Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 May 2019, 17:30   #741
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ja en neen



Ja


Het is eerder een staat van zijn, altijd aanwezig maar zo voortvluchtig


Neen, hier is het eerder dat de zoeker zijn pinanospel speelt en er zo in opgaat dat het spel zonder speler verder speelt...
Die pianospeler kan dan mooi verdwijnen tijdens het spelen maar daarna? Heeft hij de waarheid geraliseerd? Of vraagt hij zich misschien af wat de opbrengst van de avond is? Of ................?
Fer is offline  
Oud 1 May 2019, 17:35   #742
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Die pianospeler kan dan mooi verdwijnen tijdens het spelen maar daarna? Heeft hij de waarheid geraliseerd? Of vraagt hij zich misschien af wat de opbrengst van de avond is? Of ................?
Of hij is... en alle vragen zijn verdwenen...
marie is offline  
Oud 1 May 2019, 17:43   #743
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Of hij is... en alle vragen zijn verdwenen...
Ken je er een bij wie dat is gebeurt?
Fer is offline  
Oud 1 May 2019, 18:44   #744
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ken je er een bij wie dat is gebeurt?
Ken jij er één bij wie de waarheid is gekomen nadat hij, strijdend zijn ik uit de weg heeft geruimd???

Weet dat ik mij wel meer erken in het beeld van de pianospeler dan in het beeld van de noeste strijder en dat ik mij wel meer en meer verbonden voel met het geheel... Ik ben.
marie is offline  
Oud 1 May 2019, 19:42   #745
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ken jij er één bij wie de waarheid is gekomen nadat hij, strijdend zijn ik uit de weg heeft geruimd???

Weet dat ik mij wel meer erken in het beeld van de pianospeler dan in het beeld van de noeste strijder en dat ik mij wel meer en meer verbonden voel met het geheel... Ik ben.
Nee ik ken niemand die zijn ik uit de weg heeft geruimd, denk jij dat dit mogelijk is? Ik vermoed dat ik niet meer dan een kwalletje zou zijn zonder ikje.
Fer is offline  
Oud 1 May 2019, 23:41   #746
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Nee ik ken niemand die zijn ik uit de weg heeft geruimd, denk jij dat dit mogelijk is? Ik vermoed dat ik niet meer dan een kwalletje zou zijn zonder ikje.
Ik zou het niet zo maar een 'ikje' noemen...
Het 'ik', niet het gecomplexeerd en artificieel 'ego' door de jaren heen door ons mensen opgebouwd; is de navelstreng die ons verbindt met het geheel...
marie is offline  
Oud 21 May 2019, 11:28   #747
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Ik kom een boek te lezen over de zoektocht naar de wetenschappelijke origine van het heelal, voor leken geschreven, met als besluit dat, ook op wetenschappelijk vlak we er nog niet uit zijn en dat de Big Ben alles behalve een vaststaande waarheid is. In tegendeel zelf die Big Ben heeft waarschijnlijk nooit plaats gegrepen...
Het boek gaat uit van de wereldwijde verbreide gedachten bij oude volkeren, bij primitieve volkeren en de hedendaagse mens dat moesten we het begin kennen, moesten we weten van waar wij en het heelal komen dat we ook zouden weten waar we naartoe gaan en wat het doel, de zin van heel dit leven zou zijn...
En erken het is inderdaad datgene dat alle geleerden, wijsgeren en zoekers (meestal en tot nu toe in ieder geval toch kansloos) bezig houdt... Niemand is er tot nu toe uitgekomen en buiten geloven maar, niet weten, komen we niet

Alle volkeren??? Neen niet bij de chinezen en waarom???
Wat weten wij sporadisch over de Chinese 'godsdienst'??? De tao en ying en yang... Maar zover ik weet kennen wij geen ontstaansgeschiedenis en geen geloof over een bestaan na de dood... Misschien dat ze zich gewoon niet uitspreken over wel of niet leven na de dood... Ik weet het niet...

En hoe zou dat komen???

Hewel door de opbouw van onze taal...
Wij, de algemene mensentalen, spreken over wat is, dingen die zijn, en onze taal is daarrond opgebouwd, terwijl de Chinese taal niet is opgebouw rond wat is, maar over de verandering, de overgang dat alles wat is doorgaat...
In feite ; niets is, maar alles wordt en veranderd voortdurend...

Wij gaan dan ook onderzoeken wat is en vanwaar dat wat is vandaan komt... Wat is het allereerste begin... Wat is de verandering van wat is, zijn de verschillen tussen nu en vroeger en wij vragen ons dan ook af wat dat 'is' gaat worden...

De Chinezen niet want voor hen is niet wat 'is' dat telt want niets 'is' en alles verandert voortdurend en zo is er dan ook geen allereerste begin en zo is er dan ook geen eindtoestand waar we naartoe moeten evolueren...
Het enige dat telt is de 'tao' de weg; de overal heersende tegengestelde aantrekkingskrachten tussen 'ying' en yang'...

En ik weet niet of dat inzicht voor u een grote verandering in uw zoektocht meemaakt, maar voor mij komt het over alsof een enorme last, nodeloze last, van mijn schouders valt... Ik voel mij totaal niet meer verplicht die vragen naar oorsprong, naar toekomst te stellen...
Oké, het werd hier wel geponeerd, maar er zat voor mij geen redelijke bewijslast bij en het bleef voor mij dan ook gewoon een feit van geloven of niet geloven...

Nu zie ik het in als de waarheid zelve, de eenvoudige waarheid van al het 'zijn'... En vraag ik mij af waar ik het niet vroeger doorhad.
Het enige dat telt is meer en meer zijn, meer en meer uw innerste zelf te worden en die toestand is geen vaststaand feit, die toestand is onderhevig aan voortdurende verandering; want alleen de dood verandert niet...

Het zijn is een voortdurende transformatie, waar dood geen pak op heeft en lichamelijke dood enkel een schijntoestand is...

En mijn doel is dan ook niet meer om de wereld te doorgronden, want de wereld is niet te doorgronden omdat hij voortdurend verandert...
Mijn doel is nu enkel en alleen meer en meer mijzelf te worden; meer en meer mijn innerlijke krachten in mijzelf te herkennen en ernaar te leven...
Meer en meer te zijn in voortdurende transformatie...
marie is offline  
Oud 22 May 2019, 11:49   #748
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Meer en meer te zijn in voortdurende transformatie...
Heel mooi marie, dat je nieuwe horizonten ontdekt en daar zo enthousiast over bent. Dat je zo'n nieuwigheid van denken nog in je jaren kan toevallen. De illusie is de wereld nog niet uit. Allemaal aan de transfo.
Waar ik een beetje aan hang is die laatste zin waarbij ik mij afvraag hoe het kan dat zijn 'meer' kan zijn dan het is. Is je mens-zijn dan al niet genoeg?
Nowee is offline  
Oud 22 May 2019, 14:46   #749
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Heel mooi marie, dat je nieuwe horizonten ontdekt en daar zo enthousiast over bent. Dat je zo'n nieuwigheid van denken nog in je jaren kan toevallen. De illusie is de wereld nog niet uit. Allemaal aan de transfo.
Waar ik een beetje aan hang is die laatste zin waarbij ik mij afvraag hoe het kan dat zijn 'meer' kan zijn dan het is. Is je mens-zijn dan al niet genoeg?
Alles is in transformatie... ook de mens en een kuddedier dat vele mensen wel zijn omdat ze hun eigen kunnen onderschatten en er niet op durven vertrouwen... omdat ze niet de moeite doen om tot een eigen oordeel te komen maar liever voorgekauwde koek slikken en blijven slikken...
Sorry, het zijn ook mensen, inderdaad en ik wens hen geen kwaad toe...
Maar ze moeten daarna niet komen wenen dat de wereld, hun leven slecht draait...
Vele mensen zijn in hun kinderschoenen blijven steken... Zij zijn ook... maar ik kan dat moeilijk ZIJN noemen... Ik zie dat enkel als een afkooksel van zijn... vastgeklonken als ze zijn in hun rijkdom, vooroordelen, valse ideeën, slavenmentaliteit en zoveel meer...

Wat ik zo fantastisch vind bij mijn laatste inzichten is dat mijn geest weer zoveel vrijer is om zich bezig te houden met wat echt telt, nl. ZIJN.
marie is offline  
Oud 23 May 2019, 11:16   #750
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Alles is in transformatie... ook de mens en een kuddedier dat vele mensen wel zijn omdat ze hun eigen kunnen onderschatten en er niet op durven vertrouwen... omdat ze niet de moeite doen om tot een eigen oordeel te komen maar liever voorgekauwde koek slikken en blijven slikken...
Sorry, het zijn ook mensen, inderdaad en ik wens hen geen kwaad toe...
Maar ze moeten daarna niet komen wenen dat de wereld, hun leven slecht draait...
Vele mensen zijn in hun kinderschoenen blijven steken... Zij zijn ook... maar ik kan dat moeilijk ZIJN noemen... Ik zie dat enkel als een afkooksel van zijn... vastgeklonken als ze zijn in hun rijkdom, vooroordelen, valse ideeën, slavenmentaliteit en zoveel meer...

Wat ik zo fantastisch vind bij mijn laatste inzichten is dat mijn geest weer zoveel vrijer is om zich bezig te houden met wat echt telt, nl. ZIJN.
En de voornaamste ontdekking is dat wat al altijd gezegd wordt hier wetenschappelijk bewezen is... nl. "niets is"
Leven is Zijn is verandering... Alleen de dood verandert niet meer en leeft dus niet meer...
Dus verstarde ideeën, geloof en alles wat als onveranderlijk en zogezegd belangrijk wordt voorgeschoteld is zuivere leugen... want het verwijst naar dood en niet naar Leven... Het doodt zelfs het ZIJN.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.