Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 December 2013, 22:27   #761
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
......???????.........

.........onbewust dat ze onbewust zijn..........???!!


Ja ja..........die moet je opsturen naar japan, kan zomaar een nieuwe koan worden!!
lol
Sterre is offline  
Oud 12 December 2013, 22:34   #762
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, ik kan je wel volgen maar dat we collectief doen alsof het niet bestaat dat ervaar ik dus niet. Ik liep er zelf juist altijd tegenaan.Vanuit de politiek wil men wel graag de verschillen uitroeien. Omdat men bv. wil dat vrouwen meer werken want dat is goed voor de economie.
Voor mijzelf vind ik het prettig om zelfredzaam te zijn. En dat lijkt mij ook een plezieriger insteek dan het economisch gewin, alhoewel dat zowel een voor- als nadeel zou kunnen zijn (afhankelijk vanuit welke situatie je het bekijkt).

Citaat:
Mannen en vrouwen kunnen elkaar alleen optimaal aanvullen als elk clich? denken uitgeroeid wordt. In welke richting dat ook mag gaan. Ik ken genoeg mannen die graag meer hun andere kant zouden willen uitleven. En die zijn er ook wel die dat gewoon doen en zich niets meer aantrekken van dat not done gedoe.

Een rijkere en effectievere samenleving bereik je juist door iedereen dat leven te laten leiden wat hij/zij zelf wil en waar de talenten/mogelijkheden en wensen liggen. Los van welke sekse je bent. En daarbij hoort ook dat een vrouw/man haar eigen sekse typische eigenschappen op een manier zou mogen uitleven zoals dat bij haar/hem past en aanwezig is. Je zult altijd vrouwen en mannen hebben waar de eigenschappen van de andere sekse toch meer aanwezig zijn.
.
Lijkt mij ook Ulla: diversiteit is juist mooi en staat los van sekse, maar hangt meer samen met persoonlijke talenten en kwaliteiten en behoeften. Zoals ik in een vorige post ook aangaf: er zijn mannelijke en vrouwelijke eigenschappen die zich onder beide seksen in meer of mindere mate voordoen. Beter de eigen eigenschappen in te zetten, dan seksegebonden eigenschappen die niet bij je autenthieke persoonlijkheid passen.
Sterre is offline  
Oud 13 December 2013, 01:48   #763
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ja, zeker heb je iets gemist Nadje, je mist dat altijd. Is jouw eigen gevoel, jouw geraaktheden, die ik wel waarneem.
Je hebt nog een hoop over jezelf te leren, en zolang als je niets aanneemt zal dat nog een tijdje duren.
Ik zie het naar uit naar je ontwikkeling, want soms heb ik de indruk dat jij jezelf een beetje aangaat. Je doet dat heel voorzichtig, want je hebt een stugge muur als masker/imago opgebouwd, je ego is stevig en stug om je heen.
Even de 4 vragen van Byron Katie hierop loslaten dan maar.

1.Is het waar?
2.Kun je absoluut weten dat het waar is?
3.Hoe reageer je, wat gebeurt er wanneer je die (bovenstaande) gedachte gelooft?
4.Wie zou je zijn zonder die gedachte?

En tenslotte, keer het om.
Nadje is offline  
Oud 13 December 2013, 02:03   #764
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het kan verkeren dat ik echt helderder zie dan jullie, en ik ga ervan uit dat iedereen bereid is om naar zichzelf te kijken zoals ik het doe, en misschien is dit niet het geval.
Ik twijfel er geen moment aan dat jij bepaalde dingen, op een bepaald moment, helder(der) ziet dan een ander. Of laat ik het bij mezelf houden, dan dat ik ze op dat moment zie. Maar soms is dat ook andersom het geval. Je zegt dat je ervan uitgaat dat iedereen bereid is naar zichzelf te kijken, en tegelijkertijd zeg je dat dat misschien niet (altijd) het geval is. Ergo, je kunt nergens van uitgaan. Nou ja, je kunt ervan uitgaan dat per definitie niks vast ligt en je dus nergens van uit kunt gaan. Er is niks om je aan vast te houden. Het kan alle kanten opgaan. Dat impliceert dat alle opties en mogelijkheden open liggen. Om met Deepak Chopra te spreken: je bent pure potentialiteit, een veld van (onbegrensde) mogelijkheden. Laat je wat vaker verrassen door het leven. Jij weet al hoe iedereen hier denkt en doet. Stelletje egotrippers. De één weet het nog beter dan de ander. Niemand die bereid is tot zelfkennis. Iedereen speelt hier zijn/haar eigen egospelletje. Althans, in jouw ogen. Jij hebt het plaatje compleet, het beeld helder. Niks meer aan doen. Wat zegt dat over jou? Over hoe open jij hier komt en het forum tegemoet treedt? Je komt hier met een vooringenomen standpunt en laat dat nou precies datgene zijn wat je anderen hier verwijt. Wij allemaal hier zijn slechts de spiegel van datgene wat bij jezelf leeft. Dat geldt voor jou, voor mij, niemand uitgezonderd. Maar je bent een lekker ding, en ik heb je lief.
Nadje is offline  
Oud 13 December 2013, 02:13   #765
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als we nu op dit moment bewust zouden worden van echt alles en ook wat bv. reilt en draait in ons lichaam zouden wij dit niet eens overleven. Gewoonweg omdat wij deze essentiële kracht nog niet eens aankunnen om alles door te laten draaien. Ons brein wordt al duizelig bij de voorstelling hoe dit alles is ontstaan, het kan het nog niet eens aan.
Sorry hoor Ulla, ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar dit soort kretologie vind ik nu weer van een new age, zweefteefgehalte, waar de honden geen brood van lusten. En ik ook niet. Omdat veronderstelt een reden. En reden, het woord zegt het al, behoort tot het terrein der rede. Het verstand, de logica dus. En laat dat nu bij uitstek datgene zijn, die rede dus, waarmee er niets over het essentiële gezegd kan worden. Nou ja, je kan er van alles over zeggen, mits maar gezien is/wordt dat dat niet meer is dan een verhaal dat je jezelf en de wereld (blijkbaar) wenst te vertellen.

Ook voor jou de 4 vragen van good old Katy..
1. Is het waar?
2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er als je die gedachten gelooft?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte(n)?

En tenslotte: keer het om.
Nadje is offline  
Oud 13 December 2013, 02:14   #766
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ben helemaal niet rebels Ulla. Ik ben een volgzaam gewoontedier. Ik zorg ervoor dat ik n?t niet té ver ga, is een ingebouwd reflex. Noem het intelligentie, of een zintuig dat mij ''stuurt''. Is alleen mijn felheid dat direct reageert op de ego van de ander. Ja, mijn ego dus. Helaas houd ik me altijd een beetje in.
Waarom vond ik dat stuk waarin je een schets over mij maakte leuk? Je liet je even gaan.

Is niet wat iemand zegt wat mij raakt, maar de onbewuste energie bij de ander die ik waar neem, en waardoor ik me geraakt voel. Dit wordt hier blijkbaar niet gezien, dus aan mij om los te laten, valt niet te delen met jullie dus.
You just did........
Nadje is offline  
Oud 13 December 2013, 05:59   #767
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Sorry hoor Ulla, ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar dit soort kretologie vind ik nu weer van een new age, zweefteefgehalte, waar de honden geen brood van lusten. En ik ook niet. Omdat veronderstelt een reden. En reden, het woord zegt het al, behoort tot het terrein der rede. Het verstand, de logica dus. En laat dat nu bij uitstek datgene zijn, die rede dus, waarmee er niets over het essentiële gezegd kan worden. Nou ja, je kan er van alles over zeggen, mits maar gezien is/wordt dat dat niet meer is dan een verhaal dat je jezelf en de wereld (blijkbaar) wenst te vertellen.

Ook voor jou de 4 vragen van good old Katy..
1. Is het waar?
2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er als je die gedachten gelooft?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte(n)?

En tenslotte: keer het om.
Ik heb er zelf niets mee. (met New Age) New Age erbijhalen in omgekeerde zin is ook maar een kreet waarmee men uitspraken van anderen probeert te ontkrachten. Pas je vragen daar eens op toe en je hele verhaal waarmee je New Age er nu bijhaalt verdwijnt ook weer.

Probeer eens met je brein, fysieke verstand verder te gaan dan wat je je voor kunt stellen en wat je zelf gelooft.....dan verdwijnen alle verhalen en jezelf min of meer in een soort niets. En verdwijnt juist alle rede en verhalen waar je de vragen van K. op kunt toepassen. Ons fysieke verstand kan ( in het algemeen) op dit moment niet echt vatten wat de oorsprong het wezenlijke is van de wereld. Uit het verstand zelf komen alleen maar verschillende verhalen en geloven uit. Meer bedoelde ik eigenlijk ook niet te zeggen. Het is overigens ook een soort uitspraak van Deprak Chopra die dat met wat andere woorden noemt. Ik heb het zelf altijd in een soort van oefening/meditatie gedaan toen ik dit opeens ook bij hem teruglas.

Alles wat wij proberen te beschrijven en in woorden te vatten daar kun je je afvragen klopt het wel. In die zin is niets een vaststaande werkelijkheid. Maar wil je communiceren moet je toch iets aan woorden gebruiken.
Ulla is offline  
Oud 13 December 2013, 06:29   #768
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het is een feit dat men niet open staat om geattendeerd te worden op wat dan ook op dit forum.
Het heeft geen nut om aan jou uitleg te geven, je beschuldigde me van iets wat jij nu zelf doet: je hebt je beeld en je overtuiging over wat ik net schreef.
Draai het om en het verhaal klopt aan beide kanten.
Wij hebben allemaal onze overtuigingen en willen niets of niet vaak iets aannemen van de ander. Alleen de redenen zijn misschien verschillend. Wat leert ons dat ,dat het geen zin heeft dat de ene ego de andere iets probeert bij te brengen. Althans niet tegen iemands wil en bereidheid. Maar wel dat je beter bij jezelf kunt blijven en beseffen dat niets een vaststaande universele waarheid is. Als dat iedereen doet heb het andere ego niet eens meer nodig om je eigen inzichten te verwerven en openheid te krijgen bij jezelf. Maar ook dat je de ander niets bij kunt brengen. En daarmee hef je de strijd op. Je weet al dat een ander ego je niets kan bijbrengen. Gewoonweg om het relatieve gegeven dat dat niet meer of minder relatieve waarheden zijn. Het is allemaal een pot nat en het klopt allemaal niet wat wij zelf geloven of wat een ander ons wil doen geloven.
Ulla is offline  
Oud 13 December 2013, 10:31   #769
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Maar wil je communiceren moet je toch iets aan woorden gebruiken.
Daar heb je een punt. Ik zat ook maar een beetje te plagen. Dat doe ik nu eenmaal graag.
Nadje is offline  
Oud 13 December 2013, 11:47   #770
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar heb je een punt. Ik zat ook maar een beetje te plagen. Dat doe ik nu eenmaal graag.
Aha. Daarvoor heb je dan wel een heel erg lang stukje voor geschreven om mij duidelijk te maken dat het onzin is wat ik daar vertel. Voor mijn gevoel meende je gewoon wat je zei.

En ik heb er ook wat aan. Je herinnert mij er toch weer aan dat ik uit moet kijken met wat ik zo beweer. Ik weet voor mezelf ook dat wat alles wat ik zo schrijf alleen maar betrekkelijk is tot mijn eigen beleving en dat dat maar een slap aftreksel is van wat wij kunnen beschrijven in betrekking tot wat wezenlijk is. Als er iets is wat ik besef is het dat wel. De vragen van Katie zijn goed, die gebruik ik (vertaald) en geintegreerd ook in mijn eigen onderzoek en hulpgesprekken die ik zo nu en dan met mensen houd.
Ulla is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.