Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 July 2013, 19:13   #731
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
O.a. je verwachtingen, conditioneringen je (voor) oordelen over anderen. Bewust of onbewust. Net zo goed dat deze verwachtingen, conditioneringen maken dat er geen klik ontstaat. En dat in samenspel met diegene waarmee het wel of niet klikt. Zo kan het zijn dat er mensen die het met iedereen kunnen vinden, of met bijna niemand of ook met sommige mensen of mensen uit bepaalde groepen.
Ik heb de indruk dat jij hier benadrukt wat de 'geen' klik veroorzaakt.
Mihaela is offline  
Oud 12 July 2013, 20:25   #732
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat maakt het dat er een klik ontstaat?
Leuke vraag. Ik had er zomaar aan voorbij gelezen als je niet gereageerd had op Ulla, die inderdaad meer de indruk lijkt te leggen op dat wat de klik in de weg staat/kan staan.

Dus terug naar de vraag. Wat maakt het dat er een klik ontstaat? Voor de helderheid zouden we dan eerst onze definities over het woord klik op elkaar moeten afstemmen. Wil het überhaupt ergens klikken. Of beter gezegd misschien, welke betekenis heeft het woord klik voor jou (persoonlijk), los van wat Wikipedia erover zegt. Wanneer spreek jij van het ervaren van een klik met iemand?

Ik geef een voorzetje. Beroepsmatig kan ik met iedereen wel een klik ervaren, in de zin dat ik met iedereen wel iets kan. Maar het daadwerkelijk ervaren van een klik(moment), noem ik het maar even, is weer iets anders. Maar die heb ik ook. Dan is er een weten, of je ervaart iets als bevestiging, dat er ergens (bij die ander) iets is overgekomen. Er is een vonk overgeslagen. Er is een moment van herkenning/begrip/overdracht/ samensmelting/whatever...geweest. Dat is weer een andere klik.

Priv? kun je ook een klik hebben. Mensen waarbij je in contact aan een half woord genoeg hebt. Dat noem ik een klik. Bij anderen moet je daar voor je gevoel wat meer moeite voor doen. Dat kan ook juist weer een uitdaging zijn. Het is maar hoe je het wilt zien.

Mijn uitgangspunt is dat de boel, lees het leven, in de meest brede zin des woords, moet klikken. In relatie tot je omgeving, de mensen, je wereld. Klikken betekent voor mij afgestemd zijn op. Op dat wat er is, op dat wat je bent. Wat ik ben. Wat wij zijn. En wie en wat wij willen en kunnen zijn.

Ik ervaar dat als een keuze, die je ieder moment opnieuw voor jezelf kunt maken, in alle omstandigheden. Of je het wilt laten klikken of niet. Zelfs, en misschien wel juist als alles erop lijkt te duiden, dat er helemaal niks klikt. Na ja.....zoiets.....ik doe ook maar een schamele poging. Maar ik doe tenminste een poging. Da's ook wat waard. Toch? Ja, Nadje. Da's ook wat waard.
Nadje is offline  
Oud 12 July 2013, 20:45   #733
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat maakt het moeilijk?
Dat is een gevoel. Bij jou heb ik geen enkel probleem om dicht bij je te komen.
Freerider is offline  
Oud 12 July 2013, 20:55   #734
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Dat is een gevoel. Bij jou heb ik geen enkel probleem om dicht bij je te komen.
Nee dat weet ik. Voel ik. Maar de vraag is dan interessant denk ik, ook voor mij uiteraard, ik denk gewoon even hardop, wat maakt dat jij/ik zelf, iets als een probleem ervaart.
Anders gezegd: waar ben je bang voor? Als het al angst is. Ik ervaar zelf geen moeite (meer) in dichtbij komen bij Mihaela, maar ik heb dat ooit wel ervaren en herken het daarom ook.
Nadje is offline  
Oud 12 July 2013, 21:02   #735
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nee dat weet ik. Voel ik. Maar de vraag is dan interessant denk ik, ook voor mij uiteraard, ik denk gewoon even hardop, wat maakt dat jij/ik zelf, iets als een probleem ervaart.
Anders gezegd: waar ben je bang voor? Als het al angst is. Ik ervaar zelf geen moeite (meer) in dichtbij komen bij Mihaela, maar ik heb dat ooit wel ervaren en herken het daarom ook.
Het is geen angst, ik zit op veilige afstand:) Het is ook niet zo dat ik bang ben voor felle reacties. Dat doet Rennie ook en met hem heb ik geen moeite. Ik hou het er op dat onze energieen niet compatibel zijn .
Freerider is offline  
Oud 12 July 2013, 21:06   #736
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat maakt het dat er een klik ontstaat?
De behoefte er aan.
Rob is offline  
Oud 12 July 2013, 21:29   #737
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Het is geen angst, ik zit op veilige afstand:) Het is ook niet zo dat ik bang ben voor felle reacties. Dat doet Rennie ook en met hem heb ik geen moeite. Ik hou het er op dat onze energieen niet compatibel zijn .
Hans zou zeggen, is dat geen mooi excuus om niet je moeite die je met een ander hebt, te hoeven onderzoeken? door het op niet compatibele energieën te gooien? Tsja..
Hans is er niet meer, dus ik moet de honneurs waarnemen....
Nadje is offline  
Oud 12 July 2013, 21:36   #738
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat jij hier benadrukt wat de 'geen' klik veroorzaakt.
Zo klinkt het, het antwoord kwam ook zomaar op vanuit het besef dat de klik hebben eigenlijk idd benadrukt dat je met mensen ook geen klik kunt hebben.
Ik voel daarom ook wat voor het antwoord van Rob. Er is behoefte aan een klik, terwijl je die eigenlijk met iedereen al hebt. (kunt hebben). Voor mijn gevoel dan. Zelfs zonder dat er iets moet gebeuren. Met wildvreemden waar je even een praatje maakt, bv. in het zwembad of op een festival. En opeens heb je mensen in je leven erbij, zonder dat je er erg in hebt. En zonder ook dat dat de bedoeling was. Het gaat gewoon zo.
Ulla is offline  
Oud 12 July 2013, 21:39   #739
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De behoefte er aan.
Uiteraard, maar alsnog kan dat ook een dooddoener zijn. Want alles wat in je leven plaats vindt kan vanuit behoefte of vanuit vrijheid zijn.


Ik had jaren geleden een onvoorstelbare klik met een jonge dame bv, wij exposeerde in hetzelfde Expositieruimte, zij sieraden, ik mijn pastelkrijttekeningen.
Toen ik haar voor het eerste ontmoette was er zo een onvoorstelbare klik dat ontstond.
Tijdens ons gesprek, vertelde ze iets over haar man, haar leven, gewoon gezellig praten. Toen zei ze ineens: Met mijn man had ik zo een onvoorstelbare klik toen ik hem voor het eerst zag, maar uiteraard niet zoals nu met jou.
Toen ik haar woorden hoorde, vroeg me ook echt af: Hoe kan dat, dat er zo een klik ontstaat?
Omdat onze levens heel verschillend waren, hebben wij zonder moeite elkaar ook gelaten.
IK heb heel vaak dat gevoel met mensen, dat er direct een klik ontstaat, maar met haar was inderdaad bijzonderder omdat wij op dezelfde moment dat ervoeren, en even sterk.
Dan ben je op dat moment blijkbaar allebei daar waar je elkaar ontmoet, of brengt de aanwezigheid van de ander je direct in het moment, je ziet ongefilterd de ander, er is geen grens van welke vorm dan ook aanwezig.
Mihaela is offline  
Oud 12 July 2013, 21:40   #740
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Leuke vraag. Ik had er zomaar aan voorbij gelezen als je niet gereageerd had op Ulla, die inderdaad meer de indruk lijkt te leggen op dat wat de klik in de weg staat/kan staan.

Dus terug naar de vraag. Wat maakt het dat er een klik ontstaat? Voor de helderheid zouden we dan eerst onze definities over het woord klik op elkaar moeten afstemmen. Wil het überhaupt ergens klikken. Of beter gezegd misschien, welke betekenis heeft het woord klik voor jou (persoonlijk), los van wat Wikipedia erover zegt. Wanneer spreek jij van het ervaren van een klik met iemand?

Ik geef een voorzetje. Beroepsmatig kan ik met iedereen wel een klik ervaren, in de zin dat ik met iedereen wel iets kan. Maar het daadwerkelijk ervaren van een klik(moment), noem ik het maar even, is weer iets anders. Maar die heb ik ook. Dan is er een weten, of je ervaart iets als bevestiging, dat er ergens (bij die ander) iets is overgekomen. Er is een vonk overgeslagen. Er is een moment van herkenning/begrip/overdracht/ samensmelting/whatever...geweest. Dat is weer een andere klik.

Priv? kun je ook een klik hebben. Mensen waarbij je in contact aan een half woord genoeg hebt. Dat noem ik een klik. Bij anderen moet je daar voor je gevoel wat meer moeite voor doen. Dat kan ook juist weer een uitdaging zijn. Het is maar hoe je het wilt zien.

Mijn uitgangspunt is dat de boel, lees het leven, in de meest brede zin des woords, moet klikken. In relatie tot je omgeving, de mensen, je wereld. Klikken betekent voor mij afgestemd zijn op. Op dat wat er is, op dat wat je bent. Wat ik ben. Wat wij zijn. En wie en wat wij willen en kunnen zijn.

Ik ervaar dat als een keuze, die je ieder moment opnieuw voor jezelf kunt maken, in alle omstandigheden. Of je het wilt laten klikken of niet. Zelfs, en misschien wel juist als alles erop lijkt te duiden, dat er helemaal niks klikt. Na ja.....zoiets.....ik doe ook maar een schamele poging. Maar ik doe tenminste een poging. Da's ook wat waard. Toch? Ja, Nadje. Da's ook wat waard.
Zeker is het waard Nadje, fijne tekst ook, ik ga straks op reageren.
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.