Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 June 2013, 12:45   #71
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Bedankt voor de Wiki-link aangaande verlichting, Lia (een hoop theorie, pfff). (En ik had het kunnen weten, Wiki weet alles. WiNk).
thks but no thks mbt die wiki-linkWiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 13:01   #72
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Kind kind, ik krijg het idee dat jij voor de helft nog niet weet wat er in de wereld te koop is. Ik hoop voor jou dat je nooit in je onwetendheid in de armen van een rat zal lopen die zich voordoet als een verfijnt vergeestelijkt personage. Want ik durf je op een briefje te geven dat het te laat zal zijn wanneer je duidelijk wordt in welke val je gelopen bent.

Maar goed droom jij lekker verder, over hoe verlichten/ontwaken zich in de wereld tonen. Ik spreek je nog wel weer eens op een later moment, wanneer je wat wijzer bent. Waarbij ik de wens uit, dat mocht je ooit een rat tegenkomen die toneel speelt, je zult luisteren naar ziel die je op tijd zal waarschuwen, zoals je ziel je ook zal waarschuwen wanneer je onverhoopt tegen ontwaakte mocht lopen die niet aan het door jou te verwachten beeld van verfijning voldoet want net zou kunnen zijn dat die ontwaakte een kant van jou spiegelt die je liever niet in de ogen kijkt bladiebla ect.
Groetjes...
Elk oordeel/mening, elke toon waarop je spreekt/schrijft is een projectie. Zegt iets over jezelf; niet iets over de ander. Meer kan ik er helaas niet van brouwen.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 13:26   #73
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Elk oordeel/mening, elke toon waarop je spreekt/schrijft is een projectie. Zegt iets over jezelf; niet iets over de ander. Meer kan ik er helaas niet van brouwen.
Idd zo zegt jou oordeel/mening iets over jou en daar reageer ik dan weer op vanuit mijn ervaring mbt blindheid.

Alles wat ik schrijf is gestoeld op eigen ervaring, de goede en de slechte kant op, en aldus weten wat er in de wereld te koop is en waar de evt. valkuilen kunnen liggen mbt oordelen/meningen.

Je hoeft dat niet van me aan te nemen, ik gun jou graag je eigen vingers branden aan de kachel, mocht dat op je dat op je pad komen, waarvan ik vanzelfsprekend hoop dat je niet, zoals ik zelf, de vingers zult branden bladiebla ect

Ik ga me maar eens baden in het licht van de bootwerker zodat deze mens zijn stille aanwezigheid mij zal helpen mezelf te genezen. Kunt u er ondertussen minderwaardig over doen.

Het ga u goed.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 13:51   #74
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
De kennis die wordt aangereikt, bestaat o.a. uit "gedragsregels" die als advies worden gegeven (niet worden opgelegd). Eerlijkheid, rechtschapenheid, eenheid, vrede in je hart, liefde, enz. zijn universele regels/wetmatigheden.
Door ze toe te passen, er naar te streven, ontstaat de ervaring, dat je je eigen wereld creëert. Je wordt of Bent vrede, liefde, want energie volgt de gedachte. Het idee, dat we met onze gedachten onze eigen wereld creëren betekent voor mij meer werkelijkheid ervaren.
Wat ik nog mis in je schrijven is een 'ervaring' waaruit voor mij duidelijker blijkt wat je nu precies bedoelt. De term 'ervaring' is nogal multi-interpretabel.

Veel verlichtingswegen 'lijken' gedragsregels te geven. Dat zijn niet meer dan lokkertjes voor beginnende zoekers (om het maar even zo plastisch uit te drukken). Het is een enorme omweg om via gedrag uiteindelijk iets meer ruimte te bewerkstelligen (bij de zoeker) voor de finale inzichten die er gegeven kunnen worden. De werkelijkheid zoals die zich in eerste instantie voordoet, de alledaagse werkelijkheid die maar al te makkelijk als realiteit wordt aangenomen is vaak het vertrekpunt. De omweg zit vooral in het 'worden' in plaats van het ontdekken te Zijn.

Vandaar, maar ik aarzel haast om het te schrijven, mijn voorkeur voor Advaita Vedanta omdat daarin zonder al te veel omwegen naar het Absolute wordt verwezen. Voor je het weet blijf je steken in gedachtes, gevoelens, ervaringen, lichamelijkheden, die allemaal zo veranderlijk zijn als het weer en een immense aantrekkingskracht hebben op het individu die iets wil bereiken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 14:14   #75
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat ik nog mis in je schrijven is een 'ervaring' waaruit voor mij duidelijker blijkt wat je nu precies bedoelt. De term 'ervaring' is nogal multi-interpretabel.

Veel verlichtingswegen 'lijken' gedragsregels te geven. Dat zijn niet meer dan lokkertjes voor beginnende zoekers (om het maar even zo plastisch uit te drukken). Het is een enorme omweg om via gedrag uiteindelijk iets meer ruimte te bewerkstelligen (bij de zoeker) voor de finale inzichten die er gegeven kunnen worden. De werkelijkheid zoals die zich in eerste instantie voordoet, de alledaagse werkelijkheid die maar al te makkelijk als realiteit wordt aangenomen is vaak het vertrekpunt. De omweg zit vooral in het 'worden' in plaats van het ontdekken te Zijn.

Vandaar, maar ik aarzel haast om het te schrijven, mijn voorkeur voor Advaita Vedanta omdat daarin zonder al te veel omwegen naar het Absolute wordt verwezen. Voor je het weet blijf je steken in gedachtes, gevoelens, ervaringen, lichamelijkheden, die allemaal zo veranderlijk zijn als het weer en een immense aantrekkingskracht hebben op het individu die iets wil bereiken.
Voor mij betekent ervaring beleving. Beleving en bewustwording te Zijn. Dit is wat het mij in eerste instantie opleverde. Ben nu bezig hoe dit Zijn uit te drukken in aards wereldje dualiteit, die voor mij "film" is, maar wel een serieuze film. Dat is een nieuw experiment.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 16:13   #76
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Idd zo zegt jou oordeel/mening iets over jou en daar reageer ik dan weer op vanuit mijn ervaring mbt blindheid.

Alles wat ik schrijf is gestoeld op eigen ervaring, de goede en de slechte kant op, en aldus weten wat er in de wereld te koop is en waar de evt. valkuilen kunnen liggen mbt oordelen/meningen.

Je hoeft dat niet van me aan te nemen, ik gun jou graag je eigen vingers branden aan de kachel, mocht dat op je dat op je pad komen, waarvan ik vanzelfsprekend hoop dat je niet, zoals ik zelf, de vingers zult branden bladiebla ect

Ik ga me maar eens baden in het licht van de bootwerker zodat deze mens zijn stille aanwezigheid mij zal helpen mezelf te genezen. Kunt u er ondertussen minderwaardig over doen.

Het ga u goed.
Je mag van mij het laatste woord hebben, Vagebond. Wat mij betreft is discussie hiermee gesloten.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 16:16   #77
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Je mag van mij het laatste woord hebben, Vagebond. Wat mij betreft is discussie hiermee gesloten.
Door dit te schrijven Lia, geef je het aan dat jij NU het laatste woord hebt. Ben je je daar bewust van?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 16:45   #78
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Door dit te schrijven Lia, geef je het aan dat jij NU het laatste woord hebt. Ben je je daar bewust van?
Tuurlijk, als ik meedeel discussie te sluiten, heb ik daarmee toch automatisch het laatste woord?
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 17:28   #79
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Tuurlijk, als ik meedeel discussie te sluiten, heb ik daarmee toch automatisch het laatste woord?
Is de intentie waarmee je dat schrijft.
Ik meende iets te herkennen. Laatst was ik ook met iemand in een gesprek dat voor mij moeizaam verliep aan het einde, en wilde ervan af maar had wel moeite met de ander het laatste woord te gunnen. Komt me vaak voor trouwens, ben ietwat trots. '
Ik merk soms hoeveel moeite me kost om een punt achter te zetten, in zo een spel van weleens niet, ken je dat?
Ook heb ik dat in een gesprek dat prettig is, of bevredigend, maar als tijdens het gesprek de Egotjes een beetje beginnen te botsen, komt dat stuk naar voren.
Toen schreef ik bijna precies hetzelfde wat jij schreef, maar ik wist waarom ik dat deed. Mijn onvermogen om te buigen was aanwezig, de trots.

Vroeg me af of jij dat ook in herkent. Zeggen tegen de ander dat hij/zij het laatste woord van jou MAG hebben, geeft ook een verhouding van 'macht' aan.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2013, 17:34   #80
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Tuurlijk, als ik meedeel discussie te sluiten, heb ik daarmee toch automatisch het laatste woord?
In mijn beleving is vaak een discussie veel vrediger afgesloten als men gewoon niet meer reageert, zonder het aan te geven wat ik nog MAG of niet..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.