Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 June 2013, 10:25   #71
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Schaamte komt volgens mij voort uit subjectief oordeel over goed en kwaad. Je schaamt je over zaken waar je etiket kwaad op plakt.
Het komt idd voort uit hoe wij over dingen denken en of ze wel of niet door de beugel kunnen. Een niet denkend levend wezen schaamt zich niet. Ook al doet het bv. dingen die wij "vies" of niet goed vinden. Waar zou dat uit voortkomen, al die etiquette bv.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 10:32   #72
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Schaamte komt volgens mij voort uit subjectief oordeel over goed en kwaad. Je schaamt je over zaken waar je etiket kwaad op plakt.
Schaamte komt naar mijn idee niet alleen voort uit het idee over goed en kwaad, maar veelal ook uit het idee over 'hoe ziet men mij'? En dit is cultuurgebonden, het komt uit het denken, uit subjectiviteit voort. Het voorbeeld van Ulla, over dingen 'vies' vinden, geeft dit al aan. Niet in elke cultuur wordt hetzelfde als 'vies', onbetamelijk, onfatsoenlijk, etc. bestempeld.

Schaamte over 'hoe ziet men mij' (word ik wel 'okay' bevonden?) komt volgens mij voort uit de sterke behoefte van de mens om 'ergens bij te horen'. Om eenheid te ervaren, als afgescheiden wezen?!? In die zin iets van het ego, sowieso, zo lijkt mij!
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 11:06   #73
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het komt idd voort uit hoe wij over dingen denken en of ze wel of niet door de beugel kunnen. Een niet denkend levend wezen schaamt zich niet. Ook al doet het bv. dingen die wij "vies" of niet goed vinden. Waar zou dat uit voortkomen, al die etiquette bv.
Volgens mij dus uit dualistisch denken (o.a. goed en kwaad).
Een klein kind denkt nog niet op deze manier, schaamt zich niet, maar wordt later geconditioneerd door opvoeding.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 12:36   #74
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Schaamte komt volgens mij voort uit subjectief oordeel over goed en kwaad. Je schaamt je over zaken waar je etiket kwaad op plakt.
Sommige conditioneringen is bijna niet van los te komen. Dat zit dan zo diep in je bewustzijnslagen dat je er bijna niet meer bij kunt om ze te herstellen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 18:25   #75
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard Shame on you...

Shame on you....

http://www.youtube.com/watch?v=YEzQV75LDL0

Wie hierbij op zijn/haar stoel blijft zitten, moet nog een hoop aan zelfonderzoek doen. Vind ik.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 20:15   #76
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Ha, die Nadje?jij bent in dezelfde tijd jong geweest als ik?

Maar nu blijf ik toch zitten hoor.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 02:28   #77
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Nee,....er waren Adam en Lilith, Lilith wilde ook wel eens bovenop met het seksen, maar Adam wilde dat niet, toen is Lilith weg gegaan(way to go girl!)
Uit frustratie heeft hij toen van een eigen rib(rib uit zijn lijf) Eva naar zijn 'beeld" gemaakt.
Toen begon het echte gedonder,....want zelfs Eva wilde hem na eeuwen steeds minder volgen.
Volgens mij was het eerste ego van een man.
Ja dit is dus duidelijk een ziekelijke klein menselijke, alles behalve neutrale, uitleg mbt het scheppingsverhaal en dualiteit.

We zouden Adam ook als androgyn kunnen zien bv, dat wil dus zeggen nog man noch vrouw en hij was alleen. Met het uitnemen van een rib uit Adam werd het vrouwelijke component uit hem genomen en bleef het mannelijke component achter, dus daar was Eva.

Dat Eva als hulp wordt aangegeven zie ik niet als vanuit een ongelijkwaardige positie of dat zij in die zin de of een volgzame zou zijn of moeten zijn.

Het hele Lilith verhaal lijkt mij niet van voor eten van de boom van kennis van goed en kwaad te zijn maar eerder van daarna. Wat seks ermee te maken heeft is mij een volstrekt raadsel, want dat kwam volgens mij pas aan de orde nadat Adam en Eva uit het paradijs geflikkerd werden.

Maar goed dat ben ik.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 02:35   #78
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard off-topic berichten.

De rest van de quotes die hierna volgen tot bericht # 69 is enkel maar een bende niet terzake doende en off topic getheeleuter van de diverse personen.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 02:41   #79
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Lilith is geschapen (volgens de Joodse mythe) uit hetzelfde stof als Adam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith_..._joodse_mythen
Tja politiek dus vanuit kleinmenselijk denken, waarbij de diepgaandere symboliek mbt het ontstaan cq de geboorte van dualiteit totaal wordt onder gesneeuwd zoals ik al dacht.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 02:53   #80
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard @ Pionne

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ah zo, duidelijk.

Even een vraagje...waar komt toch dat idee vandaan dat weten gelijk staat aan schaamte/schuld.

Is, in het verlengde daarvan, schaamte en schuld hier niet de boosdoener, ipv het weten, mbt de zondeval?

En wat is het dan wat Adam en Eva tot schaamte bracht mbt hun naaktheid na het eten van de boom van kennis van goed en kwaad?
Pionne zijn bovenstaande vragen niet de moeite waard om aandacht aan te besteden?

Ze zijn te vinden in bericht #50
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.