Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 October 2011, 11:58   #71
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is zo.
Bewustwording is per definitie lijden omdat het leed voorkomt uit onbewustheid.
Weet er alles van..
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 11:58   #72
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Ik zou niet weten hoe je niet kunt laten gebeuren wat zich voordoet.
Ik snap nooit hoe zoiets zich bij je kan vertegenwoordigen, het is zo makkelijk te zien dat je een gevoel onderdrukt. Rob liet het in het andere draadje net nog zien en is nu opgelucht dat het daarmee gedaan is.

Laat je niet terughouden zodat de emotie ontstaat dan is het net zoals bij dat kind waar zich nergens iets vasthecht en dat dus niet op zoek moet naar datgene wat er de oorzaak van was dat het werd vastgehouden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:16   #73
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Beste Diane,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Is er een wezenlijk verschil tussen non dualisme (alles is EEN), waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op het niet-bestaande persoonlijke zelf, wat m.i. niet synoniem is met het begrip menselijke natuur ( ? Looro voegt toe:? en gnostiek)?
In deze vraag raak je aan het kernprobleem dat de christelijke kerken (Roomse en Oosterse) vanaf de derde tot laat in de zevende eeuw hebben verdeeld en gescheiden en later zelf van elkaar hebben verwijderd.
Het probleem gaat om de tweenaturenleer ingang te doen vinden. De dyofysieten zeggen dat Jezus Christus twee naturen heeft; een volledig menselijke natuur en een volledig goddelijke natuur. Deze leer wordt als de ware leer verkondigt tegen de opvatting van de monofysieten (in Christus is er één natuur: de goddelijke natuur waarin de menselijke natuur volledig is opgelost als een druppel honing in een oceaan).
Aan de basis van vele moeilijkheden (ketterijen) lag en ligt vaak een taalkundige interpretatie van de griekse en latijnse termen (fysis en persona). Het griekse fysis kan begrepen worden als het latijnse persona. De ene keer gaat het dan over persoon en de andere keer over natuur.
In het eerste deel van je vraag duikt dit probleem naar de betekenis van de menselijke natuur ook op in het verschil dat je vaststelt tussen de persoon, het persoonlijke bestaan en de menselijke natuur van dat bestaan. Als je verder zegt dat het nondualisme ?alles is EEN? betekent, vat je dat dan ook op als ?er is maar één natuur??
Hoe zie jij dit probleem?

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:21   #74
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Wanneer alles werkelijk doorleefd is (emoties) wordt er niets verboden maar doet 't zich weinig meer voor omdat het doorleefd en doorzien is.
Verbieden is onderdrukken.
Wel zou 't kunnen dat ik/jij iemand die daar is (aangekomen) zich zo uit in die dingen en ik/jij meent dat 't DUS zo moet.

Het is enkel een kwestie van het doorzien van de mind.
Emoties immers komen uit de mind.

-> en de mind is mad <-

Het Denken dus...

Maar door alles te laten zijn zoals 't is stopt 't vechten, komt er rust en kan gekeken/gevoeld worden wat er scheelt.
Zit ik net ergens te jammeren dat er zo weinig geschreven wordt en voil? het universum voorziet al in m'n "behoefte"..
Ik herken wat je zegt Blikje. Emoties kunnen zich wel voordoen maar het blijft niet meer hangen. Het verhaal is uit.
Het is iets anders als de onnozele leerling de indruk krijgt dat dit "juiste" methode is om zich te realiseren.
En niet alleen een indruk, maar er vanuit een soort superioriteit enigszins laatdunkend en vermanend wordt toegesproken.
Dus ik DACHT niet alleen dat het zo "hoorde", het werd me ook zo voorgeschoteld.
Idd komen emoties uit de mind, althans meestal.
Er kunnen zich dingen voordoen waarbij het brein ogenblikkelijk reageert met emotie.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:25   #75
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Adyashanti wordt b.v. door Tony Parsons 'n dualistisch leraar genoemd en dat zie ik ook.
Ik kan het dualistische duidelijk zien in Adyashanti en toch zie ik in Adyashanti Tony's boodschap terug. (en b.v. ook nog Steven Norquist)

Ra, ra hoe kan dat?

note: alle verlichten verklaren elkaar als fake.
Dat is me ook al eens opgevallen toen ik bij jan en alleman (allemaal verlicht natuurlijk!) de waarheid zocht.
Ik heb geen idee hoe dit kan hoor.
Maar het is wel verwarrend.
Intussen ga ik meer en meer op "de innerlijke leraar", een subtiel gevoel van AHA af.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:31   #76
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Er is m.i niets mis met het denken, we doen immers niets anders?
Maar me bewust zijn van dat denken en wat dat denken doet, daar gaat het volgens mij om.
Ik snap wel wat je bedoelt Lyme. Er is een verschil tussen een gevoel wat opkomt als gevolg van een gebeurtenis, direkt en ogenblikkelijk. Ofwel het eindeloos blijven hangen in het verhaal en met de daarmee gepaard emoties.
Ik heb ook niets tegen denken hoor. Zonder denken zat ik nu wsl. in een akelige instelling. Anderzijds wéét ik dat dan niet...
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:34   #77
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik snap nooit hoe zoiets zich bij je kan vertegenwoordigen, het is zo makkelijk te zien dat je een gevoel onderdrukt. Rob liet het in het andere draadje net nog zien en is nu opgelucht dat het daarmee gedaan is.
Bij een ander is altijd alles makkelijk(er) te zien. Het gaat erom of degene in kwestie eraan toe is en bereid is e.e.a. toe te laten.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:35   #78
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Ja precies.
Ik vind dat ik ook idd moet oppassen met de interpretatie van bep. dingen. Ook met die van Byron K.
Het is idd zo als het is, dit inzicht maakt in feite een eind aan het lijden. Het doet het ego terugtreden. Hierdoor is er ook ruimte om het hart te laten spreken.
Byron K. laat ook zien dat dat inzicht niet betekent dat je dan niets meer hoeft te doen.
Als vanzelf treed dan die barmhartigheid op, misschien omdat er geen eigenbelang is en geen angst om dat te doen wat je hart ingeeft?

Ik typte net " BRAMHARTIGHEID"
grappig..WiNk
Ja. Al blijft het oppassen naar mijn ervaring om mensen die zich hier helemaal niet mee bezighouden mijn wijsheden door de strot te duwen. Vooral als ze verdriet en/of pijn hebben. Dan houd ik liever m'n mond en ben gewoon aanwezig.

Heet je man toevallig Bram?
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:38   #79
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ah, heel herkenbaar Diane. Het plotselinge inzicht dat ik mijn wijsheid/weten had opgehangen aan de goedkeuring van iemand anders, en de daarop volgende boosheid over inderdaad al die jaren van worsteling. Maar daarna.... het gevoel van vrijheid, dat er een last van mijn schouders was gevallen. Ben benieuwd of je dat ook herkent, of gaat tegenkomen.
Het geeft absoluut een gevoel van vrijheid, niet meer willen voldoen aan verwachtingen om als "geslaagd" gezien te worden.
Ik hoef verdomme (ben nog een béétje pissig..) voor niets en niemand te slagen...
Maar echt, het is een opluchting.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 12:40   #80
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ja. Al blijft het oppassen naar mijn ervaring om mensen die zich hier helemaal niet mee bezighouden mijn wijsheden door de strot te duwen. Vooral als ze verdriet en/of pijn hebben. Dan houd ik liever m'n mond en ben gewoon aanwezig.

Heet je man toevallig Bram?
Ja, die mensen kunnen dan zelfs héél boos worden...doe ik ook niet meer of ik 'test' het heel subtiel.

Nee, geen Bram in de family
Ik heb het ook heel vaak als ik 'relatie' typ, dan typ ik 'realitie'.
Wat zou dat zeggen?
Lyme is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.