Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 March 2015, 13:58   #731
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijn uitgangspositie van zelfonderzoek is de volgende:
'ik wil gaan naar de hemel maar zonder de aarde los te laten' of met andere woorden gezegd, ik wil de link tussen wat wij beleven op aarde en 'datgene wat aan alles voorafgaat, is en zal zijn' leggen.
Dat je houvast wilt blijven houden is begrijpelijk en je goed recht. Het enige wat ik je kan aanreiken is dat die verbinding die je zoekt of wilt aanleggen (met dat wat aan alles voorafgaat) er al is en dat je daar dus niks aan kunt doen.

Sterker nog, die verbinding was er al voordat jij (Marie) er was en zal er ook zijn als jij (Marie) er niet meer bent. Wat je schrijft onderstreept opnieuw dat je je onderzoek niet hebt afgerond. Hoe zou er (in godsnaam) 'iets' kunnen bestaan zonder 'dat wat aan alle bestaan voorafgaat'?

Wat je wel kunt doen (we gaan op herhaling ?) is dat wat je denkt en schrijft op waarheid te onderzoeken. Ik ben er (vandaag) niet op uit om je te frustreren, maar de vraag is niets anders dan om je denkbeelden aan een nader onderzoek te onderwerpen.

En wees niet bevreesd: de aarde (en dat wat je beleeft) zal je niet loslaten, zolang jij (Marie) nog adem haalt ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 14:05   #732
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mion Bekijk bericht
Ik denk of analiseer hier niet over. Het behoeft zich niet te bewijzen.
Allerlei interpretaties en anderen maken me hierin niet uit.
Ik ben niet ego vrij. Ik heb hem wel in de smiezen.
Ik weet wat ik weet en het doet er inderdaad niet toe wat de anderen ervan denken, want ik weet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 14:17   #733
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat je houvast wilt blijven houden is begrijpelijk en je goed recht. Het enige wat ik je kan aanreiken is dat die verbinding die je zoekt of wilt aanleggen (met dat wat aan alles voorafgaat) er al is en dat je daar dus niks aan kunt doen.

Sterker nog, die verbinding was er al voordat jij (Marie) er was en zal er ook zijn als jij (Marie) er niet meer bent. Wat je schrijft onderstreept opnieuw dat je je onderzoek niet hebt afgerond. Hoe zou er (in godsnaam) 'iets' kunnen bestaan zonder 'dat wat aan alle bestaan voorafgaat'?

Wat je wel kunt doen (we gaan op herhaling ?) is dat wat je denkt en schrijft op waarheid te onderzoeken. Ik ben er (vandaag) niet op uit om je te frustreren, maar de vraag is niets anders dan om je denkbeelden aan een nader onderzoek te onderwerpen.

En wees niet bevreesd: de aarde (en dat wat je beleeft) zal je niet loslaten, zolang jij (Marie) nog adem haalt ...

Waarom kom je telkens af met die angst, die behoefte aan een houvast? Het bestaan als een geheel zien heeft helemaal niets van zien met Marie; Marie is daar enkel een niet bestaande cellule in. Wat heeft een Marie te maken op een wereld met morgen 10 milard mensen? Waarom breng je steeds alles terug op de persoon alsof er buiten die persoon niets zou bestaan? Ok? mijn verbindingsbron met het geheel is Marie, want buiten Marie kan ik niet observeren, niet nadenken, niet veralgemenen. Marie is mijn werktuig gelijk ik deze labtop nodig heb om met jouw te praten; maar het is niet mijn labtop die het hersenwerk verricht het voert enkel uit wat ik hem opdraagt.
Ik vrees niet om de aarde te verliezen, maar ik bedank ervoor om mijn verbinding met de aarde op te zeggen om naar de hemel te Vliegen; wat volgens mij al heel wat mensen voor mij gedaan hebben...
En dat willen gaan naar de hemel is toch gewoon de oorsprong van alles te willen ontdekken; maar ik weet niet of weten 'wat' ik ben daar alle antwoorden op zou geven of het zou moeten zijn dat dat 'wat' ik ben gewoon synoniem is met mijn hemel...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 15:04   #734
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De vraag is dus dat wanneer jij zegt dat je weet wat je bent, je het wel of niet werkelijk weet of dat je het enkel maar denkt te weten...
en als we er dan nog het 'ego' bijhalen dan wordt het nog meer en meer een soep, want het 'ego' kan je vanalles en zijn tegendeel wijsmaken...

Bovendien ben ik er vast van overtuigd dat al diegene die hier zeggen dat ze weten ook werkelijk weten... maar daarom weet ik nog niet wat zij weten en daarom weet ik evenmin of wat zij weten ook voor mij geldt of dat dat zich beperkt tot hun Eigen persoontje...
Aan D(at)A(ltijd)T(egenwoordige) ligt het gezegde 'weten wat ik ben' ten grondslag dat boven alle twijfel verheven is. Omdat DAT wat Waarheid is geen twee kanten op kan heeft discussieren er over dan ook geen enkele zin. Is discussieren (wél) mogelijk (dan) hebben we het niet over hetzelfde en wordt iemand terecht voorgehouden dat diegene nog niet is aangekomen, niet kan zijn aangekomen. Dat wat je denkt, waarover je het eens kunt worden, het al dan niet bestaan van ego dat alles heeft niets te maken met DAT 'wat' je bent. En om daar te komen moet je het niet eens willen (of ambieren) het eens te zijn (of te worden) want dat is helemaal het terrein van gedegen zelfonderzoek niet.

Het motto is onderzoek dat wat je denkt te zijn en als je het ego tegen komt dat dat probeert te verhinderen probeer dan zijn tegenwerking door te krijgen, zie zijn belang om jou bij je zelfonderzoek weg te houden. Aan je overtuigingen heb je helemaal niets, die moet je juist achter je laten door ze te onderzoeken op waarheid. Of anderen werkelijk weten is helemaal niet in jouw belang om daar kennis van te dragen dan wel daar onderzoek naar te doen. De omstandigheid dat je je daar mee bezig houdt duid op weerstand betreffende jou zelf geen zelfonderzoek te willen doen. Iedereen (wiens ego) die dat niet wenst te doen richt zijn aandacht naar buiten.

Dat 'weten' waar het om gaat, waar we het hier over hebben, dat doen we allemaal hetzelfde en dat herkennen is tevens de graadmeter of je op de goede weg bent.
  Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 16:05   #735
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Aan D(at)A(ltijd)T(egenwoordige) ligt het gezegde 'weten wat ik ben' ten grondslag dat boven alle twijfel verheven is. Omdat DAT wat Waarheid is geen twee kanten op kan heeft discussieren er over dan ook geen enkele zin. Is discussieren (wél) mogelijk (dan) hebben we het niet over hetzelfde en wordt iemand terecht voorgehouden dat diegene nog niet is aangekomen, niet kan zijn aangekomen. Dat wat je denkt, waarover je het eens kunt worden, het al dan niet bestaan van ego dat alles heeft niets te maken met DAT 'wat' je bent. En om daar te komen moet je het niet eens willen (of ambieren) het eens te zijn (of te worden) want dat is helemaal het terrein van gedegen zelfonderzoek niet.

Het motto is onderzoek dat wat je denkt te zijn en als je het ego tegen komt dat dat probeert te verhinderen probeer dan zijn tegenwerking door te krijgen, zie zijn belang om jou bij je zelfonderzoek weg te houden. Aan je overtuigingen heb je helemaal niets, die moet je juist achter je laten door ze te onderzoeken op waarheid. Of anderen werkelijk weten is helemaal niet in jouw belang om daar kennis van te dragen dan wel daar onderzoek naar te doen. De omstandigheid dat je je daar mee bezig houdt duid op weerstand betreffende jou zelf geen zelfonderzoek te willen doen. Iedereen (wiens ego) die dat niet wenst te doen richt zijn aandacht naar buiten.

Dat 'weten' waar het om gaat, waar we het hier over hebben, dat doen we allemaal hetzelfde en dat herkennen is tevens de graadmeter of je op de goede weg bent.
D(at)A(ltijd)T(egenwoordige): mooi en goed gevonden.

Dus in feiten zeg jij dat jij weet wat altijd tegenwoordig is en wat nooit verandert en aan de grondslag ligt van alles, ook van jouzelf?
Het is niet mijn punt om te discuteren; ik draai gewoon de zaken om; ik bekijk ze onder een ander licht; maar ik kan er niet bij... en ik zie werkelijk niet mijn 'ik' als oorzaak en als grote hinderpaal daarvoor...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 17:21   #736
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
D(at)A(ltijd)T(egenwoordige): mooi en goed gevonden.

Dus in feiten zeg jij dat jij weet wat altijd tegenwoordig is en wat nooit verandert en aan de grondslag ligt van alles, ook van jouzelf?
Het is niet mijn punt om te discuteren; ik draai gewoon de zaken om; ik bekijk ze onder een ander licht; maar ik kan er niet bij... en ik zie werkelijk niet mijn 'ik' als oorzaak en als grote hinderpaal daarvoor...
Misschien wil je wel de sluier opgelicht zien hoe het er elders uitziet voor een vergelijk waar je staat en denk je daarbij in termen van daarin beter of slechter, wetende of onwetende, zijn of andere woorden met een subjectief beleefde of gevoelige lading.

Het is niet verwonderlijk dat je je 'ik' niet ziet want het is het enige wat je door en door kent. Zoals bij autorijden hoef je er niet bij na te denken, het werkt automatisch en dan is het handig wanneer er anderen zijn die je vertellen wat ze je zien doen zodat je het zelf ook opnieuw weer leert. Dat laatste zie ik je veelvuldig afwijzen onder de vermelding dat je dat nou toch zo onderhand wel weet. Dat kan zo zijn maar het zien lijk je niet te doen.

Rob is er even niet hij moet de stoel van Nadje versieren die is morgen jarig.
  Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 18:34   #737
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Rob is er even niet hij moet de stoel van Nadje versieren die is morgen jarig.
Neem gerust de honneurs waar, want ik moet ook nog taarten bakken en 'lang zal ze leven' op de mondharp instuderen ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 19:00   #738
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Misschien wil je wel de sluier opgelicht zien hoe het er elders uitziet voor een vergelijk waar je staat en denk je daarbij in termen van daarin beter of slechter, wetende of onwetende, zijn of andere woorden met een subjectief beleefde of gevoelige lading.

Het is niet verwonderlijk dat je je 'ik' niet ziet want het is het enige wat je door en door kent. Zoals bij autorijden hoef je er niet bij na te denken, het werkt automatisch en dan is het handig wanneer er anderen zijn die je vertellen wat ze je zien doen zodat je het zelf ook opnieuw weer leert. Dat laatste zie ik je veelvuldig afwijzen onder de vermelding dat je dat nou toch zo onderhand wel weet. Dat kan zo zijn maar het zien lijk je niet te doen.

Rob is er even niet hij moet de stoel van Nadje versieren die is morgen jarig.
Laurens wil je ophouden met te veronderstellen wat ik wel of niet wil, want ik erken mij niet in wat jij mij toedicht. Waarom antwoord je niet gewoon met ja of neen op wat ik je gevraagd heb?
Het is heel duidelijk dat ik niet zie wat jij ziet, maar jij ziet ook niet wat ik zie...
En wat de verjaardag van Nadje betreft, ik heb vandaag de helft van de dag vergeten dat het de verjaardag van mijn man was. Hij was er in ieder geval niet gelukkig mee...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 19:25   #739
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En wat de verjaardag van Nadje betreft, ik heb vandaag de helft van de dag vergeten dat het de verjaardag van mijn man was. Hij was er in ieder geval niet gelukkig mee...
Je zit ook de hele dag te ver-'doen' op dit forum. Het is de doener die hier kakelt en met de andere aanwezigen om het eigen gelijk strijd. Leuk vermaak, maar laat het niet ten koste gaan van de verjaardag van je man.

Gewoon de 'doener' opzijzetten weet je wel? Hou je alleen bewustzijn over en daarin ontmoeten we dan weer elkaar. Niks geen moeilijk'doen'erij, het is in wezen allemaal zo simpel.

En gefeliciteerd natuurlijk!
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2015, 19:47   #740
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En wat de verjaardag van Nadje betreft, ik heb vandaag de helft van de dag vergeten dat het de verjaardag van mijn man was. Hij was er in ieder geval niet gelukkig mee...
Schandalig, zo kun je wel vergeten dat je ooit in de hemel komt ?!
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.