Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 June 2021, 14:01   #61
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Doe gedegen zelfonderzoek en je hebt helemaal geen externe raadgevers nodig.
Het heeft weer even geduurd eer je je mantra bovenhaalde.
hoe vaak zou je die al geschreven hebben sinds de opening van je forum?
Even tellen op een 10 jaar, is dat 365 x 10 = 3650 dagen. Meer dan 3000 keer zal je vast je "Doe gedegen zelfonderzoek" mantra al wel getypt hebben.
Zie je enig resultaat bij je forumbezoekers, loont je inspanning?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 14:40   #62
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Het heeft weer even geduurd eer je je mantra bovenhaalde.
hoe vaak zou je die al geschreven hebben sinds de opening van je forum?
Even tellen op een 10 jaar, is dat 365 x 10 = 3650 dagen. Meer dan 3000 keer zal je vast je "Doe gedegen zelfonderzoek" mantra al wel getypt hebben.
Zie je enig resultaat bij je forumbezoekers, loont je inspanning?
Omdat ik waarheidlievend ben geworden door gedegen zelfonderzoek kan ik niks anders dan dat adviseren. Ik ben niet meer in staat om onwaarheid te verkondigen en zie ook direct of iets waarheid bevat. Voor mij is gedegen zelfonderzoek de enige ware onverbloemde weg. Ik zie al die discussies hier met lede ogen aan, ze leiden tot niks. Allemaal nutteloos gebral. Er op reageren is het gezwets in stand houden. Ik ben niet afhankelijk van dit forum, ik heb m'n sociale contacten hier en nu. Het lijkt wel of jij met name niks beters te doen hebt. Je loopt je kennelijk te vervelen en gaat maar wat uitdagen.
  Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 14:41   #63
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Overgave is het opgeven van ego, niet mijn wil maar de uwe geschiedde.
Onzin, jij verkeert in de illusie iemand te zijn die iets heeft en die dat kan opgeven.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 14:49   #64
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Omdat ik waarheidlievend ben geworden door gedegen zelfonderzoek kan ik niks anders dan dat adviseren. Ik ben niet meer in staat om onwaarheid te verkondigen en zie ook direct of iets waarheid bevat.
Onzin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor mij is gedegen zelfonderzoek de enige ware onverbloemde weg.
Hobby als een ander, je bent er niets mee vooruit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zie al die discussies hier met lede ogen aan, ze leiden tot niks. Allemaal nutteloos gebral. Er op reageren is het gezwets in stand houden.
Tijd om het forum te sluiten misschien? Want het kost je alleen maar geld en levert niets op.
De wereld draait ook zonder je forum verder hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ben niet afhankelijk van dit forum, ik heb m'n sociale contacten hier en nu. Het lijkt wel of jij met name niks beters te doen hebt. Je loopt je kennelijk te vervelen en gaat maar wat uitdagen.
Moest je bedoelen dat ik afhankelijk ben van dit forum zit je er naast. Ik leef als God in Frankrijk en amuseer mij reuze.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 14:51   #65
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Het heeft weer even geduurd eer je je mantra bovenhaalde.
hoe vaak zou je die al geschreven hebben sinds de opening van je forum?
Even tellen op een 10 jaar, is dat 365 x 10 = 3650 dagen. Meer dan 3000 keer zal je vast je "Doe gedegen zelfonderzoek" mantra al wel getypt hebben.
Zie je enig resultaat bij je forumbezoekers, loont je inspanning?
Als op iemand die mantra huizenhoog past is het op jou... Geen twee woorden over eigen inzicht kunnen zeggen; altijd derden daarvoor nodig hebben...
Hoe groot is de omweg via jouw verstand, het verstand van derden en opnieuw jouw verstand en dat in het veelvoud naar jouw zogenaamd direct en egoloos leven...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 14:52   #66
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Onzin, jij verkeert in de illusie iemand te zijn die iets heeft en die dat kan opgeven.
spreek voor jou, Darsho, Laurens is wijs genoeg om voor zichzelf te spreken; hij heeft jou niet nodig daarvoor...

Ten andere, niet alleen Laurens heeft jou daarvoor niet nodig; niemand heeft jou daarvoor nodig...
Het enige dat je hier doet is de hele tijd ego-trippen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 16:20   #67
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Onzin, jij verkeert in de illusie iemand te zijn die iets heeft en die dat kan opgeven.
We hebben het dus over 'iemanden' die iets op te geven hebben, blijk geven van een groot ego.

Neo advaitisten zijn meteen klaar, die zijn het al. Die hebben hier dan ook niks te zoeken. Degenen die zelfonderzoek doen kunnen er wellicht nog wat mee.
  Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 16:33   #68
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Er heerst onrust in spirituele kringen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Neo advaitisten zijn meteen klaar, die zijn het al. Die hebben hier dan ook niks te zoeken. Degenen die zelfonderzoek doen kunnen er wellicht nog wat mee.
Er heerst onrust in spirituele kringen. In het bijzonder binnen advaita georiënteerde groepen.
Zie...
Citaat:
Er heerst onrust in spirituele kringen. In het bijzonder binnen advaita georiënteerde groepen. Er heerst daar grote onrust en opwinding over wat wordt beweerd door sprekers en schrijvers uit de groep die neo-advaita wordt genoemd. Deze sprekers en schrijvers worden door een traditionele advaitist zelfs: 'Emotionele kleuters in een volwassen lichaam' genoemd.
Dit getuigt van een enorme arrogantie!

Er wordt gezegd dat neo-advaitisten 'stilstaan in hun spirituele ontwikkeling'. Ik las dat zonet in een groep over nondualiteit.

Ik kon mijn ogen niet geloven! Neo-advaitisten worden 'Extremistische nondualisten' genoemd. Een gevaarlijke soort terroristen. Nihilistische leeghoofden met de bedreigende signatuur van een dodelijk soort virus! Vooral zeer schadelijk voor de geestelijke gezondheid!

Er wordt kennelijk in Traditionele Advaita kringen een dreiging bespeurd die als zeer schadelijk wordt ervaren voor de door hen zo gekoesterde 'Waarheid' van het Advaita Vedanta gedachtegoed.

Blijkbaar zit er zoveel explosieve lading in wat de huidige neo-advaita sprekers beweren, dat het Traditionele Advaita volk er zenuwachtig van wordt. Het wringt al lange tijd tussen vertegenwoordigers van TA en NA.

Tony Parsons schreef jaren geleden al een apologie tegen Dennis Waite, de zelfbenoemde Advaita Paus, die een boek schreef met als titel: 'Back to the Truth. 5000 Years of Advaita.'

Een vette, dikke pil die een kroniek moet voorstellen van wat er allemaal leeft in de spirituele marktplaats. Het boek is bepaald niet onpartijdig. Het breekt vooral een lans voor de tradities die trouw zijn aan de basis zoals die is gelegd door Shankara in zijn werk Atma Bodha.

Het verschil tussen TA en NA is groot.

Neo-Advaita zegt dat het Absolute en het Relatieve hetzelfde zijn. This is IT!

TA ontkent dat Dit wat verschijnt alles is wat er is. Het voorziet in een heilsweg die weg leidt uit het Relatieve en naar uiteindelijke bevrijding in het Absolute. Een weg die perse bestemd is voor een zoeker/kandidaat die via diepgaand zelfonderzoek en meditatie een toestand kan bereiken die zelfrealisatie heet en uitmondt in een staat van verlichting.

Het is een spiritueel pad. Een gang naar huis.

TA is a teaching of becoming.

Neo-Advaita wijst geen paden en heilswegen.

Het spreekt over onmiddellijkheid. Over het spontane directe, wat onmiddellijk alreeds is wat het is, zonder dit specifiek te benoemen, maar wat gewoon zitten in een stoel is en het aantrekken van schoenen en het drinken van een kopje koffie.

Wat NA sprekers beschrijven in hun wijze van communicatie is iets wat kan resoneren bij een gehoor, of niet.

Er is geen agenda. Geen leer.

Geen methode. Geen speciale boodschap.

NA zegt simpelweg dat er niemand is.

Geen entiteit.

Alles is leegte en volte simultaan..

NA staat dicht bij Zen, maar mist het disciplinaire ervan. Het is direct en zonder omhaal van woorden. Wat wordt beschreven kan woorden 'gehoord'. Maar niet met oren!

bron: https://advaita-nederland.blogspot.c...ita-op-de.html
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 17:59   #69
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Er heerst onrust in spirituele kringen. In het bijzonder binnen advaita georiënteerde groepen.
Zie...
Wat kan mij het schelen hoe en waarom in de advaita wereld gestoeid wordt wie het bij het rechte eind heeft. Het enige verschil tussen beiden is dat er al dan niet meer wat gedaan kan worden. De reden is dat de neo advaitist het resultaat van het doen (gedegen zelfonderzoek) als uitgangspunt neemt. Oftewel hij begint daar waar de ander is geëindigd en redeneert dan terug en slaat daarmee het zelfstandig ont'dekken over.

Bijvoorbeeld, degene die na een (noodzakelijke) omweg van het doen van gedegen zelfonderzoek tot de bevinding komt dat het onderzoek onzinnig was omdat je daar altijd al was wordt overgenomen door de neo advaitist. Die onderzoekt dus niet maar beweerd iets op gezag van een ander. Degene van het gedaan hebben van gedegen zelfonderzoek komt tot de door eigen ervaring wijs geworden bevinding dat er niks gedaan kan worden. De neo advaitist neemt dat weer klakkeloos over en zegt dat er niets gedaan hoeft te worden. Er wordt dus gewoon genegeerd dat er iets gedaan is, namelijk gedegen zelfonderzoek.

Iets soortgelijks is er aan de hand met 'ik'. Ontdekt kan worden dat 'ik' niet bestaat en de neoadvaitist gaat van deze ontdekking uit. Dat kan niet want het 'ik' is een schepping van jezelf en je omgeving dat moet nalaten er te zijn, oftewel voor gewerkt worden. Logisch, als je gaat roepen dat de 'ik' niet bestaat is die ontwikkeling van zijn ontstaan daarmee niet op slag verdwenen.

Kortom er moet gewerkt worden en niet geredeneerd. Aan het werk dus.
  Met citaat reageren
Oud 7 June 2021, 18:25   #70
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kortom er moet gewerkt worden en niet geredeneerd. Aan het werk dus.
Ik heb een idee voor een passende foto voor je forum, zie onder (en ook hier)...

__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.