Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 July 2014, 20:38   #691
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je goed gekeken hebt dat is er niet eens een kwestie van schuld en valt ook vergeven buiten deze orde. Al kan er compassie zijn voor al het leed dat in de wereld rondzingt.
Idd maar toch gebruik ik het woord vergeving. Het is een soort van voorzorg mocht Puppetji zich op een geven moment wel schuldig gaan voelen en/of zich schamen voor zijn gedrag, waardoor er mogelijk iets in de knel zou kunnen komen wat niet nodig is. Is dat niet zo dan kan die vergeving wat mij betreft zo de prullenbak in, het is niet iets waar ik uitermate aan gehecht ben als gegeven.

Citaat:
Maar niet vanwege een zelf verzonnen verhaal zoals in de laatste zin om dat op te roepen, want dan is het heel goed mogelijk dat het afkomstig is uit de eigen perceptie en feitelijk weer een medelijden met jezelf.
Ja dat kan zijn dat je dat zo vertaald.
Vagebond is offline  
Oud 28 July 2014, 20:44   #692
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Zoals je weet ben ik van mening dat ieder in vrijheid zijn zelfkennisweg moet gaan, zelfs als dat betekent dat je bedrogen uitkomt. Het op de blaren zitten als gevolg daarvan is slecht een leer voor de volgende keer. Dus laat de kindjes in vrijheid uitvliegen, er niks verloren wanneer zij dat doen.

Maar goed.....
Zoals jij weet ben ik die mening niet toegedaan, je weet nog wel de reis die aangevangen is met de bedoeling om zo snel mogelijk in Rome te komen om dan via Helsinki en Vladivostok te reizen. De reden is dat het geen kaarsrechte snelweg is maar een moeilijk begaanbaar met distels begroeid pad, niet alleen door de verleidingen die je onderweg tegenkomt maar ook de enorme tegenwerpingen van ego die het hoofd moeten worden geboden. En geloof me (vandaar ik steeds vermeld dat ik het zelfonderzoek gedaan heb zodat je weet waar ik het over heb) die egotegenwerping is geen sinecure. Ik heb het dan ook niet over zomaar een zelfonderzoekje ik heb het over gedegen zelfonderzoek.

Maar ik vergeet nog wel eens dat niet iedereen koste wat kost wil weten 'wat' hij is en dat ook zo snel mogelijk hoopt te weten, ik heb het niet over mensen die zicht willen krijgen op hoe ze in de wereld staan en waarvoor de reis belangrijker is dan het doel.
Rennie is offline  
Oud 28 July 2014, 20:50   #693
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Idd maar toch gebruik ik het woord vergeving. Vraag me niet waarom maar het leek mij gepast te zijn in deze situatie.
Ja ik doe dat niet want het betekend dat je rekening houdt met de kwetsbaarheid van de mens. En het is niet zozeer de mens die zo kwetsbaar is maar het ego dat genoegdoening eist en daarom nadrukkelijk vergevingsgezindheid wil zien en zoals je inmiddels van mij al wel weet krijgt ego die genoegdoening niet.

Ik zie ineens dat ik op een inmiddels gewijzigde quote reageer, dat is niet erg want ik ben ook altijd nog lang aan het verbeteren maar hierbij alsnog met de nieuwe tekst.

Citaat:
Idd maar toch gebruik ik het woord vergeving. Het is een soort van voorzorg mocht Puppetji zich op een geven moment wel schuldig gaan voelen en/of zich schamen voor zijn gedrag, waardoor er mogelijk iets in de knel zou kunnen komen wat niet nodig is. Is dat niet zo dan kan die vergeving wat mij betreft zo de prullenbak in, het is niet iets waar ik uitermate aan gehecht ben als gegeven.
Zie je nu zelf hoe complex de situatie wordt wanneer je op allerhande gevoelens en mogelijkheden moet anticiperen wil je ego niet tekort doen? En zo gaan de meeste mensen, gedwongen met zijden handschoentjes, met elkaar om. Zou het niet fijn zijn als dat niet meer hoefde en iedereen gewoon weet dat het zijn ego maar is dat gekwetst wordt?
Rennie is offline  
Oud 28 July 2014, 23:34   #694
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zoals jij weet ben ik die mening niet toegedaan, je weet nog wel de reis die aangevangen is met de bedoeling om zo snel mogelijk in Rome te komen om dan via Helsinki en Vladivostok te reizen. De reden is dat het geen kaarsrechte snelweg is maar een moeilijk begaanbaar met distels begroeid pad, niet alleen door de verleidingen die je onderweg tegenkomt maar ook de enorme tegenwerpingen van ego die het hoofd moeten worden geboden. En geloof me (vandaar ik steeds vermeld dat ik het zelfonderzoek gedaan heb zodat je weet waar ik het over heb) die egotegenwerping is geen sinecure. Ik heb het dan ook niet over zomaar een zelfonderzoekje ik heb het over gedegen zelfonderzoek.

Maar ik vergeet nog wel eens dat niet iedereen koste wat kost wil weten 'wat' hij is en dat ook zo snel mogelijk hoopt te weten, ik heb het niet over mensen die zicht willen krijgen op hoe ze in de wereld staan en waarvoor de reis belangrijker is dan het doel.
Idd, en dat kronkelpad wil jij ander onthouden, zo begrijp ik? Waarom wil je dat?
Vagebond is offline  
Oud 29 July 2014, 00:40   #695
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja ik doe dat niet want het betekend dat je rekening houdt met de kwetsbaarheid van de mens. En het is niet zozeer de mens die zo kwetsbaar is maar het ego dat genoegdoening eist en daarom nadrukkelijk vergevingsgezindheid wil zien en zoals je inmiddels van mij al wel weet krijgt ego die genoegdoening niet.
lieve schat ik heb je meerdere keren het ego met hand en tand zien beschermen tegen de zgn duivel. Maar goed jij je zin, we gaan zeggen dat je ego idd die genoegdoening niet gunt, zo houden we tenminste een tevreden globetrotter.WiNk


Citaat:
Zie je nu zelf hoe complex de situatie wordt wanneer je op allerhande gevoelens en mogelijkheden moet anticiperen wil je ego niet tekort doen? En zo gaan de meeste mensen, gedwongen met zijden handschoentjes, met elkaar om. Zou het niet fijn zijn als dat niet meer hoefde en iedereen gewoon weet dat het zijn ego maar is dat gekwetst wordt?
Lieve schat ik heb geen enkel probleem een beetje rekening te houden met de gevoelige tenen van het ego.
Vagebond is offline  
Oud 29 July 2014, 09:16   #696
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Idd, en dat kronkelpad wil jij ander onthouden, zo begrijp ik? Waarom wil je dat?
Huh? dat staat er toch, omdat het directe pad al moeilijk en tijdrovend genoeg is en je voor een ander pad veel meer dan een mensenleven nodig hebt.
Misschien hebben ze daarom reïncarnatie uitgevonden dan kun je het over meerder levens uitsmeren, maar ik geloof daar niet in.
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 09:19   #697
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
lieve schat ik heb je meerdere keren het ego met hand en tand zien beschermen tegen de zgn duivel.
Dat past niet in mijn visie, waar heb je dat gezien?


Citaat:
Lieve schat ik heb geen enkel probleem een beetje rekening te houden met de gevoelige tenen van het ego.
Ja zo denkt ego, het heeft alleen maar affiniteit met het eigen 'ik' en als dat maar in de comfortzone zit is het goed. Ego is voor de mensheid desastreus, vraag Tandem.
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 09:41   #698
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
lieve schat ik heb je meerdere keren het ego met hand en tand zien beschermen tegen de zgn duivel. Maar goed jij je zin, we gaan zeggen dat je ego idd die genoegdoening niet gunt, zo houden we tenminste een tevreden globetrotter.WiNk


Lieve schat ik heb geen enkel probleem een beetje rekening te houden met de gevoelige tenen van het ego.
Men kan heel veel discuteren over het 'ego' en het 'ego' dat zou moeten verdwijnen, want het stelt zich vanalles voor dat in wezen niet is.

Voor mij is het het 'ego' geleid door, zelfs slaaf van een onvolgroeid en wispelturig verstand, welk laatste zich vanalles voorstelt en in het luchtledige ronddoolt, dat moet worden heropgevoed.

Indien men erin slaagt om dat verstand het zwijgen op te leggen, om de ogenblikken van stilte, waar dat verstand zwijgt zolang en zoveel mogelijk te rekken, om de drogredenen van dat verstand te doorgronden; drogredenen die je nodeloos doen lijden, die je nodeloos afhankelijk maken van aardse niemendallen...
Indien je daar in slaagt komt dat inderdaad over als een enorme bevrijding en heb je inderdaad plaats gemaakt voor een diepere zijnstoestand; die in zijn diepste vorm zelfs aansluit met het 'Al', waar het 'ik' volledig in verdwijnt.

Maar zolang we leven en zolang we in dit lichaam verblijven, blijft het 'ik' bestaan en hebben we het 'ik' (ik spreek niet meer van 'ego') en het verstand, al was het maar om hier die tekst te typen, nodig.

Het 'ik' blijft het instrument waardoor ik in contact blijft met mijn omgeving, waardoor ik voel, waardoor ik, dank zij mijn contact met mijn dieper zijn, onmiddelijk aanvoel dat iets wel of niet juist is.

Zonder dat 'ik' kan ik niet ademen, kan ik niet eten, kan ik niet gaan....
Zonder dat 'ik' kan ik niet van mijn man en kinderen houden en kan ik hen niet verzorgen of met hen spelen...of... of waar nodig.

En dat 'ik' zal mij af en toe nog wel parten spelen, zal mij af en toe nog tot in het diepste van mijn hart doen lijden, zal mij af en toe nog steken van jaloersheid geven of een misplaatst gevoel van trots; maar dat ik blijft mijn link met mijn aards bestaan.

Dat ik zal niet meer een goed getrainde slaaf zijn van mijn 'ego' en mijn 'verstand'; dat ik zal geen slaaf meer zijn tout court, want dat 'ik' heeft een inwendige bron gevonden, welke veel en veel groter en wijzer en... is dan dat kleine 'ik'; een bron waaruit het altijd kan putten; een zekerheid in zijn leven die dat 'ik' totaal opvult en vervult en die vreemd genoeg maakt dat dat 'ik' zichzelf volkomen kan wegcijferen om zich te openen voor anderen. En dat laatste voelt men in de contacten die men legt met de andere, welke zich zo, dikwijls voor de eerste keer, begrepen voelt. Die contacten gaan dus veel dieper terwijl ter zelfder tijd men grenzeloos begint te balen van alle wereldse futiliteiten en hen begint te ontvluchten als de pest.

Zolang ik leef en adem, zolang zal dat 'ik' bestaan. Wat er gebeurt, eens bevrijd van dit lichaam; 'ik' puttend uit mijn innerlijke bron, heb daar al veel vermoedens over.
marie is offline  
Oud 29 July 2014, 09:48   #699
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar zolang we leven en zolang we in dit lichaam verblijven, blijft het 'ik' bestaan en hebben we het 'ik' (ik spreek niet meer van 'ego') en het verstand, al was het maar om hier die tekst te typen, nodig.
Laat gerust nog duidelijker uitkomen dat je het ego niet nodig hebt.
Je hebt identificatie nodig, maar ego is slechts een bundel hebberige gedachten van het 'ik', het 'ik is de entiteit waar je in de wereld van uit moet kunnen gaan.
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 09:59   #700
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Laat gerust nog duidelijker uitkomen dat je het ego niet nodig hebt.
Je hebt identificatie nodig, maar ego is slechts een bundel hebberige gedachten van het 'ik', het 'ik is de entiteit waar je in de wereld van uit moet kunnen gaan.
2.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.