Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 August 2011, 08:27   #71
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik denk dat die wadzeilers gelijk hebben. Ik heb zonder 1 uur zeilles te hebben gehad een klein kajuitzeiljachtje gekocht (nu helaas niet meer ...) en mezelf (met wat hulp van een vriend met zeilervaring) behoorlijk wegwijs gemaakt op het water. Eerst een tijdlang de Kaag onveilig gemaakt bij alle mogelijke weersomstandigheden en vervolgens steeds groter water opgezocht. Iedere volgende stap was een gigantische ervaring. Ik weet nog dat ik voor het eerst het Markermeer op voer en helemaal stil was van de enorme hoeveelheid water die mij toelachte. Ik heb ook op het wad gevaren en hoewel dat onder gunstige omstandigheden goed te doen is, is dat zeker vaarwater van een andere orde. Na een keer onaangenaam verrast te zijn geweest (solo) op het IJsselmeer met windkracht 7 en slecht zicht kreeg ik toch veel respect voor het water. Onder die omstandigheden had ik niet graag op het wad gezeten. Onder stroom een jachthaven invaren is daar ook nogal een kunst. Al je op Vlieland bent moet je eens gaan kijken bij de jachthaven aldaar. Een vrij smalle ingang met veel houten palen waar mening jacht al tegenaan heeft gezeten. Er staat daar ook altijd publiek te kijken om te zien hoe je het er van af brengt ...

Ik heb ook met belangstelling de avonturen van Ar gevolgd.
Wanneer is de dia-avond met mooie plaatjes en sterke verhalen?
Leuk om jouw ervaringen hierover te lezen Rob. Ik stond in Noord Holland eveneens op het punt om dan maar vast een klein kajuitjachtje met een paar overdekte slaapplaatsen te kopen en te zien waar het schip strand .

We worden als zeil enthousiasten vast wel bij Ar uitgenodigd om dia's te kijken, maar het leukst is natuurlijk om de ervaring zelf, al is het op wat kleinere schaal, te doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 10:38   #72
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In Advaita is Waarheid niet synoniem aan werkelijkheid. Werkelijkheid ligt wel dicht bij Waarheid omdat je er advaitechnisch niet om heen kunt. Je bent overgeleverd aan werkelijkheid en omdat er dus niet mee te marchanderen valt heeft het iets dat ook waarheid lijkt te kenmerken. Waarheid blijft echter onveranderlijkheid.

De omvorming van Brahman, als zijnde Waarheid naar Supreme Reality, als zijnde Allesoverstijgende Werkelijkheid wekt de indruk als zou werkelijkheid ook Waarheid zijn.

Werkelijkheid echter behoort toe aan het (veranderlijke) bestaan, dus is het ook het bestaan dat werkelijkheid kenmerkt met subsequentiele verschillen als Sat, Chit en Ananda, de kleine menselijke afspiegeling er van. Wij mensen zijn afgescheiden van Waarheid, door een persoonlijke vorm van waarheid, bewustzijn en (een kleinmenselijke vorm van) liefde (ook wel vertaald met gelukzaligheid) te verafgoden.

De opdracht lijkt afgescheidenheid, subjectieve waarheid, bewustzijn en persoonlijk leven te overstijgen in een zoektocht naar Waarheid, het allesomvattende onveranderlijke dat gekend kan worden als Liefde.

Zelfkennis is de kennis naar het ZELF of Waarheid, of Allesoverstijgende Werkelijkheid door middel van de subjectieve instrumenten. Het vinden van Waarheid door waarheidvinding, Bewustzijn door bewustwording en Liefde door de ont- dekking, het inzien van het niet persoonlijk zijn van het leven.

Daarentegen is alles wat we feitelijk aan zelfkennis doen, een hoogstaande vorm van egotripperij die steeds verder verwijdert raakt van ZELFkennis.

zat-shit-ananta
Wolter Keers heeft het op 47.33 minuten over sat-chit-ananda en ik was benieuwd hoe hij ananda uit het sanskriet zou vertalen. Ik heb het een paar keer afgespeeld en het is moeilijk te vatten hoe hij het nou bedoeld, maar ik hoorde voor ananda niet de nogal vaak gebruikte betekenis 'gelukzaligheid'. Wat het in mij ogen ook niet kan zijn.

Hij zegt 'aanwezigheid zonder vermengd te zijn met met de objecten is sat-chit-anande, met andere woorden het is de bron waaruit de zintuigelijke wereld het denken, het intelect het voorkomen en het gevoel. Dus wat wij zuiver gevoel noemen is gevoel zonder egoistische betrokkenheid.'.

Als iemand een ander idee heeft over deze tekst, of het gesprokene anders opvat dan ik hou ik me aanbevolen deze te vernemen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:59   #73
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Mooi filmpje. Dank voor het plaatsen. En nee, ik hoor er hetzelfde in als jij.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 21:13   #74
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

rob.
renoir.

ik ben zelf ooit begonnen op een vlot met een zeil erop, dan volgde een jolletje,en piraatje...toen een hele tijd niets, daarna kocht ik een waarschip (zelfbouw, 8.45 meter) daarmee heb ik de solo tochten gemaakt..na wat ervaring op te hebben gedaan op charter schepen (bruine vloot)' kocht ik een charter klipper..een klein type' daarop volgde mijn laatste schip...een taiwan klipper die we enige tijd geleden verkocht hebben.

deze trip op de 'beatease'..is niet ons schip maar van de kennissen waar we deze ronde meegevaren zijn. dit om ervaring op te doen voor lange afstand zeiltochten. (hoop geleerd)
een rondje wereld ligt in het verschiet...over twee drie jaar.
mijn vriendin zeilt al vanaf haar vroege jeugd..dus dat is wel zo handig tijdens zo'n trip met the two of us...ehh drie..de hond gaat ook mee.

'ervaring' en vooral tot in de guts 'beleving' opdoen van wat zeilen zo ongeveer allemaal kan inhouden is zeer goed te ondervinden op ons eigen ijselmeer. 70% van wat ik aan ervaring heb' heb ik geleerd op het ijselmeer. vergis je niet, het lijkt simpel water maar er gebeuren meer ongelukken (tot dodelijk aan toe) op het ijselmeer dan b.v de noordzee.
dat komt door o.a de korte verradelijke golfslag, de plotselinge winden (van eventuele gasten)... geklooi door onkunde en overschatting, te' bejaard, ondeugdelijk materiaal e.n.z.

de wat moeilijkere skils passen later moeiteloos op de ijselmeer ervaring.
dit jaar of volgend jaar (is nog onduidelijk) willen wij weer een jacht aanschaffen...ook tot 15 meter, en die moet natuurlijk worden ingezeild.
mijn voorstel is....
zouden jullie renoir, rob, en wat mij betreft ook arie...als de boot er is, een weekendje mee willen ?, gewoon relaxt op het ijselmeer , we laten de vrouwen thuis' mannen onder elkaar.
wat we kunnen doen is b.v enkhuizen ,hoorn, volendam, dan oversteken naar lelystad, vandaar lemmer, stavoren,dan weer oversteken medemblik, en weer terug in enkhuizen...van vrijdag tot zondag avond.
en als er niet genoeg wind staat dan zorgen we met elkaar gewoon dat er genoeg wind (lucht) in de zeilen komt te staan door ons gelul....dat gaat ons op het forum ook heel goed af, dus nood zal er niet zijn.

als jullie er voor voelen dan verneem ik dat eind volgende week wel ergens...zo ja dan kan ik het weekendje ergens plannen.

we gaan hier vannavond uitchecken..de b&b, dus dit is ff mijn laatste schrijven. morgen vroeg eerst naar southamton...dan den helder.

groet freshwater bay.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2011, 07:50   #75
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gazelle Bekijk bericht
de wat moeilijkere skils passen later moeiteloos op de ijselmeer ervaring.
dit jaar of volgend jaar (is nog onduidelijk) willen wij weer een jacht aanschaffen...ook tot 15 meter, en die moet natuurlijk worden ingezeild.
mijn voorstel is....
zouden jullie renoir, rob, en wat mij betreft ook arie...als de boot er is, een weekendje mee willen ?, gewoon relaxt op het ijselmeer , we laten de vrouwen thuis' mannen onder elkaar.
wat we kunnen doen is b.v enkhuizen ,hoorn, volendam, dan oversteken naar lelystad, vandaar lemmer, stavoren,dan weer oversteken medemblik, en weer terug in enkhuizen...van vrijdag tot zondag avond.
en als er niet genoeg wind staat dan zorgen we met elkaar gewoon dat er genoeg wind (lucht) in de zeilen komt te staan door ons gelul....dat gaat ons op het forum ook heel goed af, dus nood zal er niet zijn.
Leuk plan, bedankt voor de uitnodiging en ja,
ik ga natuurlijk graag mee om je schip in te wijden!
Ik ga vast duimen voor veel wind,
want dat is beter dan een weekend lang
jullie satsang te moeten verdragen ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2011, 09:37   #76
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Leuk om jouw ervaringen hierover te lezen Rob. Ik stond in Noord Holland eveneens op het punt om dan maar vast een klein kajuitjachtje met een paar overdekte slaapplaatsen te kopen en te zien waar het schip strand .
gewoon kopen zo'n bootje

Citaat:
We worden als zeil enthousiasten vast wel bij Ar uitgenodigd om dia's te kijken, maar het leukst is natuurlijk om de ervaring zelf, al is het op wat kleinere schaal, te doen.
nou...het lijkt een select(ief) gezelschap te worden
nee hoor (geintje)
ik gun het jullie van
als jullie dan foto's maken van het schip...en plaatsen...ben ik ook blij
Ar is niet zo van de foto's vertelde hij eerder.

Ik zal eens zien of ik foto's van ons scheepje kan maken.
Het is al zo'n ander gezicht nu de mast en zwaarden zijn teruggeplaatst.
De motor is nog weg voor reparatie...
En eigenlijk wil ik deze vakantie toch nog wel een nachtje op het water doorbrengen.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2011, 11:01   #77
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Leuk plan, bedankt voor de uitnodiging en ja,
ik ga natuurlijk graag mee om je schip in te wijden!
Ik ga vast duimen voor veel wind,
want dat is beter dan een weekend lang
jullie satsang te moeten verdragen ...


Ik dacht exact hetzelfde, geen geleuter op onze cruise.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2011, 11:03   #78
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
gewoon kopen zo'n bootje

nou...het lijkt een select(ief) gezelschap te worden
nee hoor (geintje)
ik gun het jullie van
als jullie dan foto's maken van het schip...en plaatsen...ben ik ook blij
Ar is niet zo van de foto's vertelde hij eerder.

Ik zal eens zien of ik foto's van ons scheepje kan maken.
Het is al zo'n ander gezicht nu de mast en zwaarden zijn teruggeplaatst.
De motor is nog weg voor reparatie...
En eigenlijk wil ik deze vakantie toch nog wel een nachtje op het water doorbrengen.
Ik zie altijd een hoop practische bezwaren, woon niet aan het water dus moet er ergens een opslag voor de boot komen, onderhoud gepleegd worden en dergelijken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2011, 11:27   #79
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het kwam in me op dat ik het wel avontuurlijk zou vinden om eens in de griekse wateren te gaan zeilen maar ik heb nog nooit solo gezeild en ken verder ook niemand met zoveel belangstelling voor zeilen bij wie ik wel eens zo'n balletje kan opgooien. De mogelijkheden die Maria mij aangaf met grotere groepen sprak me niet zo aan.
Wij waren in mei op vakantie in Griekenland en de griekse wateren zijn werkelijk ononvertroffen. Zo kwam het ook bij ons op hoe heerlijk het zou zijn om daar rond te zeilen. Het zeilen met (grote) groepen is iets wat ons ook niet aanspreekt. Wij willen de mogelijkheden eens onderzoeken om gewoon een campingvlucht te boeken en dan daar een boot te huren om 2 weken mee rond te varen. Zou je misschien ook 's kunnen informeren.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2011, 13:46   #80
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik zie altijd een hoop practische bezwaren, woon niet aan het water dus moet er ergens een opslag voor de boot komen, onderhoud gepleegd worden en dergelijken.
Ik snap het.
(Wij wonen een paar minuten fietsen bij de boot vandaan, bijna in onze achtertuin eigenlijk )
glans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorstel tot zomerreces. Aart Forum; regels, vragen, idee 19 21 June 2013 14:32


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.