Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 February 2020, 22:44   #71
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Toch niet, Laurens, dat is jouw gebruikelijk geframe, je zoekt overal neo-advaita in, dat je dan weer, terecht, gemakkelijk kan verwerpen. Ik heb het evenin voor neo-advaita als jijzelf. Waar deze woorspeling op slaat is niet dat je niets te doen hebt, dat zou nogal tegenspreken waar ik nu juist heel de tijd zit op te wijzen: dat het probleem juist is dat het doen van gedegen onderzoek gestopt wordt (afgerond wordt).

Waar het op doelt is dat het niet gaat om een plaats te bereiken, maar om uit de plaats te geraken, uit tijd/ruimte zoals jouw forum broer het zou noemen en dat het ontdekken hiervan (het zien wat je bent) niet Rome bereiken is, maar dat het zien is wat je bent, dus niet zien wat je geworden bent. Hoe kan je worden wat je bent? Dat slaat nergens op. Je moet dus nergens naar toe, maar je moet je ontdoen van ergens/ego te zijn. En dat is wel degelijk een heus werkje, een werkje dat ik zeg niet stopt met het zien wat je bent. Wat jij bent, ben ik ook al, en Mihaela ook, dat kan je toch niet ontkennen? Dat je daarom ziet wat je bent, is daarom nog niet aan de orde, daar is werk voor nodig, gedegen, zoals ik het woord begrijp als slaande op voorkomen dat ego met de pluim gaat lopen en zich zo dus lekker op zijn plaats houdt.
Dit is een herhaling van wat in deze discussie tot nu toe al ruimschoots aan de orde is geweest en wat ik als afdoende behandeld beschouw. Ik zie geen nieuw gezichtspunt om het er opnieuw over te hebben. Je kunt niet worden wat je bent maar je leert af te zijn wat je niet bent. Zie liever wat er staat in plaats daarvan kennelijk je eigen interpretatie op los te laten. Als je je niet kunt vinden in de omstandigheid dat afronding tot een algeheel einde voert dan laat je dat maar gewoon. Alternatieven heb ik ook aangeroerd, namelijk op dezelfde voet doorgaan (niet gedegen) zelfonderzoek te doen.

Citaat:
Juist Laurens, helemaal mee eens, en dat is wat ego nog steeds probeert te doen als gezien is wat je bent. Het is echt zo duidelijk, alleen een blinde mol kan er naast kijken. Wat ego hier ook nog steeds doet is gedegen zelfonderzoek verdedigen met hand en tand en alle gezonde kritiek tegen hoe het hier voorgeleefd wordt, af te doen (als neo-advaita bijvoorbeeld). Dit is geen kwestie van dat ik er zelf vrij van ben omdat ik het bij jou zie en daarom gedegener zou onderzoeken. Gedegen onderzoek kan ik enkel op mijzelf doen, en dat doe ik ook door de schijnwerpers te zetten op deze valkuil. Als jij dit steeds maar weer wegdoet als weerstand, neo-advaita, en nog zo van dat... dan vraag ik mij gewoon echt af of jij zelf doet wat je aan iedereen aanbeveelt. Klaarblijkelijk niet. Want waar is heel dit kat en muis spel dan eigenlijk voor nodig?
Ik kan slechts aanbevelen te lezen wat er staat en het tot je door te laten dringen wat ermee gezegd wil zijn en het niet in eigen woorden om te zetten. Met deze vervormde logica ontstaat er een wanstaltige conclusie waarmee niet gezegd is wat er werd bedoeld. Wanneer gedegen zelfonderzoek ego ondermijnend is, hoe is het dan mogelijk dat het ego is die het verdedigd? Hoezo gezonde kritiek? Wat kan er ego aan zijn aan een aanbeveling tot het doen van gedegen onderzoek. Wat is mijn (ego) belang in deze om een aanbeveling te doen, wat wint mijn ego daarmee? Je bent duidelijk nog heel ver weg van zelfs maar een aanvang tot het doen van gedegen zelfonderzoek. Krijg eerst maar eens door hoe ego je op slinkse wijze weet af te houden dat te gaan doen. Ik ben best bereid om je uitleg te geven waar je redenering de mist ingaat maar als je steeds alles vertaalt naar je eigen maatstaven en de bereidheid van perceptie de woorden tot je te nemen dan wordt ik in een positie gedwongen te corrigeren en daar gevoel ik niet de lust toe. En natuurlijk doe ik niet wat ik iedereen aanbeveel, moet ik blijven herhalen dat ik het gedegen zelfonderzoek heb afgerond. Dat gezegde 'ik heb het gedegen zelfonderzoek afgerond' is geen loze kreet Ik ben er klaar mee.

Citaat:
Het probleem is dat je mij liever blijft zien als een beginnende zoeker, dit houdt jezelf op één of andere manier uit de wind (voor jezelf toch). Je doet maar, maar het is gewoon een vorm van zelfverdediging, en waarom is dat zo broodnodig? Wat wordt er hier met hand en tand beschermd en verdedigd? Zie je? Dat is toch nergens voor nodig als je werkelijk weet wat je bent? Of als het zich dan toch voordoet, waarom het gewoon niet zien zoals het is, aanwijzen en ontkrachten? Dat ondermijnt toch je gezag niet? Integendeel, als dit stopt is het geen enkel gezag waardig.

Is dat nou het afronden van gedegen zelfonderzoek. Als dat zo is, dan maak ik er super gedegen zelfonderzoek van, eentje waarin dit voorkomen wordt. Vandaar dat het deel is van het gedegen zelfonderzoek en geen verwerping ervan.

Laurens, ik weet wat ik ben, en ik heb hier een weg van verdomd hard werken aan vooraf gehad, maar het werken valt weg in het zien, niet het "gedegen" zelfonderzoek, dat valt best nooit weg, en jij toont "mij" juist waarom dat het best echt niet doet. Daarom laat al die strijd/verdediging toch gewoon varen, en kijk gewoon samen met ons naar ego dat nog steeds de kop durft opsteken, zo moeilijk is dat nu toch echt ook weer niet?
Ik heb geen voorkeur voor wat ik zie, het is wat ik zie en ik zie niet eens een beginnende gedegen zelfonderzoeker. De weg is elimineren (lees nou eens wat er staat) niet er van alles bijhalen zoals jij doet en het ego-spelletje van woord en wederwoord spelen.
Natuurlijk wil ego dat als zelfverdediging zien maar het is juist de bedoeling dat te doorzien en het niet te (mis)gebruiken als een stok om mee terug te slaan. Je denktrant en verweerpatroon duiden niet een weg van gedegen zelfonderzoek. Dat zal je na al dat harde werken dat je zegt te hebben gedaan niet in de koude kleren gaan zitten maar mooier kunnen we het niet maken. Mij kan het absoluut niet schelen, ik beveel alleen maar aan, wat je doet is aan jou.

Citaat:
Het gaat erom dat niemand gezag nodig heeft, je komt niet via gezag te weten wat je bent, dat is onmogelijk. Wat je nodig hebt is gedegen zelfonderzoek in de praktijk te doen en het zien doen, is het enige dat daarbij kan helpen, en dat is hier nergens te vinden. De afgeronden doen het niet meer, de niet-afgeronden leren gewoon te doen wat de afgeronden doen: ego van de ander aanwijzen, en blind zijn voor ego bij zichzelf. Niemand komt er zo toe om ego bij zichzelf aan te wijzen, en dat is heel de circus van het forum. Puik werk dat je hier neergezet hebt, Laurens.
Dat dit niet kan is wat je noemt een gemeenplaats en de inhoudelijke redenering niet boeiend, ego kan ontzag voor macht hebben maar zich er ook tegen verzetten. Het gaat er om dat je dat hier ziet gebeuren, vooral als je daar nog eens specifiek op wordt gewezen. We hebben het steeds over de ego werking om daarvan te leren, inzichtelijk te krijgen hoe makkelijk je in de kaart bent te kijken. Nogmaals weer in de herhaling die zo vervelend wordt omdat je niet leest wat er staat, gedegen zelfonderzoek leert ego te doorzien en heft het op, de behoefte aan vertrouwen verdwijnt omdat je waarheid gaat leren herkennen.
Het is een nieuwe leidraad, die geheel en al uit jezelf komt en niet van anderen afhankelijk is.

Citaat:
Ik doe niet anders, Laurens. Ik heb dan ook geen enkel wantrouwen in gedegen zelfonderzoek, mijn wantrouwen is louter in het beeld dat jij hier geeft van afgerond zijn hetgeen voor sommigen een vrijgeleide is voor zich te verbergen achter ego van ander aangewijs. Iedereen aapt het na, iedereen zeikt er maar tegen iedereen op los, en hoewel dit echt wel zinvol is voor ego, daar niet van, kan jij toch evengoed zien als ik dat er geen enkel is die het grijpt als kans, omdat zeiken gewoon leuker is en ja, afgerond zijn is nog leuker dan, dan kan je doorzeiken, zonder je ooit nog in vraag te hoeven stellen. Dat is de trend die hier gezet wordt, je ziet het of je wilt het niet zien.
Het gaat niet om anderen. Gedegen zelfonderzoek doe je in de afgeslotenheid van jou zelf zonder enige invloed van buitenaf. Niemand heeft belang bij jouw ontwaken alleen jij zelf. Alle raad is dus goed bedoeld en geen ego-ding zoals klantenbinding of persoonsverheerlijking, machtsuitoefening en dergelijken. Ieder ontwaakt vogeltje hier zingt zoals het gebekt is en soms luister je liever naar het gezang van een andere vogel, maar nooit is de vogel er op uit om jou aan zich te binden of je te beïnvloeden. Het boeit hem zelfs niet of je luistert naar zijn gezang, hij is er voor je.


Citaat:
Ok, we zijn diep genoeg geraakt. Ik vond het weer maar eens leerrijk, ja Miha, voor mezelf. Ik weet hoe verder. Het ga je goed, Laurens en al de rest. No hard feelings!
Natuurlijk ga je weer, dat is wat ego doet wanneer de grond te heet onder z'n voeten wordt.
Ik wens je een goede vlucht.
  Met citaat reageren
Oud 7 February 2020, 22:56   #72
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik wens je een goede vlucht.
Dankjewel.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 February 2020, 23:11   #73
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het is verre van oprecht, en men blijft zich inderdaad herhalen.
Is er bij jou wel evolutie wat betreft je houding tegenover dat wat je 'triggert/ beweegt'? Het is niet voor het eerst dat je er tegen aan schopt, of wel?
Iedereen herhaalt zich, jij ook.

Wat is volgens jou wel veranderd bij jou?
Niets. Ik sla nog steeds op de vlucht als het te heet wordt. Het zal dus voor een andere keer zijn. Tot zolang!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 00:18   #74
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Niets. Ik sla nog steeds op de vlucht als het te heet wordt. Het zal dus voor een andere keer zijn. Tot zolang!
Dorje, wie beweert dat het zelfonderzoek afgerond is, is aan het vluchten!
Jij stopt met een zinloos gesprek. Gelijk heb je!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 00:32   #75
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het blijft steeds hetzelfde liedje en ja dat beweegt mij dan om nog maar eens in de dans te springen en te zien waar we nu weer uitkomen.
Dansen op eigen risico..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 00:56   #76
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
. Ik vond het weer maar eens leerrijk, ja Miha, voor mezelf.
Ben benieuwd naar je (leerzame)uitvindingen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 13:30   #77
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het zal dus voor een andere keer zijn. Tot zolang!
Ik heb het hele gesprek nog een keer gelezen, heb bij mezelf geobserveerd, geconcludeerd, en er mijn voordeel mee gedaan.
Het is dus voor NU geweest.
Fijne dag Dorje.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 13:55   #78
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb het hele gesprek nog een keer gelezen, heb bij mezelf geobserveerd, geconcludeerd, en er mijn voordeel mee gedaan.
Het is dus voor NU geweest.
Fijne dag Dorje.
Fijn!

Fijne dag, Miha.

En als we dan gewoon ook niet vergeten te onderzoeken wie het is dat er voordeel mee doet en wie het fijn vind dan is dat helemaal prima, en ik ben er gerust in dat je dat niet vergeet. Prima dus!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 14:50   #79
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Jij stopt met een zinloos gesprek. Gelijk heb je!
Zo zinloos was het misschien nu ook weer niet, zoals je zelf schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo triggeren de sufferds die zichzelf afgerond noemen, ook hun eigen ego, en mogelijk kijken ze stiekem weleens naar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dansen op eigen risico..
Het is allemaal onderdeel van de dans, Miha

Voor ik echt vertrek, laat ik de dans toch nog even wat gedegener afronden:

Ik sprong hier weer eens binnen
Om iets gevoeligs aan te raken.
Hierop gingen de poppen aan het dansen.
Ik ben gebleven tot het genoeg begon te stinken.
En dan heb ik de stank voor dank aangenomen
En ben ik vertrokken.

Tot een volgende sprong.

De groeten aan Laurens en co,

Dorje.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2020, 15:35   #80
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Toch is het ook zo (zonder dat ik waarheid wil spreken) dus enkel hoe ik het zie, dat we ons niet met de ander bezig hoeven te houden wat er ook gezegd wordt en hoe het ook bedoeld wordt.
Het kan als je wilt gedienstig zijn, enkel te kijken wat het met jezelf, mezelf doet.
Wetende dat er niets werkelijks buiten mezelf is. Weerstand en irritatie betreft enkel mezelf.
Soms knap lastig
Iona is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.