Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 December 2014, 14:01   #741
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Om te weten wie Christus is, is het Evangelie daar als kennismaking.
Om te weten wie de Christus is, is er slechts 1 weg.
En dat is zelf de Christusdood te sterven.
Het evangelie is slechts een metafoor.
Op zich niet ter zake doende.
Net zoals het ANWB bordje met Leeuwarden er op, niks van doen heeft met de stad Leeuwarden zelf. Dat jij dit niet 'ziet' betekent dat je nog in egoland verkeert.
Theo is offline  
Oud 16 December 2014, 14:05   #742
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En dan moet ik zelfs bekennen dat er weinig drang, zelfs een enorme weerstand in mijzelf bestaat om dat allemaal over boord te gooien; want dat zou niet alleen pure zelfmoord van Marie betekenen,
Kijk..nou hoor ik je. Dit geeft precies aan waar we heen moeten. Je bent niet bereid tot zelfdoding van Marie. Dus schep je maar een Marie die heel mooi en sereen is.

Weerstand= doen!
Theo is offline  
Oud 16 December 2014, 14:37   #743
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Om te weten wie de Christus is, is er slechts 1 weg.
En dat is zelf de Christusdood te sterven.
Het evangelie is slechts een metafoor.
Op zich niet ter zake doende.
Net zoals het ANWB bordje met Leeuwarden er op, niks van doen heeft met de stad Leeuwarden zelf. Dat jij dit niet 'ziet' betekent dat je nog in egoland verkeert.
En waar ligt egoland dan in de ANWB gids?
Looro is offline  
Oud 16 December 2014, 14:46   #744
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Deze weerstand is er in elk van ons, die weerstand om iets anders te zien dan wat wij zien, voelen, ervaren, willen. Deze weerstand is de basisidee van wie ik ben.
Waarheidsvinding gaat NIET in tegen deze weerstand. Zelfonderzoek is geen overboord gooien maar een uitstijgen boven deze weerstand in 'iets' dat geheel anders is dan wat ik waarneem.
Ik herinner mij dat je ooit aan Mihaela vertelde over die bijzondere ervaring toen een hond naar je toesprong en je in een flits de wereld op een geheel andere wijze zag en waarnam.
Het gaat om dat anders zien ondanks de redelijkheid van wie je bent. Toen werd je er in geduwd en nu kan je je er naartoe studeren of leren.
Voor je het roer kan omgooien en 'echt' kan gaan leven door te weten, is er het zelfonderzoek.


Dat is het verhaal van wie ik ben die vroeg of laat ten einde loopt. Ik kan het script van dat verhaal omgooien en het zodanig wijzigen dat het geschikt is om te leven naar wat ik ben. Wanneer ik mijn verhaal wijzig volgens de correcties in het zelfonderzoek verworven, wordt waarheidsvinding een bevrijding uit de ketenen van het persoonlijke.

Meer kan ik er niet over getuigen. Het is mogelijk om van het zelfonderzoek te leren en tot weten te komen. In elke generatie zijn er mensen die het verhaal van hun leven hebben herschreven in het licht van weten.
Op dit ogenblik bestaat mijn waarheidsbeleving erin om mij meer en meer op te stellen als toeschouwer; als toeschouwer van wat de diepste beroerselen van mijn zijn betreft en als mij verenigen met de stilte; een stilte die groeiend aanwezig is in mij.
Alle vraagstelling over dit en dat, als die al in mij opkomt, wordt vanuit die toestand beantwoord.

Ik weet dat die algehele liefde bestaat, want ik heb ze ervaren en op een dag zal ze het Eigen van de hele mensheid zijn.
marie is offline  
Oud 16 December 2014, 14:49   #745
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Zij die zich bedienen van gnostiek leggen hun visie op door het gebruik van begrippen ontleend aan het Joods/Christelijk bewustzijn.
Ben je zeker dat Christus geen gnostiek was?
marie is offline  
Oud 16 December 2014, 14:51   #746
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Kijk..nou hoor ik je. Dit geeft precies aan waar we heen moeten. Je bent niet bereid tot zelfdoding van Marie. Dus schep je maar een Marie die heel mooi en sereen is.

Weerstand= doen!
Sorry Theo, weerstand is niet doen; zich overgeven aan wat moet dat is doen.
marie is offline  
Oud 16 December 2014, 14:55   #747
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Om te weten wie de Christus is, is er slechts 1 weg.
En dat is zelf de Christusdood te sterven.
Het evangelie is slechts een metafoor.
Op zich niet ter zake doende.
Net zoals het ANWB bordje met Leeuwarden er op, niks van doen heeft met de stad Leeuwarden zelf. Dat jij dit niet 'ziet' betekent dat je nog in egoland verkeert.
Misschien had ik het beter zo uitgedrukt, om te weten wat het Christusbegrip is, raadpleeg je best het Evangelie'.

Verder lees ik je quote voor de duidelijkheid als "naar mijn persoonlijk inzicht is het evangelie slechts een metafoor en op zich niet ter zake doende".
Dat mag je gerust zo vinden Theo zolang je maar weet dat dit jouw persoonlijke inzicht is.
Het Christusbegrip in de Evangelies is deels een overlevering maar meest nog een getuigenis van mensen die Jezus gekend hebben en is bedoeld voor wie na hen kwamen en dat getuigenis konden doorgeven. Dit is niet alleen mijn persoonlijke opvatting maar meer nog wat in de traditie wordt doorgegeven.

In wat voor land je ook leeft beste Theo, ik hoop dat ze daar ook enige gastvrijheid betonen voor andersdenkenden.
Looro is offline  
Oud 16 December 2014, 15:20   #748
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ben je zeker dat Christus geen gnostiek was?
Het Christusbegrip van de Evangelies gaat uit van een prediking van het Rijk Gods door vergelijkingen en gelijkenissen. Deze Christusfiguur bracht dat niet als een leer, een programma of een theorie maar als wat genoemd wordt een 'zaligspreking' zoals dat in de Bergrede voorkomt.
Dat zalig-spreken is geen gewoon spreken tot het verstand maar een buitengewoon spreken tot het hart. In de Evangelies zegt Hij van zijn spreken dat het de weg, de waarheid en het leven is. Dat is de reden waarom ik er persoonlijk grote waarde aanhecht het Evangelie te lezen en te bestuderen, niet alleen als gids maar ook als waarheid en als leven.
Dit Christusbegrip wordt gezien als de vervulling van de Torah door het verbond met de Schepper open te stellen voor alle mensen en volkeren.

Waar ik zeker van ben is van dat verbond met de Schepper. Dat verbond is het enige wat ik ben.
Looro is offline  
Oud 16 December 2014, 15:36   #749
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Op dit ogenblik bestaat mijn waarheidsbeleving erin om mij meer en meer op te stellen als toeschouwer; als toeschouwer van wat de diepste beroerselen van mijn zijn betreft en als mij verenigen met de stilte; een stilte die groeiend aanwezig is in mij. Alle vraagstelling over dit en dat, als die al in mij opkomt, wordt vanuit die toestand beantwoord. Ik weet dat die algehele liefde bestaat, want ik heb ze ervaren en op een dag zal ze het Eigen van de hele mensheid zijn.
Om niet langer een toeschouwer te zijn (weerstand) studeer ik mij door die weerstand heen en ik leer hoe daar bovenuit, de algehele liefde is.
De stilte is een scherm tussen de toeschouwer en wat daarboven is als algehele liefde.
Het wijst een beetje zichzelf uit dat alleen door liefde te geven dit scherm zich kan draaien.
Looro is offline  
Oud 16 December 2014, 15:36   #750
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het Christusbegrip van de Evangelies gaat uit van een prediking van het Rijk Gods door vergelijkingen en gelijkenissen. Deze Christusfiguur bracht dat niet als een leer, een programma of een theorie maar als wat genoemd wordt een 'zaligspreking' zoals dat in de Bergrede voorkomt.
Dat zalig-spreken is geen gewoon spreken tot het verstand maar een buitengewoon spreken tot het hart. In de Evangelies zegt Hij van zijn spreken dat het de weg, de waarheid en het leven is. Dat is de reden waarom ik er persoonlijk grote waarde aanhecht het Evangelie te lezen en te bestuderen, niet alleen als gids maar ook als waarheid en als leven.
Dit Christusbegrip wordt gezien als de vervulling van de Torah door het verbond met de Schepper open te stellen voor alle mensen en volkeren.

Waar ik zeker van ben is van dat verbond met de Schepper. Dat verbond is het enige wat ik ben.
Ok?, Looro, ik volg je niet, toch niet helemaal; maar ik ben het wel eens met jou dat er veel wijsheid, veel waarheid en veel weg in de woorden van Christus te vinden zijn.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.