Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 February 2013, 13:21   #61
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Noem het dan niet onverdeeld.
Goed.
Als jij niks meer apart zet...
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2013, 18:58   #62
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat heb je er op tegen om keurig netjes een vraag te beantwoorden?
Ik heb er niets op tegen, daarom dat ik de eerste keer ook keurig netjes antwoord gaf op je vraag. Als het van jouw kant alleen maar vragen komen, en ik ze blijf antwoorden, en dan stel jij weer en vraag in plaats van ook iets over jouw eigen beleving en gedachten te delen, dan is het voor mij eenzijdig.
Ik zal het fijn vinden als je ook iets deelt over wat jou bewoog om zulke vragen te stellen. Ook zal ik fijn vinden als je zal delen wat jij als overeenkomst ziet met jezelf, in dat wat jij bij mij als gebrek aan onbevangenheid ziet. Je zegt hoe ik op jou overkom, je noemde dat ik me onveilig voel, maar je deelt vervolgens niets over jouzelf wat betreft dit onderwerp.
Wat zet jou in beweging om een gesprek aan te gaan Rob, in dit geval met mij?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik zie wat anders dan jij. Je voelt je onveilig in de wereld. En daarom ben je op je hoede. Mensen zouden kunnen liegen of zich anders voor doen dan ze zijn. Dat is zo. Je wilt jezelf daar tegen beschermen. Wat is het dat bescherming nodig heeft? Wat heb je te verliezen?
Dat klopt dat bij mij onveiligheid nog steeds een rol speelt. Het is ieder keer minder en minder hevig. Gezien het feit dat ik me daar nu heel bewust van ben, zie ik ook in dat de hevigheid steeds afneemt, en steeds meer bewustheid daar in plaats van is.
Bewustzijn was reeds aanwezig, maar mijn blik wordt nu steeds minder door mijn illusies vertroebeld.
Uiteindelijk zal kunnen blijken dat het alleen een vorm van gevoeligheid is bij mij, en dat het ook een gevoeligheid blijft, ook al wordt dat, wat als een illusie mijn leven nog steeds beïnvloedt, doorgrond en ingezien.
Ik weet dat onveilig voelen een illusie is, er is niets wat bescherming nodig heeft, en het is niet nodig om me onveilig te voelen, zolang als er geen werkelijk gevaar zich voor doet.
Stel dat er een wild dier op me afrent, of dat er een mens mij werkelijk fysiek geweld aan wilt doen, dan is het gezond, en terecht, om me onveilig te voelen, om vervolgens me alert en krachtig te kunnen verweren, en dat zal een natuurlijke reactie zijn.
De rest van de momenten waarin ik me onveilig voel, en vervolgens afwerend reageer zijn er maar ''gedachtenspinsels'' die iets als onveilig bestempelen, met het gevolg: fysieke reacties, die de de gevoelens van onveiligheid aansterken.
Alsnog is het bij mij inderdaad een gevoelige snaar, en ik reageer vaak daarop sneller dan menig mens dat vaak niet dezelfde ervaringen hebben gehad zoals ik dat heb gehad in het verleden. Volgens mij is het zo dat iemand die volledig vrij is van illusies, ongeacht welke ervaringen dan ook in dit leven heeft gehad, zal daar ook anders beleven, en vervolgens anders reageren dan dat ik dat nu nog steeds doe. Het neemt niet weg dat de geraaktheid nog steeds (mogelijk) aanwezig zou (kunnen) blijven, maar in plaats van dat als onveilig te beleven zal het begaafdheid of invoelend zijn heten, of noem het dat de compassie van een ziener die niet meer om de ego van de ander struikelt, omdat zijn eigen ego een gezonde deel uit het geheel maakt. Zeker zullen de reacties ook anders zijn, en mogelijk alles aanschouwender beleven, en aangaan. Ik zie bij mezelf meer en meer verandering en verschil in beleving en uiting, ik spreek dus uit ervaring wat ik hierboven omschrijf, maar het klopt wat je zegt, want het gevoel van onveilig voelen speelt er nog steeds, in de onbewuste lagen, een rol in mijn leven.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik vind dit forum het beste, of misschien kan ik beter zeggen de minst slechte, in zijn soort.
Iets wat ''minst slechte'' genoemd wordt, is nog steeds ter verbetering vatbaar, wat zal jij anders willen zien/beleven op dit forum Rob?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ook al gebeurt er momenteel weinig, dat wat er gebeurt is vol met kansen en mogelijkheden. De meeste daarvan worden overigens (nog) niet opgepikt. Dat is niet verrassend als mensen vol zijn van zichzelf. Dan is er geen ruimte over om onbevangen te bezien wat zich aandient.
Je noemt dat er mensen vol van zichzelf zijn, hoe ervaar jij jezelf Rob met betrekking tot dit onderwerp?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De beste stukjes van jou vind ik als je beschrijft wat je ziet als je wandelt in de natuur. De natuur doet geen beroep op je en dat maakt dat je onbevangen kunt kijken. Dat zou ik je gunnen, meer onbevangenheid.
Ja, ik gun mezelf ook meer onbevangenheid.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2013, 20:31   #63
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb er niets op tegen, daarom dat ik de eerste keer ook keurig netjes antwoord gaf op je vraag. Als het van jouw kant alleen maar vragen komen, en ik ze blijf antwoorden, en dan stel jij weer en vraag in plaats van ook iets over jouw eigen beleving en gedachten te delen, dan is het voor mij eenzijdig.
Ik zal het fijn vinden als je ook iets deelt over wat jou bewoog om zulke vragen te stellen. Ook zal ik fijn vinden als je zal delen wat jij als overeenkomst ziet met jezelf, in dat wat jij bij mij als gebrek aan onbevangenheid ziet. Je zegt hoe ik op jou overkom, je noemde dat ik me onveilig voel, maar je deelt vervolgens niets over jouzelf wat betreft dit onderwerp.
Wat zet jou in beweging om een gesprek aan te gaan Rob, in dit geval met mij?
Als ik iets zou kunnen zeggen over wat mij beweegt, dan is het een enorme nieuwsgierigheid naar mensen. Ik heb eigenlijk bar weinig met natuur. De paringsdrift van de boomkever in de bossen van Zuid Amerika kan mij nog geen 10 seconden boeien. Het enige wat mij in de natuur aantrekt is water en dan vooral in grote hoeveelheden. Maar veel interessanter vind ik mensen en cultuur. Afgelopen week hoorde ik een verhaal over iemand die 39 jaar eenvoudig productiewerk had gedaan en die net zijn 40 jarig dienstverband niet haalde omdat de fabriek waar hij al die tijd werkte failliet ging. De man was ontroostbaar. Hoe kan dat? En ik zag een documentaire over het ADM terrein bij Amsterdam wat een soort vrijplaats is voor kunstzinnige individuen. Schitterend. Ik heb het dacht ik al eens eerder vertelt maar in mijn werk kwam ik een tijdlang incestdaders tegen. Terwijl mijn collega's het niet voor elkaar kregen om met hen in gesprek te gaan vind ik het een uitdaging om mij over mijn aanvankelijke walging heen te zetten en contact te maken.

Blijkbaar ben jij, of is dat wat je schreef, op de een of andere manier interessant voor mij om de vragen te stellen die ik doe. Ik heb er geen bedoeling bij, maar dat zou zo maar kunnen ontstaan als het interessant wordt. Dan is dat prima. Zo niet, dan is het ook prima.

Misschien, maar dat bedenk ik nu ter plekke, is onbevangenheid voor mij een soort basis waaraan alles wat zou kunnen gebeuren ten grondslag ligt. Het tegenovergestelde, maar dat bedenk ik nog steeds ter plekke, is vooringenomenheid. En dat lijkt me de basis om van alles wat zou kunnen gebeuren bij voorbaat dood te laten slaan.

Later de rest. Denk ik ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2013, 21:53   #64
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je noemt dat er mensen vol van zichzelf zijn, hoe ervaar jij jezelf Rob met betrekking tot dit onderwerp?
Ik kan behoorlijk vol zijn van mezelf.

Doorgaans loop ik ook weer makkelijk leeg.

Het stroomt en dat steeds vlotter.

Als iemand het stromen verhinderd, dan ben ik dat zelf.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2013, 09:58   #65
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Goed.
Als jij niks meer apart zet...
Heb je ff ?
Dan ga ik het in de handen van God leggen.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2013, 12:09   #66
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Mooi, mooi mooi weer.

En heb je je ook al 's afgevraagd wanneer dat is dat JIJ vindt dat iemand zich 'opdringt?'
In welke gevallen ervaar jij dat als zodanig?
Wat is er in zulke gevallen aan de hand?
Wat is er aan de hand wanneer jij VINDT dat iemand zich rechtvaardigt, zich te verdedigt, of zich in bochten wringt?
Wat is er aan de hand met JOU wanneer JIJ VINDT dat men 'met een verwrongen ego op een forum staat te zwaaien, om een ander te doen overtuigen van hun wetendheid/gerealiseerdheid. "
Waar duidt dit (so to speak) binnen JOU op?

En hoe komt het dat IK 'zulke mensen' idd vanzelf opvolg en andere die vinden dat IK hen vanzelf zou moeten opvolgen, niet opvolg?
En de main question is hier zelfs: wie zou er moeten opgevolgd worden?
Dat kan dan enkel en alleen degene zijn die vindt dat ie opgevolgd zou moeten worden, toch?

Verwrongen 'wetenden' zijn er ook genoeg hoor!
Je kunt 't zo gek niet bedenken of 't doet zich voor.
Ik heb een paar keer je teksten gelezen, en ieder keer komt op mij over alsof je vragen stelt waarin het antwoord al ingewerkt is. Alsof je iemand bij de nekvel pakt, en met zijn kopie in zijn eigen stront duwt.. Ietwat hardhandig en een agressieve methode. In het verleden gebruikte men bij kinderen opvoeden hardhandige methodes, ik geef meer de voorkeur aan delen. Laat me zien dat jij het kan, en dat je ook dat doet O-sem. Dat wat je preekt, en zegt, zie ik niet in terug in je houding, en hoe jij je je opstelt op het forum. Deel iets over jou beleving en ervaring.

Het klinkt voor mij continue als een soort mantra die je prevelt, en het wordt keer op keer in andere zinnen verwerkt. Er worden zo voornaam vragen gesteld, waarop je een antwoord verwacht, maar eigenlijk komt op mij over alsof je continue gilt: ER IS NIEMAN!!!
er is niemand, ER IS NIEMAND, er is niemand, er is niemand, ER IS NIEMAND.

Dus het antwoord, op al je vragen O-sem, is: Er is niemand!!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2013, 12:15   #67
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Mooi, mooi mooi weer.
Wat vind jij mooi hieronder, O-sem?

Citaat:
Ook al zijn er gebieden bij mij die niet wetende zijn, is er ook altijd de essentie die door oprechte waarheid geraakt wordt. De ziel voelt dat, en degene die werkelijk weten, doen vervolgens mijn diepste resoneren, en dan is er geen twijfel meer daarover, en ook geen vraag meer of het waar is of niet. Als een verlicht iemand, of een gerealiseerd iemand, iemand die werkelijk weet wat hij is, als zo iemand praat, of typt, neem ik dat waar. Als iemand zich anders voor doet, voelt dat voor mij als een leugen. Het maakt niet uit als de persoon bewust de rol van de wetende speelt of onbewust. Vaak zijn zulke mensen ook nog overtuigd van hun leugens, het forum hier is vol van zulke mensen. Het lijkt een bal masqu?..

Ik neem dat waar, en niet omdat ik zo bijzonder ben, maar simpelweg omdat wij mensen dat feilloos van elkaar aan voelen. Als je bereid bent om jezelf onder ogen te zien, en je eigen 'leugens' te blijven ontmaskeren, dan pik je feilloos op als een ander zichzelf voor de gek houdt, en doorzie je de ander zoals je ook jezelf doorziet. Zo werkt dat bij mij iig.
Degene die continue in de waarheid verkeren, bewust, en op onbewust niveau, wat vervolgens ook bewustzijn wordt, en ook bewust deel maken uit het onderbewuste, hoeven zich niet te rechtvaardigen, zich te verdedigen, of zich in bochten te wringen, en met hun verwrongen ego op een forum te staan zwaaien, om een ander te doen overtuigen van hun wetendheid/gerealiseerdheid of welke naam men weer daar voor verzint.
Wanneer iemand werkelijk weet Rob, is er geen twijfel meer, en ook geen behoefte meer om een ander de weg te wijzen. Dan is men simpelweg aanwezig. Men volgt zulke mensen vanzelf op, de wetende dringen zich niet op.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2013, 17:39   #68
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

Ben niet echt sociaal vandaag zie ik..
Wat bedoel je met vandaag?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2013, 18:05   #69
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Vandaag!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat bedoel je met vandaag?
images.jpeg
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2013, 18:08   #70
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Morgen ...

stilte.jpeg
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Doe je het allemaal voor jezelf ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 2 10 August 2011 12:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.