Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 November 2020, 12:42   #801
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Oké, nog een keertje daar met eigen gedachten, overwegingen, inzichten...

Wat is eenzaamheid??? Wanneer ben je eenzaam en wanneer kun je zeggen dat je nooit meer eenzaam zult zijn???

De dag dat je jezelf bezit, dat je je eigen vriend bent... die dag valt de eenzaamheid van je af...

En die dag ben je vogelvrij om verder, zonder de last van zich uitgesloten, alleen te voelen, je weg naar diepere kennis en verder onderzoek naar het diepste innerlijke verder zetten...

Alle wijsheid ligt in jezelf; het is aan jou om je met die innerlijke wijsheid te verenigen... Maar daarvoor moet je wel eerst van de soap van het 'ego' door het juiste inzicht gevrijwaard zijn...
marie is offline  
Oud 27 November 2020, 17:37   #802
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat is eenzaamheid??? Wanneer ben je eenzaam en wanneer kun je zeggen dat je nooit meer eenzaam zult zijn???

De dag dat je jezelf bezit, dat je je eigen vriend bent... die dag valt de eenzaamheid van je af...

En die dag ben je vogelvrij om verder, zonder de last van zich uitgesloten, alleen te voelen, je weg naar diepere kennis en verder onderzoek naar het diepste innerlijke verder zetten...
Alle wijsheid ligt in jezelf; het is aan jou om je met die innerlijke wijsheid te verenigen... Maar daarvoor moet je wel eerst van de soap van het 'ego' door het juiste inzicht gevrijwaard zijn...
Ik neem aan Marie dat jij deze vogelvrijheid betreffende eenzaamheid zo zelf ervaart?

Ik vanuit mijn ervaren spreek van aanvaarde of zoete eenzaamheid.

Ego blijft , niets mis mee. Het doorzien van het ego denkende dat je ego bent , haalt de angel(s) eruit.
Anna is offline  
Oud 27 November 2020, 18:22   #803
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Ik neem aan Marie dat jij deze vogelvrijheid betreffende eenzaamheid zo zelf ervaart?
Ik ben vogelvrij, steeds meer en meer en dat heeft niets meer met eenzaamheid te maken; want de eenzaamheid bestaat gewoonweg niet meer voor mij...

Als ik de mensen rondom mij observeer en probeer te ontleden... Als ik hun hunkering naar liefde, naar waardering, naar herkenning... zie... begin ik meer en meer door te hebben dat dat is omdat ze van zichzelf vervreemd zijn... Zij kennen zichzelf niet meer (kan het zijn dat ze zichzelf nooit gekend hebben?) en zij zitten in zichzelf opgesloten en zijn verloren...
En de kooi noem ik het artificiële ego dat ons vanaf onze geboorte, en misschien zelfs al ervoor, op het lijf geschreven staat... Die kooi openen, of zoals in de bijbel gezegd wordt, hij die zichzelf verliest zal zichzelf vinden...

Het is inderdaad misschien gewoon een evolutieproces naar meer menswording...

Citaat:
Ik vanuit mijn ervaren spreek van aanvaarde of zoete eenzaamheid.

Ego blijft , niets mis mee. Het doorzien van het ego denkende dat je ego bent , haalt de angel(s) eruit.
Niets mis mee zoals je het ziet; want voornaamste is dat je rechtuit, en zonder omwegen, je eigen bekijkt en ontleedt...
Lieg nooit tegen jezelf; ook niet om de waarheid te verschonen... Maar aanvaardt wat is en het zal dragelijker worden...

Ik ben nu tot een inzicht gekomen dat ik inzie, dat alles, maar gewoonweg alles wat mij betreft door mij mee bepaald werd en wordt...
Een auto zal mij omver reiden... Oké ikzelf heb dat op een bepaald moment mee voorbereid...
Natuurlijk dat ik direct die bestuurder niet gestuurd heb; hij leidt zijn eigen leven... maar iets in mij heeft gewild dat ik die ervaring zou meemaken...

Weet je dat maakt van mij veel en veel minder een slachtoffer... als je weet dat de meeste mensen zichzelf zo graag in de slachtoffer rol wentelen...
Maar dat maakt mij wel vogelvrij; alles wat met mij zal gebeuren is er omdat ik het wou en omdat dat mijn weg in het leven is...
Dat inzicht maakt ook dat jij ergens veel actiever in je eigen leven staat en dat je de grootsheid en het wonder ervan meer inziet en ervaart...
marie is offline  
Oud 28 November 2020, 17:16   #804
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Jouw inzichten hierin samenvattend is het evolutieproces wat mezelf en wat ik bij de ander zie een
een bewustzijnproces naar weten wat je bent , tevens zien wat je niet bent. Dit zien kan een plotse
eyeopener zijn of een langdurig proces of iets er tussenin.
Anna is offline  
Oud 28 November 2020, 18:23   #805
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Jouw inzichten hierin samenvattend is het evolutieproces wat mezelf en wat ik bij de ander zie een
een bewustzijnproces naar weten wat je bent , tevens zien wat je niet bent. Dit zien kan een plotse
eyeopener zijn of een langdurig proces of iets er tussenin.
Inderdaad, maar het is geen proces in de marge; het is het proces...
marie is offline  
Oud 29 December 2020, 21:28   #806
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard maurie betrek me in je / het proces!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, maar het is geen proces in de marge; het is het proces...
maurie, kom terug aub, we love joe!
Betrek ons terug in je proces van oneindig gedegen zelfonderzoek, ik smeek je, ik wil er in!
Ik betaal ervoor in natura!
Alles heb ik er voor over om verlost te zijn van nieuw forumlid Sam!
Ik begrijp Inspector Dreyfus uit de pink panther zijn gek geworden zijn helemaal nu!
kabu is offline  
Oud 26 May 2021, 09:28   #807
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Een nieuw op scherp gesteld inzicht...

Het is geweten dat Altzheimer-patienten die steeds meer en meer van hun eigen geheugen en verstand worden afgesloten als het ware teruggevoerd worden naar het weten en kunnen van de kinderjaren...
Hoe verder de ziekte gevorderd is, hoe jonger de geest en het kunne van de zieke...
Ik heb mijn vader zich met dezelfde moeite zien neerzetten in een zetel als mijn peuterdochter op dat moment...
Het is alsof ze gewoon terugkeren in de tijd...

Een schoonzuster van mij zit ook in een vergevorderd stadium en gezien corona zien we op het ogenblik elkaar niet meer veel...
Ik kwam haar zoon, mijn neef, tegen en vroeg hoe zijzelf, niet de omgeving haar toestand leefde...
Hij zei mij dat zij als het ware een grote zuivering in haar verstand had doorgevoerd waarbij zij alles dat haar ervoor tegenwrong overboord had gegooid en dat zij in feite nu heel gelukkig door het leven ging...
Zij was heel goedgezind en nam het leven zoals het kwam...

Wat zei Jezus... Die niet wordt als deze kinderen zal het koninkrijk niet intreden...

Nu mijn plots inzicht...
Vanaf welk ogenblik draait het verkeerd met ons 'eens' gelukkig 'kindzijn'???
Vanaf wanneer verliezen we het???

Ik spreek over 'algemene' toestanden want iedereen weet dat er weinig geluk is in kinderjaren in probleemgezinnen of probleemomgevingen wegens oorlog, hongersnood, familieontaarding...

Vanaf wanneer draait het verkeerd???
Kan het zijn dat het verkeerd draait vanaf het ogenblik dat men het kind wil aanpraten dat hij 'lief' moet zijn om zijn ouders, zijn omgeving, zijn land, zijn geloof te believen??? Kan het zijn dat het verkeerd draait vanaf het ogenblik dat men zijn gevoelens begint te corrumperen???
Anders gezegd vanaf het ogenblik dat men zijn 'gezonde' eigenliefde corrumpeert om hem in een sociaal aanvaarbaar harnas te steken???
marie is offline  
Oud 26 May 2021, 23:56   #808
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Alzheimer is geen zege...

Beste Marie, je idealiseert hier. Mogelijk om jezelf in slaap te sussen...
Uit persoonlijke ervaringen kan ik je verzekeren dat mensen met Alzheimer of Lewy-body of welke vorm van dementie dan ook niet altijd 'kinderlijk gelukkig zijn. Dus hou aub op met valse informatie verspreiden. Dáár waar in deze situatie(s) sprake is van het ziektebesef is er intens groot leed.... en intens verlangen naar het einde...
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...

Wijziging aangebracht door Laurens op 27 May 2021 om 09:15.
Sam is offline  
Oud 27 May 2021, 12:54   #809
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Beste Marie, je idealiseert hier. Mogelijk om jezelf in slaap te sussen...
Uit persoonlijke ervaringen kan ik je verzekeren dat mensen met Alzheimer of Lewy-body of welke vorm van dementie dan ook niet altijd 'kinderlijk gelukkig zijn. Dus hou aub op met valse informatie verspreiden. Dáár waar in deze situatie(s) sprake is van het ziektebesef is er intens groot leed.... en intens verlangen naar het einde...
En alweer naast de plak... Ik heb nergens gezegd dat alzheimer-zieken altijd kinderlijk gelukkig zijn... In tegendeel zelf...
Maar enkel het aanvaarden van de situatie kan de pijnlijke en voor vele heel pijnlijke pil wat verzachten... En ook erop duiden dat niet alles in die toestand, in om het even welke toestand enkel als negatief gezien moet worden...
Waarnaar ik op zoek ben is waarom Jezus zegt dat wie niet wordt als deze kleinen het koninkrijk gods niet binnentreedt en dat het wel eens onze opvoeding zou kunnen zijn die maakt dat de kinderen, en dus de mensen in het geheel, zo vervreemd geraakt zijn van zichzelf...

Zie dat onder het zogenaamde principe van naastenliefde vele oorlogen, veel leed op aarde ingevoerd en gevoed worden...
marie is offline  
Oud 27 May 2021, 20:47   #810
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarnaar ik op zoek ben is waarom Jezus zegt dat wie niet wordt als deze kleinen het koninkrijk gods niet binnentreedt en dat het wel eens onze opvoeding zou kunnen zijn die maakt dat de kinderen, en dus de mensen in het geheel, zo vervreemd geraakt zijn van zichzelf...
Je bent maar wat aan het raden, Marie. Jezus' woorden zijn betekenisloos zonder GZO.

De waargenomen wereld doet zich voor zoals jouw perceptie is. Dat heeft niks met opvoeding te maken, maar met de illusie waarin het zelf verkeert. Het zelf ziet zich-zelf weerspiegelt in de wereld. Het zelf schept zich-zelf aan de hand van de waargenomen wereld.

Jouw geest -degene die zich Marie noemt- is niet meer dan een spiegelbeeld van de waargenomen wereld wat je zelf hebt gemaakt.

En dat spiegelbeeld daarvan hou jij halsstarrig vol dat het 'leeft'. Mis! het is zo dood als een pier. Ga sterven en begin met leven. En stop vooral met 'raden', de raad-liefhebbers verzamelen zich op het Verlichte Huigel Vorum.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.