Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 December 2021, 21:19   #71
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Binnen bewustzijn is er juist het directe zien dat er helemaal niks verbonden is.

Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 21:20   #72
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Bewustzijn is van nature leeg. Het is juist gescheiden van alle verschijnselen omdat het alle verschijnselen waarneemt. Ook het verschijnsel dat je zelf bent (de persoon).

Het lege bewustzijn kan alleen gerealiseerd worden bij een totale onthechting van alle verschijnselen (de verschijnende wereld) inclusief jezelf als verschijning.

I.t.t. wat veel mensen denken is niet alles verbonden, maar juist niet-verbonden.
Binnen die leegte is er alleen een verhouding met 'dat' wat waarneemt: dat ben jij. Het is een realiseren dat 'je' deelachtig bent aan bewustzijn. Exact hetzelfde bewustzijn kijkt door mijn ogen en door jouw ogen. Waarmee er juist een verbondenheid is die ieder menselijk begrip te boven gaat, ik noem dat liefde.
Juist, ik volg je hierin.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 21:26   #73
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Rob vertegenwoordigt graag de bevindingen en 'vorm/betekenis' gegeven constateringen van de Advaita Vedanta filosofie. Rob ervaar ik in deze dan ook eerder als een amateur filosoof, dan dat hij werkelijk en Wezenlijk weet waar hij over spreekt. De gegevens die hij deelt op dit forum uitgaande van die Advaita filosofie, zullen naar die leer van duiding, best wel correct zijn.
Tot op zekere hoogte vind ik Rob een waardevolle deelnemer. Hij heeft overduidelijk zijn best gedaan.

Citaat:
Maar tja.. beschrijvingen van wat dan ook is dat wat dan ook natuurlijk niet. Wezenlijke onmiddellijke bevinding van deze materie vraagt feitelijk een herschrijving van de voorgestelde duidingen, pointers en verwijzingen. En over 50 jaar kan dat ook weer herschreven worden op grond van onmiddellijke bevinding. Dat komt eenvoudig omdat Wezenlijke bevindingen hiermee nooit, nooit eenduidig kunnen zijn. Er kunnen eenvoudig geen filosofieën, scholen, tradities uit voortkomen.. Dat is allemaal gecamoufleerd verhaal. En daarmee bedoel ik niet de vluchtige gegevens van een 'persoon', 'ego', 'ik', 'zelf', 'entiteit', 'centrum' etc, en alles wat met die gegevens samenhangt.. Ik bedoel de 'intensiteit van Wat 'is.
Mijn inziens zijn er vorderende op het 'pad' nieuwe begrippen nodig. Een begrip als 'ego' is mss handig voor Laurens , voor mij niet meer.

Citaat:
Niet de de toestand in de wereld, en aanverwante spanning verhoudingen, noch wetenschappelijke ontdekkingen en de mogelijkheden van verwachting die dat kan geven etc. (Ik besef terdege dat ik mij hiermee begeef in wat laurens bv onnavolgbaar en volstrekt onbegrijpelijk noemt.) Die 'intensiteit wisselt, zonder dat er sprake kan zijn van veranderlijkheid. Dat is een 'diepe bevinding, volstrekt onafhankelijk van .. gewaarzijn.
Gewaarzijn is wat ik noem: de zelfverhouding of Atman. Diepste essentie van zelf mag ook. Deze staat volledig los van 'de wereld'. Wat niet wegneemt dat ik als mens zijnde zo af en toe een verhouding met de wereld aan ga. Ik heb als mens zijnde geliefden waar ik een verhouding mee wil hebben. Maar wetenheid is ook deze ambivalente houding aan mijzelf toestaan.



Citaat:
En dat brengt mij bij deze vraag van jou.
Die 'intensiteit neemt als het ware Bewustzijn (Een beschikbaarheid zonder voorwaarden) over.. Vult alomtegenwoordige leegte/niets, puur en alleen met 'intensiteit. Bewustzijn en bewustzijn zijn in deze bevinding neven effecten van Waarheid, wat aan mijn bestaan/verschijning geconstateerd wordt/is als.. ongeëvenaarde 'intensiteit.
Die intensiteit ken ik niet. Ik heb pas sinds een jaar of 2-3 'weet' van bewustzijn.
In feite ben ik maar een groentje.

Citaat:
(Een kleine hint.. ik lees met niks anders dan verbazing deze tekst van mij. En ik heb niks met channelen, New age geneuzel, orakelen, gidsen, meesters, reincarnatie, leven 'na de dood etc)

Weet hebben van bewustzijn maakt iedere vraag over leven na de dood overbodig. En maakt dus ook de vraag over reïncarnatie overbodig. Dat gezegd hebbende kan reïncarnatie best bestaan. Ik bemoei me niet met kwesties waar ik geen 100% zekerheid over kan hebben.

Channelen, New age geneuzel, orakelen, gidsen daar hou ik me niet mee bezig.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 22:33   #74
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Tot op zekere hoogte vind ik Rob een waardevolle deelnemer. Hij heeft overduidelijk zijn best gedaan.
Dat spreek ik ook niet tegen.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Mijn inziens zijn er vorderende op het 'pad' nieuwe begrippen nodig. Een begrip als 'ego' is mss handig voor Laurens , voor mij niet meer.
Voor mij ook niet, ego volstaat niet.
Hoe leuk is dat.. nieuwe begrippen verzinnen, let's go.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
is wat ik noem: de zelfverhouding of Atman. Diepste essentie van zelf mag ook. Deze staat volledig los van 'de wereld'. Wat niet wegneemt dat ik als mens zijnde zo af en toe een verhouding met de wereld aan ga. Ik heb als mens zijnde geliefden waar ik een verhouding mee wil hebben. Maar wetenheid is ook deze ambivalente houding aan mijzelf toestaan.
Ik leg mijn mens zijn geen strobreed in de weg.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Die intensiteit ken ik niet. Ik heb pas sinds een jaar of 2-3 'weet' van bewustzijn.
In feite ben ik maar een groentje.
Ik zie geen groentjes noch gepokt en gemazelden.
Ik heb wel verschillende keren een blauwtje opgelopen.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Weet hebben van bewustzijn maakt iedere vraag over leven na de dood overbodig. En maakt dus ook de vraag over reïncarnatie overbodig. Dat gezegd hebbende kan reïncarnatie best bestaan. Ik bemoei me niet met kwesties waar ik geen 100% zekerheid over kan hebben.
Die 100% zekerheid is altijd feilbaar.. Dus je kunt je overal mee bemoeien.
Het enigste wat onfeilbaar is, is geen zekerheden meer van node hebben.
Met name 'wereldse' zekerheden zijn zo zeker nog niet.

Reïncarnatie.. een mythe.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
, New age geneuzel, orakelen, gidsen daar hou ik me niet mee bezig.
Mooi.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 22:46   #75
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Nee, er bestaat niet zoiets als een universeel Bewustzijn. De crux is nu juist dat het bewustzijn waarmee jij de wereld in kijkt al dat universele bewustzijn is.
Lijkt mij niet zo te zijn. De 'ik' die kijkt is imo niet universeel. Al kunnen er overeenkomsten zijn in de 'wijze van kijken'.

Citaat:
Er is niet zoiets als een hoger of verruimd bewustzijn. Wel een ontruimd bewustzijn...
Eens

Citaat:
Wat er ontdekt kan worden is dat je niet de druppel in de oceaan bent, maar de oceaan in een van de vele druppels.
Hmmm, contempleer ik nog op..

Vraag blijft staan : bestaat een universeel bewustzijn?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 22:51   #76
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat spreek ik ook niet tegen.

Voor mij ook niet, ego volstaat niet.
Hoe leuk is dat.. nieuwe begrippen verzinnen, let's go.

Ik leg mijn mens zijn geen strobreed in de weg.

Ik zie geen groentjes noch gepokt en gemazelden.
Ik heb wel verschillende keren een blauwtje opgelopen.

Die 100% zekerheid is altijd feilbaar.. Dus je kunt je overal mee bemoeien.
Het enigste wat onfeilbaar is, is geen zekerheden meer van node hebben.
Met name 'wereldse' zekerheden zijn zo zeker nog niet.

Reïncarnatie.. een mythe.

Mooi.
Leuke constateringen, niet met alles eens.
Om te beginnen: of reïncarnatie een mythe of waarheid is?

Wie het WEET mag het zeggen ;)
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 23:15   #77
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waarheid is niet van een hogere orde dan Bewustzijn. Bewustzijn is het alles omvattende. Binnen bewustzijn is waarheid operationeel dat geupgrade kan worden naar Waarheid door aan waarheidvinding te doen, bij ont'dekken van waarheid kom je tot Waarheid dat alsdan Bewustzijn blijkt te zijn.
Direct realiseren Bewustzijn te zijn zonder deze tussenstap behoort niet tot de mogelijkheden. Het blijkt namelijk dat degenen die 'menen' Bewustzijn te zijn alleen nog maar in een subjectief beleefde waarheid verkeren en een dusdanig bijbehorend gedrag laten zien, wat behoort bij bewustzijn.
Bewustzijn heeft geen realisatie nodig, realisatie van Bewustzijn door bewustzijn is een neven effect.
Dat Bewustzijn de eerste en laatste werkelijkheid is van alle bewustzijn.. kun je uiteraard Waarheid noemen. De Waarheid van 'gewaarzijn is Bewustzijn en niet bewustzijn. Maar zonder bewustzijn geen 'gewaarzijn.
Direct en onmiddellijk realiseren Bewustzijn (jouw Waarheid) te zijn, is nou eenmaal mijn bevinding hierin, ik had geen enkel noemenswaardig voor traject.. just out of the blue. BENG!
Ik heb dan ook sterk een vermoeden dat de komende tientallen jaren er steeds vaker en meer mensen zullen zijn die dit gewoon overkomt..
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 23:20   #78
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Om te beginnen: of reïncarnatie een mythe of waarheid is?
Wie het WEET mag het zeggen ;)
Een mythe.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 23:31   #79
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Een mythe.
Bewijs?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 23:33   #80
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Een mythe.
Overigens wil ik niet stellen, dat reïncarnatie WAAR is.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is Waarheid. Rennie Beginnend zelfonderzoek 1 21 September 2024 09:10
Waarheid & Bewustzijn Laurens Waar gaat het hier verder ook nog over? 25 31 August 2024 11:13


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.