Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 December 2014, 15:10   #701
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
De bedoeling van mystieke teksten is niet om ze van buiten te leren. Ik kan geen teksten of gedichten citeren. Zij zijn niets anders dan de voetsporen van mijn voorgangers en alleen herkenbaar voor hen die in die voetsporen getreden zijn.
Teksten of woorden zijn volgens mij inderdaad symbolen die niet op zichzelf de waarheid zijn, maar daarom nog niet onbelangrijk omdat het een herkenning kan triggeren die in het hart sluimert. Het is een heenwijzing naar het bedoelde, dat niet geheel in woorden uit te drukken is. Je wilt misschien geen teksten citeren, maar je schrijf zelf wel teksten met het doel iets over te brengen. Dat is in mijn ogen precies hetzelfde als een niet eigen citaat plaatsen dat het meest duidelijke voor jezelf verwoord wat je innerlijk ervaart.

Dikke heilige boeken en andere ontelbare geschriften zijn geschreven die we gelukkig niet allemaal hoeven te lezen. Uiteindelijk wijzen ze allemaal naar hetzelfde als begrepen wordt dat ze een wegwijzer zijn en geen waarheid op zichzelf.

Ik zal voorlopig blijven citeren uit ACIM omdat het voor het meest duidelijke verwoord wat ik ervaar en vrijblijvend deel in de hoop dat ook andere aanspreekt. Maar zonder de eis dat dit de enigste weg of manier is. Zo hebben andere een ander boek die hen meer aanspreekt of een leraar of ...etc. Die we allemaal eenmaal los zullen moeten laten als de boodschap begrepen is. Want een boek of een geschrift of een citaat is nu éénmaal niet de waarheid, maar het roept op en wil je leren hoe tot de waarheid te komen, waar de waarheid te vinden.

Citaat wat mij aanspreekt:
"Doe simpelweg dit: Wees stil en leg alle gedachten weg over wat jij bent, of wat God is - alle concepten die jij omtrent de wereld hebt geleerd - alle beelden die jij van jezelf hebt. Ledig jouw geest van alles waarvan jij denkt dat het ofwel waar ofwel vals, goed of slecht is; van elke gedachte die jij als waardevol beoordeelt en alle gedachten waar jij je voor schaamt. Houdt nergens aan vast. Breng geen enkele gedachte met je die het verleden heeft geleerd, noch een geloof dat jij ooit van iets hebt geleerd. Vergeet deze wereld, vergeet deze Cursus en kom met geheel lege handen naar jouw God."


PS ik hoop dat het ook een beetje beantwoord je post in een ander draadje (Christusbewustzijn) waarop je mij alleen veel citaten zag geven.
Alliswell is offline  
Oud 15 December 2014, 15:20   #702
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Teksten of woorden zijn volgens mij inderdaad symbolen die niet op zichzelf de waarheid zijn, maar daarom nog niet onbelangrijk omdat het een herkenning kan triggeren die in het hart sluimert. Het is een heenwijzing naar het bedoelde, dat niet geheel in woorden uit te drukken is. Je wilt misschien geen teksten citeren, maar je schrijf zelf wel teksten met het doel iets over te brengen. Dat is in mijn ogen precies hetzelfde als een niet eigen citaat plaatsen dat het meest duidelijke voor jezelf verwoord wat je innerlijk ervaart.

Dikke heilige boeken en andere ontelbare geschriften zijn geschreven die we gelukkig niet allemaal hoeven te lezen. Uiteindelijk wijzen ze allemaal naar hetzelfde als begrepen wordt dat ze een wegwijzer zijn en geen waarheid op zichzelf.

Ik zal voorlopig blijven citeren uit ACIM omdat het voor het meest duidelijke verwoord wat ik ervaar en vrijblijvend deel in de hoop dat ook andere aanspreekt. Maar zonder de eis dat dit de enigste weg of manier is. Zo hebben andere een ander boek die hen meer aanspreekt of een leraar of ...etc. Die we allemaal eenmaal los zullen moeten laten als de boodschap begrepen is. Want een boek of een geschrift of een citaat is nu éénmaal niet de waarheid, maar het roept op en wil je leren hoe tot de waarheid te komen, waar de waarheid te vinden.

Citaat wat mij aanspreekt:
"Doe simpelweg dit: Wees stil en leg alle gedachten weg over wat jij bent, of wat God is - alle concepten die jij omtrent de wereld hebt geleerd - alle beelden die jij van jezelf hebt. Ledig jouw geest van alles waarvan jij denkt dat het ofwel waar ofwel vals, goed of slecht is; van elke gedachte die jij als waardevol beoordeelt en alle gedachten waar jij je voor schaamt. Houdt nergens aan vast. Breng geen enkele gedachte met je die het verleden heeft geleerd, noch een geloof dat jij ooit van iets hebt geleerd. Vergeet deze wereld, vergeet deze Cursus en kom met geheel lege handen naar jouw God."


PS ik hoop dat het ook een beetje beantwoord je post in een ander draadje (Christusbewustzijn) waarop je mij alleen veel citaten zag geven.
Mijn gedachten bij die tekst:

In de leegte, in het niets wordt alles geboren...

en

De creatie heeft niet plaats tussen alfa en omega, maar tussen omega en alfa, want eens alfa gezegd volgt automatisch omega.
marie is offline  
Oud 15 December 2014, 15:53   #703
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijn gedachten bij die tekst:

In de leegte, in het niets wordt alles geboren...

en

De creatie heeft niet plaats tussen alfa en omega, maar tussen omega en alfa, want eens alfa gezegd volgt automatisch omega.
Dank Marie,

De gedachte is dat voor het "begin" en "het einde" (van vorm en waarneming) het eeuwige is. De werkelijkheid van de Geest. En die werkelijkheid wordt weer gezien na de omega .

"That is the real meaning of "Alpha and Omega, the beginning and the end" and "Before Abraham was I am."
Alliswell is offline  
Oud 15 December 2014, 16:18   #704
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
De RK-versie van het Jezus-verhaal als "het ware geloof" bestempelen maakt het niet tot waarheid. Die "rechte lijn" is afgedwongen moeten worden met héél veel moordpartijen (lees maar eens over wat de Katharen is overkomen, hele steden zijn uitgemoord, met 20.000 man tegelijkertijd zoals bijv. in B?ziers gebeurd is). Het was een kwestie van macht, Looro, en niet van geloof.

De Nag Hammadi gesschriften wijzen op een heel andere Jezus en sommige geschriften daarvan worden verondersteld een gelijke datering te hebben als die van Q. Q was, zoals je weet, een onbekende bron van de evangelien van Matthe?s en Lukas zoals die in de bijbel terecht zijn gekomen.

Ik wil nog even wat opzoeken over de relatie met het Griekse denken, heb daar wel wat over gelezen maar ben het even kwijt, daar kom ik dan misschien nog op terug.
Ik heb niets gezegd over een kerk of over een godsdienst.
De macht waar je op zinspeelt is de bezitsdrang van het Franse koningshuis die onder het mom van de inquisitie het grondgebied inpalmden.
Looro is offline  
Oud 15 December 2014, 16:20   #705
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het ware geloof?????
Ja, in onderscheid met de dwaalleringen zoals de gnostiek en andere theorieën.
Looro is offline  
Oud 15 December 2014, 16:35   #706
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ik heb niets gezegd over een kerk of over een godsdienst.
De macht waar je op zinspeelt is de bezitsdrang van het Franse koningshuis die onder het mom van de inquisitie het grondgebied inpalmden.
Inderdaad de oudste dochter van de kerk in Europa en de kerk zelf zijn aan elkaar gewaagd; bezitsdrang en macht staan bij beiden hoog in het vaandel.
marie is offline  
Oud 15 December 2014, 17:27   #707
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ik heb niets gezegd over een kerk of over een godsdienst.
De macht waar je op zinspeelt is de bezitsdrang van het Franse koningshuis die onder het mom van de inquisitie het grondgebied inpalmden.
Nee, de Kruistochten waren in opdracht van de kerk. De opdrachten kwamen uit Rome. Paus Innocentius de IIIe bijv. En het Franse koningshuis heeft zich juist lang hiertegen verzet.
Maria is offline  
Oud 15 December 2014, 17:44   #708
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Teksten of woorden zijn volgens mij inderdaad symbolen die niet op zichzelf de waarheid zijn, maar daarom nog niet onbelangrijk omdat het een herkenning kan triggeren die in het hart sluimert. Het is een heenwijzing naar het bedoelde, dat niet geheel in woorden uit te drukken is. Je wilt misschien geen teksten citeren, maar je schrijf zelf wel teksten met het doel iets over te brengen. Dat is in mijn ogen precies hetzelfde als een niet eigen citaat plaatsen dat het meest duidelijke voor jezelf verwoord wat je innerlijk ervaart.
Ik schrijf graag en als ik dat doe, dan doe ik dat (voornamelijk, niet altijd) voor mijzelf. Ik kan geen mystieke gedichten citeren, ik kan ze wel zelf schrijven. Door schrijven en wederom lezen komt de gnostieke kracht in mijn denken. Mystiek kan je het beste beschouwen als een taal, de taal van het hart.


Citaat:
Dikke heilige boeken en andere ontelbare geschriften zijn geschreven die we gelukkig niet allemaal hoeven te lezen. Uiteindelijk wijzen ze allemaal naar hetzelfde als begrepen wordt dat ze een wegwijzer zijn en geen waarheid op zichzelf.
Precies. Het heeft geen zin om ze allemaal te lezen. Jij hebt een eigen boek gevonden. Ik ken het boek wel, maar ik heb mij er nooit in verdiept. Iedereen heeft zijn persoonlijke pad naast het universele pad. Ook de bijbel is geen waarheid op zich. Alleen iemand die zelf de waarheid is, kan de waarheid in de bijbel lezen.

Citaat:
Ik zal voorlopig blijven citeren uit ACIM omdat het voor het meest duidelijke verwoord wat ik ervaar en vrijblijvend deel in de hoop dat ook andere aanspreekt. Maar zonder de eis dat dit de enigste weg of manier is. Zo hebben andere een ander boek die hen meer aanspreekt of een leraar of ...etc. Die we allemaal eenmaal los zullen moeten laten als de boodschap begrepen is. Want een boek of een geschrift of een citaat is nu éénmaal niet de waarheid, maar het roept op en wil je leren hoe tot de waarheid te komen, waar de waarheid te vinden.
Boeken en geschriften roepen op, ja! En uiteindelijk is er ook weer het los laten. Zij zijn middel (kunnen middel zijn) tot realisatie. Hulpmiddel. Een ieder zal toe-vallen wat hem toe-komt. Geen vergissing mogelijk.

Citaat:
Citaat wat mij aanspreekt:
"Doe simpelweg dit: Wees stil en leg alle gedachten weg over wat jij bent, of wat God is - alle concepten die jij omtrent de wereld hebt geleerd - alle beelden die jij van jezelf hebt. Ledig jouw geest van alles waarvan jij denkt dat het ofwel waar ofwel vals, goed of slecht is; van elke gedachte die jij als waardevol beoordeelt en alle gedachten waar jij je voor schaamt. Houdt nergens aan vast. Breng geen enkele gedachte met je die het verleden heeft geleerd, noch een geloof dat jij ooit van iets hebt geleerd. Vergeet deze wereld, vergeet deze Cursus en kom met geheel lege handen naar jouw God."
Zo wordt het 'zijn' ont-sloten. Scheiding van 'zijn' en denken.


Citaat:
PS ik hoop dat het ook een beetje beantwoord je post in een ander draadje (Christusbewustzijn) waarop je mij alleen veel citaten zag geven.
Ik gaf aan dat ik niet reageer op citaten. Ik wil graag zien wat er in jou leeft.
Maar sommigen op dit forum zijn al zo bedreven geworden in het weergeven van kreten, dat persoon en kretologie met elkaar verweven zijn geworden.
Theo is offline  
Oud 15 December 2014, 18:53   #709
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Dank je Theo,

Voel me één met je response.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
Alleen iemand die zelf de waarheid is, kan de waarheid in de bijbel lezen.
Zo ben ik van fundamenteel christen die de bijbel op gezag van het instituut kerk en zijn interpretatie aannam in een transformatie terecht gekomen die de waarheid, waar de bijbel van getuigd, zelf begon te herkennen. Dwars door fraude, foutieve vertalingen en zijn claim(van de kerk) op exclusiviteit heen. Het boek ECIW is daarom voor mij ook geen herschrijving van de bijbel, maar hulp tot verstaan ervan. Hoewel nadat ik de kerk verliet, en voordat ECIW in mijn leven kwam, al veel begon te ontdekken in de woorden van de bijbel. Dingen die ik in de kerk nooit hoorde. Afijn, te veel nu om op te schrijven, maar eigenlijk staat alles zoals ik het nu zie haaks op wat ik vroeger geloofde. Een enorme hoop is ervoor in de plaats gekomen een antwoord dat groeit in het beseffen dat ik meer ben dan vlees en bloed. Eigenlijk moet ik schrijven "wij" want in het zien van mijn eigen kern die Liefde is kan ik niet anders dan het te zien in iedereen. Hiermee bedoel ik dat dit de prijs is waar ik naar wil jagen. Het ontwaken en afwijzen van de illusie van zonde en schuld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
Zo wordt het 'zijn' ont-sloten. Scheiding van 'zijn' en denken.
Ja 'mijn' denken geeft een vals afgescheiden 'zijn'(ego), maar Gods gedachten geeft mij het ZIJN in éénheid en Liefde. (zelf geschreven )
Alliswell is offline  
Oud 15 December 2014, 19:17   #710
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Dank je Theo,

Voel me één met je response.



Zo ben ik van fundamenteel christen die de bijbel op gezag van het instituut kerk en zijn interpretatie aannam in een transformatie terecht gekomen die de waarheid, waar de bijbel van getuigd, zelf begon te herkennen. Dwars door fraude, foutieve vertalingen en zijn claim(van de kerk) op exclusiviteit heen. Het boek ECIW is daarom voor mij ook geen herschrijving van de bijbel, maar hulp tot verstaan ervan. Hoewel nadat ik de kerk verliet, en voordat ECIW in mijn leven kwam, al veel begon te ontdekken in de woorden van de bijbel. Dingen die ik in de kerk nooit hoorde. Afijn, te veel nu om op te schrijven, maar eigenlijk staat alles zoals ik het nu zie haaks op wat ik vroeger geloofde. Een enorme hoop is ervoor in de plaats gekomen een antwoord dat groeit in het beseffen dat ik meer ben dan vlees en bloed. Eigenlijk moet ik schrijven "wij" want in het zien van mijn eigen kern die Liefde is kan ik niet anders dan het te zien in iedereen. Hiermee bedoel ik dat dit de prijs is waar ik naar wil jagen. Het ontwaken en afwijzen van de illusie van zonde en schuld.
De kerk heeft eeuwenlang ingespeeld op schuldbesef. Zo deed zij mee aan het in stand houden van het ego. Want waar geen ego is, is ook geen goed en kwaad. Een van de sterkste bewijzen dat de kerk alle planken heeft mis geslagen die er maar zijn. Uiteraard is er ook geen hiernamaals, er is alleen hiernumaals. Geen hemel, geen hel. Een teleurstelling vanuit ego gezien.

Daaruit blijkt al dat de bijbel niet over een leven na de dood gaat, maar over dit leven. En dan vallen opeens veel verhalen op hun plaats. Maar de bijbel gelezen door de egomens leidt per definitie tot een vals beeld.

Ik begrijp alleen niet naar welke prijs je wilt jagen. Dat duidt op 'doen'. Alles valt je vanzelf toe als je niet-doet.
Theo is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.