Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 August 2022, 12:33   #761
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
'Leegte ervaren komt er heel snel toe zich te tonen als een of ander 'iets..
Nee, dat kan nooit. Wie leegte ervaart als 'iets' die fantaseert. Leegte wil niks anders zeggen dan dat 'men' kennend present is in de leegte. Het is tevens de ervaring van egoloosheid omdat je 'niets' bent in die leegte.

Als ik weer in de persoon ben, dan ben ik 'iets'. (De lichaamservaring)

Leegte toont zich ook nooit, je bent er al-een: het is een 'zijn'. Een alleen-zijn. Het kan alleen geweten worden door het te 'zijn'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 August 2022, 12:36   #762
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

De be,dekking van 'Leegte, geeft het ogenschijnlijke 'ik een 'werkelijkheid'.
Leegte is niet zozeer bedekt, het is in deze wereld noodzakelijk om als 'iets' te verschijnen. En als 'iets' neem ik zintuigelijk waar. Waar ik in de leegte lichaamloos waarneem, neem ik in deze wereld zintuigelijk (met het lichaam) waar.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 August 2022, 13:44   #763
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Leegte is niet zozeer bedekt, het is in deze wereld noodzakelijk om als 'iets' te verschijnen. En als 'iets' neem ik zintuigelijk waar. Waar ik in de leegte lichaamloos waarneem, neem ik in deze wereld zintuigelijk (met het lichaam) waar.
Bassie; ik heb die leegte ook ervaren en het is zoals je zegt... maar wat helpt het kennen van die leegte; het zelfs enkele ogenblikken beleefd hebben van die leegte... wat helpt mij dat in mijn verder aards bestaan, verbeeld of niet, in de tijd of niet...
We zullen er toch door moeten en zo lang we hier leven op aarde volstaat het weten dat die leegte bestaat niet... Inderdaad het is een kwestie van ZIJN... Maar het spijt mij, dat ZIJN verklaard onze geboorte, onze Weg, de Waarheid en zo veel meer niet...
Ik heb altijd gezegd dat ik wil opklimmen tot de hemel, het ZIJN hier, maar ik wil het doen met mijn voeten vastgebonden op aarde...
Afkomen met de aarde doet er niet toe want ze is tijdsgebonden, want ze is maar...
Sorrie, ik denk niet dat we zo maar geboren zijn...
marie is offline  
Oud 17 August 2022, 13:51   #764
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Bassie; ik heb die leegte ook ervaren en het is zoals je zegt... maar wat helpt het kennen van die leegte; het zelfs enkele ogenblikken beleefd hebben van die leegte... wat helpt mij dat in mijn verder aards bestaan, verbeeld of niet, in de tijd of niet...
We zullen er toch door moeten en zo lang we hier leven op aarde volstaat het weten dat die leegte bestaat niet... Inderdaad het is een kwestie van ZIJN... Maar het spijt mij, dat ZIJN verklaard onze geboorte, onze Weg, de Waarheid en zo veel meer niet...
Ik heb altijd gezegd dat ik wil opklimmen tot de hemel, het ZIJN hier, maar ik wil het doen met mijn voeten vastgebonden op aarde...
Afkomen met de aarde doet er niet toe want ze is tijdsgebonden, want ze is maar...
Sorrie, ik denk niet dat we zo maar geboren zijn...
En nu maar afkomen, Laurens, dat het weeral maar een verhaaltje is; het zoveelste verhaaltje in meer... en verhaaltjes interesseren jou niet... Terwijl wij god verdomme alleen maar bestaan uit verhaaltjes...
Dus het bestaan interesseert jou niet???
O neen je verkiest te blijven zitten in jouw verbeeldingen van niet-bestaan, in plaats van de kern waar al die verhaaltjes naar wijzen te achterhalen en in te zien waarom en zo volwaardiger te kunnen leven...
marie is offline  
Oud 17 August 2022, 14:33   #765
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Nee, dat kan nooit. Wie leegte ervaart als 'iets' die fantaseert. Leegte wil niks anders zeggen dan dat 'men' kennend present is in de leegte. Het is tevens de ervaring van egoloosheid omdat je 'niets' bent in die leegte.

Als ik weer in de persoon ben, dan ben ik 'iets'. (De lichaamservaring)

Leegte toont zich ook nooit, je bent er al-een: het is een 'zijn'. Een alleen-zijn. Het kan alleen geweten worden door het te 'zijn'.
Het 'ervaren maakt mogelijk dat bevinding benoemt kan zijn, in dit geval wordt leegte gebruikt als duidend gegeven.
De bevinding leegte te zijn als 'ervaren, toont leegte niet als 'iets, de bevinding leegte te ervaren is dat 'iets.. Dat 'iets is het kennend beginsel zonder verhaal. Subjectief betekenis geven claimt dat kennend beginsel in een verhaal van 'ik ben Dat..
Leegte kan feitelijk helemaal geen betekenis gegeven worden of zijn, Leegte is een verzinsel
van wat 'iets wil zijn.

Al-een en alleen zijn.. betreft dus een invullend gegeven, om het 'ik hierbij overeind te houden.
Guido is offline  
Oud 17 August 2022, 14:45   #766
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Leegte is niet zozeer bedekt, het is in deze wereld noodzakelijk om als 'iets' te verschijnen. En als 'iets' neem ik zintuigelijk waar. Waar ik in de leegte lichaamloos waarneem, neem ik in deze wereld zintuigelijk (met het lichaam) waar.
Leegte en lichaam zijnde ervaarbaar, zijn inwisselbaar.. met geheel daar aan eigen gerelateerde perspectieven. Of beide 'werkelijk' Zijn.. is te ont,dekken.
Guido is offline  
Oud 17 August 2022, 15:30   #767
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En nu maar afkomen, Laurens, dat het weeral maar een verhaaltje is; het zoveelste verhaaltje in meer... en verhaaltjes interesseren jou niet... Terwijl wij god verdomme alleen maar bestaan uit verhaaltjes...
Dus het bestaan interesseert jou niet???
O neen je verkiest te blijven zitten in jouw verbeeldingen van niet-bestaan, in plaats van de kern waar al die verhaaltjes naar wijzen te achterhalen en in te zien waarom en zo volwaardiger te kunnen leven...
Ik wil wel weer wat rectificeren, het verhalende kan best mijn interesse hebben maar niet steeds dezelfde verhaaltjes van ene Marie die al acht jaar lang niks anders doet dan pogen aan het geziene te ontsnappen en zodra daarop gewezen ontkent. Dus waar ik nu dan maar op blijf hameren is dat waar het hier om gedachteonderzoek gaat het niet raadzaam is telkens nieuwe verhalen te verzinnen. Omdat je blijf doorgaan kap ik dat nu resoluut af door te zeggen geen interesse te hebben.
 
Oud 17 August 2022, 16:50   #768
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Bassie; ik heb die leegte ook ervaren en het is zoals je zegt... maar wat helpt het kennen van die leegte; het zelfs enkele ogenblikken beleefd hebben van die leegte... wat helpt mij dat in mijn verder aards bestaan, verbeeld of niet, in de tijd of niet...
We zullen er toch door moeten en zo lang we hier leven op aarde volstaat het weten dat die leegte bestaat niet... Inderdaad het is een kwestie van ZIJN... Maar het spijt mij, dat ZIJN verklaard onze geboorte, onze Weg, de Waarheid en zo veel meer niet...
Ik heb altijd gezegd dat ik wil opklimmen tot de hemel, het ZIJN hier, maar ik wil het doen met mijn voeten vastgebonden op aarde...
Afkomen met de aarde doet er niet toe want ze is tijdsgebonden, want ze is maar...
Sorrie, ik denk niet dat we zo maar geboren zijn...
Het kennen van de leegte is ook het bewogen worden door de leegte. Noem dat allemaal maar niks.

P.S. In de leegte is geen 'willen', ook geen wil tot opklimmen van de hemel of andere toekomstvisioenen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 August 2022, 16:52   #769
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Leegte kan feitelijk helemaal geen betekenis gegeven worden of zijn, Leegte is een verzinsel
van wat 'iets wil zijn.

Al-een en alleen zijn.. betreft dus een invullend gegeven, om het 'ik hierbij overeind te houden.
Leegte is geen verzinsel, het is kennende aanwezigheid waar 'willen' per definitie onmogelijk is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 August 2022, 16:56   #770
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Leegte en lichaam zijnde ervaarbaar, zijn inwisselbaar.. met geheel daar aan eigen gerelateerde perspectieven. Of beide 'werkelijk' Zijn.. is te ont,dekken.
Leegte is in die zin werkelijk dat waar 'niets' is , ook geen begin of einde te vinden is.

Dat lijkt me niet inwisselbaar met het lichaam, daar zit wel een begin en een einde aan.

Dat de leegte mij toeviel was dan ook gelegen in het feit dat ik onthecht ben aan iedere toekomstvervulling. Het is op zijn beurt weer het lichaam met alles wat er aan vast zit wat in een gedachte toekomst wil existeren.

Existeren als lichaam of existeren als leegte, een wereld van verschil.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.