Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 October 2012, 10:53   #71
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Vergeet het woord therapie (even daargelaten het feit dat je alle therapieën en hun doel op een hoop gooit), het gaat over het met iemand meelopen op een pad. Ongeacht het doel van dat pad. Maar manieren om iemand op een pad te vergezellen. Daar ging mijn reactie over en nergens anders. Als de gekozen methode niet effectief is, kun je nadenken over een andere methode om je doel te bereiken. Of je kunt natuurlijk de ander als onwillig, egogericht etc blijven benoemen. Dan blijft het gesteggel fijn in stand. Dat was ook gebeurd als de vrouw uit mijn voorbeeld niet creatief naar andere wegen had gezocht. Het ego kent voldoende manieren zichzelf in stand te houden, dus zul je moeten zoeken naar mogelijkheden die mechanismen van het ego te omzeilen anders bereik je eerder dat je het ego bevestigt.
Esradha is offline  
Oud 28 October 2012, 10:56   #72
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb veel pijn in mijn rug en in mijn geest. Mijn energie voelt donker aan, en het voelt alsof het op is.
Ben benieuwd wat vanuit hier, waar ik me nu bevind, zou komen.
Ik vraag me echt af hoe nu verder, want ik weet het echt niet!
Het voelt alsof mijn levensreis be?indigd is als persoon (als IK), maar nu weet ik echt niet wat verder, en fysiek ben ietwat op.
Alsof iets in mij het onbekende aan zou willen gaan, maar weet niet hoe daar te komen..
Mijn innerlijke vonkje voelt dof aan, weet niet meer wat te volgen.. Dus ga ik me (weer) berusten dat het zich aandient.. Tis klote...




.. het vonkje is er nog..
Mihaela, je hebt niets aan de volgende woorden (ik weet niet eens wat er komen gaat) je zit m.i. in een mooi proces.

Het zal klote aanvoelen (ach weet je ook eens hoe die voelen, ik had me wel eens kut willen voelen) maar wat er gevoeld wordt is nog vanuit 'controle/houvast/zelfbeeld'.

Wie weet is het de tijd dat die hele structuur totaal gaat instorten/verdwijnen en is er plots het moment waar er zelfs geen berusting meer bestaat.

Ik gun/wens je, ...........ja en toen stopte het typen, misschien is 'einde van het persoonlijke proces' de beste verwoording.

Laat alles maar gebeuren en enkel zien waar de controle vandaan komt.

Totale overgave, een niet meer weten.

Mooie ingredienten.


Michaela, wat versta jij onder 'vonkje'?
Aart is offline  
Oud 28 October 2012, 10:56   #73
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ja, ja, ja ...
Het staat me bij dat je een rondje IJsselmeer ging doen met je lief om de kunsten van je nieuwe schip uit te proberen. Dat dat een uitnodiging was heb ik dan helaas gemist.
Het vooruitzicht om een stel gestoorde gekken van dit forum in levende lijve te ontmoeten (altijd weer anders dan vanaf tekst op een beeldscherm) en de wereld vanaf het water te bekijken zouden een welkome afwisseling van het doorsnee bestaan kunnen zijn.
Als er zich een nieuwe mogelijkheid voordoet hou ik me graag aanbevolen.
Zo ja dan toch en zo nee dan helaas.
Ik moet Sagnaar bijvallen het is geweest zoals hij zegt dat het was, hij heeft ons herhaaldelijk laten weten dat het tijdstip naderde. Ik heb er zelf niet meer op gereageerd want ik zag het niet zo zitten, met z'n allen drie dagen lang op zo'n oceanstomer.

Ik hou meer van een dagje zeilen met een 16 m2 en de hele dag actief zijn met laveren, oploefen, afvallen, overstag gaan, de giek bijna tegen je kop krijgen, zo scherp aan de wind varen dat de boot omgaat. Het betere werk zeg maar, met gezapig wat lullen heb ik het wel gehad.
Rennie is offline  
Oud 28 October 2012, 11:05   #74
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik moet Sagnaar bijvallen het is geweest zoals hij zegt dat het was, hij heeft ons herhaaldelijk laten weten dat het tijdstip naderde. Ik heb er zelf niet meer op gereageerd want ik zag het niet zo zitten, met z'n allen drie dagen lang op zo'n oceanstomer.

Ik hou meer van een dagje zeilen met een 16 m2 en de hele dag actief zijn met laveren, oploefen, afvallen, overstag gaan, de giek bijna tegen je kop krijgen, zo scherp aan de wind varen dat de boot omgaat. Het betere werk zeg maar, met gezapig wat lullen heb ik het wel gehad.
De verrassing in het bericht is dat je Sagnaar bijvalt. Dat gebeurt niet elke dag, zullen we maar zeggen. In dit geval is het niet nodig, want ik ga er van uit dat jullie helemaal gelijk hebben en mij gewoon iets is ontgaan.

Wat geen verrassing is, is dat je een voorkeur hebt voor noeste arbeid om vooruit te komen. Al je berichten ademen die voorkeur uit. In het zweet uws aanschijns zult gij buiswater tot u nemen!
Rob is offline  
Oud 28 October 2012, 11:12   #75
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De verrassing in het bericht is dat je Sagnaar bijvalt. Dat gebeurt niet elke dag, zullen we maar zeggen. In dit geval is het niet nodig, want ik ga er van uit dat jullie helemaal gelijk hebben en mij gewoon iets is ontgaan.

Wat geen verrassing is, is dat je een voorkeur hebt voor noeste arbeid om vooruit te komen. Al je berichten ademen die voorkeur uit. In het zweet uws aanschijns zult gij buiswater tot u nemen!


Waar het eenduidig is verschijnt bijval, evenals tegenwerping bij het tegenovergestelde verschijnt.

Dat is hoe ik het graag heb, werken en niet lullen, en wat betreft dat zweet het is niet mijn Calvinistische inslag, het gaat als vanzelf.
Rennie is offline  
Oud 28 October 2012, 11:21   #76
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Welnee....
Jij bent juist het prototype van cultuur waardering.

Het is dan ook een kunst schijn van waarheid te kunnen onderscheiden.
Niets is wat het lijkt is nogal een onderschat fenomeen.
Ulla is offline  
Oud 28 October 2012, 11:30   #77
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Vergeet het woord therapie (even daargelaten het feit dat je alle therapieën en hun doel op een hoop gooit), het gaat over het met iemand meelopen op een pad. Ongeacht het doel van dat pad. Maar manieren om iemand op een pad te vergezellen. Daar ging mijn reactie over en nergens anders. Als de gekozen methode niet effectief is, kun je nadenken over een andere methode om je doel te bereiken. Of je kunt natuurlijk de ander als onwillig, egogericht etc blijven benoemen. Dan blijft het gesteggel fijn in stand. Dat was ook gebeurd als de vrouw uit mijn voorbeeld niet creatief naar andere wegen had gezocht. Het ego kent voldoende manieren zichzelf in stand te houden, dus zul je moeten zoeken naar mogelijkheden die mechanismen van het ego te omzeilen anders bereik je eerder dat je het ego bevestigt.
Ik heb het ook niet over met iemand meelopen, het vergezellen op zijn pad. Dat is te zoetsappig en dekt de lading niet van het door mij bedoelde zelfonderzoek. Wat op een pad vergezeld wordt is het ego, gesteund met bijval, instemming, meedenken, voorzichtige lichte correctie en bijsturing.

Het ego zelf is de saboteur van het gaan volgens die bepaalde door mij voorgestane methode, je kunt er onmogelijk soft mee omgaan, overhalen werkt absoluut niet.

Advaita is de krachtigst denkbare methode die in staat is om ego te omzeilen. Er is hier iemand die bekend is met traditionele Advaita er is iemand die bereid is je daarin te begeleiden, kortom de infrastructuur is er, het ontbreekt aan de clientële.

Mocht er al interesse zijn dan hebben we hier ook nog eens te dealen met kapers van het gedachtengoed van Advaita, die op de zaken vooruit lopen en zeggen dat je er al bent en helemaal niks hoeft te doen. Perfect inspelende op de onwil van ego om er aan te beginnen.

Wat ik probeerde te doen is, is aantonen dat ego in hen die dat propageren nog volop aanwezig is. In die poging wordt dan ego ziet ego gezien en is de geloofwaardigheid van de poging verdwenen. Het is deze impasse waarin het pogen tot het doen van zelfonderzoek verkeerd.
Rennie is offline  
Oud 28 October 2012, 11:41   #78
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Je vult weer flink wat in van mijn tekst. Waar het mij om ging, dat de gekozen methode om mensen te bereiken niet effectief is en je zou kunnen nadenken over een andere aanpak. Of je houdt het bij de onwilligheid van die mensen. Hoe harder iedereen van de eigen waarheid is overtuigd, hoe langer we hier langs elkaar heen blijven praten.
Esradha is offline  
Oud 28 October 2012, 11:51   #79
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Je vult weer flink wat in van mijn tekst. Waar het mij om ging, dat de gekozen methode om mensen te bereiken niet effectief is en je zou kunnen nadenken over een andere aanpak. Of je houdt het bij de onwilligheid van die mensen. Hoe harder iedereen van de eigen waarheid is overtuigd, hoe langer we hier langs elkaar heen blijven praten.
Ik zie wat je bedoelde, wat je voorstaat dat er gebeurt en ik geef, voor mijn gevoel overtuigend met argumenten aan, waarom dat zo niet kan. ik loop in gedachten met je mee en geef weer wat ik nog meer zie en geef daar bij voorbaat al vast commentaar op. Ja oke invullen so what ?

Dus ja ik zeg zelf dat deze methode om de mensen te bereiken niet effectief is en ik geef de reden waarom die niet effectief is, namelijk dat je ze niet kunt paaien zelfonderzoek te doen omdat datgene dat er gepaaid moet worden het euvel zelf is.

Onwillige mensen is ook het euvel niet het vraagt inzicht naar de onwil van iets dat niet bereid is, en waarom het daartoe niet bereid is, dat is onderzoek naar dat ego zelf. De aard van het ego moet onderzocht en datzelfde ego voorkomt dat.

Het is niet mijn waarheid, het is een bewezen feit dat het zo is. Om te voorkomen dat ik met mijn waarheid loop te leuren zeg ik ook dat ik het niet uitgevonden heb. Het heet Advaita en is 1000 jaar oud. Hoe het ook zei, ego moet door z'n eigen weerstand heen zien te breken.

Oja vergeten te zeggen dat dat hier op dit forum niet gaat gebeuren is inmiddels mijn stellige overtuiging. Zelfs degenen op wie ik mijn hoop gevestigd had laten het afweten, er is hier niemand die dat zelfonderzoek wil doen.
Rennie is offline  
Oud 28 October 2012, 12:34   #80
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ik hou meer van een dagje zeilen met een 16 m2 en de hele dag actief zijn met laveren, oploefen, afvallen, overstag gaan, de giek bijna tegen je kop krijgen, zo scherp aan de wind varen dat de boot omgaat. Het betere werk zeg maar, met gezapig wat lullen heb ik het wel gehad.
Natuurlijk,
maar dat is dan ook zo mooi aan Zeilen.
Als symboliek maar ook als het praktische ritueel van zich herhalende handellingen...
Om te komen tot een moeiteloze vaart
:-)

(Oceaanstomer ?.
Bijna 14 meter.....een schatje
sagnaar is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.