Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 September 2014, 19:33   #71
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Mars, ik wist het altijd al, jij stamt af van de wateraap!
Ik niet, ik ben een produkt van gestampte denneappels in roomsaus.
Hahaha ! Malle vent...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Je begrijpt, ik ben een beetje ballorig. Dat komt omdat mijn club dit weekend verloren heeft in Friesland van Cambuur.
Verliezen van waterapen, da's pas treurig!
Kasian... Deze oude ATB-wateraap is tevreden met zojuist 3x keer de Nok in Skoorl.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik beloof, m'n volgende bijdragen zullen constructiever zijn.
Mijn welgemeende verontschuldigingen.
We zullen t maar tolereren, acceptatie is r toch al.
Mars is offline  
Oud 2 September 2014, 20:20   #72
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Welnee!
Klinkt allemaal veel te doenerig, dicht ons teveel macht toe.
Waar is Bliksem toch die even moet roepen dat er niemand is die iets doet?!
Ach die goeie ouwe tijd.....
Goeie oude tijd en vooral het hoofd in het zand houden?

Nej nej Marie, het concept 'niemand doet iets' hanteren als waarheid betekend niet vooral het hoofd in het zand houden.
Maar da's een andere discussie > http://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?t=2250
Puppetji is offline  
Oud 2 September 2014, 20:44   #73
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Welnee!
Klinkt allemaal veel te doenerig, dicht ons teveel macht toe.
Waar is Bliksem toch die even moet roepen dat er niemand is die iets doet?!
Ach die goeie ouwe tijd.....

Hab
Ik kan uiteraard in de verste verte niet aan Blikje tippen, maar ik wil met alle liefde en plezier een keer roepen: er is NIEMAND hier die ook maar iets doet.
Nadje is offline  
Oud 2 September 2014, 23:12   #74
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok, ik ga proberen tot de kern der zaken te komen, zonder nog verder om de pot te draaien. ...
Wanneer ik deze lange uitwijding lees om een matriarchaat aan te wijzen als beginsituatie waarin de mens ontstond in de evolutie, heb ik toch enkele bedenkingen.
Het is nog altijd een mysterie voor het archeologisch onderzoek wie de aantoonbare voorouders zijn van de mens in de evolutie. Er zijn mensachtigen aan te duiden en nevensoorten, maar een voorouder in rechte lijn is er niet.
Verder kan ik mij indenken dat om als soort te overleven in de oertijd het man-zijn en het vrouw-zijn veel dichter bij elkaar moet liggen dan hier in de quote naar voor komt. De afwezigheid van de lichaamsvacht en andere typische lichaamskenmerken wijzen volgens mij terecht naar een waterkant afkomst. Maar deze afkomst zegt niets over de verhouding, de relatie tussen man en vrouw omtrent de overlevingskansen in de natuur waarin zij leefden. Men zal als een team van jagers (mannen en vrouwen samen) van jachtgebied naar jachtgebied getrokken hebben, denk ik dan.
Met de komst van de nederzettingen en het zich settelen veranderen de voedingsgewoonten en het in cultuur brengen van voedsel. De vruchtbaarheid wordt een kernbegrip in elk van de nieuwe gemeenschappen. Uit deze cultuur ontstaan de eerste sporen die wijzen naar een vruchtbaarheidscultus maar tegelijk ook naar het ontstaan van complexere samenlevingen waarin de man-vrouw relatie zich inpast en een model wordt voor het samen leven.
Looro
Looro is offline  
Oud 2 September 2014, 23:29   #75
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik kan uiteraard in de verste verte niet aan Blikje tippen, maar ik wil met alle liefde en plezier een keer roepen: er is NIEMAND hier die ook maar iets doet.

Ah Nadje, Blikje is onvervangbaar en heeft door haar afwezigheid haar statuur tot mythische vormen verheven.
OgenB. heeft zichzelf onsterfelijk gemaakt door compromisloos haar 'niemand+doet+iets' mantra te herhalen tot wij ons allen eraan hebben overgegeven.
Zij heeft aangetoond over grote leiderskwaliteiten te beschikken en wij missen haar.
Een groot zwart leeg blik liet zij achter.

...Blikje, waar ben je....?!

Hab
habbuthabnot is offline  
Oud 3 September 2014, 04:19   #76
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wanneer ik deze lange uitwijding lees om een matriarchaat aan te wijzen als beginsituatie waarin de mens ontstond in de evolutie, heb ik toch enkele bedenkingen.
Ik zou het nog iets sterker willen formuleren: het ontgaat me welke relatie dit heeft met zelfonderzoek. Soms, heel soms, komen we in een discussie in de buurt van dat wat zelfonderzoek inhoudt. Om, nadat we beleden hebben dat zelfonderzoek heel erg belangrijk is, direct weer met andere zaken bezig te gaan die er helemaal niks mee te maken hebben. Natuurlijk zijn er heel veel andere zaken heel erg interessant. Persoonlijk ben ik uitermate geïnteresseerd in de voortplanting van eencellige amoeben op de bodem van Stille Zuidzee. Ook sta ik te trappelen van ongeduld om te ontdekken hoe de transfer van doelman Vermeer van 020 naar Feyenoord gaat uitpakken voor het verloop van de stand van zaken in de Eredivisie in seizoen 2014/2015. En het meest interessant vind ik eigenlijk nog hoe de interesse voor bijzaken zich verhouden tot de interesse voor hoofdzaken, in dit geval het 'onderzoek naar dat wat ik in essentie ben' en het ontdoen van 'overtuigingen van dat wat ik meen te zijn'. In ieder geval is het m.i. zo dat wanneer er de overtuiging is 'ik ben een man' of 'ik ben een vrouw' dat het wezenlijke onderzoek nog niet begonnen is.
Rob is offline  
Oud 3 September 2014, 09:22   #77
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik zou het nog iets sterker willen formuleren: het ontgaat me welke relatie dit heeft met zelfonderzoek. Soms, heel soms, komen we in een discussie in de buurt van dat wat zelfonderzoek inhoudt. Om, nadat we beleden hebben dat zelfonderzoek heel erg belangrijk is, direct weer met andere zaken bezig te gaan die er helemaal niks mee te maken hebben. Natuurlijk zijn er heel veel andere zaken heel erg interessant. Persoonlijk ben ik uitermate geïnteresseerd in de voortplanting van eencellige amoeben op de bodem van Stille Zuidzee. Ook sta ik te trappelen van ongeduld om te ontdekken hoe de transfer van doelman Vermeer van 020 naar Feyenoord gaat uitpakken voor het verloop van de stand van zaken in de Eredivisie in seizoen 2014/2015. En het meest interessant vind ik eigenlijk nog hoe de interesse voor bijzaken zich verhouden tot de interesse voor hoofdzaken, in dit geval het 'onderzoek naar dat wat ik in essentie ben' en het ontdoen van 'overtuigingen van dat wat ik meen te zijn'. In ieder geval is het m.i. zo dat wanneer er de overtuiging is 'ik ben een man' of 'ik ben een vrouw' dat het wezenlijke onderzoek nog niet begonnen is.
Het zelfonderzoek is een onderzoek in lagen. Hoe kun je weten wat aan je hangt een voorkomen is uit jezelf, of eerder een kultuurgebonden, gewoontegebonden aangroei uit het verleden.

Ik ben deze draad opgestart door de discussie op de draad van de bijbel of het kan dat men God vereenzelvigd met het mannelijke principe. Iets wat voor mij, en men mag daar nog honderd andere teksten, direct voortkomend van God of niet bijhalen, vanuit elk elementair waarheidsbeginsel totaal fout is.

Met de doorgang door het water, verhaald door een vrouw en vanuit het gezichtspunt van onze vrouwelijke voorouders, iets wat totaal ongewoon is in onze door mannen gedirigeerde maatschappij en wat dan ook een enorm vernieuwend en ongekend beeld geeft, wil ik enkel duiden op een natuurschok die zich bij onze voorouders heeft voorgedaan en die inderdaad kan hebben geleid tot een nieuw verruimd bewustzijn bij die voorouders die later aanleiding heeft kunnen geven tot het onstaan van een mensensoort.

Wat het boek van Annine van der Meer betreft komt zij af met bewijzen, die men kan aanvaarden als bewijs of niet; maar eens dat boek gelezen kan men nog onmogelijk stellen dat we hier enkel over gissingen en verhaaltjes spreken. Meer dan waarschijnlijk ging aan heel onze Westers kultuur een bloeiend matriarchaat vooraf.

Deze uitleg om aan te tonen dat, indien men waarheidsvinding doet in de diepte, dit onderwerp niet totaal vreemd is aan dat onderzoek, zoals een match van Feienoord of Anderlecht, die op de vorming van wat ik heden ten dage ben, totaal maar dan ook totaal geen invloed hebben.

Heeft men van de andere kant heel deze uitleg nodig voor waarheidvinding? De meeste mensen zullen hun waarheid wel kunnen vinden zonder dat allemaal te moeten weten. Niets belet hen om deze draad gewoon op zij te leggen en te laten voor wat hij is. Anderen zullen hem misschien wel interessant vinden en bepaalde inzichten in hun Eigen leven erin vinden.

Van de andere kant hoor ik op deze draad zulke reacties van zogezegde waarheidsvinding adepten die mij eerder de haren ten berge doen reizen of we ons hier niet bevinden bij een kliek waarheidsvluchters of waarheidsdoders om gelukzalig als onnozele kinderen verder te kunnen leven. (ter verduidelijking, ik heb het noch over jou, noch over Looro en waarschijnlijk noch over heel wat andere mensen die zich, in hun werkelijke drang naar waarheidsvinding, aangesproken zullen voelen).

Maar iedereen zijn waarheid, niet?
marie is offline  
Oud 3 September 2014, 09:53   #78
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Heeft men van de andere kant heel deze uitleg nodig voor waarheidvinding? De meeste mensen zullen hun waarheid wel kunnen vinden zonder dat allemaal te moeten weten.
Nee maar ook je geschiedenis heb je voor gedegen zelfonderzoek niet nodig. Het volstaat dat je weet dat je van alles aan oneigenlijkheid met je meedraagt uit het verleden. Dat hoeft niet allemaal op onderdelen uitgespit te worden. Waarheidvinding beperkt zich tot wat onmiddellijk aanwezig is en is vanaf het begin al een forse afstreeppartij, dus je hoeft er niks bij te pakken wat er slechts zijdelings mee te maken heeft.

En het gaat ook niet om ieder zijn waarheid, maar om Waarheid dat we allen zijn. Daarin meteen al het man c.q. vrouw zijn aanscherpen is juist de tegenstelling opwerpen.
Rennie is offline  
Oud 3 September 2014, 09:57   #79
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee maar ook je geschiedenis heb je voor gedegen zelfonderzoek niet nodig. Het volstaat dat je weet dat je van alles aan oneigenlijkheid met je meedraagt uit het verleden. Dat hoeft niet allemaal op onderdelen uitgespit te worden. Waarheidvinding beperkt zich tot wat onmiddellijk aanwezig is en is vanaf het begin al een forse afstreeppartij, dus je hoeft er niks bij te pakken wat er slechts zijdelings mee te maken heeft.

En het gaat ook niet om ieder zijn waarheid, maar om Waarheid dat we allen zijn.
Je was me net voor. Niks aan toe te voegen.
Nadje is offline  
Oud 3 September 2014, 10:32   #80
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik zou het nog iets sterker willen formuleren: het ontgaat me welke relatie dit heeft met zelfonderzoek. Soms, heel soms, komen we in een discussie in de buurt van dat wat zelfonderzoek inhoudt. Om, nadat we beleden hebben dat zelfonderzoek heel erg belangrijk is, direct weer met andere zaken bezig te gaan die er helemaal niks mee te maken hebben. ... En het meest interessant vind ik eigenlijk nog hoe de interesse voor bijzaken zich verhouden tot de interesse voor hoofdzaken, in dit geval het 'onderzoek naar dat wat ik in essentie ben' en het ontdoen van 'overtuigingen van dat wat ik meen te zijn'. In ieder geval is het m.i. zo dat wanneer er de overtuiging is 'ik ben een man' of 'ik ben een vrouw' dat het wezenlijke onderzoek nog niet begonnen is.
De relatie met zelfonderzoek is wellicht aantoonbaar in de overtuiging van Marie (de Eigenbeheerder van dit draadje) dat de essentie van wat ik ben een rechtstreekse link heeft met de evolutie van de mens uit de diersoorten. En over de rechtstreekse link is er discussie.
De essentie is dat het hebben van een dierlijk lichaam de mens in een bijzondere relatie brengt tot de schepping, het voorkomen van en in de werkelijkheid.
Je drukt het goed uit door er op te wijzen dat het om 'overtuigingen' gaat en dat zelfonderzoek deze overtuigingen in vraag moet durven stellen om tot de essentie door te dringen.
Looro
Looro is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.