Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 February 2021, 10:36   #71
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Ook aan corona zien we hoe zelven in psychische nood komen. Angst voor de toekomst welke wordend is. Smachtend naar een toestand welke niet-actueel is. Niet in staat om te 'zijn'.

Hier zien we ook hoe "oorzaak en gevolg" werkt. Zelven hebben zich-zelf geschapen en zijn geheel en al aan zich-zelf oorzakelijk. Het zelf-zijn straft zich-zelf af. In de werkelijke Werkelijkheid is feitelijk alleen een leven mogelijk vanuit niet-zelf. Ondanks dat de zelven een grote meerderheid zijn op planeet Aarde is het niet-zelf zijn de norm.

Het is niet zo dat het goede tegenover het kwade staat. Het goede staat gewoon op zichzelf en beloont noch straft. Het is het zelf wat zelf in een verdeelde wereld wenst te leven en zodoende beloont/gestraft wordt door zichzelf.
Bassie is offline  
Oud 13 February 2021, 10:39   #72
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Neem nu eens zo'n uitspraak. Het is toch treurniswekkend als iemand na een jarenlang verblijf op dit forum zoiets durft te schrijven? Deze user omschrijft juist het 'zelf'.

Deze user valt in dezelfde categorie als Marie die het zijnde en het wordende verwisselt. Deze users kunnen elkaar dan weer versterken op een forum en zo blijven snurken in het land der overtuigingen.
Ik vraag me wel eens af of dit forum wel dienstig is aan waarvoor het is opgericht.
 
Oud 13 February 2021, 10:48   #73
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Verwerp je dan ook de verheerlijking van het eigen zelf? Of is dat iets dat buiten het onderzoek valt, buiten het zichtveld, binnen de blinde vlek?
Verheerlijking van het eigen zelf verwerp ik uiteraard ook. Ik ben tweemaal tot Waarheid gekomen (dat heb ik al eerder geschreven). Het is mij dus gebleken dat het zelf zich-zelf graag wederom in leven roept.

Het tot Waarheid komen is moeilijk omdat het zelf snel ergens belang bij heeft.
Tot niet-zelf komen kan ook een belang zijn en zodoende komt men juist niet tot niet-zelf.

Omdat mij dit is overkomen en ik bekend ben met het zelfscheppend principe van het zelf kijk ik wel mooi uit om het zelf op de troon te zetten. De geest heeft een waarnemend en een scheppend/vormend gedeelte. met beiden ben ik bekend.

Ook na het komen tot Waarheid zijn er valkuilen, vandaar dat ik het "komen tot Waarheid" een wende noem. Leven met niet-zelf brengt ook een nieuwe werkelijkheid met zich mee in de verstandhouding van het leven.
Bassie is offline  
Oud 13 February 2021, 12:56   #74
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens

Ik vraag me wel eens af of dit forum wel dienstig is aan waarvoor het is opgericht.
Het geeft de users een kans om tot Waarheid te komen.
Dat zelven die kans niet grijpen is evident. Ze komen hier om het zelf in stand te houden met allerlei (lucht)spiegelingen.

Dit gezegd hebbende kun je als niet-zelf geen toekomstverwachting hebben, dan zou je geen niet-zelf zijn maar een zelf zijn. Toekomstverwachtingen betreffende dit forum kunnen dus niet aan de orde zijn. De forumbaas trekt er maar een keer de stekker uit als hij klaar is met het vele gekwebbel over niet-forum gerelateerde zaken. Meer is er niet denk ik.
Bassie is offline  
Oud 13 February 2021, 20:02   #75
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Ik luister...
Onderzoeken is geen luisteren. Onderzoeken is het zelf (de persoon) die je zelf bent onderzoeken door haar op onwaarheid te betrappen. Als ik jouw overtuigingen ga tegenspreken dan kom je in de "ik en jij" modus.

Zet de persoon die Marie heet op afstand met al haar hebbelijkheden, onhebbelijkheden en alles wat er bij hoort. Ze mag haar overtuigingen hebben, laat haar maar kletsen. Jij bent die 'zelf' niet. Je aanschouwt haar.
Bassie is offline  
Oud 14 February 2021, 20:26   #76
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Mijzelf aanschouwen is mij aangeboren Bassie...
Dus al dat gezaag over begin aan waarheidsvinding of waarheidszoeken, terwijl heel mijn leven ik niets anders gedaan heb; kan ik op den duur meestal nog enkel zien als mooipraterij van omhoog gevallen individuen die denken op die manier hun eigen onkunde te kunnen verbergen...
Dan is Waarheidsvinding niet aan je besteedt. En dat vind ik geen enkel probleem.

Het enige resultaat wat het aanschouwen van je 'zelf' namelijk kan opleveren is dat het 'zelf' begrepen wordt als een verschijnsel. Het plaatst jezelf buiten het centrum-zelf en doet jou de verschijning Marie waarnemen.

Binnen de geest kan de geest namelijk alle verschijnselen begrijpen en er over spreken behalve het 'zelf' als een centrum van activiteit. Het zelf-als-een-centrum zal onvermijdelijk instorten als men zichzelf (op afstand) als een verschijnsel waar neemt.

Uiteraard dient dat wel 24/7 consequent te worden gedaan. Men kan niet zo af en toe een uurtje in het centrum-zelf gaan bivakkeren als het leven spannend wordt.

Wie bovenstaande consequent jaar in-jaar uit handhaaft gaat zichzelf als een verschijnsel zien met al zijn strapatsen. Het dwingt het centrum-zelf tot een collaps. Geduld dient men wel te hebben. Zelfkennis op bestelling bestaat niet.
Bassie is offline  
Oud 15 February 2021, 16:25   #77
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
In het deugdelijk onderzoek onderzoeken we vooral het 'zelf'. '.
Wat is volgens jou de overeenkomst, verschil, raakvlaakte van deugdelijk zelfonderzoek met het gedegen zelfonderzoek?
Mihaela is offline  
Oud 15 February 2021, 20:06   #78
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Wat is volgens jou de overeenkomst, verschil, raakvlaakte van deugdelijk zelfonderzoek met het gedegen zelfonderzoek?
Naamgeving. Dus geen geschil of verschil met degenen die reppen over gedegen onderzoek.

En dat is gelegen in het feit dat een bewustzijn wat leeft in de illusie van de vormen niet deugt. Alleen vormen kunnen elkaar vermoorden, discrimineren, verkrachten, bestelen enz.

De niet-deugd ligt besloten in het zijn van een vorm. Naarmate we hechten aan de vorm raken we meer thuis in de wereld van de vormen en willen we hebben. (Geld, goed, vrouwen, mannen, seks, bedenk het maar.)

Bewustzijn is vormloos en deugt omdat zij niet in staat is tot niet-deugd.
Er gaat van weten 'wat' je bent een zachte kracht uit welke men meeneemt in het dagelijks leven. Men deugt dan zonder te willen deugen.
Bassie is offline  
Oud 16 February 2021, 19:48   #79
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Het zijn zaken welke jij bij benadering nog niet onderzocht hebt, Nowee.
Laat staan, Marie. Jullie kletsen veel, maar onderzoeken niks. Zolang je middels je gedachten, overtuigingen en meningen ergens denkt te komen moet ik je teleurstellen.

Les 1 van zelfkennis: onderzoek je gedachten en verlaat de meningen.
Zolang je les 1 niet afrond kunnen wij niet samen spreken over zelfkennis.
Jouw mening interesseert mij namelijk niet, net zo min als de mening van Marie.
Ik ben geen lid geworden van dit forum om te hakketakken over meningen van mensen die weigeren om hun eigen gedachten te onderzoeken.
Bassie is offline  
Oud 23 February 2021, 09:01   #80
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Hoe is het leven begonnen op aarde? Hoe zijn de juiste ingrediënten tot stand gekomen? Welke zijn deze ingrediënten die een nieuw licht kunnen werpen op dit grootste mysterie? Ook voor het gedegen zelfonderzoek zijn de verklaringen die aan dit mysterie gewijd worden van groot belang. Wanneer geen rekening gehouden wordt met wat men weet van wat leven is, neemt de onderzoeker zijn toevlucht tot speculaties. Het onderzoek van eigen gedachten naar waarheid is dan speculatief de eigen ikverheerlijking. Het gedegen zelfonderzoek is zoals ik begrijp een onderzoek naar de essentie van leven aangezien leven de essentie is van wat ik ben.

Een eerste vaststelling en zekerheid is dat het leven concreet is. Ik neem aan het leven deel met ontelbaar anderen als uitdrukking van leven. Hoe is dat leven er gekomen? Is er een eerste oorzaak?
De waargenomen wereld roept al deze vragen op en zoekt het feitelijke bewijs van de verklaringen die gegeven worden. Elke verklaring is totnogtoe een theorie over het begin van leven. Tot voor kort waren deze theorieën meer speculaties dan bewijsvoering maar sedert de jaren negentig van vorige eeuw zijn de wetenschappen in een stroomversnelling gekomen. De laatste ontwikkelingen wijzen sterk in de richting van een eenheid van de materie eerder dan er sprake kan zijn van een biogenese naast de materie. Met andere woorden alles wijst er op dat de materie zelf het leven is.
Wetenschappers slagen er in een primitief DNA-bindend eiwit te reconstrueren dat uitsluitend is gemaakt van aminozuren. Dat zou kunnen betekenen dat er geen biologische oorsprong is. Het is geen bewijs maar het experiment reikt een cruciaal element aan in het ontstaan van leven.

De eenheid van materie wijst niet op een eerste oorzaak, op een eerste begin maar laat zien dat de materie er is als alles.
Nowee is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.