Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 August 2022, 10:20   #741
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Oneliners zijn niet bedoeld om reactie uit te lokken (enkel ego voelt de behoefte om te re-ageren)

Het enige doel is bewust-zijn wakker schudden

Autisme, is net als andere labels, waaronder ego, een handicap om helder te kunnen zien.

Het expliciet 'ego benoemen keer op keer, is exact hetzelfde. Denken als autist vrij te zijn van ego, vindt ik nogal kort door de bocht.

Je behoefte is mij glashelder, anders zou je dit forum niet zo willen!!! sturen als je (nu) deed/doet.
Het is niet altijd ego dat reageert. Maar goed uitlokken is een manier om ego uit de tent te lokken. Het is alleen jammer dat je kennelijk niet in staat bent ego te zien zonder het uit te lokken. Het is daarom wel handig egokenmerken te leren herkennen of beter nog te leren ego te doorzien. Dat is zelf behept met ego alleen erg moeilijk om te doen, je past zijn foefjes namelijk je hele leven vanaf je jongste jeugd toe. Je ziet ze niet meer. Het ego is je nader dan je rok zou je kunnen zeggen.

Ik ben begonnen ego hier op te merken of beter in het zonnetje te zetten omdat bleek dat het ego is dat voorkomt dat er gedegen zelfonderzoek kan worden gedaan. In gedegen zelfonderzoek komt het bestaan van 'ik' onherroepelijk op losse schroeven te staan en het is daarom het (beschermende) ego dat daar alsmaar een stokje voor steekt. Ik doe dat zichtbaar maken van ego niet zo maar om te frustreren maar om jou en andere forumleden met zijn werking kennis te laten maken.
 
Oud 16 August 2022, 10:29   #742
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Ik begrijp dat je mij (de vraag was evenwel aan Bassie) in de spiegel wilt laten kijken. Dat doen is behulpzaamheid maar ik geef niet zonder reden telkens aan dat ik gedegen zelfonderzoek afgerond heb. Niet om te pochen (egokenmerk) maar om te laten weten dat ik door en door bekend ben met mijn handelen. Bovendien werkt het ego opmerken niet als het alleen maar wijzen naar elkaar wordt (egokenmerk). Ik zeg daarom dat het de bedoeling is dat er op het door mij geziene gereflecteerd wordt, kijk of het waarheid voor je bevat.
 
Oud 16 August 2022, 10:31   #743
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Het is vlees en bloed achter elk toetsenbord, die de knoppen bedient

.. gestuurd door wat, kun je je dan weer afvragen.
Ja dat zou al het begin van een ingrijpend zelfonderzoek kunnen zijn, wie trekt er aan de touwtjes.
 
Oud 16 August 2022, 10:36   #744
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Laurens, de eerste zin klopt al niet. 'Ik' valt niet uit te sluiten, er is altijd een 'ikje die interpreteert en reageert.
Dat zou je zo denken, maar 'ik' is heel goed te separeren van wat er gedaan wordt. Feitelijk gaat het daar ook om. Wanneer de 'ik' er tussenuit is wordt er, als vanouds, evengoed van alles gewoon nog gedaan. Er is alleen geen dwingelanderige claimer meer die zich daar voor op de borst staat te kloppen (zijnde wederom een egokenmerk).

Citaat:
Er valt wel te doorzien in het ik-gebeuren, maar daarmee valt er niets weg te poetsen, hoe een 'ik dat soms ook 'wil
Wegpoetsen gaat het dan ook nooit doen, het is ont'dekken (van bedekking ontdoen) wat werkt.
 
Oud 16 August 2022, 10:37   #745
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is niet altijd ego dat reageert. Maar goed uitlokken is een manier om ego uit de tent te lokken. Het is alleen jammer dat je kennelijk niet in staat bent ego te zien zonder het uit te lokken. Het is daarom wel handig egokenmerken te leren herkennen of beter nog te leren ego te doorzien. Dat is zelf behept met ego alleen erg moeilijk om te doen, je past zijn foefjes namelijk je hele leven vanaf je jongste jeugd toe. Je ziet ze niet meer. Het ego is je nader dan je rok zou je kunnen zeggen.

Ik ben begonnen ego hier op te merken of beter in het zonnetje te zetten omdat bleek dat het ego is dat voorkomt dat er gedegen zelfonderzoek kan worden gedaan. In gedegen zelfonderzoek komt het bestaan van 'ik' onherroepelijk op losse schroeven te staan en het is daarom het (beschermende) ego dat daar alsmaar een stokje voor steekt. Ik doe dat zichtbaar maken van ego niet zo maar om te frustreren maar om jou en andere forumleden met zijn werking kennis te laten maken.
Alsof de wereld, het heelal, de Waarheid, de Weg, het Leven, Bouddha... draait om het doorzien van ego...
Indien het zo simpel lag, het zou al lang allemaal geweten zijn...
Maar neen, zoals de titel van de draad luidt, zich blijvend bezig houden met wartaal en elkaar proberen pluimen af te pakken om op de eigen hoed te steken...
Inderdaad wat een kinderachtig gedoe hier... Ik denk echt niet dat Jezus daarop doelde toen hij zei dat indien jullie niet worden als de kinderen hier...

Een les : neem dat ik mijn heel leven aan het leven verzaak hebt om na mijn dood in de hemel te komen en dat ik na de dood tot de ontdekking kom dat ik niet in het leven gekomen ben om te weten wat er na de dood is, maar juist om te Leven hier op aarde...
Zij die het Leven hier op aarde niet doorgronden, hebben hun tijd hier op aarde verspild aan nonsens...

En nog een les :
Wat is het eerste dat dictators, zichzelf uitgeroepen godsdienstleiders... enz nastreven,... Hewel de mensen wijsmaken dat zij, hun 'ik' niets waard is en dat ze naar 'hoger' en 'wijzer' moeten luisteren..., wiens meningen worden vastgebeiteld in de zogenaamde wet..., al of niet zogenaamd democratisch opgesteld...
Inderdaad de weg open leggen voor indoctrinatie van het populas...
Wat is de grootste en waarschijnlijk de enige weerstand wat wij daartegen hebben... Ja het zelfstandig nadenken, het 'ik'...

En hier maar tot in het oneindige komen lullen dat dat 'ik' niet zou bestaan...
Hoe kun je nog gemakkelijker de schapen voor de wolven gooien...
marie is offline  
Oud 16 August 2022, 10:54   #746
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Laurens begrijpt niet dat het 'ik' is die weet heeft van het 'zijn'.
(Bassie in mijn geval)
Anders zou ik zoiets toch niet kunnen beweren? Dan zou ik net zo een zwatelaar zijn als Laurens. Daarmee is het ook 'ik (wederom Bassie) die weet heeft van egoloosheid.
Je beweegt je op een geheel ander terrein dan ik, dat zal je inmiddels toch al wel duidelijk moeten zijn. Maar je wilt datgene wat ik zeg inpassen in wat jij gevonden hebt en dat gaat niet. Dat je wat ik te zeggen hebt niet begrijpt, dat we het over verschillende dingen hebben, maakt mij geen zwatelaar. Het is jouw ego dat het nodig vind dat te typeren. Alles wat je als inferieur wegzet hoef je dan namelijk niet meer te lezen. Dat je niet echt leest wat er staat bewijs je telkens weer, althans kom je steevast met je eigen gedachten daarover op te proppen. Het is vrijwel nooit datgene wat ik gezegd heb. Je gebruikt vervolgens weer die eigen gedachten om te bewijzen dat ik ongelijk heb. Tja dat zal dan wel kloppen want ik heb dat helemaal niet gezegd.

Citaat:
Daarom noem ik het ook 'gene zijde' van de objecten c.q. de wereld. Wat dat allemaal betekent daar kunnen we het over hebben, maar de forumbaas is vastgelopen in een of ander geloof waarin hij egoloos is. In dat geloof oordeelt hij er op los en neemt iedereen die zijn geloof niet deelt de maat. Waarmee hij ook al aangeeft geen flauw benul te hebben van 'egoloos'.
Je ego geeft je in dat je terrein gaat verliezen en moet daar tegen in het geweer komen. Hoe vaak denk je dat ik al gepareerd heb dat het niet om oordelen gaat, maar deze uitleg is niet bruikbaar voor je dus hou je het op oordelen (voor de lezers hier zo is het dat ego werkt).

Citaat:
Als ik 'de persoon' ben in het dagdagelijks leven dan betreed ik wederom het ego. Ego is synoniem met het lichamelijke verschijnen. Als persoon is niemand egoloos. Zeker te weten dat Laurens ook in een lichaam rondwandelt. Net zoals alle users van dit forum .
Dat is wat je denkt want er is niet werkelijk een 'ik' maar slechts een bundeltje gedachten dat je 'ik' noemt. Dat bindeltje gedachten is zo fragiel dat het beschermd moet worden en daarom is er een 'ego' nodig om het te beschermen. Ego staat een leven lang paraat, het is een trouwe knecht.

Citaat:
Het gaat om het 'weten het niet-weten'. Dat heb ik Laurens jaren terug al verteld. Maar je kunt net zo goed tegen je kat vertellen, met gelovigen kun je geen gesprek hebben.
Jouw woorden hebben niet de kracht van gewijsde. Het kan kennelijk niet tot je toetreden dat er iemand is die andere bevindingen dan jij doet en door je woorden niet overtuigd geraakt.

Citaat:
In het 'ik ben dat' ben je als 'ik' bewust aanwezig en ook bewust van de wereld om me heen. Bewustzijn wil dan ook niks anders zeggen dan 'bewust zijn van iets anders'. (De wereld dus) Onze treurige forumbaas schrijft al sinds jaar en dag dat de wereld vermeend is. Dan kan bewustzijn dus niet eens bestaan in zijn perverse versie van zelfkennis. Lachwekkende beweringen van een onwetende forumbaas die zichzelf op de troon heeft gezet op een marginaal forumpje.......
Ik kan wel, voor de zoveelste keer, hier tegenin gaan maar je blijft gewoon voet bij stuk houden. Dus ik laat het hier maar bij. Je doet geen gedegen zelfonderzoek en kunt dat dus niet weten dat er geen 'ik' is. Zolang je dat niet doet zullen we daarover blijven stoeien.
 
Oud 16 August 2022, 11:02   #747
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Alsof de wereld, het heelal, de Waarheid, de Weg, het Leven, Bouddha... draait om het doorzien van ego...
Indien het zo simpel lag, het zou al lang allemaal geweten zijn...
Maar neen, zoals de titel van de draad luidt, zich blijvend bezig houden met wartaal en elkaar proberen pluimen af te pakken om op de eigen hoed te steken...
Inderdaad wat een kinderachtig gedoe hier... Ik denk echt niet dat Jezus daarop doelde toen hij zei dat indien jullie niet worden als de kinderen hier...

Een les : neem dat ik mijn heel leven aan het leven verzaak hebt om na mijn dood in de hemel te komen en dat ik na de dood tot de ontdekking kom dat ik niet in het leven gekomen ben om te weten wat er na de dood is, maar juist om te Leven hier op aarde...
Zij die het Leven hier op aarde niet doorgronden, hebben hun tijd hier op aarde verspild aan nonsens...

En nog een les :
Wat is het eerste dat dictators, zichzelf uitgeroepen godsdienstleiders... enz nastreven,... Hewel de mensen wijsmaken dat zij, hun 'ik' niets waard is en dat ze naar 'hoger' en 'wijzer' moeten luisteren..., wiens meningen worden vastgebeiteld in de zogenaamde wet..., al of niet zogenaamd democratisch opgesteld...
Inderdaad de weg open leggen voor indoctrinatie van het populas...
Wat is de grootste en waarschijnlijk de enige weerstand wat wij daartegen hebben... Ja het zelfstandig nadenken, het 'ik'...

En hier maar tot in het oneindige komen lullen dat dat 'ik' niet zou bestaan...
Hoe kun je nog gemakkelijker de schapen voor de wolven gooien...
Marie ik ga niet alsmaar op al je fantastische voorstelling in. Het is een ver van mijn bed show. Ook kan ik je niet alsmaar weer op je wenken bedienen. Ik schrijf hier ook aan andere forumleden en daarin zijn ook jouw tegenwerpingen inzake mijn schrijven al volledig vervat. Lees daar maar.

Je blijft je maar gedragen alsof je hier alles moet geloven, je moet onderzoeken.
 
Oud 16 August 2022, 12:26   #748
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Marie ik ga niet alsmaar op al je fantastische voorstelling in. Het is een ver van mijn bed show. Ook kan ik je niet alsmaar weer op je wenken bedienen. Ik schrijf hier ook aan andere forumleden en daarin zijn ook jouw tegenwerpingen inzake mijn schrijven al volledig vervat. Lees daar maar.

Je blijft je maar gedragen alsof je hier alles moet geloven, je moet onderzoeken.
Dat het een ver van je bed show is pleit niet in je voordeel... en zonder bewijzen, die je niet hebt, want je hebt alleen je eigen inzichten, ook al zouden die bewezen zijn door de ene of andere uitspraak, waarin jij wel degelijk gelooft en geen haar meer en ik duidelijk niet want ze wijzen niet naar Waarheid...; ze leiden de mensen alleen maar af met onnozeliteiten, die zelfs gevaarlijk zouden kunnen zijn voor mensen die maar de helft ervan verstaan en ze verkeerd opvatten...

Maar ondertussen dring ik wel verder door in het Leven; maar juist op dit forum van waarheidsvinding is daar geen kat meer in geinteresseerd want de eigen riedeltjes voeren de boventoon...

Over geloven gesproken... Weet dat ik niets geloof en dat ik alleen maar wil weten en dat ik niets aanneem voordat het bewezen is...
marie is offline  
Oud 16 August 2022, 12:27   #749
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je beweegt je op een geheel ander terrein dan ik, dat zal je inmiddels toch al wel duidelijk moeten zijn.
Natuurlijk, jij bent een mentaal gerealiseerde. Dat gaf je gisteren met deze uitspraak ook toe:

Citaat:
Het 'dat' betekent, het altijd tegenwoordige (met 'ik' als uitsluiting daarvan).
Het is (in de realisatie) het 'ik' wat de tegenwoordigheid realiseert. Tegenwoordigheid welke per definitie geen ego kan bevatten. Omdat ik als ego nu eenmaal in tijd en plaats verschijn. (Net zoals iedereen)

Verder klets je maar een eind heen. Dat jij mentaal gerealiseerd bent is mij al jaren duidelijk. Wie wat in jouw quotes ziet, die zit op hetzelfde neo-advaita pad.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 16 August 2022, 18:19   #750
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Natuurlijk, jij bent een mentaal gerealiseerde. Dat gaf je gisteren met deze uitspraak ook toe:
Aan zo'n conclusie kan ik die uitspraak met geen mogelijkheid verbinden maar ik zit er niet mee hoor of je mij ziet als mentaal gerealiseerd.

Citaat:
Het is (in de realisatie) het 'ik' wat de tegenwoordigheid realiseert. Tegenwoordigheid welke per definitie geen ego kan bevatten. Omdat ik als ego nu eenmaal in tijd en plaats verschijn. (Net zoals iedereen)
Voor mij zijn dit onnavolgbare gedachtesprongen. Tegenwoordigheid heeft geen enkele belemmering een ego te herbergen, dat dat het geval is is zelfs de praktijk. Tegenwoordigheid is dan ook niet 'het altijd tegenwoordige' oftewel dat (gene dat) er altijd is of je nou leeft of bent gestorven. Je zou het Zijn kunnen noemen want het is een IS-heid en niet te benoemen als aanwezigheid. Maar ik strijd daar niet over, het is van weinig importantie om te weten te komen 'wat' je bent.

Citaat:
Verder klets je maar een eind heen. Dat jij mentaal gerealiseerd bent is mij al jaren duidelijk. Wie wat in jouw quotes ziet, die zit op hetzelfde neo-advaita pad.
Zo fijn dat je na jaren eindelijk daarover toch uitsluitsel hebt gekregen. Neo advaita is een wijze van ergens naar toe redeneren vanuit een door anderen ontdekt resultaat en precies datgene wat ik jou hier alsmaar zie doen. Als voorbeeld noem ik Tony Parsons die zegt 'je hoeft niks te doen je bent het al' hetgeen correct is als dat na (vele) omzwervingen (of een zoektocht) je eigen ontdekking is geweest. Maar zijn volgelingen onderzoeken niks meer en kraaien dat alleen maar na. Zoiets zie ik mij juist niet doen. Ik spoor aan gedegen zelfonderzoek te doen om dat zelf te ontdekken.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.