Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 October 2016, 11:10   #71
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Ja, zo moeilijk is het allemaal niet. Ego heeft zien vanuit het mentale weten. En wie schuilt in het denken? Diezelfde ego. En vanuit dat mentale weten toont ego zijn ego-zijn. Die is per definitie dualistisch van aard. Ego ziet zichzelf -met behulp van dat denken- weerspiegeld in de wereld. Anders gezegd: ego herkent/ziet ander ego. Mensen die zich spiegelen in Trump of andere bruin-rechtse figuren die zeggen daarmee wat over zichzelf. Die zien zichzelf terug in Trump. Grote ego? s resoneren niet met kleine ego? s of laat staan verlichte mensen.
Wat ego ervan bakt, groot of klein is spiegeling van zichzelf. De mentale constructie als schandpaal voor weten is een verdraaiing om het gelijk in eigen kamp te vinden. Je doet jezelf ermee tekort Kweetniet door je eigen spiegeling, je aard van zijn niet te onderkennen, te doorzien.
Ja je hebt de leegte gezien en jezelf ermee vervult. Maar wat je gevonden hebt is de vervulling van je ego-belang in een bovennatuurlijke subjectiviteit. Een bovennatuurlijkheid is even denkbeeldig als de natuurlijkheid waarin ego zichzelf wil worden en vervullen.
Het denken is niet de boosdoener maar het belang waarmee je ziener bent en zelfvervulling vindt voor jezelf.

Gedegen zelfonderzoek heeft geen belang maar is met open blik het ego-belang doorzien. Gedegen zelfonderzoek zoekt geen vervulling maar is in afronding, verwerken van onmiddellijkheid.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 11:44   #72
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
...als denkbeeldigheid wordt aangetoond als belang, als ego-belang.
Die denkbeeldigheid is dan uitgebreid aangetoond op dit forum: er is niemand die zoiets als gedegen zelfonderzoek afgerond kan hebben.
Wie is diegene die zichzelf onderzoekt???
Ego.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
@Katerie: Ja, zo moeilijk is het allemaal niet. Ego heeft zien vanuit het mentale weten. En wie schuilt in het denken? Diezelfde ego. En vanuit dat mentale weten toont ego zijn ego-zijn. Die is per definitie dualistisch van aard. Ego ziet zichzelf -met behulp van dat denken- weerspiegeld in de wereld. Anders gezegd: ego herkent/ziet ander ego.
Voil?, ego onderzoekt ego.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Mensen die zich spiegelen in Trump of andere bruin-rechtse figuren die zeggen daarmee wat over zichzelf. Die zien zichzelf terug in Trump. Grote ego? s resoneren niet met kleine ego? s of laat staan verlichte mensen.
Laurens is vast Trump gezind.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek heeft geen belang maar is met open blik het ego-belang doorzien.
Er bestaat niet zoiets als "gedegen zelfonderzoek".
Dat is een verzinsel in denkbeeldigheid van het subject als ego-belang.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:00   #73
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Niet het woordje 'ik' zet de denkbeeldigheid, de mallemolen in gang. 'Ik' is de denkbeeldigheid als zichzelf die zegt wat moet, wat de voorwaarden zijn om 'ik ben' te zijn. Het moeten zet de mallemolen van denkbeeldigheid in gang.

Gedegen zelfonderzoek is 'het moeten' stopzetten en dat is mogelijk, is te realiseren als denkbeeldigheid wordt aangetoond als belang, als ego-belang.
Dat is een éénzijdig verhaal, Looro. Ik ontken dat mijn 'ik' mij zegt wat moet, wat de voorwaarden zijn om 'ik ben' te zijn.

Dat 'ik ben' kwam op een bepaald ogenblik als vanzelf in mij bovendrijven zonder dat ik er op dat ogenblik mee bezig was en juist zoals jij het voorstelt als een ander begin waar 'ik' als belanghebbende juist niet mee speelde...
Vandaar dat ik je ver volg, maar niet tot het eindpunt dat voor mij juist bewijst dat je nog vastzit in je 'ego'-belangen ook al zou het zijn door ze te ontkennen of door ze als doorzien voor te stellen...
Ze zijn niet doorzien, want als ze doorzien zijn vallen ze als vanzelf weg...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:05   #74
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
... Het is Gods wil zeggen zij om alzo te zijn.
'De mens is gedwongen om zijn leven te leiden in de omstandigheden waarin hij is geplaatst, zodat hij de betekenis of het doel van het leven kan begrijpen: Nooit meer worden losgekoppeld van de Bron of God'."

bron: Ramesh S. Balsekar.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:14   #75
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat ego ervan bakt, groot of klein is spiegeling van zichzelf. De mentale constructie als schandpaal voor weten is een verdraaiing om het gelijk in eigen kamp te vinden. Je doet jezelf ermee tekort Kweetniet door je eigen spiegeling, je aard van zijn niet te onderkennen, te doorzien.
Ja je hebt de leegte gezien en jezelf ermee vervult. Maar wat je gevonden hebt is de vervulling van je ego-belang in een bovennatuurlijke subjectiviteit. Een bovennatuurlijkheid is even denkbeeldig als de natuurlijkheid waarin ego zichzelf wil worden en vervullen.
Het denken is niet de boosdoener maar het belang waarmee je ziener bent en zelfvervulling vindt voor jezelf.

Gedegen zelfonderzoek heeft geen belang maar is met open blik het ego-belang doorzien. Gedegen zelfonderzoek zoekt geen vervulling maar is in afronding, verwerken van onmiddellijkheid.

Je kwatst maar wat, Looro. Wat ik ben is leegte. En die wordt per definitie gevuld met ego (polariteit). Je zegt dus niets bijzonders. Ego is een functie van het Geheel. Heb je bericht 1 eigenlijk wel gelezen?
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:17   #76
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Die denkbeeldigheid is dan uitgebreid aangetoond op dit forum: er is niemand die zoiets als gedegen zelfonderzoek afgerond kan hebben.
Wie is diegene die zichzelf onderzoekt???
Ego.


Voil?, ego onderzoekt ego.


Mooie omschrijving van hoe ego zichzelf in de maling neemt.


Citaat:

Er bestaat niet zoiets als "gedegen zelfonderzoek".
Dat is een verzinsel in denkbeeldigheid van het subject als ego-belang.
Dat gedegen onderzoek is volledig denkbeeldig. Ego die zichzelf onderzoekt en daarbij dan ook nog zichzelf om zeep helpt is een goede grap van dat zelfde ego.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:23   #77
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Looro:...Ego is een functie van het Geheel. Heb je bericht 1 eigenlijk wel gelezen?
Dat is Looro al lang ontgaan, als ie het al heeft gelezen, vervuld in denkbeeldigheid als ie is van gedegen zelfonderzoek en defini?ren van wat het gzoz is.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:37   #78
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat is Looro al lang ontgaan, als ie het al heeft gelezen, vervuld in denkbeeldigheid als ie is van gedegen zelfonderzoek en defini?ren van wat het gzoz is.
Daarom is discussie met de gedegen onderzoekers onmogelijk. Ze belijden een religie en je krijgt ongeacht het onderwerp de mantra? s om je oren. En omdat ze in die religie denkbeeldigheid afwijzen ontgaat het ze dat ze met louter denkbeeldigheid bezig zijn.

Niet dat het bijzonder is. De bijbel staat ook vol met mooie en leerzame verhalen. Maar de gelovigen aanvaarden het als een (letterlijke) waarheid en vervallen in denkbeeldigheid. Het christendom is dan ook niet veel geworden.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 12:37   #79
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
@kweetniet: Wat hier aangenomen wordt is de ultieme daad van zelfvervulling.
Het ego reikt tot in de diepten van het universum en bevestigt zichzelf als de gerealiseerde persoon. In dat vervullen is alleen denkbeeldigheid vast te stellen. Het is de zoveelste aanname in de aanhoudende keten van zelfhypnose.
Oh ja, je hebt het gelezen en in je denkbeeldigheid je waarheid er in gezien, je aanname erover gevormd.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 13:10   #80
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
@Katerie: Daarom is discussie met de gedegen onderzoekers onmogelijk. Ze belijden een religie en je krijgt ongeacht het onderwerp de mantra? s om je oren. En omdat ze in die religie denkbeeldigheid afwijzen ontgaat het ze dat ze met louter denkbeeldigheid bezig zijn.
Voil?, de aanhoudende keten van zelfhypnose waarin gzoz'ers zich bevinden helder beschreven.

Ze proberen maar uit te leggen, te defini?ren wat gedegen zelfonderzoek betekend, wat waarheidsvinding is, waarom je het zou moeten doen, maar beter hun 'aanwijzing' volgt als je bevrijd wil zijn van denkbeeldigheid, dat je er hard voor moet werken, maar vergeten in hun eigen denkbeeldigheid en mantra's dat Waarheid niet kan worden beschreven of uitgelegd.

"Waarheid is "wat-is"en de acceptatie van "wat-is". De ultieme waarheid, zoals Ramana Maharshi, Nisargadatta Maharaj en alle wijzen voor hen duidelijk hebben gesteld, is dat er schepping noch destructie bestaat, geboorte noch dood, lotsbestemming noch vrije wil, pad noch eindbestemming."
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.