12 July 2013, 20:13 | #731 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|
12 July 2013, 21:25 | #732 |
In memoriam
|
Leuke vraag. Ik had er zomaar aan voorbij gelezen als je niet gereageerd had op Ulla, die inderdaad meer de indruk lijkt te leggen op dat wat de klik in de weg staat/kan staan.
Dus terug naar de vraag. Wat maakt het dat er een klik ontstaat? Voor de helderheid zouden we dan eerst onze definities over het woord klik op elkaar moeten afstemmen. Wil het überhaupt ergens klikken. Of beter gezegd misschien, welke betekenis heeft het woord klik voor jou (persoonlijk), los van wat Wikipedia erover zegt. Wanneer spreek jij van het ervaren van een klik met iemand? Ik geef een voorzetje. Beroepsmatig kan ik met iedereen wel een klik ervaren, in de zin dat ik met iedereen wel iets kan. Maar het daadwerkelijk ervaren van een klik(moment), noem ik het maar even, is weer iets anders. Maar die heb ik ook. Dan is er een weten, of je ervaart iets als bevestiging, dat er ergens (bij die ander) iets is overgekomen. Er is een vonk overgeslagen. Er is een moment van herkenning/begrip/overdracht/ samensmelting/whatever...geweest. Dat is weer een andere klik. Priv? kun je ook een klik hebben. Mensen waarbij je in contact aan een half woord genoeg hebt. Dat noem ik een klik. Bij anderen moet je daar voor je gevoel wat meer moeite voor doen. Dat kan ook juist weer een uitdaging zijn. Het is maar hoe je het wilt zien. Mijn uitgangspunt is dat de boel, lees het leven, in de meest brede zin des woords, moet klikken. In relatie tot je omgeving, de mensen, je wereld. Klikken betekent voor mij afgestemd zijn op. Op dat wat er is, op dat wat je bent. Wat ik ben. Wat wij zijn. En wie en wat wij willen en kunnen zijn. Ik ervaar dat als een keuze, die je ieder moment opnieuw voor jezelf kunt maken, in alle omstandigheden. Of je het wilt laten klikken of niet. Zelfs, en misschien wel juist als alles erop lijkt te duiden, dat er helemaal niks klikt. Na ja.....zoiets.....ik doe ook maar een schamele poging. Maar ik doe tenminste een poging. Da's ook wat waard. Toch? Ja, Nadje. Da's ook wat waard. |
12 July 2013, 21:45 | #733 |
Asprirant lid
|
|
12 July 2013, 21:55 | #734 | |
In memoriam
|
Citaat:
Anders gezegd: waar ben je bang voor? Als het al angst is. Ik ervaar zelf geen moeite (meer) in dichtbij komen bij Mihaela, maar ik heb dat ooit wel ervaren en herken het daarom ook. |
|
12 July 2013, 22:02 | #735 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
12 July 2013, 22:06 | #736 |
Actuaris
|
|
12 July 2013, 22:29 | #737 | |
In memoriam
|
Citaat:
Hans is er niet meer, dus ik moet de honneurs waarnemen.... |
|
12 July 2013, 22:36 | #738 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Ik voel daarom ook wat voor het antwoord van Rob. Er is behoefte aan een klik, terwijl je die eigenlijk met iedereen al hebt. (kunt hebben). Voor mijn gevoel dan. Zelfs zonder dat er iets moet gebeuren. Met wildvreemden waar je even een praatje maakt, bv. in het zwembad of op een festival. En opeens heb je mensen in je leven erbij, zonder dat je er erg in hebt. En zonder ook dat dat de bedoeling was. Het gaat gewoon zo. |
|
12 July 2013, 22:39 | #739 |
Kasuaris
|
Uiteraard, maar alsnog kan dat ook een dooddoener zijn. Want alles wat in je leven plaats vindt kan vanuit behoefte of vanuit vrijheid zijn.
Ik had jaren geleden een onvoorstelbare klik met een jonge dame bv, wij exposeerde in hetzelfde Expositieruimte, zij sieraden, ik mijn pastelkrijttekeningen. Toen ik haar voor het eerste ontmoette was er zo een onvoorstelbare klik dat ontstond. Tijdens ons gesprek, vertelde ze iets over haar man, haar leven, gewoon gezellig praten. Toen zei ze ineens: Met mijn man had ik zo een onvoorstelbare klik toen ik hem voor het eerst zag, maar uiteraard niet zoals nu met jou. Toen ik haar woorden hoorde, vroeg me ook echt af: Hoe kan dat, dat er zo een klik ontstaat? Omdat onze levens heel verschillend waren, hebben wij zonder moeite elkaar ook gelaten. IK heb heel vaak dat gevoel met mensen, dat er direct een klik ontstaat, maar met haar was inderdaad bijzonderder omdat wij op dezelfde moment dat ervoeren, en even sterk. Dan ben je op dat moment blijkbaar allebei daar waar je elkaar ontmoet, of brengt de aanwezigheid van de ander je direct in het moment, je ziet ongefilterd de ander, er is geen grens van welke vorm dan ook aanwezig. |
12 July 2013, 22:40 | #740 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|