Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 March 2013, 22:39   #71
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Zo ik met mijzelf speel, dan laat ik me daar niet over uit .
Daar heb je weer hele mooie andere sites voor. WiNk
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 March 2013, 03:12   #72
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Doel je op karma?
Nee ik doel op het gegeven dat gehechtheid aan verdriet geen onthechting kan betekenen zoals jij beweerd.

Die onthechting die je meent te beleven, dankzij verdriet zo je zegt, is slecht een schijn-beeld/onthechting, die je juist vasthoudt in de hechting. De echte onthechting vindt plaats daar waar je gaat onderzoeken waar zgn behoefde aan verdriet vandaan komt ipv ervaringen naar je toe te trekken die je in je behoefde aan verdriet te voorzien omdat het je zgn onthechting zou geven mbt je ervaring bladiebla ect.

It's not the real thing

In feite ben je verslaaft aan emotie en is de ervaring je drug.

Het zal je ding maar zijn......WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 29 March 2013, 08:21   #73
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Is er ergens een afkickcentrum voor?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 29 March 2013, 09:03   #74
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Een mening vorm ik aan de hand van "alles wat ik weet" en aan de hand van wat buiten het weten gaat.

Jij doet niets fout Aart, jij hebt een mening, visie of whatever net als iedereen hier. Ik heb ook een mening en die leg ik naast die van jou.

Waarom zou ik jouw mening niet-accepteren? Ik lees jouw mening en die van anderen en wie weet bouw ik er iets van in als ik denk dat het zinnig is. Misschien geef jij wel net ergens (bedoeld of niet) de hint die ik nodig heb voor mijn beeldvorming.

In feite accepteer ik dus jou en jouw mening zoals die zich aandient. Of jij dat leuk vindt of niet maakt mij daar verder eigenlijk niet zo bij uit. Alleen totale stompzinnigheid negeer ik, maar dat is niet aan de orde.

En ik hou van je Aart!
Niets, je herkent dus niet vanuit jezelf dat iemand geen mening hebben kan?

Lees goed; ik heb geen mening.

Zeg jij natuurlijk; ja maar Aart dat is toch ook een mening?

Niets, 'aan de hand wat buiten het weten gaat' bestaat er toch niet zoiets als een mening.

Wat moet er geschieden of wat zijn de voorwaarden om een mening te hebbben?

Tuurlijk lijkt het of ik een mening heb maar dat lijkt enkel ten op zichte van je eigen beleving/gevoel of wat dan ook. Ik heb niet het gevoel een mening te hebben.

Wat ik hier neer kalk dat is als los zand, ja dat is helemaal duidelijk Aart.

Van mij mag een ieder het gevoel hebben een menig te hebben of een mening hebben of wat dan ook, enkel ik hoop dat die mening constant 'inwisselbaar' is voor een andere mening en/of zo vluchtig is als sneeuw voor de zon.

Ach is er tenminste 1 iemand die van me houdt, ik hou niet van mezelf maar met een beetje inspanning zou ik misschien van jou kunnen gaan houden, Niets.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 29 March 2013, 10:11   #75
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Aart, jij kan voor je zelf de illusie scheppen dat je geen mening hebt. Als er een gedachte in je opkomt, dan is die er gewoon. En die gedachte plemp je dan hier neer en die lees ik dan als een mening. Een mening op ego-niveau.
Op ego-niveau ontkom je niet aan het hebben van een mening. Als jij vanavond je prak naar binnen schuif, dan vorm je al een mening, vies, lekker of 'geen mening'. Geen mening is ook een mening namelijk. Op ego-niveau is er geen ontkomen aan het hebben van een mening.

En voor dat gene wat "buiten het weten" staat heb ik ook een mening. Euhm?hoe zal ik het zeggen zodat er geen misverstanden ontstaan. Mijn nondualistische "ik" (?) kan dingen begrijpen buiten het weten om. Mijn ego kan met zijn ratio daar weer een mening over vormen. In mijn geval werken die 2 samen. Ik ben zowel de steen als het gebouw. De steen kan een mening hebben over het gebouw. Het gebouw interesseert zich niet voor de mening van de steen.

Edit: ik hou niet alleen van jou, maar ook van mijzelf. Gewoon eens proberen joh.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 29 March 2013, 10:30   #76
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Sem, die mogelijkheid schijnt te bestaan.

Ik hanteer liever de volgende mogelijkheid.

Verdriet er simpelweg laten zijn en wie weet dat plots het besef komt wat verdriet nu eigenlijk is.

Hoe verdriet ontstaat.

Dat het ontstaat door vanuit een onjuist zelfbeeld je ergens aan gehecht te hebben.

Als je dat inziet dat je een onjuist zelfbeeld had en dat onjuist zelfbeeld valt door dat wezenlijk inzien vanzelf weg dan valt dat hechten weg en dat verdriet weg.

Zo simpel, toch?
Voor Aart

Ananta Kranti:

https://soundcloud.com/anantakranti/...life-wisdom-is

(Don't ever expect that there is a place toreach where humanism doesn't happen anymore...)

_________________________


...As long as you are born of the flesh you have to suffer.
This is the way of the flesh. Do not try to improve your life. You're making a big mistake. For there is no question about it, if you use positivethinking and use your mind, you may appear to improve your life. But remember, this world in whichyou live is a world of duality. For every up there is a down. For every forward there is a backward. For every good there is a bad. Therefore, whatever improvement comes in your life, it will last for a while,then will subside, then you become miserable again. You'll start sticking up for your rights and fighting for your survival. Then as you get what you want, you'll be happy again. You're like a yo-yo. You go upand down, up and down. And no matter how much I talk to you about this, you're going to keep ondoing this." -

Robert Adams
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 29 March 2013, 22:17   #77
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht

...this world in which you live is a world of duality. For every up there is a down. For every forward there is a backward. For every good there is a bad

Robert Adams
Dat is hier al zo vaak gezegd.
Maar zoals m'n moeder regelmatig al zei 'wat van ver komt is veel boeiender' zo ook heeft een vreemde taal meer impact.

Dus ook al is het bedoeld voor Aad, voor iedereen geldt..
Het gaat er niet over dat je moet zien te (of zelfs maar kunt) ontsnappen aan de schommelende werking van de dualiteit, het gaat nog steeds over dat er onderzoek komt naar de aard van degene die meent dat het hem overkomt (een onderzoek dat gaat uitwijzen dat er niemand is die het ondergaat of overkomt).
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 09:09   #78
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Zolang er dualiteit ervaren/gezien/gevoeld wordt is er 'een iemand'.

Zodra 'de iemand' verdwenen is, is ook de dualiteit verdwenen.

Als iemand iets anders beweerd, is dat enkel vanuit een 'nog iemand'.

Tis zo SIMPEL maar 'een iemand' zal niets anders dan een zichzelf en zodoende dualiteit kunnen ervaren.

Amen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 09:21   #79
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Zolang er dualiteit ervaren/gezien/gevoeld wordt is er 'een iemand'.

Zodra 'de iemand' verdwenen is, is ook de dualiteit verdwenen.

Als iemand iets anders beweerd, is dat enkel vanuit een 'nog iemand'.

Tis zo SIMPEL maar 'een iemand' zal niets anders dan een zichzelf en zodoende dualiteit kunnen ervaren.

Amen.
Dualiteit, in casu "een iemand", "de wereld", kan toch gezien worden? Zelfs jij ziet het, zij het dan bij de ander(en). Het verschijnt en verdwijnt in dat wat je (wezenlijk) bent. Je zou kunnen zeggen dat, als het gezien is voor wat het is, dat je het dan anders gaat zien/ervaren. Maar daarmee houdt het zien niet op.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 09:24   #80
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ja, 'maak jezelf maar wat wijs.' (geciteerd volgens.. euh.. auteur van 'je boek')
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlichting voorbij Rozenhart Advaita 14 19 February 2013 20:58
nep verlichting, jan Advaita 1 12 February 2011 13:53
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.