Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 October 2012, 12:20   #71
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht

Of ben ik nou te ver heen.
Aart, schrik van Zanvoort....
Je hoeft niet weg, en je hoeft niet te blijven....
Je bent gewoon Hier'..thats it.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 12:42   #72
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ik misbruik de woorden even; 'de aandacht van dat kale belevingsfeit van bestaan, van existentie' is toch wat er is daar hoef je toch niet de aandacht op te leggen.
Nee inderdaad, dat hoeft niet.
Maar wat nu als het lekker is ?
Lekker zonder overvoering of vermoeienis ?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Je kunt enkel de 'vernauwde aandacht' die ontstond doordat de mind van iets 'aantrekkelijke dames maakte' laten gaan.
Dat laten gaan komt er niet eens aan te pas.
Die beelden gingen voorbij. Dat was alles.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 12:46   #73
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Het is nu vrij prettig om die aandacht naar dat kale belevingsfeit van bestaan,
van existentie, te laten gaan.
Voor het geestesoog gingen net hele aantrekkelijke dames voorbij,
maar ze gingen inderdaad voorbij.
Ze konden die existentie niet verhinderen.
Dat zijn je eigen ont'dekkingen laat anderen de hunne.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 12:48   #74
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
No.
Met je quote laat je zien dat je veeeels te ver kijkt.
Je gaat weer eens uit van de egocentrische beleving, ik heb het er niet over als dat je advies aan mij gericht zou zijn, ik heb het over je advies aan iedereen hier iets te onderdrukken
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 12:59   #75
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Nee inderdaad, dat hoeft niet.
Maar wat nu als het lekker is ?
Lekker zonder overvoering of vermoeienis ?
Dat wat denken voor mij is, het is heerlijk te denken ook als dat ver kijkt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 13:05   #76
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Je moet gewoon niet zo ver' kijken.... waar je bent' is geen Mind te bekennen.
Remember, het is een mythe
Dynamo en een ieder, hoe kan een mens het verschil opmerken tussen 'waar je bent/wat je bent' en de mind/de verhaaltjes?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 13:13   #77
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Dynamo en een ieder, hoe kan een mens het verschil opmerken tussen 'waar je bent/wat je bent' en de mind/de verhaaltjes?
Je bent niet anders dan hier en wat je bent dat 'weet' je als je daar (in die hoedanigheid) bent. De mind is de 'wie' je denkt te zijn en je verhaaltjes is je ervaringswereld.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 13:25   #78
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Nee inderdaad, dat hoeft niet.
Maar wat nu als het lekker is ?
Lekker zonder overvoering of vermoeienis ?

Dat laten gaan komt er niet eens aan te pas.
Die beelden gingen voorbij. Dat was alles.
Mars, ik bedoelde dat 'wat jij ervaart als dat lekker/als dat lekkere' daar hoef je niets voor te doen, daar kun je niets voor doen.

Daar kun je de aandacht niet op richten.

Het is er namelijk altijd, het is 'onze natuur', 'de ingrond van alles', 'het vertrek punt zonder te vertrekken'.

Het lijkt of de aandacht daarop gericht wordt/kan worden maar het is enkel een 'weggevallen zijn van die gefocuste aandacht naar bv die aantrekkelijke vrouwen'.

M.a.w. 'dat kale belevingsfeit van bestaan, van existentie/'dat lekkere'/'wat je bent' kan geen aandacht op zichzelf richten.

Het is er altijd, enkel bij vernauwde aandacht/bewustheid lijkt dat niet zo en lijkt het of je er de aandacht op kunt leggen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 13:50   #79
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je bent niet anders dan hier en wat je bent dat 'weet' je als je daar (in die hoedanigheid) bent. De mind is de 'wie' je denkt te zijn en je verhaaltjes is je ervaringswereld.
Okay Renoir, je weet dat de mind ontzettend slim is en je ziet bv op dit forum mensen die denken/minden 'te weten' wat ze zijn.

Zij zien dus niet het verschil tussen 'wat je bent' en de wie.

M.i. kun je d.m.v. wat ik bedoelde met die meditatie oefening er achter komen wat nu het verhaaltje/wie is en wat nu dat 'wat je bent' is.

Is er namelijk bij het bekijken en luisteren naar het filmpje enkel de beelden en geluid dan 'ben je daar'/wat je bent'. M.a.w. dan is er geen beleving vanuit de mind/ego/comfortzone/vernauwing. Dan is er simpelweg wat er werkelijk is; de beelden en de geluiden die daarbij horen.

Zijn er beelden en geluid van het filmpje en is er nog enig gevoel en/of commentaar dan komt dat gevoel/comentaar voort uit de wie.

Er is dan niet meer een 'blijven bij wat is/wat is' (gewoon de beelden/geluid) maar een wietje heeft van 'wat is', een verhaaltje (eigen beleving) gemaakt/een eigen werkelijkheid geschapen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2012, 14:15   #80
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Okay Renoir, je weet dat de mind ontzettend slim is en je ziet bv op dit forum mensen die denken/minden 'te weten' wat ze zijn.

Zij zien dus niet het verschil tussen 'wat je bent' en de wie.

M.i. kun je d.m.v. wat ik bedoelde met die meditatie oefening er achter komen wat nu het verhaaltje/wie is en wat nu dat 'wat je bent' is.

Is er namelijk bij het bekijken en luisteren naar het filmpje enkel de beelden en geluid dan 'ben je daar'/wat je bent'. M.a.w. dan is er geen beleving vanuit de mind/ego/comfortzone/vernauwing. Dan is er simpelweg wat er werkelijk is; de beelden en de geluiden die daarbij horen.

Zijn er beelden en geluid van het filmpje en is er nog enig gevoel en/of commentaar dan komt dat gevoel/comentaar voort uit de wie.

Er is dan niet meer een 'blijven bij wat is/wat is' (gewoon de beelden/geluid) maar een wietje heeft van 'wat is', een verhaaltje (eigen beleving) gemaakt/een eigen werkelijkheid geschapen.
Ik moet eerst even opmerken dat ik te dezer zijde geen slimmigheid zie, ik zie eigenlijk meer een vrij domme figuur in die kapitein die bevel voert over mijn schip, daarbij zie ik in het denken een matroos die de bevelen van de kapitein klakkeloos, dus in al zijn domheid, uitvoert.

Uitgaande van mezelf neem ik dus aan dat slimmigheidjes niet echt bestaan, het is een geraffineerde maar niettemin in wezen domme kortzichtige op eigen belang gerichte actie, waarmee je eerder jezelf dan een ander de loef afsteekt.

Dan jouw opmerking dat er hier mensen zijn die denken te 'weten' wat ze zijn.

Allereerst of je 'weet' kun je alleen zelf zeggen, dat 'weten heeft een kwaliteit die aan de 'ik' ontstegen is, dus zijn 'weters' die van 'ik' blijk geven geen weters in de zin van de definitie 'weten', het zijn kennisdragers.

Wat een ander ziet, de 'zij' hier, is aan hen om te ont'dekken, het verschil 'wat' van de 'wie' je bent is, ook weer. het verschil in 'ik' gehalte in je beleving en is voor anderen zichtbaar in de manier waarop de 'je' uit de verf komt in je woorden.

Ik heb nooit echt gemediteerd Aad om te kunnen zeggen dat je dan de inhoud van het verhaaltje, de 'wie' en de 'wat' geopenbaard krijgt. Wat ik wel waarneem is dat frequente aanbevelers van meditatie er doorgaans blijk van geven niet te 'weten'.

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar afgaande op je woorden, het zal goed mogelijk kunnen zijn dat je met meditatie door je focus optimaal in het nu kunt zijn en de mind/ego/confortzone/vernauwingsbeleving even uit je is verdwenen.

Maar die ervaring is, zo lijkt mij, niet blijvend, of je moet in die meditatieve staat blijven, maar wel een goede oefening om het een van het ander te leren onderscheiden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De zin van meditatie Nathan Boeddhisme 42 2 March 2015 19:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.