Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2012, 18:02   #61
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik voel dankbaarheid voor dat wat mijn ego, mijn persoonlijkheid, me door de hevigheid van het verleden, gered heeft.
Het voelt alsof er een klein wild katje, met hele scherpe nagels, nu veilig bij me op schoot geborgen ligt. Zo een katje die je verwaarloos in het bos vindt, je kent het zeker...
Ik heb het katje lief, daarnaast ben me ook ervan bewust van de pijn die ze met haar scherpe nagels en scherpe tandjes me kan bezorgen.
Ik ben ermee bezig om een goeie dikke dekentje onder haar zachte lijf te schuiven. Zo heeft ze het lekker warm, en voel ik ook de pijn van haar nagels niet meer, want wat een duveltje zeg.... Ik heb ook zo een heerlijk zacht mandje voor haar gekocht, heb ik ook meer vrijheid.
pff. ze vindt het nog steeds zo knus bij me, maar in tijd went ze eraan, en ligt ze in haar mandje.

(katje = ego Mihaela)
Als dat katje jou ooit gered heeft, is het niet meer dan logisch dat jij nu dat katje een handje helpt h?... Wanneer het zich veilig voelt (= volledig aanvaard door jou), zal het niet meer de neiging voelen om nagels en tanden te gebruiken, integendeel. Tot het zover is, trek ik waarschijnlijk het best handschoenen aan wanneer ik dat katje benader WiNk
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 19:36   #62
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je komt zeggen dat het draadje je een trist gevoel geeft. Op mij komt je uiting als ge?rriteerd zijn en afkeurend.
Is het waar?
Kun je absoluut weten dat het waar is?
Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Keer het (de gedachte om): vervang mijn naam door jouw naam.

Byron Katie (In het verlengde van de handreiking van Moi).

Met de rest van je verhaal kun je hetzelfde doen. Of niet. Wat jij wilt. Ik heb trouwens nog wat garnalen voor je liggen en als je dronken bent vraag ik of Rob je veilig thuis brengt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 20:12   #63
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens nog wat garnalen voor je liggen en als je dronken bent vraag ik of Rob je veilig thuis brengt.

Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 22:45   #64
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Is het waar?
Kun je absoluut weten dat het waar is?
Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Keer het (de gedachte om): vervang mijn naam door jouw naam.

Byron Katie (In het verlengde van de handreiking van Moi).
Ik laat voorlopig jouw naam daar staan Nadje, kan jij gerust ook je huiswerk doen.
Loop niet te hard van stapel Nadje. Een stap tegelijk.
Je stelt een vraag, ik geef je antwoord. Kijk gerust ernaar, misschien brengt dat jou iets.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat maakt dat je je aangevallen voelt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je komt zeggen dat het draadje je een trist gevoel geeft. Op mij komt je uiting als ge?rriteerd zijn en afkeurend. Ik neem je gevoel niet waar, maar je ego. Je oordeelt mijn oordelend zijn.
Je houding komt niet als geïnteresseerd op mij over, maar als belerend en erop uit om gelijk te krijgen. Wijzend, en niet gelijkwaardig.
Je houding voelt niet als open, dus sluit ik me gelijk ook voor je, en word ik strijdlustig.
Precies perfecte voorbeeld van wat ik aangaf aan het begin van het draadje. Ontkennend naar je onbewustheid.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 23:14   #65
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Alles om maar niet alleen te zijn in dat kijken naar jezelf...
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 23:16   #66
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
De vraag is of het altijd de trots van de ander is, die je voelt.
Wij botsten bv over het onderwerp intelligentie, waarvan jij meende dat ik er trots op was. Als ik zeg dat ik intelligenter ben dan mijn omgeving (zeg ik niets over jou), dan zie ik dat als een gegeven, niet als een prestatie of iets om trots op te zijn. Is het dan mijn trots die je ziet of jouw trots die bang is ergens minder goed in te zijn? Misschien heet dat ook angst niet goed te zijn in plaats van trots van je ego.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Wij botsten bv over het onderwerp intelligentie
Je geeft hier zelf ook aan dat er een botsing was. Als het van jouw kant ook geraaktheid was, ook al kwam dat door mijn 'aanvallende' houding toen, was er dus sprake van strijd. Waar strijd is, is het volgens mij sprake van egos die bezig zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Is het dan mijn trots die je ziet of jouw trots die bang is ergens minder goed in te zijn?
Ik gokte toen op mijn jaloezie, maar ik weet het nu niet precies wat het was. Wat ik nog goed weet is dat ik een gevoel van 'verhard zijn' in mezelf waar nam. En het voelde toen voor mij duidelijk dat er iets over mij te vertellen had. Het ging mij toen ook over het woord intelligentie, en jouw houding die ik toen meende waar te nemen. Achteraf gezien, gaf ik het aan dat ik niet zeker wist hoe het allemaal zat. Ik twijfelde erover, want achteraf vroeg me af of het niet door je ietwat afstandelijk opstellen mijn trigger kwam. Je houding was te begrijpen, ik was onduidelijk in mijn benadering.
Ik weet dat er bij mij gevoeligheid ligt wat betreft vergelijkingen wat uiterlijk betreft, of mentale vermogen. In het verleden speelde dat voor mij een belangrijke rol. Blijkbaar is er de geraaktheid nog steeds, als oude triggers die nog steeds hun werk doen.
Het valt me bij mezelf ook op, dat ook schaamte erop rust. Daarnaast vind ik heel interessant om iedere gelegenheid te benutten, waarin het gevoel van jaloezie zich op doet, of welke gevoelens dan ook waar schaamte ook mee gepaard gaat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 23:18   #67
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Alles om maar niet alleen te zijn in dat kijken naar jezelf...
jammer dat jij zo een opmerking maakt.

Wat mij opvalt op dit forum is dat mensen reacties plaatsen waarbij ik het idee heb dat ze totaal onbewust zijn van wat de onderstroming is.
Voor mij voelt juist dat jij en Moi, Nadje de gelegenheid ontnemen om naar zichzelf te kijken.
Vaak ontstaan er bewegingen in een groep, die heel veel over de groepsdynamiek te vertellen hebben.

Kijk jij ernaar Esradha, of dit iets over jou te vertellen heeft..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 23:21   #68
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Is het wel trots, jaloezie, schaamte ed. of de angst niet goed genoeg te zijn?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 23:22   #69
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
jammer dat jij zo een opmerking maakt.
Het was een observatie.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 23:23   #70
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Het was een observatie.
ieder woord, ieder observatie word er door iets veroorzaakt
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.