Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 November 2021, 15:46   #71
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Niet het geloof in mijn gedachten, Laurens...
'Wat is' veegt zijn voeten daaraan... en dat blijk ik wel te weten...
Het zal wel Marie, veel succes er mee.
 
Oud 29 November 2021, 15:46   #72
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb geen schepen achter mij verbrand, waarom zou ik?
Waarom zou ik de weg naakt verder gaan?
Met wat voor een onzin ben je bezig?
Oei, en ik die dacht dat er hier naar waarheid werd gezocht...
Hoe dikwijls heb jij hier al herhaald dat dat niet kan via het 'ik'...
Dat het 'ik' de grote spelbreker is die maakt dat mensen niet verder kunnen kijken omdat ze zo verdronken zitten in dat 'ik' dat alle macht en middelen naar zichzelf heeft getrokken... en dat met slechts één doel, nl. zichzelf in stand te houden en te versterken...
Naakt verder gaan wil zeggen dat je dat 'ik' van je hebt afgeschud...; niet dus.
marie is offline  
Oud 29 November 2021, 15:49   #73
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het zal wel Marie, veel succes er mee.
Ik ben niet ego-istisch ingesteld; ik gun iedereen dat succes...WiNk
marie is offline  
Oud 29 November 2021, 15:50   #74
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Correctie het is uit verveling...
Uit plezier!
Het leven is een feest en vandaag het meest.
Hup, ik ben weer naar de fitness!
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 29 November 2021, 15:50   #75
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oei, en ik die dacht dat er hier naar waarheid werd gezocht...
Hoe dikwijls heb jij hier al herhaald dat dat niet kan via het 'ik'...
Dat het 'ik' de grote spelbreker is die maakt dat mensen niet verder kunnen kijken omdat ze zo verdronken zitten in dat 'ik' dat alle macht en middelen naar zichzelf heeft getrokken... en dat met slechts één doel, nl. zichzelf in stand te houden en te versterken...
Naakt verder gaan wil zeggen dat je dat 'ik' van je hebt afgeschud...; niet dus.
Je leest naar wat je graag zelf ziet staan (wat je perceptie doorlaat). Alles wat er gedaan kan worden geschied door het 'ik' dus van een herhaling dat dat niet kan is onmogelijk sprake. Er is ooit gezegd dat je naakt voor god moet verschijnen en dan maak je er van dat je je weg naakt vervolgd. Overal brei je je eigen verhaaltjes van. Als gezegd is dat benodigd is om als een fenix uit de as te herrijzen maak je daar weer een wedstrijd van wie van ons de meeste schepen achter zich heeft verbrand.

Wat je hier wordt aanbevolen is het doen van gedegen zelfonderzoek, als je zegt dat je dat niet nodig hebt geef ik je aan waarom dat wél het geval is. Maar dan kom je weer met nieuwe verhaaltjes om te overtuigen. Daarvan raak ik niet onder de indruk. Nog steeds blijf ik bij mijn eerdere advies.
 
Oud 29 November 2021, 16:02   #76
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik ben niet ego-istisch ingesteld; ik gun iedereen dat succes...WiNk
Het zal wel Marie veel succes er mee.
 
Oud 29 November 2021, 19:08   #77
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je leest naar wat je graag zelf ziet staan (wat je perceptie doorlaat). Alles wat er gedaan kan worden geschied door het 'ik' dus van een herhaling dat dat niet kan is onmogelijk sprake. Er is ooit gezegd dat je naakt voor god moet verschijnen en dan maak je er van dat je je weg naakt vervolgd. Overal brei je je eigen verhaaltjes van. Als gezegd is dat benodigd is om als een fenix uit de as te herrijzen maak je daar weer een wedstrijd van wie van ons de meeste schepen achter zich heeft verbrand.

Wat je hier wordt aanbevolen is het doen van gedegen zelfonderzoek, als je zegt dat je dat niet nodig hebt geef ik je aan waarom dat wél het geval is. Maar dan kom je weer met nieuwe verhaaltjes om te overtuigen. Daarvan raak ik niet onder de indruk. Nog steeds blijf ik bij mijn eerdere advies.
Waar heb ik ooit beweerd dat ik geen gedegen zelfonderzoek nodig heb???
Mijn heel leven, mijn hele weg draait om gedegen zelfonderzoek...
Het verschil zit hem in het wel of niet 'gedegen' zijn volgens jou en/of volgens mij...
Wij blijken daar beide een andere betekenis aan te geven...

Wat het naakt zijn betreft; in wezen zijn we naakt en je hoef daar geen ander verhaaltjes rond te vertellen... Naakt zijn is het afleggen van alle gedachten, ideeën, geloof, verhaaltjes waarachter wij ons denken te kunnen verstoppen en die ons het idee geven dat we aangekleed zijn...

En wat dat wedstrijd voeren betreft... Ik laat je zonder problemen met de hoofdprijs lopen... Spijtig, maar ik had nog niet door dat het een wedstrijd was...

Vergeet één ding niet.... Vanaf het begin heb jij hier de spelregels uiteen gezet, waarheidsvinding, en het is daarom dat ik hier op het forum ben en was... Vanaf het begin had ik inderdaad niet door dat het in feite een advaitaforum is, maar jij hebt beweerd dat dat geen probleem was...
Dus...
Ik wil niet dat jij van advies zou veranderen en zeker niet om wille van mij...
Het is zoals je een bepaald moment zegt, jouw leven...
marie is offline  
Oud 29 November 2021, 23:02   #78
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Vergeet één ding niet.... Vanaf het begin heb jij hier de spelregels uiteen gezet, waarheidsvinding, en het is daarom dat ik hier op het forum ben en was... Vanaf het begin had ik inderdaad niet door dat het in feite een advaitaforum is, maar jij hebt beweerd dat dat geen probleem was...
Dus...
Ik wil niet dat jij van advies zou veranderen en zeker niet om wille van mij...
Het is zoals je een bepaald moment zegt, jouw leven...
Je hebt gelijk Marie. Je bleek een kritische geest die ik graag op mijn forum verwelkoomde. Inmiddels zijn we alweer meer dan tien jaar aan het stoethaspelen met elkaar. Er zit geen enkele progressie in.
 
Oud 29 November 2021, 23:13   #79
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
ik heb niks met kennis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
ik draag kennis hoe ergens is te komen.
Laurens.
Manker dan dat kun je niet lopen.
Het kan niet anders zijn dan bovenstaande contradictie.. (De context doet er niet toe.)

'Diep en/of gedegen zelfonderzoek reduceert alle oprechte en geloofwaardige duiding tot nul komma nul. En daar ontkom jij ook niet aan.

Duiding heeft alleen een werkelijkheid van betekenis daar waar het (De duiding) ontstaat. (Jouw intellect) Het duiden is getoetst aan de oprechtheid en geloofwaardigheid van jouw conceptuele vermogen het een of ander in 'zinnige' verwoording grammaticaal vorm te geven.

En buiten jouw oprechtheid is de geloofwaardigheid van jouw duiding alleen nog levensvatbaar door de betekenis die er door een ander aan gegeven of gekoppeld wordt. Kortom alle duiding roept eenvoudig de een of andere betekenis van beleving op, maar betekenis noch beleving zijn datgeen wat het oogmerk van duiding in deze is. (Althans, dat mag ik toch aannemen.)

Maw, Waarheid herkent Waarheid, een uiting die jij vaak gebruikt, betreft feitelijk niet veel meer dan dat iemand met een goed ontwikkeld grammaticaal gevoel voor woord betekenis en zinsverbanden m.b.t deze materie jou de constatering kan geven in Waarheid te verkeren, en een ander die dat ontwikkelde grammaticale gevoel ontbeert, en puur oprecht uit een diepe onbeschrijfelijke herkenning van Waarheid een uiting plaatst die nogal gekunsteld en warrig leest, is dan per definitie niet in Waarheid verkerend.

Niet dat dit mij verder bezighoud, integendeel, het valt mij eenvoudig steeds vaker op dat de jarenlange duur van dit forum gewoon gebaseerd is op grammaticale lulligheden en trucjes.
Ik ben bijna geneigd te zeggen dat jij zelf de constante aanleiding bent tot wat het jarenlange geneuzel gaande houd..

Voor Bassie is dat duidelijk, voor Marie is dat duidelijk, voor Dorje is dat duidelijk, voor Darsho is dat duidelijk en voor mij is dat duidelijk.. alleen voor jou nog niet.
Guido is offline  
Oud 30 November 2021, 00:05   #80
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Zelfkennis levert ook (intellectuele) kennis op. Als je bewustzijn bent, dan heeft dat invloed op je gedachten. Dan weet je -bijvoorbeeld- dat in bewustzijn er alleen sprake is van een zelfverhouding. Het 'zelf' in bewustzijn (wat ik normaliter niet-zelf noem) verhoudt zich louter tot zichzelf.

De persoon heeft echter een verhouding met de wereld. De persoon is de acteur in de wereld die zijn 'geestelijk zelfbeeld' heeft opgedaan in de wereld. Alleen het door en door kennen en begrijpen van de persoon kan een einde maken aan diezelfde persoon. In geestelijke zin welteverstaan.

Dat geouwehoer over ego, daar doe ik niet meer aan mee. Er loopt een persoon rond die zichzelf met 'ik' aan duidt. Dat ben 'ik' voor zolang het duurt. De zelfverhouding is eeuwig, de wereldverhouding is tijdelijk. De term 'eeuwig' kan niet intellectueel begrepen worden, daar is maar een oplossing voor: het zijn van bewustzijn. En dat kan niet als persoon, dus daar is een diepe bewuste toestand voor nodig. Nadrukkelijk geen meditatie. Meditatie is maar een beetje chillen in mijn ogen. Niks mis mee als je een leuke hobby zoekt, maar met zelfkennis heeft het niks van doen.

Het enige wat ik uit eigen ervaring kan aanraden is om alles tot object van waarneming te maken, want laat dat nu precies zijn wat bewustzijn doet.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.