Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 June 2015, 22:57   #71
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt Waarheid dienen en dan dien je God Pup, subjectieve waarheden die persoonsgebonden zijn en die de eigen visie weergegeven zoals die van Ramesh dienen geen Waarheid.
Jij mag eender welke aannames hanteren die jij als waarheid ervaart en geloven dat jij alleen waarheid dient Laurens. Of niet alleen jij maar nog een handje of grote hand vol die in jouw ogen de waarheid dienen.
Ramesh, Theo en ik en nog anderen dienen eveneens de waarheid, al is het niet de jouwe, maar dat valt duidelijk moeilijk tot niet te verteren voor jou.

"Ramesh:
- Voorbij de concepten ligt de Waarheid!
De Waarheid wordt verhuld door concepten en geconceptualiseer.

- Als je spreekt en een gelijkenis gebruikt, is die gelijkenis uitsluitend gebaseerd op objecten. Daarom zei Ramana Maharshi vaak: 'Het enige onderricht is stilte.' Of je nu een concept gebruikt of een gelijkenis of een metafoor ? ze zijn allemaal gebaseerd op objecten.
."

(bron)
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:07   #72
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Jij mag eender welke aannames hanteren die jij als waarheid ervaart en geloven dat jij alleen waarheid dient Laurens. Of niet alleen jij maar nog een handje of grote hand vol die in jouw ogen de waarheid dienen.
Ramesh, Theo en ik en nog anderen dienen eveneens de waarheid, al is het niet de jouwe, maar dat valt duidelijk moeilijk tot niet te verteren voor jou.

"Ramesh:
- Voorbij de concepten ligt de Waarheid! De Waarheid wordt verhuld door concepten en geconceptualiseer.

- Als je spreekt en een gelijkenis gebruikt, is die gelijkenis uitsluitend gebaseerd op objecten. Daarom zei Ramana Maharshi vaak: 'Het enige onderricht is stilte.' Of je nu een concept gebruikt of een gelijkenis of een metafoor ? ze zijn allemaal gebaseerd op objecten.."

Waarheid is oneindig geduldig in het uitleggen, alleen het 'ik' in mij, als dat de boventoon voert, geeft er nog wel eens de brui aan. Dus ik zal het uit naam van Waarheid nog een keer uitleggen zolang de energie van Waarheid mij dat toestaat, want ik ben slecht zijn dienaar.

Je kunt het onderscheid kennelijk niet maken tussen waarheid en Waarheid omdat je dat niet geleerd hebt middels gedegen zelfonderzoek. Je zult omdat je die niet kent vasthouden aan waarheid die subjectief is. Dat die subjectief is zeg je al met 'de waarheid van Theo' of 'de waarheid van Ramesh'. Waarheid is niet van iemand, niet van Theo niet van Ramesh niet van Laurens. Ramesh zijn spreken hij over DE waarheid geeft mij al het inzicht dat hij niet weet waar hij het over heeft.

Maar inderdaad zoals Ramesh zegt voorbij de concepten ligt Waarheid (niet DE waarheid overigens), maar ook 'ik' is een concept waaraan je voorbij moet om bij Waarheid te komen.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:11   #73
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vergeef je als je belooft je leven te beteren.
Ik doe niet aan beloven, belofte maakt schuld. Sorry pal.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:11   #74
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waarheid is oneindig geduldig in het uitleggen, alleen het 'ik' in mij, als dat de boventoon voert, geeft er nog wel eens de brui aan. Dus ik zal het uit naam van Waarheid nog een keer uitleggen zolang de energie van Waarheid mij dat toestaat, want ik ben slecht zijn dienaar.
"Ramesh: Niemand kan je de Waarheid vertellen of uitleggen. Wat iemand je ook vertelt, is een concept."

Zo zijn ik en Ramesh ook slecht dienaars van God.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt het onderscheid kennelijk niet maken tussen waarheid en Waarheid omdat je dat niet geleerd hebt middels gedegen zelfonderzoek.

Goeie ouwe Laurens die als enige op deze planeet het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft.
Nee wacht, ik vergeet nog iemand, Ben heeft het ook afgerond.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:15   #75
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik doe niet aan beloven, belofte maakt schuld. Sorry pal.
Schuld bestaat niet en mocht je dat denken dan is die je bij voorbaat vergeven door allen die lijden.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:16   #76
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
nee, helaas niet ondertiteld. Maar het is makkelijk: "accepteren, aannemen, ontvangen wat is", dát is advaita.
Je kan het ook dankbaarheid noemen zoals Nadje deed. Maar dankbaarheid zie ik eerder als voorwaarde om te accepteren, want zonder dankbaarheid accepteer, ontvang, neem je niets aan zoals het is. Het moet anders en dat is de bron van lijden.
Ik kan niet zo veel met een begrip als 'dankbaarheid'. Ja, ik ben dagelijks dankbaar voor 'dat'. Ik voel me bevoorrecht. Maar ego kent ook dankbaarheid, die anders van aard is.

Citaat:
Ook het ego moet geaccepteerd worden. Is dat niet uniek?
Je kan niet eens van het ego af, al zou je willen. Het is juist de acceptatie die onze onhebbelijkheden doet wegsmelten en onze inzichten verdiept.

Citaat:
"Vecht niet tegen het ego. Accepteer het ego. Waarom? Omdat 'jij' het ego niet gecreëerd hebt. De Bron, god, heeft het ego gecreëerd, en de Bron is in sommige gevallen ook bezig het ego te vernietigen. Daarom zit je hoofd in de muil van de tijger. Er valt niet aan te ontsnappen. Er valt niet aan te ontsnappen als je vecht met het ego. Dat is mijn punt. Als je het ego blijft bestrijden, zal de tijger zijn muil oneindig lang openhouden. Als je het ego accepteert, zal de tijger zijn kaken snel dichtklappen."

bron: Nou en? - Ramesh S. Balsekar
Of de Bron ego gecreerd heeft weet ik niet. Acceptatie kan er ook zijn zonder het 'waarom'. Vechten tegen ego, daar groeit ego alleen maar van.

En ego is nodig voor de zelfovergave, zodat 'zijn en 'niet-zijn' elkaar kunnen creeren en uitbouwen. Het ik wordt niet-ik. Deze cryptische zaak klinkt als een paradox, maar is het niet. Doch een mentaal egoloze heeft niks om over te geven. Die is al weer aan het hout hakken.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:19   #77
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
"Ramesh: Niemand kan je de Waarheid vertellen of uitleggen. Wat iemand je ook vertelt, is een concept."

Zo zijn ik en Ramesh ook slecht dienaars van God.
Dat moet je niet al te letterlijk nemen.

Je kunt ook een zwart gat in het heelal niet waarnemen maar het maakt zich kenbaar door verschijnselen daar om heen, omtrekkende bewegingen van andere hemellichamen. Het woord is dan wel geen Waarheid maar het is wel middels woorden te duiden, omschrijvend te benaderen. En later is het geen kwestie meer van vertellen of uitleggen dan zul je Waarheid herkennen.

Citaat:

Goeie ouwe Laurens die als enige op deze planeet het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft.
Nee wacht, ik vergeet nog iemand, Ben heeft het ook afgerond.
Ja het spijt me dat er voorwaarden zijn verbonden aan het zien. Ik heb de regels ook niet gemaakt.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:20   #78
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ik had niet anders verwacht van je, Je grondige hekel aan Ramesh die als een rode lap voor je werkt zal je nooit van je kunnen afzetten.
Maar ik accepteer dat jij net als ik, Ramesh, Hitler, Mao, Pol Pot en elk mens op deze aarde dienaren van God zijn.

ECIW - LES 154 - Ik ben een van de dienaren van God. (< link)
Ook in Hitler zat de Liefde verborgen. Maar hij was te druk met andere zaken die niks met Liefde te maken hadden. Jammer voor de man. Hij heeft wat gemist. Maar het zal zijn reden wel hebben. Of niet, alles is zoals het is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:25   #79
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat lijkt me een mooie new age kreet. Mijn hond is ook vaak dankbaar, maar van advaita heeft hij nog nooit gehoord. Advaita betekent gewoon 'geen twee'.
Het 'zijn' en 'niet-zijn' ontstaan uit elkaar en zijn geen twee.

Doe nou maar gewoon zelfonderzoek en betaal ook je parkeerkaartje.
Geen twee kaartjes, eentje is genoeg.

Die dankbaarheid van je hond zou ik eens op waarheid onderzoeken.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:26   #80
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ook in Hitler zat de Liefde verborgen. Maar hij was te druk met andere zaken die niks met Liefde te maken hadden. Jammer voor de man. Hij heeft wat gemist. Maar het zal zijn reden wel hebben. Of niet, alles is zoals het is.
Ook dat zie je gefilterd door je perceptie, Hitler is net zo goed Liefde maar de uiting er van vindt wel plaats middels de persoon, en bij een verkeerde, zo niet kromme, interpretatie van wat Liefde is ben je als uitdrukkingsvorm daaraan gehouden. Daarom, als Hitler had geweten 'wat' hij is had hij aan dat weten dat 'wat' te zijn uitdrukking gegeven en niet aan zijn verworden geest en kromme voor waarheid gehouden gedachten.
Een reden temeer dus om aan zelfonderzoek te doen en dat 'wat' je bent te ontdekken.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.