Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 May 2012, 11:54   #71
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Wat mezelf betreft, bleek de emotionele lading pas te verdwijnen NA volledige vereenzelviging met hetgeen zich voordeed (= het in zijn totaliteit als "van mij" te aanvaarden). Ik was tot enkele jaren geleden een kei in het wegnemen van de "persoonlijke" lading
Nu is het voorts de vraag of het wel zo wenselijk is of lijkt te zijn om geen emotionele lading meer te kunnen voelen. In de beschikbaarheid die we in feite zijn heeft alles wat opkomt niets met "mij" (in persoonlijke zin dus) te maken. Hoewel ik daar dus veel later pas achter kwam hoor! Het streven van sommigen om vooral niets meer te (willen..) voelen komt op mij soms over als een ultieme vorm van controle.

Als je kind doodziek is zullen er emoties opkomen in welke vorm dan ook. Zie dit als een volstrekt natuurlijk gegeven van mens-zijn. Zo kan ik natuurlijk talloze voorbeelden gaan opnoemen die heel verdrietig zijn.
Het verschil zit voor mij in het zien dat die emoties er wel degelijk mogen zijn maar dat er geen eis is "dat het niet had mogen gebeuren".
Nogmaals het is moeilijk hier in z'n algemeenheid over te praten, zoals gezegd, het is heel subtiel.

Het andere uiterste is het zwelgen in emoties, "ik moet en zal ze voelen" vanuit een soort opvatting dat dit een blijk van "gevoeligheid of zelfs "menselijkheid" zou zijn. De damesbladen staan er vol van. En ook op TV kan er regelmatig van genoten worden..

Maar ik zweer je: als ik wanhopig word van bijv. kiespijn ga ik gewoon naar de tandarts. Geen sprake van: het is zoals het is. En als mijn kind pijn heeft voel ik ongegeneerd volop mee. Zonder verzet..WiNk
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 11:58   #72
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Sjah, zo gebeurt alles tot het niet meer gebeurt.
Eens leven we niet meer.
Zo zie je maar dat alles voorbij gaat.WiNk
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 12:13   #73
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Een andere valkuil (ik ben echt creatief vandaag) is de opvatting: Nothing to do. Nu doet 99,9999% van de wereldbevolking dit al. Dus zo moeilijk lijkt dit niet te zijn. Bewustzijn als de mensheid (een concept) doet alsof het iets anders is, is zichzelf kennelijk vergeten in gemanifesteerde vorm.
Gepaard gaande aan die overtuiging (van bewustzijn) wordt er in die droom (van bewustzijn) toch een aardig zooitje van gemaakt.
Onder het min of meer spirituele mom van "tja het is allemaal bewustzijn die het "doet"..), en "er kan niets gedaan worden" etc. kan er een ivoren torencomplex ontstaan.
De weinigen die enigszins wakker worden en steeds maar roepen dat de keizer echt geen kleren aan heeft..worden ernstig vermaand: hier is niets aan te doen, het is allemaal bewustzijn.
En de slaap duurt voort...
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 12:42   #74
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Sjah, zo gebeurt alles tot het niet meer gebeurt.
Eens leven we niet meer.
Idd. WIJ niet.
Maar...
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 15:33   #75
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mooi gezegd (voor zover ik goed begrijp wat je bedoelt ...).
Kun je ook iets zeggen over de praktijk? Wat is het verschil?
Ik ervaar nu meer authenticiteit/originaliteit, meer natuurlijkheid/spontaniteit, meer innerlijke verbondenheid/eenheid. Er ontwikkelde zich een andere visie op zowel innerlijke als uiterlijke "strijd", omdat ik het ondertussen effectief heb kunnen ervaren als het (energetisch) in harmonie brengen van wat voorheen uit balans (tegenstrijdig) was. Ik kan het misschien nog het best omschrijven als dat mijn geest/lichaam-systeem (denken, voelen, handelen) en mijn ziel (weten/zijn) veel meer op één lijn zijn komen te liggen.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 15:39   #76
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Idd.

Daarom is het wegnemen van de persoonlijke lading 'fake.'
De macht van de angst voor "dat wat is" kan heel erg groot zijn en is blijkbaar in staat tot héél erg lang onderdrukken van datgene wat wil gezien/erkend worden. Tot de bom barst natuurlijk...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 16:21   #77
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Het is moeilijk om het subtiele verschil onder woorden te brengen. Als ik je goed lees zeggen we in veel opzichten hetzelfde. Het gaat er niet om emoties/gedachten etc. te "verwijderen. Die zullen zich blijven voordoen. Wel ben ik erachter gekomen dat bij veel emoties een onderliggende gedachte en/of overtuiging bestaat die het systeem in be-roering brengt..
Ja, en een systeem dat er beroerd aan toe is, zal m.i. automatisch streven naar minder beroerd. Wij kunnen dat streven belemmeren door onderdrukking van (angst voor) "dat wat is". Maar beroerd wordt dan m.i. alleen maar beroerder... WiNk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Zoals bijv. verzet: "waarom moet dit nou gebeuren, ik wil er vanaf," etc. Kortom een en al protest. Dus zie ik emoties meer als een wake up call voor nader onderzoek.
Als boodschappers van het leven/God die op je deur (je ik) komen kloppen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Anderzijds zijn er ook gevoelens die direkt plaatsvinden, zoals bijv. bij het zien van schoonheid of intens verdriet. Dit voelt meer als een verbondenheid op een ander niveau van wat plaatsvindt.
Als boodschappers van het leven/God waarin je jezelf herkent...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Niettemin als er emoties zijn is daar evenmin iets "fout" mee, het is beter idd ze volop te voelen. Het is wat ik doe en vervolgens onderzoek.
Met name de vier vragen van Byron Katie zijn me daarbij enorm behulpzaam geweest, om te beginnen met de basisvraag: IS HET WAAR? (wat ik denk dat er zou moeten zijn of gebeuren..).
Emoties zijn inderdaad altijd "waar" (ze hebben een bestaans/ontstaansreden en zijn er niet zomaar); wat ze te vertellen hebben (de overtuiging waardoor ze veroorzaakt werden/worden) is daarom niet altijd waar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Kortom het "wegnemen van de persoonlijke lading", ten eerste is het nooit "jij"die dit doet zelfs als geloof je dat wel. Allemaal prima. Maar het is vooral volslagen contraproductief, niet meer dan een mindtrucje.
Het is m.i. de angst die dat "doet"...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 21:49   #78
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=5sqbS...eature=related
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2012, 21:50   #79
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Ik zie een volle maan.
Heel groot.
Of lijkt dat nu maar zo?
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2012, 07:16   #80
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Zo dan ...
Niets aan toe te voegen.
Bedankt voor het plaatsen, Diane.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.