Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 July 2014, 12:56   #701
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Huh? dat staat er toch, omdat het directe pad al moeilijk en tijdrovend genoeg is en je voor een ander pad veel meer dan een mensenleven nodig hebt.
Misschien hebben ze daarom reïncarnatie uitgevonden dan kun je het over meerder levens uitsmeren, maar ik geloof daar niet in.
Er zit een enorme gedachtekronkel in je gedachtengang zie je dat niet?

Je zegt:" het rechte pad is al moeilijk tijdrovend genoeg met al zijn verleidingen."

Je zegt daarmee dus dat het directe pad in feite een kronkelend pad is vanwege zijn verleiding. Wat maakt dat je anderen daarvan van wilt weerhouden? Mogen zij hun eigen ervaring niet opdoen. Mogen zij niet verdwalen, vast komen te zitten in doornstruiken e.d.? Waarom mag dat niet Renoir, wat maakt dat je anderen zelfonderzoek onmogelijk wilt maken? Niet dat je dat zou kunnen hoor, maar dat is een ander verhaal.
Vagebond is offline  
Oud 29 July 2014, 13:04   #702
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat past niet in mijn visie, waar heb je dat gezien?
Dat is het probleem het past niet in je visie. Je visie maakt je blind voor jezelf, maar buiten dat Renoir.....ik kan je er wel op wijzen en het je op een presenteerblaadje aanbieden, de ervaring leert echter dat je vervolgens direct in je kleine kind energie terecht komt en de aardappelen met jus, de groente en het vlees, met een hoop gescheld en gedoe, in ons gezicht gooit. Dus liever maar even niet, en kiezen voor een andere aanpak, waar wij van te voren eigenlijk al bijna vast durven voorspellen dat het waarschijnlijk niet veel zal voorstellen vanwege een gebrek aan - hoe zullen we het noemen - zelfinzicht of iets in die geest, je neiging alles zo draaien en om te keren en vervolgens naar buiten projecteren waardoor gij voor uzelf de onschuld hoogsteigen persoon bent en wij wederom valselijk beticht worden van god weet wat. Er eigenlijk geen kruid opgewassen mbt jou idiotie cq dwalingen, maar goed wij willen voorstellen dat je eens op onderzoek uit gaat en derhalve zelf ontdekt. Je moet daarvoor wel je visie achterlaten. Weet niet of je daar toe in staat bent, maar denk het niet, zie boven, want je volgende argument is dat je al klaar bent met je zelfonderzoek en derhalve wij de verdwaalden zijn die ergens geen zicht op hebben en daarom hoognodig maar eens aan dat gedegen zelfonderzoek moeten beginnen waartoe jij als enige, je discipelen even niet mee gerekend, ons de middelen kan bieden.

Oh als je toch eens wakker zou worden Renoir. Groot feest zou het zijn, want met jou zouden ook wij ontwaken....

Citaat:
Ja zo denkt ego, het heeft alleen maar affiniteit met het eigen 'ik' en als dat maar in de comfortzone zit is het goed. Ego is voor de mensheid desastreus, vraag Tandem.
Correctie een onvolwassen ego is desastreus. De resultaten ervan kunnen wij elke dag waarnemen in het nieuws.

Wijziging aangebracht door Vagebond op 29 July 2014 om 13:50.
Vagebond is offline  
Oud 29 July 2014, 14:32   #703
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Er zit een enorme gedachtekronkel in je gedachtengang zie je dat niet?

Je zegt:" het rechte pad is al moeilijk tijdrovend genoeg met al zijn verleidingen."

Je zegt daarmee dus dat het directe pad in feite een kronkelend pad is vanwege zijn verleiding. Wat maakt dat je anderen daarvan van wilt weerhouden? Mogen zij hun eigen ervaring niet opdoen. Mogen zij niet verdwalen, vast komen te zitten in doornstruiken e.d.? Waarom mag dat niet Renoir, wat maakt dat je anderen zelfonderzoek onmogelijk wilt maken? Niet dat je dat zou kunnen hoor, maar dat is een ander verhaal.
Ik zie geen discrepantie alleen maar consistentie dus het kan dat ik een denk omweg maak voor een betere voorstelling van zaken, die het jou mogelijk juist helemaal niet verduidelijkt, maar het resultaat blijft hetzelfde. Misschien dat het vanuit een ander hoek belicht duidelijker wordt. Advaita bediend zich van het directe pad dat slechts de essentie verteld en waarbij het onmiddellijke zien kan toeslaan en alle stukjes onmiddellijk op z'n plaats vallen.

Vervolgens is daar de weg van eliminatie, het volgende meest directe pad maar waarmee helaas maar al te vaak nogal wat tijd gemoeid is omdat ego deze weg stagneert, zo niet volledig blokkeert. Als eerst de weerstand van ego nog doorbroken moet worden wordt de weg al weer wat langer, niettemin is en blijft het nog steeds de kortste weg. Dus het is de tegenwerking van ego die het pad kronkelig en moeilijk begaanbaar maakt.

Ik heb het hier, zoals eerder al geschreven, over zoekers die willen weten 'wat' ze zijn, dat zijn niet degenen die wel eens willen weten hoe ze onder bepaalde omstandigheden reageren of wel willen weten hoe het komt dat ze zo weinig geliefd zijn. Die laatsten kunnen en mogen daar gerust hun hele leven (of een volgend) over doen. Degenen die willen weten 'wat' ze zijn zijn ware zoekers en die willen die kostbare tijd niet verspillen aan prietpraat.
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 14:53   #704
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat is het probleem het past niet in je visie. Je visie maakt je blind voor jezelf, maar buiten dat Renoir.....ik kan je er wel op wijzen en het je op een presenteerblaadje aanbieden, de ervaring leert echter dat je vervolgens direct in je kleine kind energie terecht komt en de aardappelen met jus, de groente en het vlees, met een hoop gescheld en gedoe, in ons gezicht gooit. Dus liever maar even niet, en kiezen voor een andere aanpak, waar wij van te voren eigenlijk al bijna vast durven voorspellen dat het waarschijnlijk niet veel zal voorstellen vanwege een gebrek aan - hoe zullen we het noemen - zelfinzicht of iets in die geest, je neiging alles zo draaien en om te keren en vervolgens naar buiten projecteren waardoor gij voor uzelf de onschuld hoogsteigen persoon bent en wij wederom valselijk beticht worden van god weet wat. Er eigenlijk geen kruid opgewassen mbt jou idiotie cq dwalingen, maar goed wij willen voorstellen dat je eens op onderzoek uit gaat en derhalve zelf ontdekt. Je moet daarvoor wel je visie achterlaten. Weet niet of je daar toe in staat bent, maar denk het niet, zie boven, want je volgende argument is dat je al klaar bent met je zelfonderzoek en derhalve wij de verdwaalden zijn die ergens geen zicht op hebben en daarom hoognodig maar eens aan dat gedegen zelfonderzoek moeten beginnen waartoe jij als enige, je discipelen even niet mee gerekend, ons de middelen kan bieden.

Oh als je toch eens wakker zou worden Renoir. Groot feest zou het zijn, want met jou zouden ook wij ontwaken....
Dat ik het ego met hand en tand zou beschermen zie ik mij niet doen, dus hoe kan het bestaan dat jij dat van mij ziet. Zoiets past helemaal niet in mijn visie en kan ik dus niet gezegd hebben. Waarmee, nogal beleefd, gezegd wil zijn, wat je ziet is onjuist.

Om dan vervolgens het woord visie aan te grijpen als zou ik blind zijn voor me zelf is natuurlijk het belachelijke gevolg van een verkeerd begrepen veronderstelling. Maar goed dat is hier schering en inslag al rooft het herstel van misinterpretaties mijn kostbare tijd.

Zoals eerder al gezegd en ook hierbij weer bewezen ben je niet in staat tot correct zien. Hierbij zij aangetekend dat ik veel aan je zou kunnen hebben wanneer je zuiver zou zien, maar nu hecht ik aan je zien, zoals je zult begrijpen, geen enkele waarde.

Dus is je aanname gebaseerd op een onjuist geïnterpreteerde veronderstelling en moet de conclusie dat je in mij een kleine kind energie ziet een grote toevalstreffer zijn want het is uit niets opgebouwd om van de rest van je hier ter plekke verzonnen verhaal maar te zwijgen. En nog begrijp je waarschijnlijk niet dat ik mij aan jouw zien niets gelegen kan laten zijn.

Citaat:
Correctie een onvolwassen ego is desastreus. De resultaten ervan kunnen wij elke dag waarnemen in het nieuws.
Ik blijf bij wat ik zeg, al kent ego als neveneffect zeer zeker nogal kinderlijk gedrag.
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 15:52   #705
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zoals eerder al gezegd en ook hierbij weer bewezen ben je niet in staat tot correct zien. Hierbij zij aangetekend dat ik veel aan je zou kunnen hebben wanneer je zuiver zou zien, maar nu hecht ik aan je zien, zoals je zult begrijpen, geen enkele waarde.

En nog begrijp je waarschijnlijk niet dat ik mij aan jouw zien niets gelegen kan laten zijn.
Je hebt iets niet begrepen mbt tot de onderstaande zin Renoir?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Weet niet of je daar toe in staat bent, maar denk het niet, zie boven, want je volgende argument is dat je al klaar bent met je zelfonderzoek en derhalve wij de verdwaalden zijn die ergens geen zicht op hebben en daarom hoognodig maar eens aan dat gedegen zelfonderzoek moeten beginnen waartoe jij als enige, je discipelen even niet mee gerekend, ons de middelen kan bieden.
Hierboven bevestig je nogmaals dat wat wij al wisten. Zo blijf je alsmaar bezig ons te bevestigen in wat voor ons overduidelijk zichtbaar is en blijft Renoir. We hebben er leuke gespreksstof aan, dus thks daarvoor WiNk

Begrijp je overigens wel wat de zin:" als je toch eens echt mocht ontwaken Renoir, dan zouden wij ook tgt ontwaken", betekent. Of ben je nog niet bekend met een dergelijk gegeven? Ik denk dat je geen hol snapt van wat er staat. Alsjeblieft verras me en bewijs me mijn ongelijk.

Citaat:
Ik blijf bij wat ik zeg, al kent ego als neveneffect zeer zeker nogal kinderlijk gedrag.
Het is een ietje erger dan kinderachtig gedrag beste Renoir, of kijk jij niet naar het journaal en/of leest kranten? Ik noem dat geen kinderachtig gedrag meer hoor. Blijf blijf jij maar lekker bij wat je zegt, we zien je nog wel een keer wanneer je echt ontwaakt bent, mocht dat ooit een keer gebeuren. We zullen zien hoe hard je gaat lopen. Geen tijd meer om zelfgenoegzaam in je ivoren toren voor God te spelen er wordt dan wel iets anders van je gevraagd dan. Maar dat weet jij ook wel als je eens diep en heel eerlijk in je binnenste kijkt. Als je tenminste in staat bent zo diep te kijken, wat zeer te betwijfelen valt, maar goed.
Vagebond is offline  
Oud 29 July 2014, 16:09   #706
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Vervolgens is daar de weg van eliminatie, het volgende meest directe pad maar waarmee helaas maar al te vaak nogal wat tijd gemoeid is omdat ego deze weg stagneert, zo niet volledig blokkeert.
Idd dat zien wij ook gebeuren.

Citaat:
Als eerst de weerstand van ego nog doorbroken moet worden wordt de weg al weer wat langer, niettemin is en blijft het nog steeds de kortste weg.
Idd mee eens. Wie weet wordt die weerstand wel gebroken op een plek waar jij anderen binnen dit kader vandaan probeert te houden. Of behoort dat niet tot de mogelijkheden volgens jou?

Toevoegend: wanneer het geval zou plaatsvinden dat jij vanwege je overtuiging iemand iemand probeert weg te houden van de plaats waar die weerstand gebroken zou kunnen worden, wat maakt dat jou dan? Ben benieuwd naar je antwoord.

Citaat:
Dus het is de tegenwerking van ego die het pad kronkelig en moeilijk begaanbaar maakt
Idd volledig mee eens, wij worden daar dagelijks op grootse wijze mee geconfronteerd.
Vagebond is offline  
Oud 29 July 2014, 17:10   #707
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Je hebt iets niet begrepen mbt tot de onderstaande zin Renoir?

Hierboven bevestig je nogmaals dat wat wij al wisten. Zo blijf je alsmaar bezig ons te bevestigen in wat voor ons overduidelijk zichtbaar is en blijft Renoir. We hebben er leuke gespreksstof aan, dus thks daarvoor WiNk

Begrijp je overigens wel wat de zin:" als je toch eens echt mocht ontwaken Renoir, dan zouden wij ook tgt ontwaken", betekent. Of ben je nog niet bekend met een dergelijk gegeven? Ik denk dat je geen hol snapt van wat er staat. Alsjeblieft verras me en bewijs me mijn ongelijk.

Het is een ietje erger dan kinderachtig gedrag beste Renoir, of kijk jij niet naar het journaal en/of leest kranten? Ik noem dat geen kinderachtig gedrag meer hoor. Blijf blijf jij maar lekker bij wat je zegt, we zien je nog wel een keer wanneer je echt ontwaakt bent, mocht dat ooit een keer gebeuren. We zullen zien hoe hard je gaat lopen. Geen tijd meer om zelfgenoegzaam in je ivoren toren voor God te spelen er wordt dan wel iets anders van je gevraagd dan. Maar dat weet jij ook wel als je eens diep en heel eerlijk in je binnenste kijkt. Als je tenminste in staat bent zo diep te kijken, wat zeer te betwijfelen valt, maar goed.
Ik heb het heel goed begrepen Vagebond.

Het is nou eenmaal zo dat het zicht pas helder is na het doen van gedegen zelfonderzoek en ik (die dat gedaan heeft en je met dat verworven zicht kan zien en jij die het niet gedaan hebt en dat heldere zicht op mij dus moet ontberen) aan het door jou geziene dus helemaal niks heb.

Als je jezelf om die reden dat je geen zelfonderzoek gedaan hebt een verdwaalde wilt noemen is mij dat best. Maar wat je met je quote nou denkt te hebben bewezen is mij een raadsel want ik zie er het nut helemaal niet van in om dat te moeten blijven zeggen.

Ik vond de zin 'als je toch eens mocht ontwaken Renoir, dan zouden wij ook tgt ontwaken' een lachwekkende, alsof mijn toestand iets met de jouw uitstaande zou hebben. Maar dit is niet het enige voorval waarbij de logica van oorzaak en gevolg ontbreekt. Redeneren met jou heeft simpelweg geen enkele zin omdat je er niet vatbaar voor bent.

Aan interpretatieverschillen of iets kinderachtig is waag ik me niet, ik vindt jouw egoreacties al getuigen van een grote mate van kinderachtigheid maar dat zul je zelf vast niet zo vinden. En dat je kinderachtige egoverschijnselen vertoont bewijs je telkens weer, nu door mij als god in een ivoren toren weg te zetten, waar haal je die onzin toch steeds vandaan?

Overigens verwacht ik niet dat jij (wie vertegenwoordigd overigens die 'we') zult meemaken dat je ziet dat ik ontwaakt ben want je blijft maar uitstellen jezelf onder de loep te nemen.
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 17:18   #708
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wie weet wordt die weerstand wel gebroken op een plek waar jij anderen binnen dit kader vandaan probeert te houden. Of behoort dat niet tot de mogelijkheden volgens jou?
Nee die weerstand zie je zich hier steeds opbouwen ook in jouw reacties. Maar hij hoeft niet doorbroken te worden maar gezien, je moet een reden vinden waarom je gaat inzien waarom gedegen zelfonderzoek zo noodzakelijk is.

Citaat:
Toevoegend: wanneer het geval zou plaatsvinden dat jij vanwege je overtuiging iemand iemand probeert weg te houden van de plaats waar die weerstand gebroken zou kunnen worden, wat maakt dat jou dan? Ben benieuwd naar je antwoord.
Kijk dat is wat kinderachtige ego's doen (gewoon opletten en je ziet het) zeer suggestief de gedachte introduceren dat Renoir een 'overtuiging' zou hebben maar ook de suggestie wekken als zou hij iemand ergens vandaan proberen te houden. Iemand die gedegen zelfonderzoek heeft gedaan zou zoiets kinderachtigs niet doen en zich evenmin vervolgens tot weer een andere suggestieve actie laten verleiden.

Dus het is 'hoeft niet gebroken te worden' is je vraag dan nog relevant?
Rennie is offline  
Oud 29 July 2014, 20:38   #709
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jawel maar ze moeten met elkaar de strijd aangaan daar zijn mensen dol op, daar smullen ze van. Toen jij hier tegen mij tekeer ging kreeg ik een record aantal aanmeldingen. Helaas moest ik ze afwijzen want je moet hier wel komen op de juiste gronden.
Ik had beloofd niet op je te reageren. Het quoten van deze tekst is er derhalve ook niet op gericht een reactie van jou te ontlokken, maar de tekst voor eigen doeleienden te gebruiken. Ik hoop met uw permissie. Nogmaals ter verduidelijking, gij zijt nogal een hardhoofd en slecht kunnende luisteren, ik gebruik deze tekst om voor mezelf zaken te verhelderen. Omdat ik zomaar iets lees, dat binnenkomt en voor mij (en niemand anders) blijkbaar enig belang dient. In mijn visie van een geintegreerd en tot volle wasdom gekomen mens, is er geen plaats voor afwijzing. Alles dat zich aandient heeft (blijkbaar) zijn bestaansrecht. Anders was het er niet. Vind ik een prettige overtuiging om aan te hangen, met dank aan Byron Katie. Juiste gronden, ook zo'n begrip waar ik niks mee kan. Wanneer is iets juist? Ik verkies de veronderstelling dat alles juist is. Of als zodanig gezien, of (h)erkend kan worden. Het simpele gegeven dat iemand zich hier aanmeldt, lijkt me volkomen juist. Waarom?Omdat het zich anders niet zou voordoen. Wat is het door jou veelgeprezene zelfonderzoek waard, als het niet leidt tot het inzicht dat er niks af te wijzen valt? Dat alles juist en goed is. Vanwaar ik zie, is voor mij alles begrijpelijk, hetgeen Looro in al zijn onbegrijpelijkheid zegt, Marie, Vagebond, Mara, Maria, P{uppetji, Moi, Mars, Hab, jijzelf en alle anderen die ik vergeten ben, Ulla, Esradha, Mihaela.....Tandem, Freerider, Glans, en Sterre.....allen refereren aan een stukje Waarheid dat dan ergens met "mij" hier resoneert. Ik heb mijn zelfonderzoek gedaan, and it keeps on going, mijn leven is bij lange na nog niet afgerond, mag ik hopen..........
Nadje is offline  
Oud 29 July 2014, 21:39   #710
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Iemand die gedegen zelfonderzoek heeft gedaan zou zoiets kinderachtigs niet doen en zich evenmin vervolgens tot weer een andere suggestieve actie laten verleiden.
Na gedegen zelfonderzoek rest er slechts ruimte. En vervallen alle behoeftes om ergens een mening of een oordeel over te hebben. Wat al of niet kinderachtig is, laten wij ter beoordeling aan de "hogere macht", het universum, God, welke naam je dr maar aan wilt geven. It 's out off our hands. Overgave, in optima forma. Als we niet bereid zijn om bij onszelf te (h)erkennen dat de Waarheid of het zelfonderzoek vele, zo niet alle (denkbare) vormen kan aannemen, dan moeten we nog even verder zoeken.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.