Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 June 2020, 14:27   #701
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Een stem is al een cultureel product en dus al een afgeleide van 'wat is'...
De vraag blijft dan of voor jou die stem een weg terug, een link is naar 'wat is' of eerder een afleiding, een bedekking, een blokkering van 'wat is' door zijn ver doorgevoerde culturele verharding...
Het is zoals religie een link kan zijn met 'echt zijn'; de meeste godsdiensten er eerder het tegendeel van gemaakt hebben...

Dus in het eerste geval is die stem misschien een weg... hoe hinderlijk soms ook...
In het tweede geval zal de verdwijning van die stem eerder een verlossing zijn...
Ik zal de vraag anders formuleren. Als dat stemmetje er niet zou zijn zou je dan niet naar de wc gaan? Of zou je vergeten opzij te springen als er een auto aan komt?
Fer is offline  
Oud 30 June 2020, 18:03   #702
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ik zal de vraag anders formuleren. Als dat stemmetje er niet zou zijn zou je dan niet naar de wc gaan? Of zou je vergeten opzij te springen als er een auto aan komt?
Neen, dus dat stemmetje is totaal overbodig... Wat houd je dan tegen om het te schrappen???
marie is offline  
Oud 1 July 2020, 05:46   #703
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neen, dus dat stemmetje is totaal overbodig... Wat houd je dan tegen om het te schrappen???
Nee is voldoende en de rest van je verhaaltje is overbodig . Vindt je het niet grappig als het stemmetje zichzelf wil schrappen? Waar het om draait is je identificatie met dat stemmetje en daar ben je vrij in maar je bent zoveel meer dan dat. Laat dit nou gewoon een tijdje door je systeem circuleren voordat je weer met allerlei verhalen komt.
Fer is offline  
Oud 1 July 2020, 11:24   #704
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Nee is voldoende en de rest van je verhaaltje is overbodig . Vindt je het niet grappig als het stemmetje zichzelf wil schrappen? Waar het om draait is je identificatie met dat stemmetje en daar ben je vrij in maar je bent zoveel meer dan dat. Laat dit nou gewoon een tijdje door je systeem circuleren voordat je weer met allerlei verhalen komt.
Maar ik heb geen enkel probleem met jouw stemmetje; het ben jij die het doet overkomen alsof het een probleem voor jou is...
Indien het voor jou geen probleem is, laat het dan inderdaad maar een tijdje door je systeem circuleren, het kan je opmerkzaam maken op dingen waar je, bewust of onbewust, mee bezig bent en dat mag naar de oppervlakte komen en inderdaad, maak er vooral geen verhaaltjes rond...
marie is offline  
Oud 1 July 2020, 16:25   #705
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik sta volledig achter die zin; ik wil gewoon aanduiden dat 'ego' een geconstrueerde 'ik' en het zuivere 'ik', als een cel uit het bestaan niet hetzelfde zijn...
Wat bedoel je met een cel uit het bestaan?

Ik meen dat alles hetzelfde is, maar met verschillende facetten. In wezen is de bron datgene dat zich uitdrukt in oneindig veel vormen:materiële, spirituele, en ook denkbeeldige vormen. Stel: de mens draagt de bron in zich( eerder andersom, maar vooruit dan maar) en alles wat de mens doet, bedenkt, creëert (ook denkbeeldig), is dus afkomstig uit de bron. Zelfs illusies..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zonder een cel te zijn bestaat voor die cel het bestaan gewoon niet...
Als de cel niet is, over welke cel heb jij het?
Bedoel je hier een denkbeeldige cel?
Zelfs dan, bestaat het bestaan, maar anders vertaald (denkbeeldig).🎃
Mihaela is offline  
Oud 1 July 2020, 19:56   #706
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat bedoel je met een cel uit het bestaan?

Ik meen dat alles hetzelfde is, maar met verschillende facetten. In wezen is de bron datgene dat zich uitdrukt in oneindig veel vormen:materiële, spirituele, en ook denkbeeldige vormen. Stel: de mens draagt de bron in zich( eerder andersom, maar vooruit dan maar) en alles wat de mens doet, bedenkt, creëert (ook denkbeeldig), is dus afkomstig uit de bron. Zelfs illusies..


Als de cel niet is, over welke cel heb jij het?
Bedoel je hier een denkbeeldige cel?
Zelfs dan, bestaat het bestaan, maar anders vertaald (denkbeeldig).🎃
Neem een mier in de mierenhoop??? Vertrap die mier en ik geloof niet dat dat ook maar de minste verandering voor gevolg zal hebben voor de mierenhoop... Hetzelfde geldt wat ik in, buiten, tegenover het 'zijn' betreft, niet meer en niet minder dan één nietige cel in het geheel...

Maar voor die mier houdt de mierenhoop op te bestaan; idem voor mij wat het 'zijn' betreft...
Dat die cel denkbeeldig is, bestaat of niet bestaat, zoals alles wat is, bestaat of niet bestaat... Daar ligt juist het mysterie in en in dat mysterie neem ik, als cel uit het geheel, deel...
marie is offline  
Oud 2 July 2020, 09:09   #707
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neem een mier in de mierenhoop??? Vertrap die mier en ik geloof niet dat dat ook maar de minste verandering voor gevolg zal hebben voor de mierenhoop... Hetzelfde geldt wat ik in, buiten, tegenover het 'zijn' betreft, niet meer en niet minder dan één nietige cel in het geheel...

Maar voor die mier houdt de mierenhoop op te bestaan; idem voor mij wat het 'zijn' betreft...
Dat die cel denkbeeldig is, bestaat of niet bestaat, zoals alles wat is, bestaat of niet bestaat... Daar ligt juist het mysterie in en in dat mysterie neem ik, als cel uit het geheel, deel...
Wij denken zo anders over alles Marie. Wij beleven het blijkbaar ook zo (verschillend).
Om te beginnen, ik geloof dat alle leven even veel waard is. Dus het leven en sterven van welke wezen dan ook heeft invloed op de omgeving. Dus ook het leven en sterven van een mier heeft invloed op de mierenhoop.
Ook ieder cel is even veel waard als de bron, want dát is de bron. De bron is alle leven in welke vorm dan ook.
Ieder cel, of mier, heeft invloed op, levend in een fysieke vorm, of dood maar nog steeds aanwezig in het bestaan.
Het bestaan houdt nooit op te bestaan, het veranderd alleen van ( fysieke)vorm. Je kan zeggen: de bron is de verbondenheid, al dan niet bewust.
Mihaela is offline  
Oud 2 July 2020, 09:18   #708
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
één nietige cel in het geheel...
Als iets nietig zou zijn, dan zou iets anders meer waard zijn. Daar geloof ik niet in.
Al het leven is goddelijk, en even veel waard als de bron, want het is de bron.
Mihaela is offline  
Oud 2 July 2020, 11:20   #709
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als iets nietig zou zijn, dan zou iets anders meer waard zijn. Daar geloof ik niet in.
Al het leven is goddelijk, en even veel waard als de bron, want het is de bron.
Moet hierbij denken aan De zeer oude zingt, van Lucbert :
"alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk."
Iona is offline  
Oud 2 July 2020, 11:44   #710
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wij denken zo anders over alles Marie. Wij beleven het blijkbaar ook zo (verschillend).
Om te beginnen, ik geloof dat alle leven even veel waard is. Dus het leven en sterven van welke wezen dan ook heeft invloed op de omgeving. Dus ook het leven en sterven van een mier heeft invloed op de mierenhoop.
Ook ieder cel is even veel waard als de bron, want dát is de bron. De bron is alle leven in welke vorm dan ook.
Ieder cel, of mier, heeft invloed op, levend in een fysieke vorm, of dood maar nog steeds aanwezig in het bestaan.
Het bestaan houdt nooit op te bestaan, het veranderd alleen van ( fysieke)vorm. Je kan zeggen: de bron is de verbondenheid, al dan niet bewust.
ok, ik spreek dat niet tegen... Ik wil alleen maar zeggen en ik blijf erbij dat ik alleen maar voor mijzelf kan spreken, door mijzelf kan luisteren, voelen, horen... Waarbij ik niet wil zeggen dat ik mijzelf hoger opstel dan de rest of evenmin, mijzelf minder voel dan de rest... Het 'ik' is gewoon de navelstreng die mij verbindt met de rest... Knip die door, waarbij ik niet zeg dat dat mogelijk zou zijn, maar zo ja, dan bestaat er voor mij niets meer... niet ik, noch de rest...

Ik hoor niet met jouw oren; ik zie niet met de ogen van Fer..., ik kan niet denken met het verstand van Iona...
Ik kan wel proberen hun standpunten in te zien, hun voorstellingen te volgen... maar uiteindelijk ben ik het die het moet doen...
En volgens mij is alles wat is onsterfelijk, eeuwig, niet vastgeroest in de ene of andere vorm maar voortdurend in beweging, in verandering, in transformatie en is, zoals jij zegt alles van evenveel en even weinig belang en interreageert alles in, op en met alles... Alles zit honkvast in elkaar verweven...
Het misterie van het leven zit niet in wat zich geopenbaard heeft, maar juist op de grens van 'zijn' tegenover 'niet zijn' en zelfs fysisch bekeken, op het niveau van de quantum, de bouwstenen van het leven, weten we niet of iets wel of niet bestaat op een bepaald ogenblik, noch waar het zich bevindt...
In feiten, Einstein heeft het al wetenschappelijk bewezen; alles is energie..., alleen maar energie of zuiver energie en misschien is ons aardse doel terug te keren tot die status van zuivere energie...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.