Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 May 2013, 23:44   #71
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik haat niets of niemand, dus wil ik er wel wat meer van weten hoe men hier denkt dat het werkt. Maar mogelijk zijn hier uitsluitend niet-hatende mensen, dan kom ik er niet achter.
Je leeft toch in de zelfde wereld als ik? Ook al heb je geen haat in je, je zult het vast tegen komen. Wat voor mij de grootste gemene deler is dat ik mensen tegen kom die in meer of mindere mate beschadigd zijn. Dat is de oorsprong van veel boosheid, angst en verdriet. En ik kom er nogal wat tegen. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt ...

Ik ga zo plat. Goede nacht, vrienden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 23:45   #72
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik zie dat "dus" niet? Waarom zou je er meer van willen weten?

Ik wil weten hoe mensen tot haat komen. Dat komt voort uit het willen begrijpen van de wereld om mij heen. Ik heb daar uiteraard wel ideeen over, maar het zou fijn zijn als een ervaringsdeskundige zich meldt.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 23:46   #73
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je leeft toch in de zelfde wereld als ik? Ook al heb je geen haat in je, je zult het vast tegen komen. Wat voor mij de grootste gemene deler is dat ik mensen tegen kom die in meer of mindere mate beschadigd zijn. Dat is de oorsprong van veel boosheid, angst en verdriet. En ik kom er nogal wat tegen. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt ...

Ik ga zo plat. Goede nacht, vrienden.
Ik hou het wel als hobby?.

Slaap lekker, Rob.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 23:58   #74
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nope. Het analyserend vermogen komt uit de ratio voort. Het "directe, spontane" komt uit het intuitieve en emotionele deel van onszelf voort. Dat zijn geheel verschillende niveau's.

Een deel van de mensen is bang voor het onbekende, een deel is nieuwsgierig naar het onbekende. Dus je kan je eigen ervaring niet 1 op 1 gebruiken.

Als je het goed wilt doen in deze materie, dan laat je emotie, ratio en intuitie samenwerken. Je hebt die hersens toch, dus als je ze even niet ergens anders voor nodig hebt kan je ze net zo goed aan het werk zetten.
Ik heb niets tegen analyse. Maar we kunnen onderzoeken wat ons er toe brengt te willen analyseren. Je zegt dat je niemand haat. En je wilt wel graag weten hoe haat werkt bij mensen in het algemeen. Wat is je drijfveer om dat te willen weten? Het is mijn ervaring dat analyse kan worden ingezet om de eigen angst te proberen uit te drijven. Als jij een andere drijfveer hebt, dan hoor ik het graag. En of nieuwsgierigheid de lading dekt, dat weet ik niet ... Mijn analyse heb ik je gegeven. Wat ik opmerk bij mensen die veel haat in zich meedragen, maar ook bij groot verdriet wat maar niet wil oplossen of bij aanhoudende angst, is dat mensen behoorlijk beschadigd zijn geraakt, ergens in hun levensloop. Verder is er in zijn algemeenheid m.i. niet zo veel over te zeggen. De beschadigingen zijn legio en de mensen die er op een goede manier mee om kunnen gaan, als ze het tegen komen, zijn moeilijk te vinden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2013, 00:09   #75
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Wat ik opmerk bij mensen die veel haat in zich meedragen, maar ook bij groot verdriet wat maar niet wil oplossen of bij aanhoudende angst, is dat mensen behoorlijk beschadigd zijn geraakt, ergens in hun levensloop.
Dat is mijn opinie ook. Daarom ben ik voorstander van analyseren. Als je beschadigd raakt, moet je de gereedschappen hebben om er weer uit te komen.
Analyse is een van die gereedschappen.

Aan mij krijg je geen klant:)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2013, 00:27   #76
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik wil weten hoe mensen tot haat komen. Dat komt voort uit het willen begrijpen van de wereld om mij heen. Ik heb daar uiteraard wel ideeen over, maar het zou fijn zijn als een ervaringsdeskundige zich meldt.
Vraag me af of dat ooit gaat lukken zolang als je dat als "de wereld om mij heen" ziet. Niemand kan je de smaak van een appel uitleggen zonder dat jij ?m ooit zelf hebt geproeft.
Heb je echt nooit momenten van haatgevoel gekend? Al was het maar nog zo kort?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2013, 06:54   #77
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat is mijn opinie ook. Daarom ben ik voorstander van analyseren. Als je beschadigd raakt, moet je de gereedschappen hebben om er weer uit te komen.
Analyse is een van die gereedschappen.

Aan mij krijg je geen klant:)
Je lijkt me een verstandig mens. Daar kun je ver mee komen. Maar je kunt niet alles voor zijn. Wat ik nu zie is dat veel mensen in de problemen komen ten gevolge van de economische crisis. Dat betekent het moeten aanpassen van het leefpatroon dat men gewend is. En soms is dat nog veel drastischer: in de schulden raken, er niet meer op eigen kracht uit kunnen komen, verlies van bezit en zelfs zonder onderdak komen te zitten. De groei van mensen met financi?le problemen, schulden, is gigantisch. En het zijn niet allemaal mensen die niet verstandig genoeg zijn geweest. Het valt niet mee om in korte tijd een enorme teruggang in welvaart te moeten hanteren. En ja, daar komt veel verdriet bij kijken, teleurstelling, boosheid. Dat wordt dan veelal op een buitenwereld geprojecteerd. En dan hebben we het alleen nog maar over mensen die weten wat welvaart is, die het ooit goed hebben gehad. Wat te denken van mensen die, ook in Nederland, opgroeien in een omgeving die in veel opzichten kansarm is. Dan is het makkelijk om te radicaliseren. Een vijand is makkelijk gevonden. Zo komen mensen er toe om zichzelf (en/of anderen) op te blazen ten behoeve van een ideaal of een groter goed. En zo komen mensen er toe om op een partij voor de vrijheid te gaan stemmen.

Er is niks mis met je verstand gebruiken, analyseren. Maar het frappante is dat we dat vaak gaan doen als we een situatie willen gaan oplossen. Maar verstand deed ook mee in het ontstaan van het probleem. En dus willen we vaak het zelfde gereedschap gaan gebruiken om een probleem op te lossen, wat ook door het zelfde gereedschap is aangericht. Dat geldt overigens in gelijk mate voor intuïtie en welk ander gereedschap we ook maar denken in ons gereedschapskist te hebben. We herhalen onszelf bij voortduring, we lopen in rondjes. Totdat iemand op het punt komt om (zichzelf) wezenlijker vragen te gaan stellen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2013, 08:29   #78
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik wil weten hoe mensen tot haat komen. Dat komt voort uit het willen begrijpen van de wereld om mij heen. Ik heb daar uiteraard wel ideeen over, maar het zou fijn zijn als een ervaringsdeskundige zich meldt.
Ik sluit me bij Maria aan. Begrijp je zelf en je begrijpt de wereld.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2013, 08:41   #79
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat is mijn opinie ook. Daarom ben ik voorstander van analyseren. Als je beschadigd raakt, moet je de gereedschappen hebben om er weer uit te komen.
Analyse is een van die gereedschappen.

Aan mij krijg je geen klant:)
Hier sluit ik me bij Rob aan. Analyse zal niet helpen om haat op te lossen. Analyse is mooi om een probleem in kaart te brengen maar kan nooit bijdragen aan een wezenlijke oplossing van dat probleem. En sowieso zal wat beschadigd is, nooit meer heel worden. Als ik al mensen met ernstige beschadigingen iets van gereedschap zou willen aanreiken, dan zou het mindfulness zijn. Een aandachtgerichte, cognitieve therapievorm.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2013, 09:42   #80
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Vraag me af of dat ooit gaat lukken zolang als je dat als "de wereld om mij heen" ziet. Niemand kan je de smaak van een appel uitleggen zonder dat jij ?m ooit zelf hebt geproeft.
Heb je echt nooit momenten van haatgevoel gekend? Al was het maar nog zo kort?
Misschien wel, ik weet dat niet zeker. Als het zo is, dan is het lang terug. Ik ben van jongs af aan pacifist en daar past haat niet in.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.