Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 July 2021, 21:49   #71
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Anders gesteld is dat alles wat veranderlijk c.q. wordend is, buiten bewustzijn ligt. Dat is bij iedereen zo. Wat er in de daadwerkelijke realisatie gebeurd is dat je de illusie scheidt van dat wat werkelijk is. Waar ik schrijf dat het subject zichzelf terugneemt in de ontmoeting met een object (een ander) is het in werkelijkheid de illusie welke zichzelf terug neemt en daarmee de werkelijkheid betreedt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 11 July 2021, 21:54   #72
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Alles is 'heel'. Alleen de illusie wil graag vluchten voor dat wat IS met drugs, boekenwijsheid, guru's, en eigen-ego 'opblazen'.
Maar de illusie heeft wel een bepaald 'nut'. Iets wat enkelvoudig (niet-twee) is kan zich niet bewust zijn van 'iets' buiten zichzelf. Om tot 'leven te komen' spiegelen we ons als mensen aan elkaar. In bewustzijn ben 'ik' me bewust van 'jou' en ben 'jij' je bewust van 'mij'.

Wij als mens zijnde komen in elkaars aangezicht tot leven en zo maakt het enkelvoudige zich middels de mens meervoudig bekend en kunnen we elkaar als 'een ander' beleven en liefhebben.

Voor hen die geen zelfkennis wensen op te doen blijven de drugs, de guru's, de boeken en de 'ervaringen' over om in te vluchten.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 12 July 2021, 00:06   #73
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Deze moest ik hebben.

Herkenbaar en goede verwoording!
Dan herken je de vrijheid er in ook. Het illusionaire zelf is onderworpen aan wat het ervaart/waarneemt. In het zuivere licht, waar iedere spiegeling verdwenen is, is een ongekende vrijheid. Het 'onderworpene' reageert niet meer vanuit de verleden tijd, en er is plaats gemaakt voor conflict-loze actualiteit.

Hetgeen op zijn beurt het 'denken' weer beïnvloed. De ontologische omkering is afgerond, het denken moet zich nog wat aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 12 July 2021, 00:12   #74
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Het verwonderlijke is dan ook weer, dat juist op een forum als dit, die behoefte aan 'vlucht' zo duidelijk wordt geïllustreerd.
Mijn opinie is dat het illusionaire zelf gradaties kent. In 'zelf' is er een vlucht voor de illusie welke verdooft wordt met zaken als drugs, drank, zucht naar avonturen, seks en bedenk het allemaal maar.

Maar dat is niet bij iedere zelf zo. Er zijn ook genoeg zelven die een rustig bestaan kennen misschien? Ik heb alleen de herinnering er aan toen ik zelf nog een zelf was. Een zelf lijdt pijn als hij gekrenkt wordt, miskend wordt, gepasseerd wordt enz. Hetgeen weer een 'vlucht' kan uitlokken.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, zo leuk is het leven als een zelf niet altijd.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 12 July 2021, 09:40   #75
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Dan herken je de vrijheid er in ook. Het illusionaire zelf is onderworpen aan wat het ervaart/waarneemt. In het zuivere licht, waar iedere spiegeling verdwenen is, is een ongekende vrijheid. Het 'onderworpene' reageert niet meer vanuit de verleden tijd, en er is plaats gemaakt voor conflict-loze actualiteit.

Hetgeen op zijn beurt het 'denken' weer beïnvloed. De ontologische omkering is afgerond, het denken moet zich nog wat aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.
Een nieuwe vrijheid en een nieuwe werkelijkheid, en nieuwe rust en ook nieuwe blijheid .
Je woorden je vertaling ik zou het niet kunnen. Maar ik herken ieder woord..
Öok dat het denken zich zich nog wat moet aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid..
Anna is offline  
Oud 12 July 2021, 12:29   #76
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Een nieuwe vrijheid en een nieuwe werkelijkheid, en nieuwe rust en ook nieuwe blijheid .
Je woorden je vertaling ik zou het niet kunnen. Maar ik herken ieder woord..
Öok dat het denken zich zich nog wat moet aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid..
Je kunt meer dan je denkt, ik vind je quote betreffende Waarheid meesterlijk omschreven. Ik leer daar weer van, van jou. Jij hebt dat ook alleen zo kunnen omschrijven als je dat in de praktijk hebt opgedaan. Bij het wegvallen van de reflectie openbaart Waarheid zich innerlijk. Met de wijsheid achteraf begrijp ik hoe het spelletje in elkaar steekt. Dat wat 'ongericht' is, is niet-twee: het subject is -even- niet bezig met het desbetreffende object/ander.

Subject en object zijn wel-twee, maar het subject verwordt onder invloed van Waarheid tot enkelvoudig zijn (niet-zelf). In feite laat de onderzoeker dan Waarheid zijn werk doen zonder 'zelf' in de weg te lopen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 12 July 2021, 12:49   #77
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Je kunt meer dan je denkt, ik vind je quote betreffende Waarheid meesterlijk omschreven. Ik leer daar weer van, van jou. Jij hebt dat ook alleen zo kunnen omschrijven als je dat in de praktijk hebt opgedaan. Bij het wegvallen van de reflectie openbaart Waarheid zich innerlijk. Met de wijsheid achteraf begrijp ik hoe het spelletje in elkaar steekt. Dat wat 'ongericht' is, is niet-twee: het subject is -even- niet bezig met het desbetreffende object/ander.

Subject en object zijn wel-twee, maar het subject verwordt onder invloed van Waarheid tot enkelvoudig zijn (niet-zelf). In feite laat de onderzoeker dan Waarheid zijn werk doen zonder 'zelf' in de weg te lopen.
Toch wel een wonderlijke herkenning!
Anna is offline  
Oud 12 July 2021, 13:02   #78
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Toch wel een wonderlijke herkenning!
Zelfkennis is universele kennis. Ik kan niet in een andere Waarheid belanden als iemand anders. En dat lijkt me ook de bedoeling van dit forum, dat we die universele kennis bespreken.

Internet is daarbij een waardevol medium, er zijn meer zaken welke zich voordoen. En in het GZO komt men dezelfde zaken tegen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 12 July 2021, 13:15   #79
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Zelfkennis is universele kennis. Ik kan niet in een andere Waarheid belanden als iemand anders. En dat lijkt me ook de bedoeling van dit forum, dat we die universele kennis bespreken.

Internet is daarbij een waardevol medium, er zijn meer zaken welke zich voordoen. En in het GZO komt men dezelfde zaken tegen.
In het ont-moeten vindt waarheid plaats.
Anna is offline  
Oud 15 July 2021, 21:29   #80
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Oei, men geeft mij meer en meer gelijk... 'Ik' mag niet in de vuilbak geworpen worden want het is het 'ik' en alleen het 'ik' dat het zelf kan bevrijden...
Is dat zo? Kan het " ik" het "zelf" bevrijden?
Ik denk het niet.

Daar GDO uitwijst dat het "ik" hetzelfde is als het "zelf" , (hetzelfde als een "natuurlijk geworden illusie) kan het een niet door het ander bevrijdt worden.
Het wordt gedaan door helder bewustzijn.


Citaat:
Ten opzichte van de buitenwereld kan je in het best geval enkel als een katalysator dienst doen en een katalystator neemt niet deel aan het proces, het bevordert het alleen maar voor de anderen... Als katalysator ben je dus geen doener...
Maar denk niet dat de katalysator vanzelf blijft werken... Het is aan jou om hem werkzaam te houden en dus daar ben je wel degelijk een doener...
Anna is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.