Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 December 2011, 12:00   #71
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb die behoefte ook niet, ik zie namelijk wat ze zijn, maar het is een ander verhaal als je erin geloofd. Het is niet altijd raadzaam aanbevelingen te doen naar je eigen maatstaf.
Volgens welke maatstaf zou dat dan moeten?
Naadje is offline  
Oud 11 December 2011, 12:05   #72
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Volgens welke maatstaf zou dat dan moeten?
Die van het geloof in de maakbaarheid van de wereld en naar de normen van de dualiteit waarin iemand meent dat de invloeden beheersbaar zijn.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 12:09   #73
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Die van het geloof in de maakbaarheid van de wereld en naar de normen van de dualiteit waarin iemand meent dat de invloeden beheersbaar zijn.
Sorry hoor, maar hier kan ik helemaal niks mee. Anders gezegd, ik snap er geen fluit van.
Naadje is offline  
Oud 11 December 2011, 12:19   #74
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Sorry hoor, maar hier kan ik helemaal niks mee. Anders gezegd, ik snap er geen fluit van.
Dat snap je niet omdat een voorstelling hoe het anders kan zijn niet past in je beleving. Het advies betrof dan ook dat het niet raadzaam is aanbevelingen te doen naar je eigen maatstaf, die een ander die in nogal afwijkende omstandigheden dan de jouwe verkeert, niet begrijpt.

Er wordt ook we eens gezegd dat je iets pas begrijpt nadat je er aan toe bent, het kan dus ook op termijn nog voor je gaan werken.

Tenzij het je omstandigheden niet zijn, noch ooit zullen worden.
Niettemin het blijft altijd mogelijk ergens de aansluiting te missen en een aanbeveling naar eigen maatstaf kant noch wal raakt.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 12:29   #75
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik hoop dat ge er kunt mee lachen!
Ge had er om gevraagd.

Dat was dus een antwoord in onvervalste Vlaamse Caf?stijl... hahaha
Mara, ik heb mijn hoofd eens opgerekt en mijn kin naar voor geduwd. Ge kent dat wel, zo'n gebaar van doe maar voort, ik heb u wel gezien.

De stijlfiguren 'Vlaams bourgondische aard' en 'soelaas voor dolende zielen' gebruikte ik als verdediging voor het behoud van de naam 'zelfkennis forum' tegen wat in de plaats is gekomen. Ik zie ook wel dat zo'n stijlfiguren bij jou olie op het vuur zijn maar als je had gelezen wat er stond toen ik dat schreef aan Renoir had je misschien ook kunnen zien dat ik het 'wie trekt hier aan de touwtjes en waarom', wou uitdagen.
Wat het aspect 'uithalen naar jouw handelen en spreken hier' betreft, dienen deze stijlfiguren als een koekje van eigen deeg. Het is mijn verdediging tegen het ondermijnen van respect voor de aanwezigheid van andere forumleden, waarbij ik ook mijzelf reken.
Looro
Looro is offline  
Oud 11 December 2011, 12:30   #76
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Liefde....
kent alleen een tegenpool als intellectueel begrip !, en als het belang van een emotieonele'...'beleving'.

Echte bote..euhhh echte Liefde is een ruimhartigheid zonder voorwaarden' die haar oorsprong heeft in....LEEGTE !, 'ik' kan er niets mee, maar het kan ALLES.

Het surrogaat van Liefde' kun je 'ervaren'/'beleven'....Echte Liefde' behoeft geen 'ervaring' noch 'beleving' en is onverdeeld intact !....dit 'moment'.
sagnaar is offline  
Oud 11 December 2011, 12:41   #77
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat snap je niet omdat een voorstelling hoe het anders kan zijn niet past in je beleving. Het advies betrof dan ook dat het niet raadzaam is aanbevelingen te doen naar je eigen maatstaf, die een ander die in nogal afwijkende omstandigheden dan de jouwe verkeert, niet begrijpt.

Er wordt ook we eens gezegd dat je iets pas begrijpt nadat je er aan toe bent, het kan dus ook op termijn nog voor je gaan werken.

Tenzij het je omstandigheden niet zijn, noch ooit zullen worden.
Niettemin het blijft altijd mogelijk ergens de aansluiting te missen en een aanbeveling naar eigen maatstaf kant noch wal raakt.
Je kunt nergens anders van uitgaan dan van jezelf. Je kunt jezelf verplaatsen in de ander, maar dan nog ben en blijf je jezelf. Wat al of niet raadzaam is onder de gegeven omstandigheden, weet niemand.
Ook jij niet. En daarom doen we wat we doen.
Naadje is offline  
Oud 11 December 2011, 12:47   #78
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Liefde....
kent alleen een tegenpool als intellectueel begrip !, en als het belang van een emotieonele'...'beleving'.

Echte bote..euhhh echte Liefde is een ruimhartigheid zonder voorwaarden' die haar oorsprong heeft in....LEEGTE !, 'ik' kan er niets mee, maar het kan ALLES.

Het surrogaat van Liefde' kun je 'ervaren'/'beleven'....Echte Liefde' behoeft geen 'ervaring' noch 'beleving' en is onverdeeld intact !....dit 'moment'.
Wanneer liefde een tegenpool kent is het al omgeven door de sfeer van dualiteit en is het geen Liefde in de betekenis van aan het subject ontstegen.

Intellect is nou niet bepaald een gekende tegenpool van liefde in het dualisme, eerder is dat haat. Het intellect kan ook natuurlijk intelligent zijn en vormt dan nergens een bedreiging mee.

Intellect sec is alleen een bedreiging voor intellect zelf, wie wil wat om de tuin leiden en word daarom regelmatig gezien in gezelschap van argwaan.

Het doet er toch helemaal niet toe waar Liefde zijn oorsprong heeft, noch welke geweldige kenmerken het bezit, het is altijd weer een 'wie' die dat wil weten en die bevredig ik niet.

Maar een 'wetenschapper' die er maar al te graag kond van doet kan natuurlijk ook.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 12:52   #79
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De stijlfiguren 'Vlaams bourgondische aard' en 'soelaas voor dolende zielen' gebruikte ik als verdediging voor het behoud van de naam 'zelfkennis forum' tegen wat in de plaats is gekomen.
Ik ben niet goed in stijlfiguren Looro, zeg liever gewoon wat je graag of liever niet ziet.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 13:01   #80
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Je kunt nergens anders van uitgaan dan van jezelf. Je kunt jezelf verplaatsen in de ander, maar dan nog ben en blijf je jezelf. Wat al of niet raadzaam is onder de gegeven omstandigheden, weet niemand.
Ook jij niet. En daarom doen we wat we doen.
Er is geen zelf, wat we hier doen is pretenderen te zijn en ik ben er dan ook in een andere vorm en ben ook een andere mening toegedaan dan jij.
Echter geen enkele vorm is beperkt tot het gekende 'ik' dat is alleen maar een aangenomen geloof in een bestaan van een afgescheiden entiteit.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik ben nooit een serieus persoon geweest Darsho Osho 102 23 July 2021 16:44
Dader en slachtoffer... Sam Advaita 53 9 January 2021 06:53
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.