Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 November 2014, 22:59   #71
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
4. Die uitweg is het Edele Achtvoudige Pad.
Ok?, en waar komt dat pad op uit?
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2014, 23:06   #72
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ok?, en waar komt dat pad op uit?
Nergens.
Lievelingsboekje van mij:LICHTPUNTEN, op weg naar Nergens / P. Ferrini..
Samenvatting geciteerd:

"Nergens is geen slechte plek! Je komt er terecht als je niet langer het Nu uit de weg blijft gaan. Je komt er terecht als je beseft dat jij de enige bent die jouw reis maakt. J?j bent het onderwerp. Nee, niet iets wat buiten jezelf ligt. J?j bent het onderwerp: j?uw gedachten, j?uw gevoelens, j?uw woorden en j?uw daden. Als je bereid bent ze onder ogen te, zien, dan zul je de weg naar vrede gaan. De weg naar Nergens is de weg naar je eigen hart. Hij leidt je door al je angsten, door alles waarmee je jezelf voor de gek houdt. Het is geen ontsnappingstocht, maar een reis door je pijn heen om een einde te maken aan de pijn van afgescheidenheid."
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 06:34   #73
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Nergens.
Lievelingsboekje van mij:LICHTPUNTEN, op weg naar Nergens / P. Ferrini..
Samenvatting geciteerd:

"Nergens is geen slechte plek! Je komt er terecht als je niet langer het Nu uit de weg blijft gaan. Je komt er terecht als je beseft dat jij de enige bent die jouw reis maakt. J?j bent het onderwerp. Nee, niet iets wat buiten jezelf ligt. J?j bent het onderwerp: j?uw gedachten, j?uw gevoelens, j?uw woorden en j?uw daden. Als je bereid bent ze onder ogen te, zien, dan zul je de weg naar vrede gaan. De weg naar Nergens is de weg naar je eigen hart. Hij leidt je door al je angsten, door alles waarmee je jezelf voor de gek houdt. Het is geen ontsnappingstocht, maar een reis door je pijn heen om een einde te maken aan de pijn van afgescheidenheid."
Fijn.
Dan heeft de duiding intentie van dit forum aardig veel weg van dat pad!
:)

Overal is nergens en nergens is overal.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 11:20   #74
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat moet aanvankelijk 'ik' of 'ego' doen en wel omdat je geloof daarin je realiteit is. Echter begin je aan gedegen zelfonderzoek c.q. waarheidvinding dan wordt langzaamaan Waarheid je nieuwe uitgangspunt en daardoor neemt de invloed van 'ik' af. Daarom ook is het zo irritant dat er niet met waarheidvinding begonnen wordt want nu blijft 'ik' toonaangevend en moet er aan allerhande voorwaarden en plichtplegingen worden voldaan, zoals of je wel te vertrouwen bent en dergelijken, alvorens dat wat je kan helpen kan toetreden.
Ik weet dat ik door ego gedomineerd wordt. Ik weet tevens dat er een punt in het hart is dat vrij is van egoïstisch invloeden want in dat punt raakt het absolute de schepping en is er verbinding. Door mij te oefenen in gebed, mij voor te bereiden om gehecht te zijn aan dat punt van verbinding, ontvang ik de kracht om uit de invloed van het ik los te komen. Later in gedegen zelfonderzoek is deze kracht (Waarheid noem jij dat?) er om het ego te corrigeren van dominant egoïstisch naar altruïstisch. Het ego wekt de behoefte aan de Waarheid en laat zich ondanks vooruitgang steeds weer zien. In die zin heeft ego een positieve functie als tegen-hulp. Door ego blijf ik mij bewust dat ik de verbinding met de Waarheid geheel nodig heb.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 12:56   #75
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ik weet dat ik door ego gedomineerd wordt. Ik weet tevens dat er een punt in het hart is dat vrij is van egoïstisch invloeden want in dat punt raakt het absolute de schepping en is er verbinding. Door mij te oefenen in gebed, mij voor te bereiden om gehecht te zijn aan dat punt van verbinding, ontvang ik de kracht om uit de invloed van het ik los te komen. Later in gedegen zelfonderzoek is deze kracht (Waarheid noem jij dat?) er om het ego te corrigeren van dominant egoïstisch naar altruïstisch. Het ego wekt de behoefte aan de Waarheid en laat zich ondanks vooruitgang steeds weer zien. In die zin heeft ego een positieve functie als tegen-hulp. Door ego blijf ik mij bewust dat ik de verbinding met de Waarheid geheel nodig heb.
Ik redeneer maar wat Looro ik ervaar geen ego, het bestaan van Ego maakt, zijnde Bewustzijn, niets uit. Helder ziende door die afwezigheid zie ik wel wat het aanricht in de wereld en is er de noodzaak daar op te wijzen.
In de natuur zie je dat wat er niet langer meer gebruikt wordt overbodig wordt en verdwijnt. Rudimentair schijnen wij bijvoorbeeld nog de aanleg van een staart te hebben. Waarom zou dat met het ego anders zijn. Wat niet gebruikt wordt is overbodig en sterft af.

Het ego is niet uit op Waarheid want ego zelf is een leugen en kan in het licht van de Waarheid niet langer meer bestaan. Verzet zich tegen het licht dat haar kan onthullen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 13:11   #76
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Fijn.
Dan heeft de duiding intentie van dit forum aardig veel weg van dat pad!
:)

Overal is nergens en nergens is overal.
Op dit forum wordt aardig wat af geredeneerd. Niks mis mee natuurlijk, daar zijn fora o.a. voor.
We hebben nu éénmaal allemaal in de appel gebeten. Ook dat is niet verkeerd.
We moesten de appel eten om de pijn te leren kennen.
Dat wil niet zeggen dat de apple verkeerd is. Het betekend zelfs niet dat ellende verkeerd is. In zekere zin zijn ze allebei noodzakelijk om iets te kunnen beseffen. En elk besef, elk werkelijk weten, is een vorm van zijn.

Veel mensen zoeken hun spiritualiteit via de 'denkende geest', maar dat lukt nooit. Redeneren kan je tot aan de drempel brengen, maar niet door de deur heen. Wanneer je het heiligdom wilt betreden, moet je je ideeën achterlaten.

Naarmate de stilte van het hart dieper en dieper wordt, vallen de intellectuele vragen gewoon weg. Het maakt niet meer uit dat je de antwoorden niet gevonden hebt. De antwoorden worden irrelevant zodra je de vragen hebt laten vallen.

Zodra je de eerste hap van de appel genomen hebt, kun je hem niet meer teruggeven. Je kunt hem net zo goed opeten. Op die manier maak je de les af en leer je wat je hier kwam leren.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 16:20   #77
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Veel mensen zoeken hun spiritualiteit via de 'denkende geest', maar dat lukt nooit. Redeneren kan je tot aan de drempel brengen, maar niet door de deur heen. Wanneer je het heiligdom wilt betreden, moet je je ideeën achterlaten.
Tot aan de deur kan ik' komen, tot aan de deur kan ik' duiden.
Maar als ik' kan ik' onmogelijk door de deur.
Ik' kan mij vergapen aan wat ik' meen te zien achter de deur, maar niets van mijn verklaringen volstaat dat weer te geven.
Met mijn verklaringen die niet volstaan tracht ik' de ont-dekking te duiden tot aan de deur.
Een ding is zeer ,klaar' voor mij en dat is dat de deur niet naar een binnen leid maar naar een buiten.
Het buiten is van niemand alleen het binnen is ogenschijnlijk van iemand.
Het buiten van niemand klopt op de deur van iemand.
Hoe, waarom, waneer de deur open gaat is voor ieder mens volstrekt uniek.
Eenmaal buiten is er geen binnen meer noch buiten.
Tot aan de deur, tot aan de deur.

(Sorry voor het cryptische gehalte, het zij zo )


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Naarmate de stilte van het hart dieper en dieper wordt, vallen de intellectuele vragen gewoon weg. Het maakt niet meer uit dat je de antwoorden niet gevonden hebt. De antwoorden worden irrelevant zodra je de vragen hebt laten vallen.
Een twijfelloze onmiddelijkheid die geen enkele invulling behoeft, noch van vraag noch van antwoord!
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 16:27   #78
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

@Ben: mijn wijze meester (één van) Ramesh heeft ooit is een beknopte definitie van verlichting gegeven.

"Verlichting betekent het einde van ideeënvorming - het zien van het fenomenale universum zonder oordeel - zijn wat je was voor je geboren was."

ps: dat van u had wel een cryptisch gehalte ja. 'k hoop dat bovenstaande dat niet heeft.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 16:36   #79
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Een twijfelloze onmiddelijkheid die geen enkele invulling behoeft, noch van vraag noch van antwoord!
Noem het 'Weten'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 16:37   #80
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@Ben: mijn wijze meester (één van) Ramesh heeft ooit is een beknopte definitie van verlichting gegeven.

"Verlichting betekent het einde van ideeënvorming - het zien van het fenomenale universum zonder oordeel - zijn wat je was voor je geboren was."

ps: dat van u had wel een cryptisch gehalte ja. 'k hoop dat bovenstaande dat niet heeft.
Haha tegenover het onovertroffen 'Weten' (verwoord door Ben) de kennis van een Ramesh plaatsen is werkelijk hilarisch Puppetji. Dat is de leerling voor de meester verslijten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.