Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 August 2022, 18:59   #771
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Leegte is in die zin werkelijk dat waar 'niets' is , ook geen begin of einde te vinden is.

Dat lijkt me niet inwisselbaar met het lichaam, daar zit wel een begin en een einde aan.

Dat de leegte mij toeviel was dan ook gelegen in het feit dat ik onthecht ben aan iedere toekomstvervulling. Het is op zijn beurt weer het lichaam met alles wat er aan vast zit wat in een gedachte toekomst wil existeren.

Existeren als lichaam of existeren als leegte, een wereld van verschil.
Wat jij hier zegt..
Dat is het tonen van wat ik hier zeg.\l/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Leegte en lichaam zijnde ervaarbaar, zijn inwisselbaar.. met geheel daar aan eigen gerelateerde perspectieven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Of beide 'werkelijk' Zijn.. is te ont,dekken.
..
Guido is offline  
Oud 17 August 2022, 19:43   #772
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wat jij hier zegt..
Dat is het tonen van wat ik hier zeg.\l/

..
Okay. Verkeerd begrepen. De leegte noem ik (werkelijk) 'zijn', het verschijnen in het lichaam noem ik 'worden'. Twee 'werkelijkheden' welke zich niet mengen. Maar toch innig met elkaar verbonden zijn.

Daarom noem ik 'ego' het lichamelijk beleven van een zelf in verhouding met de wereld. (Ik kan als ego niet 'alleen' zijn, ik ben verplicht een verhouding met de wereld aan te gaan om begrijpelijke redenen.)

In de leegte ben ik volstrekt egoloos. Daar zie ik de wereld en ben ik in mijzelf 'alleen'. Daar ben ik aanwezig in een zelf-verhouding.

Zoals je ziet beschouw ik de kwestie in verhoudingen.

Dat gezegd hebbende, heb ik als ego in deze wereld natuurlijk wel weet van egoloosheid. Maar de facto kan ik als ik in mijn lichaam ben nooit beweren dat ik egoloos ben, dan zou ik liegen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 August 2022, 20:30   #773
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Leegte is geen verzinsel, het is kennende aanwezigheid waar 'willen' per definitie onmogelijk is.
Het 'ervaren van leegte (En dat is niet alleen de mens voorbehouden) creëert leegte.. leegte is de eerste en laatste conditionering van het kennend beginsel.
Daarom zeg ik dat leegte de laatste Barrière is, die verbind met 'de objectieve wereld.
Guido is offline  
Oud 17 August 2022, 21:13   #774
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Okay. Verkeerd begrepen. De leegte noem ik (werkelijk) 'zijn', het verschijnen in het lichaam noem ik 'worden'. Twee 'werkelijkheden' welke zich niet mengen. Maar toch innig met elkaar verbonden zijn.

Daarom noem ik 'ego' het lichamelijk beleven van een zelf in verhouding met de wereld. (Ik kan als ego niet 'alleen' zijn, ik ben verplicht een verhouding met de wereld aan te gaan om begrijpelijke redenen.)

In de leegte ben ik volstrekt egoloos. Daar zie ik de wereld en ben ik in mijzelf 'alleen'. Daar ben ik aanwezig in een zelf-verhouding.

Zoals je ziet beschouw ik de kwestie in verhoudingen.

Dat gezegd hebbende, heb ik als ego in deze wereld natuurlijk wel weet van egoloosheid. Maar de facto kan ik als ik in mijn lichaam ben nooit beweren dat ik egoloos ben, dan zou ik liegen.
..

Duidelijk!
(Maar niet 'helder.)
Guido is offline  
Oud 17 August 2022, 21:41   #775
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het kennen van de leegte is ook het bewogen worden door de leegte. Noem dat allemaal maar niks.

P.S. In de leegte is geen 'willen', ook geen wil tot opklimmen van de hemel of andere toekomstvisioenen.
Inderdaad, in die leegte is geen willen, is alleen maar ZIJN en hoe wonderlijk ook die beleving is, ze volstaat voor mij niet om, buiten die ogenblikken van zuiver ZIJN om, alle leed van de aarde te verklaren en goed te keuren...

Waarom werden wij geboren??? Eén reden, omdat wij wouden leven, anders werden we niet geboren... Wij scheppen onszelf...
marie is offline  
Oud 17 August 2022, 21:48   #776
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Leegte is in die zin werkelijk dat waar 'niets' is , ook geen begin of einde te vinden is.

Dat lijkt me niet inwisselbaar met het lichaam, daar zit wel een begin en een einde aan.

Dat de leegte mij toeviel was dan ook gelegen in het feit dat ik onthecht ben aan iedere toekomstvervulling. Het is op zijn beurt weer het lichaam met alles wat er aan vast zit wat in een gedachte toekomst wil existeren.

Existeren als lichaam of existeren als leegte, een wereld van verschil.
Hoe gemakkelijk om voor jezelf niets meer te willen... Hoe zalig en hoe goed het leven dan is; de hemel op aarde...
Geen enkel probleem meer; want het Al draait niet om mijn willetje, niet om mij... Het kan het zonder het minste probleem zonder mij stellen...

Existeren in de leegte...; volheid van ZIJN; pure extase...

Objectief gezien, zonder mijn WIL; het geheel is maar povertjes...

Wat is het verschil met de doping van Boni??? Alleen maar het dopingsproduct???
marie is offline  
Oud 17 August 2022, 22:13   #777
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het maakt me, egoloos zijnde, niks uit om voor joker te staan. Ik herken daarin de poging van ego mijn overtuigingskracht teniet te doen maar dat boeit me niet want het gaat niet om overtuigen maar om waarheidvinding, gedachteonderzoek en inzicht in de werking van het ego.
Zoals hiervoor uitgelegd gaat het in 'ik ben' of 'ik heb' niet om de persoon. Dus feitelijk staat er dat er 'weten' is en de persoon er niet toe doet, er is geen 'ik' om dat 'weten' te doen. Dat moet, ego zijnde, wel ongeloofwaardig voor je klinken maar je doet dan ook geen gedegen zelfonderzoek. Dus wil dat tot je kunnen doordringen is gedegen zelfonderzoek een vereiste.
Overtuigingskracht? Waar komt die behoefte vandaan?
Hoezo waarheidvinding?

'Ik ben egoloos en heb onderzoek afgerond?.

Begin eens met het onderzoeken van gedachten, overtuigingen etc..


Waar komt toch elke verdediging, verklaring etc uit voort?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 17 August 2022, 22:19   #778
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het 'ervaren van leegte (En dat is niet alleen de mens voorbehouden) creëert leegte.. leegte is de eerste en laatste conditionering van het kennend beginsel.
Daarom zeg ik dat leegte de laatste Barrière is, die verbind met 'de objectieve wereld.
Kan leegte een barrière zijn? Dat suggereert dan toch weer 'iets.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 17 August 2022, 22:20   #779
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Okay. Verkeerd begrepen. De leegte noem ik (werkelijk) 'zijn', het verschijnen in het lichaam noem ik 'worden'. Twee 'werkelijkheden' welke zich niet mengen. Maar toch innig met elkaar verbonden zijn.

Daarom noem ik 'ego' het lichamelijk beleven van een zelf in verhouding met de wereld. (Ik kan als ego niet 'alleen' zijn, ik ben verplicht een verhouding met de wereld aan te gaan om begrijpelijke redenen.)

In de leegte ben ik volstrekt egoloos. Daar zie ik de wereld en ben ik in mijzelf 'alleen'. Daar ben ik aanwezig in een zelf-verhouding.

Zoals je ziet beschouw ik de kwestie in verhoudingen.

Dat gezegd hebbende, heb ik als ego in deze wereld natuurlijk wel weet van egoloosheid. Maar de facto kan ik als ik in mijn lichaam ben nooit beweren dat ik egoloos ben, dan zou ik liegen.
.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 17 August 2022, 22:26   #780
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hoe gemakkelijk om voor jezelf niets meer te willen... Hoe zalig en hoe goed het leven dan is; de hemel op aarde...
Geen enkel probleem meer; want het Al draait niet om mijn willetje, niet om mij... Het kan het zonder het minste probleem zonder mij stellen...

Existeren in de leegte...; volheid van ZIJN; pure extase...

Objectief gezien, zonder mijn WIL; het geheel is maar povertjes...

Wat is het verschil met de doping van Boni??? Alleen maar het dopingsproduct???
Beste Marie, 'zijn' is leeg. En is ook geen spirituele extase. Er is daar simpelweg geen zelf die iets wel-wil of niet-wil. Dus ook niemand om waar dan ook op aan te spreken.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.