Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 August 2012, 08:28   #71
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zolang je bezig bent menen te moeten vertellen en te concluderen dat mensen niet weten wat ze zijn, houd je deze dualiteit net zo goed in stand. Het is net zo goed een hulpmiddel vanuit de dualiteit, niks mis mee maar zou ik mij toch ook maar eens realiseren. Zolang je jezelf ( en anderen) moet vertellen niet te weten wat ze zijn en daar de nadruk op te leggen, is er net zo goed een tegenstelling aanwezig. Het wantrouwen dat niet te weten.
Oeps, wel een erg mooie omschrijving.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 08:40   #72
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat zal nog een hele klus worden. Binnen A, maar zeker ook binnen B zijn er vele variaties. En de vele variaties verdragen elkaar niet altijd even goed. Wat is 'de juiste'?
Ik realiseer me dat alles relatief is, dus dat zal zeer zeker ook deze stichting betreffende zelfkennis zijn.
Aan de ene kant, hoop ik mensen aan te trekken die A en/of B kunnen vertegenwoordigen maar ik zal ook gaan werken met mensen die zich niet willen of hoeven 'binden' met de stichting, maar wel hun ervaring, kunde, inzicht willen delen met bezoekers van de stichting. De stichting verwijst dan bezoekers gewoon door, ergens buiten in het (werk)veld.
En de stichting wil ook mensen uitnodigen, bijvoorbeeld om eens een lezing of workshop te geven, binnen/vanuit het centrum (wanneer die er is).
De stichting behoort juist iedereen die zich serieus bezighoudt met zelfkennis te zoeken, uit te nodigen en of te registreren (info voor het internet).
Onderlinge vriendschap en liefde voor zelfkennis zullen belangrijk zijn en niet dat er zaken kunnen worden gedaan, enzo. Wel dat je als stichting met twee benen op de grond behoort te blijven maar dat je gelooft, openstaat voor de ware betekenis van zelfkennis. En dat zelfkennis onmogelijk iets te maken kan hebben met succes willen hebben en of autoriteit(en).
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 08:55   #73
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Het karakter van de stichting zal zijn:
  • Wetenschappelijk
  • Religieus
  • Filosofisch
  • Vriendelijk en behulpzaam.
Eenzijdigheid is uit den boze, bij het willen vertegenwoordigen (als een stichting in het veld) van wat zelfkennis (zo al) is.

__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 10:21   #74
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Het karakter van de stichting zal zijn:
  • Wetenschappelijk
  • Religieus
  • Filosofisch
  • Vriendelijk en behulpzaam.
Eenzijdigheid is uit den boze, bij het willen vertegenwoordigen (als een stichting in het veld) van wat zelfkennis (zo al) is.


Ik zou persoonlijk het woord vriendelijk weg laten, het woord behulpzaam dekt voor mij de lading.
Vriendelijkheid is zo relatief vind ik . Ik dacht eerste om het woord vriendelijk met het woord respectvol te vervangen, maar die vind ik ook zo betrekkelijk...
wat is vriendelijk, wat is respectvol? Ieder heeft daar zijn beeld bij...

Behulpzaam is voor mij zeer dekkend.
Want het gaat alleen maar om bewustwording, en hoe je dat kan bereiken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 10:26   #75
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Zachte meesters maken stinkende wonden.
maar wij hoeven ook niet met geweld behulpzaam te zijn, en toch is het voor mij duidelijk dat bewustwording gepaard gaat met de confrontatie aan gaan. Dus daar is vriendelijkheid niet op haar plaats.
(Ik denk gewoon mee)
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 15:28   #76
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik zou persoonlijk het woord vriendelijk weg laten, het woord behulpzaam dekt voor mij de lading.
Vriendelijkheid is zo relatief vind ik . Ik dacht eerste om het woord vriendelijk met het woord respectvol te vervangen, maar die vind ik ook zo betrekkelijk...
wat is vriendelijk, wat is respectvol? Ieder heeft daar zijn beeld bij...

Behulpzaam is voor mij zeer dekkend.
Want het gaat alleen maar om bewustwording, en hoe je dat kan bereiken.
Sommige mensen ogen vriendelijk maar zijn in de praktijk toch niet echt behulpzaam en net andersom, kan natuurlijk ook. Sommige mensen steken meteen de handen uit de mouwen, zijn harde werkers,... maar een glimlach is misschien ver te zoeken.

De stichting gaat niet alleen 'maar om bewustwording en hoe je dat kan bereiken'. Het gaat namelijk ook om medewerkers en hun houding naar het publiek toe.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 15:38   #77
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Sommige mensen ogen vriendelijk maar zijn in de praktijk toch niet echt behulpzaam en net andersom, kan natuurlijk ook. Sommige mensen steken meteen de handen uit de mouwen, zijn harde werkers,... maar een glimlach is misschien ver te zoeken.

De stichting gaat niet alleen 'maar om bewustwording en hoe je dat kan bereiken'. Het gaat namelijk ook om medewerkers en hun houding naar het publiek toe.

Bedoel je zo en alternatieve spirituele Centrum dan, met hele vriendelijke mensen, toch niet?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 15:39   #78
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zachte meesters maken stinkende wonden.
maar wij hoeven ook niet met geweld behulpzaam te zijn, en toch is het voor mij duidelijk dat bewustwording gepaard gaat met de confrontatie aan gaan. Dus daar is vriendelijkheid niet op haar plaats.
(Ik denk gewoon mee)
Op de eerste plaats, wil een bezoeker welkom worden geheten. Je kunt altijd de roede nog uit de kast nemen.
De bezoeker kan allerlei vragen hebben en daarin kun je behulpzaam zijn. De stichting wil geen fanatieke indruk maken, kun je dat begrijpen?
Zelfs een tandarts die moet boren is toch op de eerste plaats vriendelijk en behulpzaam.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 15:45   #79
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Bedoel je zo en alternatieve spirituele Centrum dan, met hele vriendelijke mensen, toch niet?
Nee, geen alternatieve spirituele centrum. Nee, veel nuchterder. Al hoop ik wel dat alternatieve spirituele mensen zich ook aangetrokken zullen voelen tot de stichting. Want spiritualiteit is naast bijvoorbeeld wetenschap ook een belangrijke invalshoek wat zelfkennis aangaat.
Je kunt onmogelijk altijd open en vriendelijk zijn maar het lijkt me een belangrijke basis.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 15:46   #80
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Op de eerste plaats, wil een bezoeker welkom worden geheten. Je kunt altijd de roede nog uit de kast nemen.
De bezoeker kan allerlei vragen hebben en daarin kun je behulpzaam zijn. De stichting wil geen fanatieke indruk maken, kun je dat begrijpen?
Zelfs een tandarts die moet boren is toch op de eerste plaats vriendelijk en behulpzaam.
Als vriendelijkheid in je zit is het heel prettig, maar als het een masker is is het net zo erg als onvriendelijkheid vind ik.
Ik begrijp heel goed van je bedoelt.
Ik was een keer bij een ontmoeting, Gurdieff aanhangers zeg maar, en toen de uitleg klaar was, zei de gastvrouw: -Jullie mogen gaan.
Ik ging uiteraard direct vragen: -Mag ik mijn glas water leeg drinken eerst?
-Ja zeker keek ze verrast.
- O, ok, zei ik .. Je kwam op me over alsof ik NU DIRECT de deur uit moet gaan.

Soms is het ook zo een spel van 'beheersing' laten blijken, en daardoor is men onvriendelijk.

Maar té vriendelijk heb ik er ook genoeg van, ik hoef de zwevers van ''Spirituele Centrums'' niet meer zo...
In de zin van ''proclameren'' .. Oh, ik voel Liefde, en ik ben Liefde en jij bent Liefde.. bla bla bla..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.