Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 October 2012, 09:46   #61
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Voor wie meent de weg te weten, je kunt ook in die weg sturen door vragen te stellen en de persoon zelf te laten ontdekken waar die weg ligt. Dat is hard werken. Vragen stellen en de persoon volgen, vraagt veel meer dan de persoon te adviseren en te vertellen. Hoewel die laatste weg misschien veel meer als hard werken kan voelen, vanwege de ontvangen weerstand. Weet je de weg niet, kun je nog steeds vragen stellen en samen de weg ontdekken.

Mijn eerste therapeute werkte veelal met lichte trance en visualisaties. Ik ken behoorlijk saboterende mechanismen. Als ik in de gaten had, waar ze heen wilde, draaide ik me eerder om en liep weg. Dan moest ze vaak behoorlijke creatieve omwegen verzinnen om mij alsnog op het gewenste pad te krijgen. En soms kwam ze ook juist op een ander pad met me uit.
Esradha is offline  
Oud 28 October 2012, 10:09   #62
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Ja ja..
Het is goed met je.
Ruim van tevoren had ik het aangegeven, voor arie, Renoir , Nathan en jij om ergens op te stappen voor een aantal dagen of een daggie.
Een week voor dat we weg gingen had ik het nog naar voren gebracht, maar er was er geeneen die er nog op reageerde.....tja, dan houd het op he.
Wij zijn toen in 3 weken tijd het rondje Ijsselmeer gaan doen, daggies liggen in haventjes, dorpie pakken e.n.z, met als afsluiting een stukkie wadden .(bij Harderwijk of Kampen had je kunnen opstappen)

Maar in die tijd zaten julie zelf in Griekenland...zover ik het nog weet.
Dus....het had gekund, maar het kwam er niet van ,....voor julie.
Ja, ja, ja ...
Het staat me bij dat je een rondje IJsselmeer ging doen met je lief om de kunsten van je nieuwe schip uit te proberen. Dat dat een uitnodiging was heb ik dan helaas gemist.
Het vooruitzicht om een stel gestoorde gekken van dit forum in levende lijve te ontmoeten (altijd weer anders dan vanaf tekst op een beeldscherm) en de wereld vanaf het water te bekijken zouden een welkome afwisseling van het doorsnee bestaan kunnen zijn.
Als er zich een nieuwe mogelijkheid voordoet hou ik me graag aanbevolen.
Zo ja dan toch en zo nee dan helaas.
Rob is offline  
Oud 28 October 2012, 10:13   #63
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Mensen mensen, wat een gesteggel toch weer. Als buitenstaander lezende, doet een ieder zich voor als kennende de waarheid en de weg. Van daaruit de ander beoordelend op diens weg. Zien jullie het allemaal net even iets anders. Wat, voor mij in ieder geval, ieders verhaal relatief maakt.

Ik vind het jammer dat Nadje's topic over zelfonderzoek niet meer op gang kwam. De uitnodiging vooral elkaar vragen te stellen. In plaats van elkaar te adviseren en te vertellen wat wij vinden. Dat laatste maakt het andermansonderzoek. Dat eerste biedt een ieder de helpende hand voor zelfonderzoek.

De mens leert meer van wat deze zelf ontdekt dan van wat hem verteld wordt. Door vragen te stellen, kun je met iemand meelopen en iemand bewust maken van mogelijk te lopen paden. Misschien ontdek je ook wel weer nieuwe dingen, omdat iemand een ander pad of tussenweggetje kiest dan jij zelf zou doen. Zonder de fixatie welke weg nu wel of niet juist is, kun je volgens mij veel meer open staan voor het pad dat je/iemand aan het lopen bent/is en je verwonderen over iedere gelopen stap.
Dit heb je goed gezien. Zien met je hart maakt elk pad op ten duur overbodig. En tot dan lopen we het nog gewoon. Wat vaak niet gezien wordt dat men meer het pad dient en waardoor het wezenlijke wordt ondergesneeuwd. Mij leert het steeds meer meer bij mijn eigen onderzoek te blijven, niet vanuit geforceerdheid maar vanuit een soort van vanzelfsprekendheid. Daar waar die er niet meer is zie ik mezelf dan ook nog kronkelen. Je reactie is (voor mijn gevoel) van harte geschreven en hier in ieder geval zo aangekomen!
Ulla is offline  
Oud 28 October 2012, 10:20   #64
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik vind dat je het anders heel mooi beschreven hebt. Daar kan A.M. De Jong nog een puntje aan zuigen.....WiNk
Het is altijd fijn te lezen dat het aankomt.
Woorden zijn vaak te min om het over te laten brengen, maar als je elkaar met je hart raakt geeft dat totaal niks meer, dan komt het wel over.

ps moet bekennen dat ik zo niet eens weet wie A.M. de Jong is hahaha.
In sommige dingen ben ik echt een cultuurbarbaar!
Ulla is offline  
Oud 28 October 2012, 10:24   #65
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ja, ja, ja ...

Het vooruitzicht om een stel gestoorde gekken van dit forum in levende lijve te ontmoeten.



Als er zich een nieuwe mogelijkheid voordoet hou ik me graag aanbevolen.
Ho ho ho...
Alleen ik ben hartstikke gek !, de rest is normaal tot redelijk' normaal


Voor de eerstvolgende keer zul je toch echt 3 jaartjes Geduld motte hebbe....heb ik ook al gezegt.
Ik ga er van uit dat je tegen die tijd zelf een bootje hebt.
sagnaar is offline  
Oud 28 October 2012, 10:26   #66
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het is altijd fijn te lezen dat het aankomt.
Woorden zijn vaak te min om het over te laten brengen, maar als je elkaar met je hart raakt geeft dat totaal niks meer, dan komt het wel over.

ps moet bekennen dat ik zo niet eens weet wie A.M. de Jong is hahaha.
In sommige dingen ben ik echt een cultuurbarbaar!
Welnee....
Jij bent juist het prototype van cultuur waardering.
sagnaar is offline  
Oud 28 October 2012, 10:32   #67
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Nou ja, wilde ik jullie net allemaal uitnodigen voor een groot feest op m?n landgoed in Italie.
Jij dus niet Sem?!
Het klinkt verlokkelijk, Habbu! Voor mij lukt dat helaas niet.
Ooit heb ik het voorstel gedaan om eens een meeting op Ameland te organiseren. Als je met zijn allen een simpel appartement huurt ( bij ons tegenover zijn die er ook) of bij de Stayokay ( vroegere jeugdherberg) gaat logeren, ( dicht aan zee?) is het misschien ook te doen voor iedereen.
En koffie drinken en eten koken/opwarmen kan hier eventueel ook nog wel.
Moet ik alleen goed afstemmen met mijn gezin, dat dat niet gaat knellen, maar dat is te regelen.

Ik wil je overigens niet dwarsliggen in je feestje!
Het is je gegund natuurlijk!
Ulla is offline  
Oud 28 October 2012, 10:39   #68
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nou het leek er meer op dat het onbegrijpelijk is dat zoiets nog kan ontstaan.
Renoir, de spijker op zijn kop.

Onbegrijpelijk.

Spreek ik vanuit het wat we zijn.

En niet vanuit de persoonlijkheid, het eigen belang.
Aart is offline  
Oud 28 October 2012, 10:43   #69
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Ho ho ho...
Alleen ik ben hartstikke gek !, de rest is normaal tot redelijk' normaal


Voor de eerstvolgende keer zul je toch echt 3 jaartjes Geduld motte hebbe....heb ik ook al gezegt.
Ik ga er van uit dat je tegen die tijd zelf een bootje hebt.
Nee, nee, nee, ....
Iedereen is hier volkomen geflipt, behalve ik natuurlijk.

Ach wat is 3 jaar op een mensenleven ...

Ik verwacht de hoofdprijs in de lotto tussen nu en een maand of 6.
Ik heb al 30 jaar niks gewonnen, dus het kan niet anders zijn
dan dat die kanjer binnenkort op mijn nummertjes valt.
Rob is offline  
Oud 28 October 2012, 10:46   #70
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Voor wie meent de weg te weten, je kunt ook in die weg sturen door vragen te stellen en de persoon zelf te laten ontdekken waar die weg ligt. Dat is hard werken. Vragen stellen en de persoon volgen, vraagt veel meer dan de persoon te adviseren en te vertellen. Hoewel die laatste weg misschien veel meer als hard werken kan voelen, vanwege de ontvangen weerstand. Weet je de weg niet, kun je nog steeds vragen stellen en samen de weg ontdekken.
Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik doe niet aan therapie. De methode van zelfonderzoek die ik hier beoog ingang te doen laten vinden is niet het heel maken van de persoon.

Voor het functioneren in het maatschappelijk verkeer heb je een ego nodig dat tegen die taak niet altijd is opgewassen en therapie probeert er de scherpe kantjes uit te halen zodat je in dat functioneren geen belemmering ervaart.

Wat ik probeer te bewerkstelligen is dat je aan zelfonderzoek gaat doen dat strekt tot twijfelen aan de aard van jouw zijn, dat grotendeels uit dat ego bestaat, wat therapie doet is het uitgaan van de status van ego, het bevestigen, behandelen en accepteren als bestaand verschijnsel.

Daar wil niemand aan, dus probeer ik het ding, dat ego, te frustreren om je te laten zien dat het je leven bepaald, je wordt boos, dat is juist de bedoeling en dan kun je naar binnen om te kijken wat het is wat daar zo gefrustreerd is.

Maar dat doet ego niet, ego heeft zo zijn methodiekjes om buiten schot te blijven, dus richt het zich tot datgene wat de frustratie veroorzaakt, et voila dit is het gesoebat waar je het over hebt, wat je waarneemt. Het gevoelen bij de deelnemers hier is dat de scherpe kantjes er uit moeten.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.