Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 September 2015, 16:25   #61
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Ik heb niet zo veel met intuïtie, en dat komt vooral doordat het de afgelopen decennia is gebruikt door allerlei new age achting stromingen om er iets van te maken waar ik niks mee kan. Ook in AV komt het (voor zover ik weet) niet voor. Ik ervaar het gebruik van de term intuïtie vooral als afleidend van dat waar het over zou moeten (kunnen) gaan. Dat wil allemaal niet zo veel zeggen, misschien is er wel zo iets wat we intuïtie zouden kunnen noemen, maar voor zelfonderzoek is het m.i. weinig van nut.

Je eindigt (gelukkig) met een stukje van Nisargadatta waar ik makkelijker aansluiting mee heb. Binnen AV, en als we het over zelfrealisatie hebben, dan gaat het om Kennendheid, ook wel ongeconditioneerd Bewustzijn. Het 'probleem' wat we daar mee hebben is dat het versluierd is en dat komt door onze conditioneringen die het in de weg zitten. Het is er dus (dat heldere Zien, wat het resultaat is van zelfrealisatie) maar het wordt in de weg gezeten door onze conditioneringen in de vorm van aannames, overtuigingen, gewoontes, geloof. En het middel om het ('probleem') op te lossen is zelfonderzoek, waarin alle sluiers kunnen oplossen.

Zeker (zoals je zegt) alles op zijn tijd.
Of misschien beter zoals Herman Finkers (onze Twentse cabaretier) het verwoord:

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 16:36   #62
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Dus citeer ik mijn ziener intussen:

"Ons intuïtie, die bevat, die spreekt in codes.
Uiteindelijk kan ons intuïtie onze woordenschat niet verstaan.
Dus heeft onze intuïtie een middel gevonden om een overbrugging te maken naar de woordenschat die ze ons hebben aangeleerd.
Maar onze woordenschat die kan geen brug maken naar onze intuïtie. Dus is onze intuïtie slimmer, intellectueler, dan onze woordenschat. En doordat kan onze intuïtie meer begrijpen dan dat wij met de woorden en met de letters van onze woordenschat of ons taal kunnen begrijpen. Dus intuïtie kan meer vertalen. Die zou een taal kunnen schrijven die verder loopt dan de Chinese tekens.

intuïtie is in feite de taal van de natuur, dat is een taal die al wat leeft zou begrijpen, maar die moet niet in de gesproken taal worden voorgelegd.
Als een mens stil genoeg is, voelt hij de verbinding in het gesprek met alles wat leeft... dieren, planten.
't is wanneer een mens teveel met zijn woordenschat en zijn denken bezig is, dat hij uiteindelijk geen besef heeft van wat de intelligentie is van zijn intuïtie. Omdat hij blijft denken dat iets wat hij niet heeft aangeleerd, dat hij niet in staat is om dat te weten.
Dus ons instinctief weten gaat veel verder dan het weten dat wij hebben aangeleerd. Dat weten wat wij hebben aangeleerd, dat is maar een klein beperkt gebied, dat heeft de vorm van een reddingsboei, een zwemvestje
."

Mooi gezegd. Je kan intuitie vergelijken met taal. Ook de Nederlandse taal hebben we moeten leren spreken. Intuitie is ook een taal die je moet leren spreken.

Onze intellectuele vermogens verschrompelen er bij.

Maar je hoeft niet al mediterend verwachten intuitief te worden.
Je kan het alleen leren door intuitie serieus te nemen en te volgen.
Langzamerhand leer je de 'taal' dan spreken.
En waarheidsvinding zonder intuitie lijkt me onmogelijk?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 17:10   #63
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb niet zo veel met intuïtie, en dat komt vooral doordat het de afgelopen decennia is gebruikt door allerlei new age achting stromingen om er iets van te maken waar ik niks mee kan.
Ik heb veel met intuïtie, en dat komt door 20 jaar ervaring met mijn ziener die letterlijk over het muurtje van elke individuutje over heel de wereld kan meekijken zonder hen te moeten zien, lezen of horen.
Maar new-age intuïtie zwammers ken ik ook. Genoeg van hen tegengekomen die iets voelden (te moeten doen) en het verklaarden als hun intuïtie. Effe mijn bedenkingen over hen nachecken met mijn ziener liet hem duiden dat velen enkel voelen wat ze denken en dat hun intuïtie noemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ook in AV komt het (voor zover ik weet) niet voor.
Nisargadatta neemt het twee keer in de mond in 'ik ben Zijn':

'Bezoeker: Is een goeroe nodig?

Maharaj: Dat is net zoiets als de vraag 'Is een moeder nodig?' Om van de ene bewustzijnsdimensie tot de andere te komen, heb je hulp nodig. Die hulp hoeft niet altijd de vorm van een mens te hebben; hij kan uit een subtiele tegenwoordigheid bestaan of uit een flits van intuïtie maar hulp moet er komen. Het innerlijke Zelf kijkt en wacht op de terugkeer van de zoon naar de vader. Op het juiste ogenblik zorgt hij ervoor dat alles op een liefdevolle en efficiënte manier in orde komt. Als er een boodschapper of een gids nodig is, zendt hij de goeroe om te doen wat nodig is.'

'Bezoeker: Wordt mijn wereld beïnvloed door de uwe?

Maharaj: Alleen op één punt: op het ogenblik NU. Er komt even iets wezenlijks in, een vluchtige intuïtie van de Realiteit. Het contact komt tot stand als je er met je hele aandacht bij bent. Daar is een ik-loze aandacht voor nodig zonder enige spanning.'

Uittreksel van: Shri Nisargadatta Maharaj. 'Ik ben zijn'. iBooks
(handig zo'n e-book om in te zoeken)
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 17:34   #64
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
En waarheidsvinding zonder intuitie lijkt me onmogelijk?.
Sluit ik me bij aan.
Als ze samen komen is het te verwoorden als 'voelend-denken' (niet voelen wat men denkt).
Het samenkomen of samenzijn van beiden is het gevolg van dieper doorzakken of doorpakken.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 17:40   #65
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Sluit ik me bij aan.
Als ze samen komen is het te verwoorden als 'voelend-denken' (niet voelen wat men denkt).
Het samenkomen of samenzijn van beiden is het gevolg van dieper doorzakken of doorpakken.
Precies. En er zit ook een logica in. Vanuit intuitie vind men Waarheid en een tijdje later lees je het her of der terug. Wat je eerder niet begreep is nu volkomen duidelijk geworden door intuitie.

Laat je intuitie buiten beschouwing, dan ben je bezig met het volgen van een bepaalde leer. Iemand schetst een beeld via schrift, video of rl en dat spreekt je aan. Gaandeweg ga je dan iemand nakakelen. En je bekwaamt je er dusdanig in dat niemand je nog begrijpt. (voorbeeld aanwezig) Maar in jezelf gebeurd er natuurlijk niks. Er gebeurd alleen wat in je hoofd.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 17:56   #66
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Precies. En er zit ook een logica in. Vanuit intuitie vind men Waarheid en een tijdje later lees je het her of der terug. Wat je eerder niet begreep is nu volkomen duidelijk geworden door intuitie.
Ja, Christelijke terminologie begint me plots duidelijk te worden. Zie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
"Les van de dag
uit het Werkboek van Een Cursus in Wonderen

LES 260

Laat me herinneren dat God mij geschapen heeft."
Daar kunnen we op doorzakken en éne op pakken!
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 18:56   #67
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Ja, dat laatste dienen we niet te vergeten!
Als ego zijnde mag je jezelf ook wel eens verwennen.
En zonder chauvinistisch te zijn. De Nederlanders kunnen tegenwoordig ook een aardig potje bier brouwen. Ik was (en ben) altijd een liefhebber van het Belgisch speciaalbier. Maar we staan momenteel zeker op gelijke hoogte qua brouw-behendigheid. Hier is de tijd van het Heineken meuk voorbij.

Niet doorpakken maar doorzakken!
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 21:48   #68
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ik heb veel met intuïtie, en dat komt door 20 jaar ervaring met mijn ziener die letterlijk over het muurtje van elke individuutje over heel de wereld kan meekijken zonder hen te moeten zien, lezen of horen.

Maar new-age intuïtie zwammers ken ik ook. Genoeg van hen tegengekomen die iets voelden (te moeten doen) en het verklaarden als hun intuïtie. Effe mijn bedenkingen over hen nachecken met mijn ziener liet hem duiden dat velen enkel voelen wat ze denken en dat hun intuïtie noemen.
Als het gaat om Weten zonder tussenkomst (voorafgaand aan) denken en voelen dan wordt binnen AV de term Turiya (sanskrit) gebruikt dat meestal wordt vertaald in ongeconditioneerd of absoluut Bewustzijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Nisargadatta neemt het twee keer in de mond in 'ik ben Zijn':
Kun je me zeggen waar die quotes staan in "Ik Ben Zijn"?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 22:10   #69
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als het gaat om Weten zonder tussenkomst (voorafgaand aan) denken en voelen dan wordt binnen AV de term Turiya (sanskrit) gebruikt dat meestal wordt vertaald in ongeconditioneerd of absoluut Bewustzijn.
da's een mooie, wist ik niet. Thx. Meer daar > https://nl.wikipedia.org/wiki/Turiya
citaat:
"een fundamentele staat van bewustzijn, namelijk de ervaring van realiteit en echtheid, of bewustzijn op zich, zonder meer, in zijn zuivere toestand."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kun je me zeggen waar die quotes staan in "Ik Ben Zijn"?
- Vraag van Bezoeker: 'Is een goeroe nodig?' in gesprek nr 58 / 'Volmaaktheid, het einddoel van alles'.
- Vraag van Bezoeker: 'Wordt mijn wereld beïnvloed door de uwe?' in gesprek nr '61 / 'Materie is ook bewustzijn'.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2015, 23:11   #70
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Dank je, ik ga er eens naar kijken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.