegenovergestelde.

Morgen verder. Dan eerst maar eens zien wat er over is van mijn voornemen om de fora vaarwel te zeggen. Het kan zo maar ineens weer interessant worden.

Wijziging aangebracht door Rob op 2 January 2011 om 03:17.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 03:16   #67
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Rob, denken is geen probleem schrijf je. Ik begrijp dat er voor jou een plek is ingeruimd voor het denken in advaita/ND

Voor mij sluiten denken en ND elkaar uit.

(behalve praktisch denken, bijvoorbeeld; wat is 521 gedeeld door 35, en dat ik daar dan over nadenk)
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 03:38   #68
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan Bekijk bericht
Rob, denken is geen probleem schrijf je. Ik begrijp dat er voor jou een plek is ingeruimd voor het denken in advaita/ND

Voor mij sluiten denken en ND elkaar uit.

(behalve praktisch denken, bijvoorbeeld; wat is 521 gedeeld door 35, en dat ik daar dan over nadenk)
ND is alles inclusief.
Als je iets zou willen uitsluiten,
dan is daar al onderscheidingsvermogen (= denken) voor nodig.

Een ander voorbeeld: op het andere forum gaat het vaak over kindmechanismes.
Een kindmechanisme veronderstelt een bepaalde oorzaak die een bepaald gevolg heeft. Die veronderstelde causaliteit is al een vorm van denken.
Iedere waarom - vraag vraagt naar een oorzaak, naar een reden.
Dat lijkt me een denkactiviteit, of niet?
Alleen al om mijn vraag te beantwoorden, zul je moeten denken.

Dit is echt de laatste voor vandaag.
Welterusten!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 04:26   #69
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Voor nu een korte reactie, ik was net van plan in bed te stappen. Morgen graag verder, hoewel ik me ook vandaag heb voorgenomen om alle forumactiviteiten stil te leggen voor een tijdje. Ik heb last van forummoeheid en daarbij heb ik andere dingen te doen (goede voornemens gestalte te geven) en ik vrees dat die zaken in het gedrang komen als ik actief blijf op de fora.

Denken is in geen enkel opzicht een probleem, laat staan een afwijking. Je kunt dan zoiets wel als stelling poneren om discussie los te krijgen, maar tegelijk zet je wellicht een heel goegemeenschap op het verkeerde been. Degenen die niks met denken hebben en vooral in het voelen zitten zullen blij verheugd zijn, maar volledig ten onrechte. En degenen die gewoon over gezond verstand beschikken gaan er wellicht aan twijfelen en raken nog verder van huis. Ik hou wel van wat commotie, maar dit heeft m.i. absoluut niet het gewenste effect; eerder het tegenovergestelde.

Morgen verder. Dan eerst maar eens zien wat er over is van mijn voornemen om de fora vaarwel te zeggen. Het kan zo maar ineens weer interessant worden.
Ha, ja die forummoeheid is een goed teken.

Dat denken op zich geen enkel probleem is, blijft natuurlijk een subjectief gegeven al naar gelang ik er last van meen te ondervinden, dat is het geval wanneer ik er geloof aan hecht. Zoals gezegd is denken evolutionair niet te plaatsen en kan het makkelijk als een afwijking worden gezien. Je herinnerd je waarschijnlijk wel dat het advies om je gedachten niet te geloven op geen enkele wijze aansloeg, het is een en al geloof in de gedachten.

Ik omarm om die reden dan ook, inmiddels wijs geworden ieder andere, in dit geval dat het denken een afwijking is, wanneer dat beter aansluit voor de bevinding dat je niet bent wat je denkt. Het betreft steeds alleen maar middelen die naar het beoogde doel wijzen. Zo ook bejubbelde ik lange tijd, en doe dat feitelijk nog steeds, de methode van Byron Katie.

Ieder ervaren blijft subjectief ook het ervaren van het denken, het gaat er juist om het denken van de betekenis gevende macht te ontdoen. Het is absoluut helemaal niet boeiend waar een betekenis huist, hoofd of hart is om het even, je bent immers beiden niet. het zijn instrumenten van een duaal systeem die zich om beurten als vanzelf op een passende wijze doen gelden wanneer er althans geen subjectieve belangen meer te dienen zijn.

Hoofd of hart beiden leiden je niet naar huis en wat het gewenste effect is vermogen wij al helemaal niet te beoordelen. Je kunt er een idee over hebben en willen sturen maar het herneemt altijd z'n geheel eigen weg. Het vervolgens ervaren van onmachtig geeft aanleiding om er weer tijdelijk aan te onttrekken en dan nemen andere krachten weer je plaats in.

Wat betreft het geloof ergens in hebben bestaat er een gerede kans dat dat voorgoed opgegeven wordt. Het is althans niet zonder meer maar gezegd dat geloof zich steeds opnieuw blijft voordoen.

Aanvulling:
Bobby Farrell stierf ongelukkig staat er in de krant en dan lees je het tot droefenis stemmende verhaal van Boney M omdat er alleen maar een verhaal verzonnen en geloofd werd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 January 2011, 09:43   #70
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat denken op zich geen enkel probleem is, blijft natuurlijk een subjectief gegeven al naar gelang ik er last van meen te ondervinden, dat is het geval wanneer ik er geloof aan hecht. Zoals gezegd is denken evolutionair niet te plaatsen en kan het makkelijk als een afwijking worden gezien. Je herinnerd je waarschijnlijk wel dat het advies om je gedachten niet te geloven op geen enkele wijze aansloeg, het is een en al geloof in de gedachten.
Ik weet niet waar, wanneer of van wie ik ooit het advies heb gekregen om gedachtes niet te geloven, maar als ik ooit een advies heb gekregen wat hout snijd dan is het dat.

Gedachtes en gevoelens, en dat is heel eenvoudig te constateren voor iedereen, zijn tijdelijke sensaties die als vanzelf komen en als vanzelf ook weer vertrekken. Ik zal in zijn algemeenheid niet perse meditatie adviseren, maar als iemand dit wil onderzoeken dan is meditatie een manier. Ga zitten, doe niks en kijk alleen. Gevoelens en gedachten komen op en vertrekken weer. Niet één daarvan is, als je blijft bij je uitgangspunt (zitten en kijken) een probleem.

Als er al een probleem is, dan is dat geloof. In plaats van gedachtes en gevoelens gewoon hun loop te laten nemen, gaan we intervenieren in hun natuurlijk komen en gaan. Geloof is een poging om de levensduur van iets wat tijdelijk is op een onnatuurlijk manier te rekken.

De last die je van denken kunt hebben zit niet in dat denken op zich, maar in het geloof dat je aan gedachten toevoegd / hecht. Door geloof overschijdt je de uiterste houdbaarheidsdatum van gedachtes en gevoelens.

Wijziging aangebracht door Rob op 2 January 2011 om 09:58.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele verlichting diane Niet verlicht 147 15 October 2017 14:36
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.