Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 May 2013, 08:59   #71
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik kan me dat niet herinneren jou zo te hebben genoemd. Ik heb even gezocht op Cranky en kom alleen jouw naam tegen als degenen die het woord Cranky gebruikt heeft.

Ik heb hier gezegd dat ik gekke Henkie niet ben die tot je spreekt en het beeld dat inmiddels over je, door nogal wat commotie met je, is ontstaan is dat je tamelijk onzorgvuldig leest.
Renoir,
Met mij in ieder geval geen commotie, hoor.
Ik reageer of negeer, en dat werkt goed.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 09:22   #72
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Het is geen kwestie van anders willen, het is een kwestie van onderzoeken wat de aard van ego is. Richten op wat je wilt kan ook, dat heet affirmatie, maar je krijgt dan wat je wilt en niet wat je bent. Daarvoor moet je onderzoek doen naar de aard van dat ik.
Ben het met je eens, dat Zijn niet te realiseren is door wil (evenmin door denken). Volgens mij alleen door een spontane ervaring/inzicht, waarbij bewustzijn van zichzelf bewust wordt.
Tuurlijk moet je onderzoek doen naar ego. Volgens mij wordt zo'n onderzoek pas gewild/gezien als nuttige bezigheid, omdat men zich met ego ontevreden/ongelukkig voelt. En die ontevredenheid kan zich alleen manifesteren, als er op de achtergrond in jezelf iets van tevredenheid wordt ervaren, al was het maar een vaag verlangen, een vage herinnering naar iets beters.
Daarom denk ik, dat onderzoek in twee richtingen moet verlopen. Op ego en op Zijn. Ego niet willen; Zijn wel willen.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 09:32   #73
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ben het met je eens, dat Zijn niet te realiseren is door wil (evenmin door denken). Volgens mij alleen door een spontane ervaring/inzicht, waarbij bewustzijn van zichzelf bewust wordt.
Tuurlijk moet je onderzoek doen naar ego. Volgens mij wordt zo'n onderzoek pas gewild/gezien als nuttige bezigheid, omdat men zich met ego ontevreden/ongelukkig voelt. En die ontevredenheid kan zich alleen manifesteren, als er op de achtergrond in jezelf iets van tevredenheid wordt ervaren, al was het maar een vaag verlangen, een vage herinnering naar iets beters.
Daarom denk ik, dat onderzoek in twee richtingen moet verlopen. Op ego en op Zijn. Ego niet willen; Zijn wel willen.
De motivatie 'ontevredenheid' is aanleiding gericht te zoeken naar 'tevredenheid' en betreft het ego dat iets wil hebben wat het niet heeft. Daarbij is ego de status quo en niet het onderwerp van onderzoek. De aard van ego iets te willen, temeer omdat alle ego's zo zijn en dus maar pover kan worden doorzien, wordt daarmee niet doorschouwd.
Wanneer de aard van ego doorzien is en niet meer aan je trekt ben je toch bij Zijn ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 10:36   #74
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De motivatie 'ontevredenheid' is aanleiding gericht te zoeken naar 'tevredenheid' en betreft het ego dat iets wil hebben wat het niet heeft. Daarbij is ego de status quo en niet het onderwerp van onderzoek. De aard van ego iets te willen, temeer omdat alle ego's zo zijn en dus maar pover kan worden doorzien, wordt daarmee niet doorschouwd.
Wanneer de aard van ego doorzien is en niet meer aan je trekt ben je toch bij Zijn ?
Ik ben niet de enige die beweert dat ego niet het grootste probleem is, maar onwetendheid (over Zijn). Die kennis houdt deels stukje verstandelijke kennis in (zie o.a. raja-yoga), deels directe ervaring opdoen via bijv. meditatie, stilte ervaren, etc.
M.i bestaan er twee invalshoeken om het doel te bereiken, die wellicht samengaan.
1.
Wanneer ego is doorzien (en wordt losgelaten) ben je bij Zijn.
2.
Wanneer je leert te Zijn, verdwijnt ego spontaan. Ego heeft dan geen motivatie/behoefte meer om zichzelf in stand te houden, omdat er iets beters voor in de plaats komt. Spontaan proces, omdat Zijn je ware aard en natuur is, en je erdoor wordt aangetrokken. Dit noem ik de Wil tot Zijn.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:06   #75
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Wanneer je leert te Zijn, verdwijnt ego spontaan. Ego heeft dan geen motivatie/behoefte meer om zichzelf in stand te houden, omdat er iets beters voor in de plaats komt. Spontaan proces, omdat Zijn je ware aard en natuur is, en je erdoor wordt aangetrokken. Dit noem ik de Wil tot Zijn.
Als Zijn je ware aard en natuur is, wat is er dan te leren te Zijn?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:20   #76
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als Zijn je ware aard en natuur is, wat is er dan te leren te Zijn?
Zijn (bewustzijn) is de werkelijke aard (i.p.v. ego). De mens is zich hier echter niet van bewust. Leren staat hier voor bewustwording.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Woord vooraf Wolter Keers I am that Laurens Sri Nisargadatta 3 18 October 2015 16:32
Een Hagenees aan het woord ... Rob Jan van Delden 112 10 May 2014 10:06


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.