Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 June 2013, 22:37   #71
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dat hoeft ook niet, ik vind het classificeren onzin, het schept geen duidelijkheid maar starheid.
Als advaita oa is dat je uitsluit wat je allemaal niet bent, dan denk ik dat het niet vrij zijn van kindmechanismes daar ook bijhoort, en dat niet in een hoek moet drukken van "gepriegel"

Ik denk dat je "iets" (in dit geval advaita) gebruikt om dingen juist uit de weg te gaan, als je iets als onbelangrijk bestempeld hoef je er niet meer naar te kijken.
Niet vanuit advaita is iets gepriegel maar vanuit jou,....en dat is verder ok natuurlijk.

Maar ik blijf gerust weg van het advaita gedeelte als het allemaal niet past.
Tja ik ga je mening niet betwisten voor mij schept het gebruik van hoofdletters duidelijkheid bij woorden als, bijvoorbeeld, bewustzijn (het deel aan bewustzijn dat eenieder bezit en Bewustzijn (het grote allesomvattende geheel).

Ik heb zeer recentelijk ook al uitgelegd waarom. Advaita is een onderzoek naar wat je niet bent, dus (even kort door de bocht) je bent je anorexia niet, dus waarom dan hele verhandelingen houden over de problemen die je daarbij ondervindt ? Dus in de betekenis van aftrekken, weghalen wat je niet bent, ga je dus optellen, meer toevoegen aan wat je niet bent, dat noem ik gepriegel in de marge want het verlengd de duur dat je er mee bezig bent.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 00:08   #72
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Alweer nee, je hoeft niet naar een oorzaak te zoeken, het zijn maar onbenullige verschijnselen die een 'ik' overkomen. Wanneer je weet wat je bent heb je de 'ik' achter je gelaten. Er hoeft nooit meer aan geschaafd en gesleuteld te worden. Er is ook geen 'ik' of 'me' waar iets mee op de loop kan gaan. Maar dit is nog steeds allemaal hypothetisch gelul, het is je werkelijkheid niet dus waar praat je in godsnaam over ?
Verschijnselen overkomen je niet, dus daar scheiden zich onze wegen al. Mijn werkelijkheid is een andere dan de jouwe. Ik praat daarover, het heeft alleen weinig zin om daar met jou over te praten, dus ik groet u.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 00:11   #73
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dat hoeft ook niet, ik vind het classificeren onzin, het schept geen duidelijkheid maar starheid.
Als advaita oa is dat je uitsluit wat je allemaal niet bent, dan denk ik dat het niet vrij zijn van kindmechanismes daar ook bijhoort, en dat niet in een hoek moet drukken van "gepriegel"

Ik denk dat je "iets" (in dit geval advaita) gebruikt om dingen juist uit de weg te gaan, als je iets als onbelangrijk bestempeld hoef je er niet meer naar te kijken.
Niet vanuit advaita is iets gepriegel maar vanuit jou,....en dat is verder ok natuurlijk.
Ik denk dat je dat wel aardig goed gezien hebt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 04:47   #74
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Verschijnselen overkomen je niet, dus daar scheiden zich onze wegen al. Mijn werkelijkheid is een andere dan de jouwe. Ik praat daarover, het heeft alleen weinig zin om daar met jou over te praten, dus ik groet u.
Als je niet weet wat je bent overkomen ze een 'ik' of 'je'. Jij bent een 'ik' oftewel een iemand (die niet weet 'wat' ie is) dus overkomen verschijnselen je. Maar het zal me niet lukken je dat duidelijk te maken, je omarmt alleen dat wat aansluit bij je ideeen en staat niet open voor iets anders.

Het was me al veel langer duidelijk dat het voor jou geen enkele zin heeft met mij te praten. Ik gaf je blijvend steeds antwoorden op je vragen en correcties op je denkwijze, wetende dat ik je toch niet kan bereiken. Het is voor ons beiden goed die pogingen eindelijk op te geven.

Ik wens je alle goeds met het grasduinen in de verschijnselen
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 11:23   #75
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je niet weet wat je bent overkomen ze een 'ik' of 'je'. Jij bent een 'ik' oftewel een iemand (die niet weet 'wat' ie is) dus overkomen verschijnselen je. Maar het zal me niet lukken je dat duidelijk te maken, je omarmt alleen dat wat aansluit bij je ideeen en staat niet open voor iets anders.

Het was me al veel langer duidelijk dat het voor jou geen enkele zin heeft met mij te praten. Ik gaf je blijvend steeds antwoorden op je vragen en correcties op je denkwijze, wetende dat ik je toch niet kan bereiken. Het is voor ons beiden goed die pogingen eindelijk op te geven.

Ik wens je alle goeds met het grasduinen in de verschijnselen
Dan zal ik je op de valreep nog proberen duidelijk te maken waarom je mij, maar ook anderen op dit forum, niet bereikt. Jij hebt het over dingen die je overkomen. Vervolgens ga ik zeggen dat zich daar onze wegen scheiden omdat ik (wetende wat ik ben) zeg dat dingen je niet overkomen. Daar ga jij dan vervolgens op reageren door mij te vertellen dat dingen mij (wel) overkomen omdat ik niet zou weten wat ik ben. Op die manier wordt communiceren wel heel erg lastig. Als ik zeg dat ik weet wat ik ben, wat is dan de zin ervan om tegen mij te zeggen dat ik dat niet weet? Als ik (iets) weet, staat dat per definitie niet ter discussie. Anders zou er immers geen sprake van weten zijn.

Uiteraard mag jij het anders zien, maar iedere poging om "mijn" weten ter discussie te stellen is dan op voorhand een vruchteloze en kan niet anders dan tot frustratie en teleurstelling leiden. De vraag die je jezelf dan zou kunnen stellen wat daar de zin van is en wie je nu eigenlijk ergens van probeert te overtuigen. Wens ik jou succes met het grasduinen in wat je bent, maar daar valt weinig te grasduinen, kan ik je vertellen. Ik ga eens lekker grasduinen in de tuin. Hoewel daar is geen gras en zijn geen duinen, maar ik ga toch maar eens een poging wagen. Fijn weekend verder.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 11:36   #76
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dan zal ik je op de valreep nog proberen duidelijk te maken waarom je mij, maar ook anderen op dit forum, niet bereikt. Jij hebt het over dingen die je overkomen. Vervolgens ga ik zeggen dat zich daar onze wegen scheiden omdat ik (wetende wat ik ben) zeg dat dingen je niet overkomen. Daar ga jij dan vervolgens op reageren door mij te vertellen dat dingen mij (wel) overkomen omdat ik niet zou weten wat ik ben. Op die manier wordt communiceren wel heel erg lastig. Als ik zeg dat ik weet wat ik ben, wat is dan de zin ervan om tegen mij te zeggen dat ik dat niet weet? Als ik (iets) weet, staat dat per definitie niet ter discussie. Anders zou er immers geen sprake van weten zijn.

Uiteraard mag jij het anders zien, maar iedere poging om "mijn" weten ter discussie te stellen is dan op voorhand een vruchteloze en kan niet anders dan tot frustratie en teleurstelling leiden. De vraag die je jezelf dan zou kunnen stellen wat daar de zin van is en wie je nu eigenlijk ergens van probeert te overtuigen. Wens ik jou succes met het grasduinen in wat je bent, maar daar valt weinig te grasduinen, kan ik je vertellen. Ik ga eens lekker grasduinen in de tuin. Hoewel daar is geen gras en zijn geen duinen, maar ik ga toch maar eens een poging wagen. Fijn weekend verder.
Ik zou kunnen zeggen dat je een achterlijke trol bent en je gezwets laten voor wat het is. Maar ik doe, zij het alsmaar tevergeefse, pogingen je duidelijk te maken dat je niet weet 'wat' je bent. Als jij blijft volhouden met gebruik making van argumenten waaruit telkens opnieuw weer klip en klaar duidelijk is dat je niet weet 'wat' je bent, is je hoofdmotief het bewijzen van je onwaarheid. Wat we hier doen, althans dat is de bedoeling, is waarheidvinding, oftewel eliminatie van onwaarheid. Kort samengevat, je moet gewoon het Zelfonderzoek, of aan waarheidvinding, doen en dan zul je zelf inzien dat je je ledig houdt met verschijnselen.

ik snap echt wel dat je van mij verlangd in je redenatie mee te gaan, maar dat doe ik niet, want het is maar een stompzinnige redenatie.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 11:47   #77
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Maar ik doe, zij het alsmaar tevergeefse, pogingen je duidelijk te maken dat je niet weet 'wat' je bent. Als jij blijft volhouden met gebruik making van argumenten waaruit telkens opnieuw weer klip en klaar duidelijk is dat je niet weet 'wat' je bent, is je hoofdmotief het bewijzen van je onwaarheid. Wat we hier doen, althans dat is de bedoeling, is waarheidvinding, oftewel eliminatie van onwaarheid.
Ik adviseer je dan ook om je pogingen te staken. Ze zijn inderdaad tevergeefs. Ik hoef niks te bewijzen. In mijn optiek is jouw hoofdmotief het bewijzen van, in jouw optiek, andermans onwaarheid, zonder te zien dat het die van jezelf betreft. Maar nu rest ik toch echt my case.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 12:22   #78
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht

Ik heb zeer recentelijk ook al uitgelegd waarom. Advaita is een onderzoek naar wat je niet bent, dus (even kort door de bocht) je bent je anorexia niet, dus waarom dan hele verhandelingen houden over de problemen die je daarbij ondervindt ?
Wil je hiermee zeggen dat je gerealiseerd kan zijn inclusief bv anorexia als je maar weet dat je je anorexia niet bent?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 12:32   #79
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als ik zeg dat ik weet wat ik ben, wat is dan de zin ervan om tegen mij te zeggen dat ik dat niet weet? Als ik (iets) weet, staat dat per definitie niet ter discussie. Anders zou er immers geen sprake van weten zijn.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ik zoiets zou zeggen als "ik weet wat ik ben"
Wel wat nu mijn overtuiging is, wat ik nu vind, wat ik nu ergens van denk, aannemend dat ik genoeg ruimte over hou om dat weer bij te schaven,....waarschijnlijk tot mijn dood.
Het geeft me eerder rust dat ik iets bij kan draaien dan dat ik besluit om het allemaal te Weten,....hoe moeilijk maak je het je zelf dan om daar op terug te komen?

Dit Weten zie ik (nu) als een kindmechanisme verlangend naar zeker en duidelijkheid, omdat het kind dat te weinig gekregen heeft.


Ik zelf zou niet iemand adviseren om pogingen te staken om iemand uit te leggen of te overtuigen, wel om te bekijken waarom je iets staakt of iets doorzet, en hoe je je daarbij voelt.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 June 2013, 12:35   #80
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Wil je hiermee zeggen dat je gerealiseerd kan zijn inclusief bv anorexia als je maar weet dat je je anorexia niet bent?
Ja, dat is de betekenis van dat je de verschijnselen niet bent.
Dat behoeft verduidelijking zie ik nu.

Als je weet wat je bent, ben je niet specifiek aanwijsbaar. Iets dat je bent met uitsluiting van iets anders. Maar om dat te kunnen zijn (c.q. zeggen te zijn) moet je je eerst ontdoen van al die aannames, de dingen die je zogenaamd specifiek kenmerken.

Ga je je dus kenmerken, of uit van iets centraal zoals 'het bestuurscentrum ik' zoals zo vaak wordt gezien, vertel je eigenlijk niet te weten dat 'wat' te zijn.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.