Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 February 2013, 09:20   #71
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Ja, helemaal fout natuurlijk.
Volgens mij heeft dat alles te maken met 'n gevoel van veiligheid.
Een gevoel (van veiligheid) is iets van het lichaam en het lichaam reageert niet hoe de mind dat wil.
Het reageert vanzelf.
Of de mind dat nou wil of niet.

Ja, er is nl. euh...
Een gevoel van veiligheid is niet alleen iets van het lichaam.
Het lijf reageert namelijk ook op basis van overtuigingen.
En hoe we aan onze overtuigingen komen, dat is te onderzoeken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:30   #72
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Aad propageert onthechting want daarmee ervaart hij minder last, BB zegt geen last te ondervinden, thats it.

Voor mij hoeft het twee meningen aan elkaar afmeten evenmin, het gaat me er dan ook om je (iedereen) behulpzaam te zijn bij het bevorderen van jouw (ieders) eigen inzicht door je vanuit een ander perspectief en wel het mijne, in dit geval, mee te laten kijken. Ik wil me helemaal niet bezig houden met het breed uitmeten van allerhande meningen, mijn inbreng is je op het pad houden en niet toe te staan een dwaalweg te bewandelen. Althans dat zou het moeten zijn maar we zijn, door mijn onbeholpen aanpak, inmiddels al in discussie ergens over.

Mijn inmenging is ingegeven door de bewandelde dwaalweg, de gretige zoektocht naar verschijnselen. Je hebt het dan wel over elimineren maar je filosofeert er, overigens net als Aad, lustig op los hoe het zou moeten zijn (of liever gezegd niet zou moeten zijn) en elimineert ondertussen helemaal niks.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:42   #73
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een gevoel van veiligheid is niet alleen iets van het lichaam.
Het lijf reageert namelijk ook op basis van overtuigingen.
En hoe we aan onze overtuigingen komen, dat is te onderzoeken.
De wereld/dualiteit bestaat uit en dankzij tegengestelden die spontaan ontstaan-elkaar oproepen.
Daar kan niets en niemand omheen.

Erom heen proberen te komen is 'n valkuil.

Vrijheid is niet (meer) proberen erom heen te komen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:47   #74
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Aad propageert onthechting want daarmee ervaart hij minder last, BB zegt geen last te ondervinden, thats it.

Voor mij hoeft het twee meningen aan elkaar afmeten evenmin, het gaat me er dan ook om je (iedereen) behulpzaam te zijn bij het bevorderen van jouw (ieders) eigen inzicht door je vanuit een ander perspectief en wel het mijne, in dit geval, mee te laten kijken. Ik wil me helemaal niet bezig houden met het breed uitmeten van allerhande meningen, mijn inbreng is je op het pad houden en niet toe te staan een dwaalweg te bewandelen. Althans dat zou het moeten zijn maar we zijn, door mijn onbeholpen aanpak, inmiddels al in discussie ergens over.

Mijn inmenging is ingegeven door de bewandelde dwaalweg, de gretige zoektocht naar verschijnselen. Je hebt het dan wel over elimineren maar je filosofeert er, overigens net als Aad, lustig op los hoe het zou moeten zijn (of liever gezegd niet zou moeten zijn) en elimineert ondertussen helemaal niks.
Je zegt dat je niet twee meningen aan elkaar wilt afmeten en vervolgens ga je er vrolijk mee door. Ik laat BB en Aart graag voor zichzelf spreken, ze zijn er mans genoeg voor. Misschien heb ik hen allebei wel verkeerd gelezen, kan zijn.

Het ging me om het verschil tussen gehechtheid en verbinding. Om het verschil helder te krijgen kun je dat het best benaderen door het verschil te zien tussen hebben en zijn. In gehechtheid zit het hebben (ik heb een partner, een huisdier, het is mijn vrouw, mijn hond etc.), terwijl er niets te hebben is. In verbinding is geen hebben, in verbinding kun je alleen maar zijn.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:50   #75
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
De wereld/dualiteit bestaat uit en dankzij tegengestelden die spontaan ontstaan-elkaar oproepen.
Daar kan niets en niemand omheen.

Erom heen proberen te komen is 'n valkuil.

Vrijheid is niet (meer) proberen erom heen te komen.
Klopt. Maar er omheen te komen is net zo'n valkuil als op een van beide gefixeerd te raken. In beide zit geen vrijheid.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:55   #76
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je hebt het dan wel over elimineren maar je filosofeert er, overigens net als Aad, lustig op los hoe het zou moeten zijn (of liever gezegd niet zou moeten zijn) en elimineert ondertussen helemaal niks.
Treffend gezegd Renoir, dezelfde beleving had ik ook bij, maar kon het niet in woorden gieten.
Een ieder die iets uitlegde kwam me gehecht over, aan zijn visie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:57   #77
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Klopt. Maar er omheen te komen is net zo'n valkuil als op een van beide gefixeerd te raken. In beide zit geen vrijheid.
idd. beiden = fixatie.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 09:58   #78
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je zegt dat je niet twee meningen aan elkaar wilt afmeten en vervolgens ga je er vrolijk mee door. Ik laat BB en Aart graag voor zichzelf spreken, ze zijn er mans genoeg voor. Misschien heb ik hen allebei wel verkeerd gelezen, kan zijn.

Het ging me om het verschil tussen gehechtheid en verbinding. Om het verschil helder te krijgen kun je dat het best benaderen door het verschil te zien tussen hebben en zijn. In gehechtheid zit het hebben (ik heb een partner, een huisdier, het is mijn vrouw, mijn hond etc.), terwijl er niets te hebben is. In verbinding is geen hebben, in verbinding kun je alleen maar zijn.
Nee ik probeer je te laten zien wat ik zie aan de hand van een voorbeeld van Aad en BB. Daarom heb ik het in een zin samengevat dan hoeven we het daar niet meer over te hebben. Het gaat helemaal niet over BB en Aad het gaat over je 'wat' niet je meningsvorming.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy
Guy had het bondigste antwoord 'Aad, wat heb je nou toch voor probleem met hechten? The answer to your problem is to see who has it.
Het venijn zit in de staart 'wat is het dat een probleem heeft, de 'wat' is het zoekobject niet het probleem, c.q. het hechten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:02   #79
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Treffend gezegd Renoir, dezelfde beleving had ik ook bij, maar kon het niet in woorden gieten.
Een ieder die iets uitlegde kwam me gehecht over, aan zijn visie.
Gehechtheid niet weg willen hebben is onthechting.
Anders is er sprake van gehechtheid aan onthechting.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:03   #80
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Treffend gezegd Renoir, dezelfde beleving had ik ook bij, maar kon het niet in woorden gieten.
Een ieder die iets uitlegde kwam me gehecht over, aan zijn visie.
Ook ik, lijkt het.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.